Mistä ihmeestä johtuu, etten saa millään rauta- ja D-vitamiinitasoja ylemmäs?
Mulla todettiin viime tammikuussa D-vitamiininpuute (33,5). Rupesin syömään sitä 100 mcg/vrk, mutta 3 kk myöhemmin arvo oli noussut vain vähän (35,4). Samalla mulla todettiin raudanpuutetta (ferritiini 13,1). Vaihdoin vitamiinivalmisteen toiseen ja rupesin tankkaamaan myös rautaa 100 mg/vrk tyhjään mahaan, mutta kontrolli 3 kk päästä järkytti: D oli vaivaiset 39,7, vaikka oli jo heinäkuu ja olin ollut paljon auringossa, ja ferritiini oli laskenut arvoon 12,0.
Pääsin syksyllä lääkärin tutkimuksiin, mutta mitään syytä huonolle imeytymiselle ei ole löytynyt. Olen syönyt koko ajan deetä ja rautaa valmisteita vaihdellen, mutta arvot ei vaan nouse. Tänän tuli viimeisimmät labra-arvot, ja D on edelleen vaivaiset 42,5 ja ferritiini 13,3. Kaikki muut arvot on kunnossa. Lääkäri ei ota tilannettani vakavasti, mutta olen itse tosi huolissani. Onko kellään mitään ideoita, mikä voisi olla huonon imeytymisen taustalla ja miten voisin saada arvot kohdalleen?
Kommentit (83)
Vierailija kirjoitti:
Itse syön iherbista tilattua D-vitamiinia. 5000 IU eli 125mikrogrammaa päivässä.
Kävin d-vitamiinitesteissä hiljattain ja oli reilusti yli tasojen. Siitä näki että nämä toimivat erittäin hyvin.
Eli ota vahvempaa d-vitamiinia. Kesällä voit toki nauttia D:ta auringostakin, itse en kesällä käytä D lisäravinteita.
Minulla sama. Se mun iherbin geelikapseli D3 vitamiinia on vanhentunut. Söin sitä ja arvo oli yli 120. En syö enää sitä suurta määrää kuin silloin tällöin, koska menee jo toksisuuden puolelle, jos tuosta nousee.
Rauta nousi ferrofortea tai ramavittia ja nestemäistä maltoferia sekoittaen. 25->60 3 kuukaudessa.
Mulla on käytössä Extra vahva rauta kapselit. Niistä rauta imeytyy 6 tunnin ajan, joten kapseli kannattaa ottaa illalla ennen nukkumaan menoa vähintään 2-3 tuntia ruokailun jälkeen. Toimii.
Ja muistit ottaa C- vitamiinia että ne myös imeytyy? C vitamiinia ei voi ottaa liikaa, se poistuu virtsan mukana, joten ceetä reippaasti kun otat ne.