Mistä ihmeestä johtuu, etten saa millään rauta- ja D-vitamiinitasoja ylemmäs?
Mulla todettiin viime tammikuussa D-vitamiininpuute (33,5). Rupesin syömään sitä 100 mcg/vrk, mutta 3 kk myöhemmin arvo oli noussut vain vähän (35,4). Samalla mulla todettiin raudanpuutetta (ferritiini 13,1). Vaihdoin vitamiinivalmisteen toiseen ja rupesin tankkaamaan myös rautaa 100 mg/vrk tyhjään mahaan, mutta kontrolli 3 kk päästä järkytti: D oli vaivaiset 39,7, vaikka oli jo heinäkuu ja olin ollut paljon auringossa, ja ferritiini oli laskenut arvoon 12,0.
Pääsin syksyllä lääkärin tutkimuksiin, mutta mitään syytä huonolle imeytymiselle ei ole löytynyt. Olen syönyt koko ajan deetä ja rautaa valmisteita vaihdellen, mutta arvot ei vaan nouse. Tänän tuli viimeisimmät labra-arvot, ja D on edelleen vaivaiset 42,5 ja ferritiini 13,3. Kaikki muut arvot on kunnossa. Lääkäri ei ota tilannettani vakavasti, mutta olen itse tosi huolissani. Onko kellään mitään ideoita, mikä voisi olla huonon imeytymisen taustalla ja miten voisin saada arvot kohdalleen?
Kommentit (83)
Osta kunnon valmisteet. D vitamiinista voit ostaa myös suihkeen, joka suihkautetaan suuhun. Raudasta ota tabletteja 200mg per päivä appelsiinimehun kanssa, vältä kalkkipitoisia ruokia pari tuntia. Ei nuo arvot korjaannu hetkessä.
Syitä on lukuisia. Imeytymishäiriö, hormonaalinen häiriö jne. Lisää vaan kokeita syyn selvittämiseksi. Lisäksi rautaa syödessä pitää huomioida että valmistetta otetaan vain joka toinen päivä yhdessä C-vitamiinipitoisen tuotteen (esim. appelsiinimehu) kanssa ja maitotuotteita ei oteta lainkaan samalla aterialla, koska maitotuotteet hidastavat raudan imeytymistä. Ferritiini arvon tasaantuminen voi kestää jopa vuoden.
Vierailija kirjoitti:
Osta kunnon valmisteet. D vitamiinista voit ostaa myös suihkeen, joka suihkautetaan suuhun. Raudasta ota tabletteja 200mg per päivä appelsiinimehun kanssa, vältä kalkkipitoisia ruokia pari tuntia. Ei nuo arvot korjaannu hetkessä.
Itse asiassa rautaa vain joka toinen päivä. Niin se imeytyy paremmin. Näin neuvoi minulle lääkäri.
Vierailija kirjoitti:
Syitä on lukuisia. Imeytymishäiriö, hormonaalinen häiriö jne. Lisää vaan kokeita syyn selvittämiseksi. Lisäksi rautaa syödessä pitää huomioida että valmistetta otetaan vain joka toinen päivä yhdessä C-vitamiinipitoisen tuotteen (esim. appelsiinimehu) kanssa ja maitotuotteita ei oteta lainkaan samalla aterialla, koska maitotuotteet hidastavat raudan imeytymistä. Ferritiini arvon tasaantuminen voi kestää jopa vuoden.
Rauta otetaan kylläkin joka päivä ja 200mg. Muutoin ei ihmekään, jos arvot ei nouse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rauta otetaan kylläkin joka päivä ja 200mg. Muutoin ei ihmekään, jos arvot ei nouse.
Uusimpien tutkimusten mukaan joka toinen päivä on tehokkain. Mutta ota sinä vaikka kolmesti päivässä, jos et usko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulet tietäväsi asian paremmin kuin erikoislääkäri?
Itse syön iherbista tilattua D-vitamiinia. 5000 IU eli 125mikrogrammaa päivässä.
Kävin d-vitamiinitesteissä hiljattain ja oli reilusti yli tasojen. Siitä näki että nämä toimivat erittäin hyvin.
Eli ota vahvempaa d-vitamiinia. Kesällä voit toki nauttia D:ta auringostakin, itse en kesällä käytä D lisäravinteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulet tietäväsi asian paremmin kuin erikoislääkäri?
itse asiassa tapanani ob selvittää asioita myös itse, eikä uskoa vastaanotolla sepittävään lääkäriin. Esim. Tämä on hyvin kirjoitettu ja argumentoitu juttu, jonka mukaan joka päivä kannattaisi syödä rautaa
https://www.raudanpuute.fi/raudanpuutteen-perusteet/pitaisiko-rautaa-sy…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uusimpien tutkimusten mukaan joka toinen päivä on tehokkain. Mutta ota sinä vaikka kolmesti päivässä, jos et usko.
