Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vaimo raskaana - tarjoilen hänellä mielelläni lasillisen silloin tällöin

Vierailija
22.06.2014 |

Pistää silmään täällä keskusteluissa, että aika moni tuntuu suhtautuvan epäterveesti alkoholiin tai kärsii jostakin alkoholikompleksista. Te näette maailman niin mustavalkoisesti. Meillä on hyvä viini - myös kuohuviini - kuulunut aina mukaan arkeen ja juhlaan. Lasi silloin tällöin ruoan kanssa kruunaa yhteisen kokemuksen. Meillä on aina kuplivaa tarjolla myös juhlissa, oli kyseessä sitten ristiäiset, synttärit, joulu tai juhannus. Lapset oppivat samalla normaalin suhtautumisen alkoholiin; sillä markkeerataan arjen ja juhlien hyviä yhteisiä hetkiä. Eikä tässä edes voi puhua mistään humalatilasta tai humalahakuisuudesta vaan sivistyneestä tavasta. Tältä pohjalta tarjoan aina myös vaimolleni lasillisen vaikka hän on raskaana ja usein olemme sitten yhdessä kilistäneetkin ja puhuneet elämästä, perheestä ja tulevasta kolmannesta lapsesta. Olen vakaasti sitä mieltä, että lasten ja meidän kaikkien kannalta on parasta kun meillä menee hyvin ja pysähdymme nauttimaan elämästä yhdessä.

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 20:49"]

Tarjoilet taatusti taas Laphroaigia Naisellesi :D

[/quote]

Sama tuli mieleen. :)

Vierailija
22/29 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP: täällä taas näkee miten turvallisuushakuiseksi tää maa on mennyt. Ei ymmärretä mikä on kohtuullista ja normaalia, ei osata erottaa sitä oikeista vaaroista ja ongelmista. Tuntuu, että kohta varmaan sikiöillekin pitää pukea joku UV - suoja ihan vain varmuuden vuoksi. Missä on elämä, jos vain pelkää?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä siitä haittaa ole, kun ei tavaksi ota. Tosiasiat eivät vain kuulu palstamammojen vahvuuksiin.

Vierailija
24/29 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 21:06"]

Mun äiti joi satunnaisesti kun odotti mua. Neuvolassa oltiin sanottu, että on parempi lapsen kannalta ottaa se annos alkoholia jos sitä mieli tekee, kun stressaantua siitä halusta liikaa. Eli se alkoholi on paljon pienempi haitta lapselle kuin se äidin stressi. Samaa on sanottu ystävälleni, joka sai muutama vuosi sitten lapsen ja otti muutaman siiderin raskausaikanaan.

Ja ei, en ole mitenkään epämuodostunut tai tyhmä. Opiskelen yliopistossa ja olen muutenkin ansioitunut elämässäni - vaikka äitini joikin odotusaikanaan.

[/quote]

Samaa stressiasiaa sanotaan tupakasta. Silti jo yksi savuke on pahaksi ja sikiö ei pysty hengittämään normaalisti 45 minuuttiin savukkeesta.

Se, että juominen ei ole vaikuttanut sinuun ei ole tarpeeksi pätevä tutkimus kertomaan, ettei satunnaisesta alkoholista olisi haittaa sikiölle.

Vierailija
25/29 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

minun mielestä yksi taikka kaksi annosta alkoholia koko raskauden aikana on ok, mutta ap:n tilanne kuulostaa jo siltä, että itse en hyväksyisi. onhan niitä alkottomiakin juomia niin montaa sorttia että luulis niistä löytyvän jotain, mikä vaimolle (ja ennen kaikkea miehelle) kelpaa

Vierailija
26/29 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 21:08"]

AP: täällä taas näkee miten turvallisuushakuiseksi tää maa on mennyt. Ei ymmärretä mikä on kohtuullista ja normaalia, ei osata erottaa sitä oikeista vaaroista ja ongelmista. Tuntuu, että kohta varmaan sikiöillekin pitää pukea joku UV - suoja ihan vain varmuuden vuoksi. Missä on elämä, jos vain pelkää?

[/quote]Jotkut eivät vain halua joutua katumaan ja kantamaan syyllisyyttä loppuelämäänsä, ja minkä takia, ihan turhan yhden lasillisen...

Vierailija
27/29 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 21:06"]

Mun äiti joi satunnaisesti kun odotti mua. Neuvolassa oltiin sanottu, että on parempi lapsen kannalta ottaa se annos alkoholia jos sitä mieli tekee, kun stressaantua siitä halusta liikaa. Eli se alkoholi on paljon pienempi haitta lapselle kuin se äidin stressi. Samaa on sanottu ystävälleni, joka sai muutama vuosi sitten lapsen ja otti muutaman siiderin raskausaikanaan.

Ja ei, en ole mitenkään epämuodostunut tai tyhmä. Opiskelen yliopistossa ja olen muutenkin ansioitunut elämässäni - vaikka äitini joikin odotusaikanaan.

[/quote]

Heh, alkoholistit nyt selittelee ja keksii kaikenlaista, saadakseen jatkaa juomista. :D Sitä se sairaus eli riippuvuus aiheuttaa...

Vai että neuvolassa oikein sanottu, juu. Eiköhän sieltä olisi ennemmin ohjattu odottaja psykologille tai a-klinikalle, jos menee kertomaan, että tulee stressi jos ei saa siideriä? Odotusaika muutenkin mitä paras aika hankkia apua juomisongelmaan! Ja mitäs sitten, kun pitää se "muutama" siideri saada "stressiin", kun on jo se vauvakin siinä hoidettavana? :o

Vierailija
28/29 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 21:08"]

Eipä siitä haittaa ole, kun ei tavaksi ota. Tosiasiat eivät vain kuulu palstamammojen vahvuuksiin.

[/quote]Niin, me välttelemme graavilohta, maksalaatikkoa ja -makkaraa, suolaa ja aspartaamiakin raskausaikana.

Vierailija
29/29 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

I[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 21:06"]Mun äiti joi satunnaisesti kun odotti mua. Neuvolassa oltiin sanottu, että on parempi lapsen kannalta ottaa se annos alkoholia jos sitä mieli tekee, kun stressaantua siitä halusta liikaa. Eli se alkoholi on paljon pienempi haitta lapselle kuin se äidin stressi. Samaa on sanottu ystävälleni, joka sai muutama vuosi sitten lapsen ja otti muutaman siiderin raskausaikanaan.

[/quote]

AP: vihdoinkin joku normaali. Kiitos.