Muutin alle vuosi sitten Lappiin. Ei ole sittenkään unelmani.
Vein vielä lapsetkin mukanani. Pk-seutu alkoi ahdistaa ja suunnittelin monta vuotta että lähden heti kun on mahdollista. Halusin rauhaa, puhdasta luontoa ja yksinkertaista elämää. Sainkin nuo, mutta koko ikäni pk-seudulla asuneena olin sittenkin romantisoinut liikaa. Huomasin että en totu palvelujen vähyyteen, julkisen liikenteen puuttumiseen, takapajuisiin ja kyräileviin ihmisiin, murteeseen, uskonnollisiin ja perinteisiä parisuhderooleja pitäviin, konservatiivisiin ihmisiin. En mihinkään. Jopa huumorintaju on erilaista. Ihmiset ovat sulkeutuneita eivätkä ota kontaktia vieraisiin. Olen kuin eri planeetalla.
Kannattaako vielä antaa Lapille mahdollisuus, vai muutetaanko takaisin Etelään? Lapsetkaan eivät viihdy.
Kommentit (102)
Ei kai kukaan muuta Lappiin ilman omaa autoa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksinkertainen elämä ja rauha ovat enemmän korvien välissä kuin asuinympäristössä, jos ei nyt satu asumaan jossain Mannerheimintien varressa, jossa ympäristö tulee "seinien läpi".
Me haluttiin rauhoittaa ja yksinkertaistaa elämäämme hektisessä lapsiperhearjessa ja päädyimme muuttamaan lähelle ison kaupungin keskustaa, mutta rauhalliselle sijainnille. Ei mennyt enää niin paljoa aikaa asioiden hoitamiseen ja liikkumiseen. Jäi aikaa istua rauhassa parvekkeella. Puistoja on lähellä. Varsinaiseen luontoon pitää erikseen lähteä, mutta tuntemani lappilaiset pikkupaikoissa kyllä hekin yleensä lähtevät autolla, kun lähtevät metsään, kalaan, tulistelemaan. Harvalla sielläkään luonto on oikeasti ihan ovella.
Mieti vielä kerran mitä ihan oikeasti kaipaat ja mitä ovat ne konkreettiset asiat mitkä ovat sinulle rauhaa, luontoa ja yksinkertaisuutta. Miten saavutat ne, tuleeko se oikeasti Lapissa asumisesta vai onko elämäntilanteessasi yksinkertaisuutta se, että julkinen liikenne menee ovelta, lapset voivat mennä itse harrastuksiin ja kauppaan pääsee kävellen
Lasten ollessa pieniä mä haaveilin mökistä. Sitten aloin miettimään mitä mä siltä mökkielämältä kuvittelin, eihän mulla ollut aikaa mitään mökkiä laittaa, kun muutenkin elämä oli paikasta toiseen juoksemista. Tajusin kaipaavani yksinoloa, rauhoittumista ja yhtenäisiä yöunia.
Mökin sijaan aloin ottamaan silloin tällöin itselleni hotellihuoneen yöksi. Sain nukkua, ei tarvinnut tehdä mitään, sai syödä tai lukea kirjaa keskeytyksettä. Vähän ajan kuluttua huomasin, etten kaivannutkaan enää sitä mökkiä.
Aika paljon halvemmalla ja helpommalla sain sen mitä kaipasin, sitä paitsi eihän mökki olisi edes ratkaissut mun ongelmaani, olisi vaan tuonut lisää tekemistä muutenkin kiireiseen arkeen.
Hyvä idea. Pitääpä testata samaa.
Mökkiä kaipaisin minäkin, mutta kun laskee sille realistisen hinnan ja jakaa sen sillä ajalla minkä siellä viettäisi, niin mökki tulee todella kalliiksi lomamuodoksi.
Joskus sitä vain romantisoi ja näkee asioista vain ne kivat puolet, pitäisi osata olla itselle rehellinen ja nähdä myös ne haitat.
