Saat lomakutsun viikoksi "rehkijöiden" mökille. Lähdetkö?
Ja kyse sukulaisistasi, jotka kutsuvat. Mökillä ollessasi sinulta sekä muilta taloutesi jäseniltä odotetaan hieman osallistumista erilaisiin mökkiaskareisiin kuten nurmikon leikkaamiseen, polttopuiden tekoon, vesakon raivoamiseen yms.
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Jos joku kutsuu mökilleen viikoksi jonkun on tietysti selvää, että vieras älyää auttaa jokapäiväisissä rutiineissa. Joten jos mökki on alkeellinen siellä myös riittää puuhastelua aamusta iltaan alkaen veden kantamisesta polttopuiden hakkaamiseen. Ja mitä epäkäytännöllisempi mökin omistaja sen mutkikkaampia ovat myös päivän rutiinit.
Mitä uskot heidän sinulta odottavan on eri asia kuin mitä pitää tehdä. Niistä odotuksista on hyvä keskustella ystävällisessä hengessä. Jos tarve on saada sinusta talkoolainen mökille uurastamaan pitkiä päiviä voit aivan hyvin kysyä asiaa ja ihan rehellisesti kertoa, että talvi oli töissä rankka ja taidat nyt vain maata kotona sen viikon.
Olet itse hyvin ahkera touhuamaan mökillä ja keksin koko ajan raivaamista, josta nautin. Vieraiden aikana ne työt jätetään odottamaan, mutta en arastele pyytää vierastani viemään saunapuita ja vastaamaan saunan lämmittämisesta sillä aikaa kun minä häärään keittiössä valmistamassa ilta-ateriaa.
Sehän noissa just on usein ongelmana.
Kun se sauna pitää lämmittää tietyllä tavalla, ja sitten tarvii jättää se kuivumaan tietyllä lailla ja ei niitä lattian ritilöitä voi laittaa kun tiettyyn paikkaan pystyyn. Ja ovi vähän raolleen ja se yksi kepukka on siinä hyvä välissä ja voi laitoitko sinä sen saunan pesään? Se oli Ville-enon tekemä vuonna kolmetoista.
Niin ei noissa voi onnistua, jos mökin omistajilla on jotain perinnäistapoja. Tuloksena on että pystyt ainoastaan tiskaamaan, kivemmat hommat omistajat tekevät itse kun ainoastaan osaavat.
Onko nuo sukulaiset sinusta mukavia ja viihdyt heidän seurassaan? Jos ovat, niin sellaisessa tapauksessa menisin kyllä. Minusta olisi outoa sellainen, jos jotkut sukulaiset kutsuisi mökille vain siksi, että olette sukua.
En lähtisi raivoamaan toisten mökille.
En tykkää menneä muiden nurkkiin, eli en lähtisi.
Siihen osallistuisin, että haen puuvajasta puita ja kaivosta vettä viikonlopun käyttötarpeisiin. Nurmikonkin voisin vielä leikata. Muu ei kuulu vieraalle.
Yleensäkään en lähtisi edes päiväksi, saati viikoksi kenenkään mökille pilaamaan lomaani.
Kerran olen ollut ja se riitti. Viemisinä piti viedä kassitolkulla ruokas ja koko ajan hoettiin, että kun ei saa mökillä olla raihassa, kun kaikki ramppaa lokeilemassa.
Ja huom. Meidät oli siis oikein kutsumalla kutsuttu yhdeksi yöksi
Joskus on tuttavani mökillä pesty mattoja. Mutta niitäkin kaikessa rauhassa omaan tahtiin, ei minään urakkatyönä.
Kyllä! Lähden mielellään auttelemaan sukulaisia ja tuttavia kaikenlaisissa "ryskätöissä"; taitoa, osaamista ja kuntoa kun löytyy. Mukavaa vastapainoa konttorityölle. En tykkää muutenkaan löhölomista, joten pieni puuhailu sopii minulle, teen sitä mielellään. Kaikkea on tullut tehtyä: rakennustöitä, pitkospuita suolle, metsätöitä, erilaisia konehommia jne. Pieni työleiri vain piristää, viikko 10-12 tuntistä päivää, siihen illalla sauna ja olut, mökkiterassilla katsellen kättensä jälkiä ja kaunista kesäiltaa - ah onko parempaa?!
En todellakaan lähtisi. En pidä mökkeilystä muutenkaan, saati silloin kun mökkeily tarkoittaa työleiriä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan. Millainen käytöstavaton pälli kutsuu vieraita piikomaan mökilleen?
Esim. sellainen joka pyytää sukulaista kummiksi. Sen jälkeen jokavuotinen "Tulkaa meidän mökille" -kinuaminen on saanut uuden sävyn.
Ei riitä että ajetaan 5 tuntia suuntaansa korpeen. Siellä osoitetaan selvin sanoin rantaa joka tarttis nyt ruopata, huomautetaan piikikkäästi että imuroin oikein tuon nurkan jossa voitte nukkua. Mansikat ovat kypsiä, tässä vaan ei voi nyt itse poimia kun tämä lapsi...
Oli paljon muutakin, mutta antaa olla.
Idea nyt oli se että jaha, siinähän te olette, ruvetkaas hommiin!
Kun vauva oli pieni, mulle lykättiin muitta mutkitta vaunut, lähdepä nukuttamaan. Siinä sitten työnsin vaunuja ympäri mökkiä kun isäntäväki itse oli mukavasti sisällä.Eivät olleet mun sukulaisia, vaan sen toisen.
Tietenkään emme alkaneet ruoppaamaan näiden laiskureiden tonttia, mutta se röyhkeys ja käytös kuin olisimme muuttuneet kummiuden myötä palvelusväeksi olisi ollut uskomatonta jos sitä ei itse olisi kokenut.Tarinan opetus: älä suostu kummiksi. Älä missään tapauksessa, ellet tunne läheisesti ja pitkältä ajalta kyseistä pariskuntaa.
En viitsi sanoa missäpäin Suomea tämä paratiisi sijaitsee, mutta kenties kyseessä on joku heimoero.
En ole ennen enkä jälkeen moiseen hävyttömyyteen törmännyt.
Onpa outo tarina ja aika pelle pitää olla, että kummiksi lähtee tuollaisessa tilanteessa. Itse en olisi edes ajatellut viiden tunnin matkan päähän ajelua ja orjaksi menemistä.
En lähtisi viikoksi, mutta viikonlopuksi voisin lähteä, jos olisi ennalta sovittu että kyseessä on mökkitalkoot ja ruoka ja juoma sisältyisi pakettiin. Kokonaista viikkoa en lomastani käyttäisi toisten heinikkojen raivaamiseen tai puupölkkyjen pilkkomiseen.