Muutin alle vuosi sitten Lappiin. Ei ole sittenkään unelmani.
Vein vielä lapsetkin mukanani. Pk-seutu alkoi ahdistaa ja suunnittelin monta vuotta että lähden heti kun on mahdollista. Halusin rauhaa, puhdasta luontoa ja yksinkertaista elämää. Sainkin nuo, mutta koko ikäni pk-seudulla asuneena olin sittenkin romantisoinut liikaa. Huomasin että en totu palvelujen vähyyteen, julkisen liikenteen puuttumiseen, takapajuisiin ja kyräileviin ihmisiin, murteeseen, uskonnollisiin ja perinteisiä parisuhderooleja pitäviin, konservatiivisiin ihmisiin. En mihinkään. Jopa huumorintaju on erilaista. Ihmiset ovat sulkeutuneita eivätkä ota kontaktia vieraisiin. Olen kuin eri planeetalla.
Kannattaako vielä antaa Lapille mahdollisuus, vai muutetaanko takaisin Etelään? Lapsetkaan eivät viihdy.
Kommentit (102)
Vierailija kirjoitti:
Perusta paikalliseen saamelaisopistoon fistaajien piiri. Fistaat siellä kolttamummojen kanssa kerran viikossa.
Hyi! .....na :(
Vierailija kirjoitti:
Omasta asenteesta kiinni. Jos etelän ihminen tulee tänne kuin Euroopan omistaja eikä yhtään edes yritä elää maassa maan tavalla ja arvostelee kaikkea, lopputulos on tuo.
Ja sulla on tuo asenne, kun joku muuttaa etelästä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on se ongelma pienillä paikkakunnilla, ihmiset. Just perinteisten sukupuoliroolien ylläpito ja juoruilu ja pahanpuhuminen muista, erilaisuus on uhka. Etenkin on paha jos joku tulee pk-seudulta, eihän siellä mukamas ole muita kuin vihreitä.
Sanoisin että onhan Suomessa muutakin kuin pk-seutu ja Lappi. Olisko joku pikkukaupunki kiva? Tosin joukkoliikenne niissäkin huonoa.Tuo on kyllä hieman hassu väite, että pikkukaupungissa on huono joukkoliikenne. Niissä on erilainen joukkoliikenteen tarve, tai sitä ei ole. Tai sen järjestäminen ei ole järkevää. Miksi pienessä kaupungissa olisi tiheä joukkoliikenteen verkko ja aikataulu, kun kaupungin laidalta toiselle kävele vartissa?
Onko Suomessa montakin pikkukaupunkia, jotka on niin tiheään rakennettuja, että laidalta toiselle kävelee vartissa? Yleensä ovat laajalle alueelle levinnneitä maaseutumaisia taajamia.
Totta tuokin, etenkin kuntaliitosten vuoksi on kaupunkeja, joitten toiselta reunalta toiselle on 100 km helposti. Mutta eihän se nyt ole sellaisella ympäristössä realistista odottaa tiheää joukkoliikenneverkkoa, kun ei ole käyttäjiä.
Muuta joukkoliikennettä ei ole kuin koulukuljetukset, pakko olla oma auto, ei täälä syrjäseuduilla ratikat kulje eikä linja-autotkaan.
Ei ne kulje missään muuallakaan varsinaisten kaupunkien ulkopuolella. Kuntien yhdistäminen on näivettänyt taajamat ja katvealueet.
Samanlaista on varmsn joka pikkupaikkakunnalla. Muutin pienehkölle kylämäiselle alueelle Uudellamaalla ja mietin ensin, että eivätkö ne pidä juuri minusta, vai mikä täällä on vikana. Osa naapureista ei tervehdi ollenkaan, ei katso edes päin, vaikka seisoisi 2 metrin päässä. Osa ihan tutemattomista ihmisistä tietää minusta ihmeeellisiä asioita, vaikkemme ole koskaan ennen jutelleet, tyyliin "Ai sinä olet se x, joka y". Kerran istuin taloni terassilla ja kuulin, kun ohi käveli paikallisia ja he puhuivat minusta, eivät kai tajunneet, että kuulin, kun olin pois näköpiiristä.
On täällä mukaviakin ihmisiä, esim pari nuorempaa perhettä, jotka ovat asuneet aiemmin muualla. Heidän kanssaan tulen ihan hyvin juttuun. Osa vanhemmista on ikäviä, osa myös vaan omituisesti tuijottaa ihan avoimesti.
Vähän erilaista täällä tosiaan on kuin Helsingissä.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa siltä, että ette tule pidemmän päälle viihtymään. Muuttakaa kaupunkiin ja sitten vaikka hankkikaa mökki sitä romantisoimista varten.
Meillä on kotiseudulla mökki pohjoisessa mökki ja asumme etelässä. En jaksaisi asua enää kotiseudulla, kun tiedän sen huonot puolet mutta mökkeilyssä menee, kun saa valita milloin siellä on!
