Muutin alle vuosi sitten Lappiin. Ei ole sittenkään unelmani.
Vein vielä lapsetkin mukanani. Pk-seutu alkoi ahdistaa ja suunnittelin monta vuotta että lähden heti kun on mahdollista. Halusin rauhaa, puhdasta luontoa ja yksinkertaista elämää. Sainkin nuo, mutta koko ikäni pk-seudulla asuneena olin sittenkin romantisoinut liikaa. Huomasin että en totu palvelujen vähyyteen, julkisen liikenteen puuttumiseen, takapajuisiin ja kyräileviin ihmisiin, murteeseen, uskonnollisiin ja perinteisiä parisuhderooleja pitäviin, konservatiivisiin ihmisiin. En mihinkään. Jopa huumorintaju on erilaista. Ihmiset ovat sulkeutuneita eivätkä ota kontaktia vieraisiin. Olen kuin eri planeetalla.
Kannattaako vielä antaa Lapille mahdollisuus, vai muutetaanko takaisin Etelään? Lapsetkaan eivät viihdy.
Kommentit (102)
Uskonnollisuus?
Asun lestadiolaisalueena tunnetussa paikassa, mutta ystäväni eivät ole uskonnollisia tai sitten heidän uskonnollisuutensa ei vaikuta mitenkään kanssaköymisessä kanssani.
No, jos tulee muualta ja naapureiksi sattuu pelkkiä lestadiolaisia voi toki jäädä ulkopuoliseksi.
Olen pohtinut samaa ja miettinyt myös noita syitä, miksi Lapissa ei oteta etelän ihmistä avosylin vastaan. On uskonnollisuutta (ei siinä mitään, uskon itsekin jumalaan) mutta liika hössötys ja vanhoillisuus häiritsee.
Osa Lappilaisista varmaan ajattelee, että niitä etelän "Lapin unelmasta" tulijoita riittää, jotka kuitenkin palaavat ja jättävät kaiken kivan jälkeen Lapin sinne pimeyteen ja pakkaseen.
Tämän vuoksi tuskin meidän perhe muuttaa Lappiin. Mieli tekisi, ei sillä. Pitäisi varmaan olla sukua tai muu hyvä tukikohta siellä, jotta edes jotain olisi ettei kaikki ala puhtaalta pöydältä.
Ota nyt ilo irti siitä luonnosta niin kauan kun siellä asutte.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapin kaupunkeja ovat Rovaniemi, Kemi, Tornio ja Kemijärvi. Muita kaupunkeja ei ole.
Kemi ja Tornio Lapissa? No eivät ole.
On ne.
Kysypäs niiltä kemiläisiltä asuvatko Lapissa. Vastaus on todennäköisesti ei. Kyllä sielläkin auton nokka suunnataan kohti pohjoista kun Lappiin lähdetään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapin kaupunkeja ovat Rovaniemi, Kemi, Tornio ja Kemijärvi. Muita kaupunkeja ei ole.
On ne.
Kysypäs niiltä kemiläisiltä asuvatko Lapissa. Vastaus on todennäköisesti ei. Kyllä sielläkin auton nokka suunnataan kohti pohjoista kun Lappiin lähdetään.
Vierailija kirjoitti:
Mikä pakko se lappiin asti oli muuttaa, olis sitä maaseutua ollut lähempänäkin.
Tätä minäkin ihmettelen, kun etelämpää kuitenkin löytyy kaunista maaseutua ja järvimaisemaa.
Suomi on pitkä maa, muuta vaikka puoleenväliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tämä ole edes siitä ihan pienimmästä päästä, kaupungiksi tätä kutsutaan, vaikka pieni kaupunki onkin. Pahempaa olisi varmaan jossain vieläkin piskuisemmassa paikassa. En osannut odottaa että tässä samassa pienessä Suomen maassa voi olla näin isot kulttuurierot. Aivan kuin yö ja päivä.
Ap
Suomessa on kaksi aluetta. Pääkaupunkiseutu hölmöine kaupunkikulttuureineen ja sitten loput. Muualla eletään konservatiivista elämää, eikä hörhöillä kaidasta laitaan.
Pääkaupunkilaiset eivät oikeasti ymmärrä sitä asiaa.
Ja kuitenkin ne pahimmat hörhöt kaupungissa ovat juurikin maalta muuttaneita. Kaupunkilaissuvut elävät aika perinteistä elämää.
Mä asuin pari vuotta Lapissa. Ei sinänsä mitään vikaa, mutta kyllä se omanlaisen mielenlaadun vaatii, että sinne kotiutuu. Toisaalta taas asuin ulkomailla, sitä kuvitteli aluksi miten ihanaa siellä on, mutta kyllä se arki iski sielläkin ja moni asia ärsytti.
Pääsehän sieltä Ap pois.
Kyllä se ap ja muutkin ihmiset , asia on niin ,että se ahdistus on ihmisen korvien välissä , eikä se paikkaa muuttamalla noin vaan häviä.