Jep, juuri luin lehdestä jutun, jossa lääkäri sanoi ettei rautaa tule ottaa joka päivä, jos sen haluaa imeytyvän kunnolla. Hän suositteli, että rautaa otetaan joka toinen tai joka kolmas päivä.
Auringosta saa sen d-vitamiinin parhaiten. Eikä siihen mitään aurinkorasvoja sotkemaan.
D-vitamiinisi voi olla heikkolaatuista. Lisäksi se kannattaa ottaa yhdessä öljyn kanssa.
Rautaa ei saa ottaa yhdessä maitotuotteiden tai kahvin / teen (eikä täysjyvätuotteiden) kanssa, pidä taukoa molempiin suuntiin ainakin se pari tuntia. Lisäksi rauta kannattaa ottaa yhdessä appelsiinimehun tms. kanssa (C-vitamiini). Paras ja kestävin ratkaisu olisi kuitenkin alkaa syödä kerran päivässä "rauta-ateria" eli pyrkiä saamaan oikeasta ravinnosta riittävästi rautaa - toki ymmärrän, että tässä vaiheessa ferritiini täytyy saada nousemaan ravintolisän avulla. Joka tapauksessa ferritiini nousee yleensä tuskastuttavan hitaasti.
D-vitamiini imeytyy parhaiten, kun sen ottaa rasvaa sisältävän aterian yhteydessä.
Onko sinulla ollut suolistovaivoja koskaan? Entä onko mitattu munuaisarvot ja kalsium?
Kannattais tukkia se verenvuoto eli aloitat e-pillerit, laitat hormonikierukan tai syöt menkkojen aikaan traneksaamihappoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on vanhaa tietoa.
Uuden tutkimustiedon valossa hoito voidaan toteuttaa aikaisempaa pienempinä annoksina ja harvemmin, tällöin vältytään myös haitallisilta sivuvaikutuksilta, kuten mahaärsytykseltä ja pahoinvoinnilta. Uusin tutkimustieto puoltaa sitä, että rauta-annosten ei tarvitse olla 200 milligrammaa päivässä, vaan annokset: 15 mg, 50 mg tai 150 mg vuorokaudessa 2 kuukauden ajan näyttävät tehoavan yhtä hyvin (2,3). Lisäksi on näyttöä siitä, että annostelu joka toinen päivä tehostaa raudan imeytymistä (4,5)
Minuakin lääkäri neuvoi ottamaan rautaa vain joka toinen päivä mutta siksi, ettei suolisto ärtyisi. Kuulemma sitä pitäisi ottaa illalla juuri ennen nukkumaanmenoa ja appelsiinimehun kanssa. En muista valmisteen nimeä mutta joku apteekista saatava neste oli lääkärin kehuma rautavalmiste. Samaan aikaan ei saa ottaa kalkkivalmistetta vaan välillä on oltava muistaakseni ainakin viisi tuntia.
Itselläni on sama ongelma, sekä varastorauta että d-vitamiinitaso on alhaiset eikä nouse vaikka käyttäisi mitä valmisteita. Olenkin lopettanut niiden käytön parin vuoden jälkeen. Nyt lääkäri epäilee muiden oireiden takia jotain häikkää sisäelimissä tai kasvaimia ja elokuussa pääsen kerroskuvaukseen. Voi siten olla, että nuo jutut on oire jostakin.
Mulla oli pari vuota sitten D-vitamiiniarvo vain 10. Lääkäri sanoi, ettei ole koskaan nähnyt niin matalaa arvoa. Olen syönyt nyt 2 vuotta säännöllisesti 100 mcg/vrk ja arvo on nyt 33,5. Mitään syytä huonolle imeytymiselle ei ole löytynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi haluat jakaa omaa virheellistä ja vanhentunutta tietoasi itsepäisesti?
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa muistaa myös kahvin, teen ja punaviinin (parasta välttää kaikkia alkoholipitoisia juomia raudan yhteydessä) välttäminen, koska niiden tanniinit heikentää paljonkin imeytymistä. Viljojen fytaateista olen myös kuullut, että nekin heikentäisi imeytymistä.
Munuaiset?
Tai lisäkilpirauhasissa vikaa?