Vierailija kirjoitti:
Tästä tuli mieleen yhdet saksalaiset tuttavamme, jotka asuivat pienessä kylässä Baijerissa, semmoisessa idyllisessä ja söpössä paikassa. Kun kyläilimme heillä, he sanoivat, että kiva kun nykyään naapurit jo tervehtivätkin. Kysyin, että kauanko te olette asuneet täällä, niin he vastasivat että vasta 30 vuotta, täällä menee aikansa, että pääsee piireihin. Luulin, että vitsailevat, mutta olivat ihan tosissaan. Ehkä sinunkin kannattaa antaa unelmallesi ja ihmisille hieman aikaa vielä. :D Mutta joukkoliikennettä tuskin tulee lisää.
Tuo sopisi minulle loistavasti. Tutustuin ihmisiin ajan kanssa ja kun se sopii kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa siltä, että ette tule pidemmän päälle viihtymään. Muuttakaa kaupunkiin ja sitten vaikka hankkikaa mökki sitä romantisoimista varten.
Meillä on kotiseudulla mökki pohjoisessa mökki ja asumme etelässä. En jaksaisi asua enää kotiseudulla, kun tiedän sen huonot puolet mutta mökkeilyssä menee, kun saa valita milloin siellä on!
Mökki on kaunilla paikalla järven rannalla ja hyvä puoli on sekin, että tuntee kaikki seudut siellä kuin omat taskunsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapin kaupunkeja ovat Rovaniemi, Kemi, Tornio ja Kemijärvi. Muita kaupunkeja ei ole.
Kemi ja Tornio Lapissa? No eivät ole.
Sodankylä
Sodankylä ei ole kaupunki.
Itseäni ahdistaa lapissa juuri etelä-pohjoinen -vastakkainajattelu. Vaikka olen mielestäni melko kätevä ja likaapelkäämätön ja kerskaamaton ihminen, tuntuu, että pohjoisessa minut nähdään etelän vetelänä aina ja ikuisesti. Normaalit kuulumiseni tulkitaan kerskaamiseksi. Toisaalta Lapin kehuminen tulkitaan teennäiseksi tai ainakaan sitä ei osata ottaa vastaan.
Kaikki ilo ja huumori tuntuu myös perustuvan etelän morkkaamiselle. Nyt etelässä taas asuessani itse en todellakaan veistele lappilaisille vieraille, miten siellä Lapissa on kaikki huonommin. Sellainen ilonpito ei vaan naurata yhtään, eikä tulisi edes mieleen.
tämähän on muodissa, mutta kyllä se todellisuus iskee jossain vaiheessa vastaan.
Eikö kannattaisi ensin viettää aikaa jossain vähän enemmän vaikka lomilla ennen kuin muuttaa pysyvästi? Ja yleensä on niin, että kaikissa paikoissa on omat hyvät ja omat huonot puolensa. Itse pidän pikkukaupungista enemmän kuin pk-seudusta. Molemmista on paljon kokemusta. Nuorempana halusin pk-seudulle.
Itsekin tein lyhyen käännöksen Lapissa. Olen asunut ympäri Suomea, Helsingistä kotoisin ja näin oppinut, että valittevasti tätä ei kannata kertoa muualle muuttaessa. Helsinkiläisiä kohtaan jopa aikuisilla ihmisillä on jotain aivan outoja patoumia, ja tämä korostui varsinkin Lapissa. Mulla meni suht pienellä paikkakunnalla oikein hyvin aluksi, tutustuin ihmisiin ja sain kavereita. Olen sosiaalinen, aina kaikkialla saanut kavereita ja työni vieläpä sellainen etten sitä keneltäkään paikalliselta vienyt. Sitten kuitenkin levisi mistä olen alunperin, ilmeisesti kun yhden kaverin kanssa oltiin puhuttu asiasta ja yhtäkkiä koko kylän asenne muuttui minua kohtaan... oudoksi. Yhtäkkiä kanssani oltiin hyvin hiljaa, jotkut naljailivat ja vihlailivat, esim "ison kylän tyttö ei voi ymmärtää", kuinka ei "siellä etelässä ymmärretä" jne.
Noh hieno luonto jne, mutta onneksi se vaihe elämää päättyi ja pääsin takaisin ihmisten pariin jotka välittävät luonteesta. Välillä ihmetyttää, mikä ihme teitä vaivaa, miksi teille lappilaisille se mistä on kotoisin on niin tärkeää ja oikeuttaa teistä jopa tylyyn käytökseen?
Kiinnostavia kokemuksia, kiitos kun jaatte!
Olen nelikymppinen sinkkunainen Helsingistä, ja kyllä mulle Lapissa asuminen olisi vihonviimeinen valinta. MIstä saisin kavereita, kun kun olen tällainen "etelän vetelä"? Tähän kun vielä lisätään, että olen asunut useaan kertaan ulkomailla, niin johan mua pröystäilijänä pitävät, vaikka ihan tavallista arkea olen niissä muissakin maissa elänyt.