Sehän se totuus on, köyhälle on kaikki kallista.
Minä nautin, meillä on mökki Levillä, Turun saaristossa, Saimaalla ja Hangossa puutalon yläkertaosake. Levi on itse laitettu, muut on peritty. Ja niistä ei luovuta. Korona-aikaan on ollut ihanaa kun on vaihdettu maisemaa muutaman viikon välein.
Tutuille terkut. 😂
Sinut paljastaa provoksi tuo kuviteltu joukkoliikenteen kaipuusi. Kukaan ei voi olla niin tyhmä, ettei jo etukäteen sitä tiedä miten asiat on.
Avauksessa ei ole mitään uskottavaa tarinaa, ei vähäisimmässäkään määrin.
Koko avaus lienee kirjoitettu Porvoolaisen kiinteistön pöydän ääressä.
Miksi ihmeessä Lappiin? Jos itse haluaisin maalle, niin muuttaisin vaikka Velkualle, joka on osa Naantalia, jonne pääsee Turusta fölibussilla, mutta on kuitenkin ihan rauhaisaa maaseutua. Sitten kun se maaseudun rauha alkaa olla liikaa, niin Turkuun pääsee nopeasti vaikka teatteriin tai elokuviin.
Tämä Velkua oli nyt vaan esimerkki, vastaavia paikkoja löytyy Tampereen ja Helsinginkin kupeesta. Lappiin voisi sitten mennä hiihtämään.
Sopisiko teille joku keskikokoinen kaupunki: Turku, Tampere, Jyväskylä, Lahti, Kuopio? Palvelut pelaa mutta kuitenkin rauhallisempi meno ja luonto lähempänä kuin Helsingissä. Tai sitten joku pääkaupunkiseudun kehyskunta? Mutta mieti tarkkaan, lapsillekaan ei välttämättä kiva muuttaa kovin usein.
On kaksi aluetta joihin en koskaan muuttaisi. Lappi ja hesan seutu.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on se ongelma pienillä paikkakunnilla, ihmiset. Just perinteisten sukupuoliroolien ylläpito ja juoruilu ja pahanpuhuminen muista, erilaisuus on uhka. Etenkin on paha jos joku tulee pk-seudulta, eihän siellä mukamas ole muita kuin vihreitä.
Sanoisin että onhan Suomessa muutakin kuin pk-seutu ja Lappi. Olisko joku pikkukaupunki kiva? Tosin joukkoliikenne niissäkin huonoa.
Tuskin av- palstan konkaria, mikään paha enää yllättää. On palsta karaissut ottamaan paskaa niskaan. Ja ei taida kaikki kiusaajat olla lapista ja muulta syrjempää.
Vierailija kirjoitti:
Omasta asenteesta kiinni. Jos etelän ihminen tulee tänne kuin Euroopan omistaja eikä yhtään edes yritä elää maassa maan tavalla ja arvostelee kaikkea, lopputulos on tuo.
No siis takapajuloissahan nimenomaan pitää tulla paikalle kuin Euroopan omistaja. Jos hommaa ei ota ns. haltuun samantein ja näytä paikallisille paikkaansa, ei mistään tule mitään ja jää täysin jalkoihin.
Vierailija kirjoitti:
Lapin kaupunkeja ovat Rovaniemi, Kemi, Tornio ja Kemijärvi. Muita kaupunkeja ei ole.
Kemi ja Tornio Lapissa? No eivät ole.
Me muutimme kolme vuotta sitten perheen kanssa ja oli paras päätös koskaan! Jäämme tänne. Mukavasti sai myös välimatkaa äitiini, jolla on taipumusta puuttua liikaa asioihimme. Lapsilla on kivoja kavereita ja täällä on totuttu ettei joka päivä tarvitse pyöriä kavereiden kanssa. Luonto puhuttelee aina vaan. En ole koskaan ollut shoppailu- tai terassi-ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on se ongelma pienillä paikkakunnilla, ihmiset. Just perinteisten sukupuoliroolien ylläpito ja juoruilu ja pahanpuhuminen muista, erilaisuus on uhka. Etenkin on paha jos joku tulee pk-seudulta, eihän siellä mukamas ole muita kuin vihreitä.