Olempohjoisestabkotoisin( en lapsista). Olemme asuneet 50v yhdessä suomen suurimmista kaupungeista eteläsuomessa ja viihtyneen vallan mainiosta. Nyt meillä on kotiseudulla pohjoisessa ihana kakkoskoti minne lennähdämme halutessamme pariksi kuukaudeksi keväthangille ja kesällä. Ihmiset ja olosuhteet lienevät just sellaiset ,kuin ap kuvailee, muttei meitä haittaa. Minulla on onnellisuus ja kiitollisuus korvien välissä , asun missä hyvänsä.
Ei ole pakko veljeillä ihmisten kanssa , jos ei kaipaa sellaisia ihmisiä. Upea luonto ympäröi meitä molemmilla asuinseuduilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän epäreilulta kuulostaa tuo mitä kerrot niissä pohjoisen ihmisissä olevan vikana. Huumorintaju ei kohtaa, onko se vain niiden pohjoisen ihmisten vika? Entä uskonnollisuus? Tai sitten tuo joukkoliikenneasia, se nyt ainakaan varmaan ole yksittäisten paikallisten asukkaiden vika. Ymmärrän kyllä osittain mistä puhut, mutta olet aika negatiivisen oloinen nyt, tietysti johtuen siitä, ettei unelmasi toteutunut, mutta onhan sinulla itselläsikin siinä osuus, eikö vaan? Ei oikein voi olettaa, että muuttaessaan jonnekin uudelle paikalle asiat järjestettäisiin ja ihmiset muuttuisivat sellaisiksi, että ne miellyttäisivät tulijaa.
Tyypillistä takapajuloiden loukkaantumismentaliteettia. Toinen kertoo fiiliksistään ja heti pahoitetaan mieli, kuinka tässä nyt ihmistä syytellään :, (((((
Itse olen pohjoisesta käpylästä, eikä minua saisi kirveelläkään takaisin. Ihmiset on ihan kauheita ja se "luonto" on 90%:sesti ojitettua kitukasvuista talousmetsää tai suota.
No voi herran tähden, mikä tulkinta.
Miun yks kaveri tökkäsi karttaa ja muutti sinne, minne sormi näytti ja hyvin on kuulemma mennyt.
Siulle hyvä paikka vois olla Jyväskylä, Kuopio, Kokkola.
MItä se avosylin vastaanottaminen on oikein?
Koko kylän juhla kun joku muuttaa ?
Siis muutetaan vaan johonkin ja eletään, ei se ole sen kummempaa, voi mennä se 5 tai 10 v että puhuu naapurille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On ne.
Olen Kemistä ja asun Lapissa. Merilapissa. Kemi on Lappia ja piste.
Vierailija kirjoitti:
Olen pohtinut samaa ja miettinyt myös noita syitä, miksi Lapissa ei oteta etelän ihmistä avosylin vastaan. On uskonnollisuutta (ei siinä mitään, uskon itsekin jumalaan) mutta liika hössötys ja vanhoillisuus häiritsee.
Osa Lappilaisista varmaan ajattelee, että niitä etelän "Lapin unelmasta" tulijoita riittää, jotka kuitenkin palaavat ja jättävät kaiken kivan jälkeen Lapin sinne pimeyteen ja pakkaseen.
Tämän vuoksi tuskin meidän perhe muuttaa Lappiin. Mieli tekisi, ei sillä. Pitäisi varmaan olla sukua tai muu hyvä tukikohta siellä, jotta edes jotain olisi ettei kaikki ala puhtaalta pöydältä.
Mulla on sukua Lapissa, ei uskonnollisia, eikä erityisen vanhoillisia, vaikka eivät helsinkiläisen trendikkäitäkään. He kyllä ovat kovin innoissaan paikkakunnalle muuttaneista eteläsuomalaisista ja ovat iloisia, että sinne on tullut ns. uutta verta.
Perusta paikalliseen saamelaisopistoon fistaajien piiri. Fistaat siellä kolttamummojen kanssa kerran viikossa.
Vähän ohi: "oikea" Lappi on Sääriselän Naimakeskuksen pohjoispuolella.
Kaupungista "Lappielämys", älkää naurattako!
Kai niitä ongelmia tulee, kun mennään ääripäästä toiseen. Olisi kannattanut valita se kultainen keskitie.
No jos etelästä muuttaa niin kannattaa muuttaa Rovaniemelle, niin kulttuurishokki ei ole ihan niin suuri.
Tyypillistä takapajuloiden loukkaantumismentaliteettia. Toinen kertoo fiiliksistään ja heti pahoitetaan mieli, kuinka tässä nyt ihmistä syytellään :, (((((
Itse olen pohjoisesta käpylästä, eikä minua saisi kirveelläkään takaisin. Ihmiset on ihan kauheita ja se "luonto" on 90%:sesti ojitettua kitukasvuista talousmetsää tai suota.