En ymmärrä Lappiin muuton argumenttina luonnonläheisyyttä. Luontoa on niin paljon etelämpänäkin, ja välimatkat ovat kohtuullisia. Helsingistäkin voi matkustaa Lappiin lomille, jos sitä Lapin lumoa kaipaa. Arki-iltoihini haluan laadukkaita ohjattuja joogatunteja, afrikkalaisia ja latinalaisamerikkalaisia tanssitunteja sekä milloin minkäkin kielen oppitunteja jossain lähikortteleiden opistoista. Haluan joka arkipäivä päättää mihin lähiravintolaan menen lounaalle. Haluan tavata ystäviäni kahviloissa ja teattereissa. Haluan, päästä viidessä minuutissa korttelikauppaan jos huomaan, että jokin ruoka-aine on päässyt loppumaan. Lisäksi haluan, että lukuisat Keski- ja Etelä-Euroopan kohteet ovat ympäri vuoden helposti yhden lennon päässä. Lisäksi haluan nähdä paljon kansainvälisiä ihmisiä ympärilläni muutenkin kuin turisteina. Lapissa nämä kaikki jäisivät vain haaveeksi.
Tuu pois vaan kun tuolta tuntuu, muuta Savoon. Luonto lähellä ja ihania ihmisiä.
Itse Lapista Kiitän Luojaa että pääsin pois niinstä pienistä ympyröistä.
Kun kävin veljeni hautajaisissa oli kuudella hänen vaimon puolelta naisella samanlainen kampaus. Ihmetytti.Sain selville että pienessä kylässä uskonto tärkeä ja hiukset samoin.Oisko joku viimeinen muoti, en kuitenkaan ymmärrä.Muutenkin sisään pän lämpiävää koko juttu.
Oli hauskan näköistä kun näin naiset rivissä... Luulisi että on mainos käynnissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on se ongelma pienillä paikkakunnilla, ihmiset. Just perinteisten sukupuoliroolien ylläpito ja juoruilu ja pahanpuhuminen muista, erilaisuus on uhka. Etenkin on paha jos joku tulee pk-seudulta, eihän siellä mukamas ole muita kuin vihreitä.
Sanoisin että onhan Suomessa muutakin kuin pk-seutu ja Lappi. Olisko joku pikkukaupunki kiva? Tosin joukkoliikenne niissäkin huonoa.Tuo on kyllä hieman hassu väite, että pikkukaupungissa on huono joukkoliikenne. Niissä on erilainen joukkoliikenteen tarve, tai sitä ei ole. Tai sen järjestäminen ei ole järkevää. Miksi pienessä kaupungissa olisi tiheä joukkoliikenteen verkko ja aikataulu, kun kaupungin laidalta toiselle kävele vartissa?
Onko Suomessa montakin pikkukaupunkia, jotka on niin tiheään rakennettuja, että laidalta toiselle kävelee vartissa? Yleensä ovat laajalle alueelle levinnneitä maaseutumaisia taajamia.
Totta tuokin, etenkin kuntaliitosten vuoksi on kaupunkeja, joitten toiselta reunalta toiselle on 100 km helposti. Mutta eihän se nyt ole sellaisella ympäristössä realistista odottaa tiheää joukkoliikenneverkkoa, kun ei ole käyttäjiä.
Muuta joukkoliikennettä ei ole kuin koulukuljetukset, pakko olla oma auto, ei täälä syrjäseuduilla ratikat kulje eikä linja-autotkaan.
Ei ne kulje missään muuallakaan varsinaisten kaupunkien ulkopuolella. Kuntien yhdistäminen on näivettänyt taajamat ja katvealueet.
Tyttö hyppäsi Oulussa bussiin tullakseen kotiin.
Kuski oli unohtanut väärän numeron tauluun, bussi vei naapurikylälle.
No, ei auttanut muu, kuin hakea tyttö naapurikylältä omalla autolla, muussa tapauksessa olisi saanut kävellä 20km.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapin kaupunkeja ovat Rovaniemi, Kemi, Tornio ja Kemijärvi. Muita kaupunkeja ei ole.
Kemi ja Tornio Lapissa? No eivät ole.
Kyllä on.Etelä-Lappia.
Vierailija kirjoitti:
Tuu pois vaan kun tuolta tuntuu, muuta Savoon. Luonto lähellä ja ihania ihmisiä.
Tuo on niin totta. Vaikka Savossa ei asioita aina sanota suoraan niin meikäläisistä puuttuu kokonaan tuo Miksi muutit tänne - asenne. Samoin Pohjois-Karjala on hyvää asuinseutua. En minäkään ymmärrä monessa Lapin kunnassa käyneenä mikä siinä Lapissa on niin ihanaa, murre on sikarumaa, sairasta suurpetovihaa ja tosimiehet ajavat ahmoja susia pannukakuiksi moottorikelkoilla ja kotkat listitään pesille, kyräilyä, lestoja.
Itä-Suomen saarien pilkkomat järvenselät ovat kauniita, eivät puuttomat tunturit ja rakkakivikot.