Sanoisin että onhan Suomessa muutakin kuin pk-seutu ja Lappi. Olisko joku pikkukaupunki kiva? Tosin joukkoliikenne niissäkin huonoa.Mikä sukupuoliroolien ylläpito? Sukupuolia ei ole kuin kaksi, naaras ja koiras.
Kyse oli sukupuoliROOLEISTA, ei sukupuolista.
Eli sukupuoleen liitetyt käytösmallit ja tavat. Sillä ei ole mitään biologista perustaa, että miehet eivät pistä ylleen kukkaleninkejä, mutta naiset voivat laittaa housut. Jälkimmäinenhän oli suuri kauhistus vielä sata vuotta sitten, todella siveetöntä ja jumalatonta jne., mutta eipä nykyään kukaan kulmiaan kohota housuja käyttävälle naiselle. Nainen biologisena olentoja on samanlainen kuin sata vuotta sitten, mutta kulttuurisena olentona monet naisia koskevat toimintatavat ja uskomukset ovat muuttuneet.
Mutta edelleen on paljon erilaisia kulttuurisia änkyröitä, jotka väittävät, että miesten sopii tehdä näin-ja-näin ja naisten puolestaan näin-ja-näin, mutta miehet eivät voi toimia niin-ja-niin eivätkä nainen niin-ja-niin. Yleisesti ottaen kaikki tuollaiset väitteet ovat puhdasta hömppää eikä puhujakaan osaa kysyttäessä sen tarkemmin perustella niitä älyllisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapin kaupunkeja ovat Rovaniemi, Kemi, Tornio ja Kemijärvi. Muita kaupunkeja ei ole.
On ne.
Vierailija kirjoitti:
Omasta asenteesta kiinni. Jos etelän ihminen tulee tänne kuin Euroopan omistaja eikä yhtään edes yritä elää maassa maan tavalla ja arvostelee kaikkea, lopputulos on tuo.
Niin, konservatiiville hyvä itsetunto ja sosiaalisuus on merkki "Euroopan omistajuudesta".
Uutinen sinulle: muullakin tavalla voi elää, eikä muiden hyväksyminen ole uhka itsellesi
Sun tuntemuksista viis, mutta "Lapsetkaan eivät viihdy" kiteytti kaiken.
Chinchi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, konservatiiville hyvä itsetunto ja sosiaalisuus on merkki "Euroopan omistajuudesta".
Uutinen sinulle: muullakin tavalla voi elää, eikä muiden hyväksyminen ole uhka itsellesi
Aphän lähti sillä asenteella että kaikki on pstä. Palvelut ja ihmiset.
Itse olen keskisuomalaisena asunut reilun vuoden lapissa ja viihdyin. Tosin mä viihdyin myös Hämeessä, Kouvolassa ja Forssassa. Eli itsestä kiinni.
Ihan kiinnostuksesta, miten tuo uskonnollisuus näkyy ap:n asuinpaikassa? Onko todella joku valtaosa asukkaista hihhuleita, jotain lahkoako?
Voin kuvitella että tuntee itsensä ulkopuoliseksi, jos ei kuulu samaan kerhoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sodankylä
Vierailija kirjoitti:
Chinchi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aphän lähti sillä asenteella että kaikki on pstä. Palvelut ja ihmiset.
Itse olen keskisuomalaisena asunut reilun vuoden lapissa ja viihdyin. Tosin mä viihdyin myös Hämeessä, Kouvolassa ja Forssassa. Eli itsestä kiinni.
Niin... sehän on vain sattumaa, että sinulle sopii konservatiiviarvot.
Toki silloin kouvola ja forssa käyvät.
Lapsilla on varmasti isäkin, jolla mielipide asiasta?