Mistä ihmeestä johtuu, etten saa millään rauta- ja D-vitamiinitasoja ylemmäs?
Mulla todettiin viime tammikuussa D-vitamiininpuute (33,5). Rupesin syömään sitä 100 mcg/vrk, mutta 3 kk myöhemmin arvo oli noussut vain vähän (35,4). Samalla mulla todettiin raudanpuutetta (ferritiini 13,1). Vaihdoin vitamiinivalmisteen toiseen ja rupesin tankkaamaan myös rautaa 100 mg/vrk tyhjään mahaan, mutta kontrolli 3 kk päästä järkytti: D oli vaivaiset 39,7, vaikka oli jo heinäkuu ja olin ollut paljon auringossa, ja ferritiini oli laskenut arvoon 12,0.
Pääsin syksyllä lääkärin tutkimuksiin, mutta mitään syytä huonolle imeytymiselle ei ole löytynyt. Olen syönyt koko ajan deetä ja rautaa valmisteita vaihdellen, mutta arvot ei vaan nouse. Tänän tuli viimeisimmät labra-arvot, ja D on edelleen vaivaiset 42,5 ja ferritiini 13,3. Kaikki muut arvot on kunnossa. Lääkäri ei ota tilannettani vakavasti, mutta olen itse tosi huolissani. Onko kellään mitään ideoita, mikä voisi olla huonon imeytymisen taustalla ja miten voisin saada arvot kohdalleen?
Kommentit (83)
Ei vaan sulla on C vitamiinin puute mikä estää raudan imeytymisen. Alat syödä c vitamiinia sitten muukin sujuu.
https://www.raudanpuute.fi/raudanpuutteen-perusteet/pitaisiko-rautaa-sy…
Rautaa tulee syödä joka päivä. Katsokaa yltä lääkärin argumentit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syitä on lukuisia. Imeytymishäiriö, hormonaalinen häiriö jne. Lisää vaan kokeita syyn selvittämiseksi. Lisäksi rautaa syödessä pitää huomioida että valmistetta otetaan vain joka toinen päivä yhdessä C-vitamiinipitoisen tuotteen (esim. appelsiinimehu) kanssa ja maitotuotteita ei oteta lainkaan samalla aterialla, koska maitotuotteet hidastavat raudan imeytymistä. Ferritiini arvon tasaantuminen voi kestää jopa vuoden.
Rauta otetaan kylläkin joka päivä ja 200mg. Muutoin ei ihmekään, jos arvot ei nouse.
Luulet tietäväsi asian paremmin kuin erikoislääkäri?
itse asiassa tapanani ob selvittää asioita myös itse, eikä uskoa vastaanotolla sepittävään lääkäriin. Esim. Tämä on hyvin kirjoitettu ja argumentoitu juttu, jonka mukaan joka päivä kannattaisi syödä rautaa
Et kuitenkaan huomannut, että tuo on 2 vuotta vanha kirjoitus. Ei päde uusimpien tutkimusten mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Rautaa tulee syödä joka päivä. Katsokaa yltä lääkärin argumentit.
Miksi jaat vanhentunutta tietoa? Nyt on jo vuosi 2021 eikä parin vuoden takaiset tiedot enää päde, kun asiaa on tutkittu tarkemmin. Ei ne lääkärit vastaanotolla huvikseen sano, että joka toinen päivä riittää.
Siis tavallisesta juustosta ja piimästä saa d vitamiinit myös kalassa on sitä ja auringossa kun maksat auringon valossa siksi Suomessa maataan alasti auringossa koska pimeä talvi . Siis aurinkoa maksamakkaraa kalaa piimää juustoa . Mikään rauta ei imeydy ilman c ja sellainen rauta lääke on kuin elivo siinä on sekä rauta että c ja myös sanasol purkissa on kaikkea . Apteekissa .
Maitotuotteet ja kahvi taisivat estää raudan imeytymistä hyvinkin tehokkaasti. Siksi en juo maksapihvin kanssa maitoa.
Vierailija kirjoitti:
Minuakin lääkäri neuvoi ottamaan rautaa vain joka toinen päivä mutta siksi, ettei suolisto ärtyisi. Kuulemma sitä pitäisi ottaa illalla juuri ennen nukkumaanmenoa ja appelsiinimehun kanssa. En muista valmisteen nimeä mutta joku apteekista saatava neste oli lääkärin kehuma rautavalmiste. Samaan aikaan ei saa ottaa kalkkivalmistetta vaan välillä on oltava muistaakseni ainakin viisi tuntia.
Itselläni on sama ongelma, sekä varastorauta että d-vitamiinitaso on alhaiset eikä nouse vaikka käyttäisi mitä valmisteita. Olenkin lopettanut niiden käytön parin vuoden jälkeen. Nyt lääkäri epäilee muiden oireiden takia jotain häikkää sisäelimissä tai kasvaimia ja elokuussa pääsen kerroskuvaukseen. Voi siten olla, että nuo jutut on oire jostakin.
Hieman pielessä ohjeistus. Rautaa nimenomaan aamulla ja tyhjään vatsaan. Näin lukee valmistepakkauksessa ja näin neuvoi myös lääkäri minulle. On auttanut.
Alasti auringossa saa myös tärkeää Avitamiinia kalasta mutta aurinko on tärkeä iholle eikö tarkoita että polttaa ihonsa .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syitä on lukuisia. Imeytymishäiriö, hormonaalinen häiriö jne. Lisää vaan kokeita syyn selvittämiseksi. Lisäksi rautaa syödessä pitää huomioida että valmistetta otetaan vain joka toinen päivä yhdessä C-vitamiinipitoisen tuotteen (esim. appelsiinimehu) kanssa ja maitotuotteita ei oteta lainkaan samalla aterialla, koska maitotuotteet hidastavat raudan imeytymistä. Ferritiini arvon tasaantuminen voi kestää jopa vuoden.
Rauta otetaan kylläkin joka päivä ja 200mg. Muutoin ei ihmekään, jos arvot ei nouse.
Luulet että kaikki yksityislääkärit on samaa mieltä asiasta?
Ennen syötiin ramavit sanasol nestelääkkeitä ja maksamakkaraa . Otettiin aurinkoa ja juotiin piimää.
Ruokavaliosta rautaa. Mieluiten eläintuotteista, koska niissä oleva rauta imeytyy paremmin kuin kasvipohjaisten tuotteiden rauta. Eli verilettuja, maksaruokia jne. napaan. Ihan lihassakin on hyvin rautaa, jos sisäelimet eivät maistu. Kasvipuolella hyviä raudanlähteitä ovat kurpitsansiemenet, linssit ja täysjyvätuotteet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulet että kaikki yksityislääkärit on samaa mieltä asiasta?
No jos ovat yhtään ajantasalla tietojensa kanssa niin pitäisi olla. Tämä kun ei ole mielipidekysymys, vaan asiasta on ihan tieteellisesti tutkittua tietoa.
Vierailija kirjoitti:
Auringosta saa sen d-vitamiinin parhaiten. Eikä siihen mitään aurinkorasvoja sotkemaan.
Jos tarkoitat esim. 10-15 minuutin aurinkokylpyjä keskipäivän tuntumassa, olet oikeassa (kunhan oma ihotyyppi kestää sen hyvin). Auringon kanssa täytyy kuitenkin varovainen, ja sitä on helppo saada liikaa.
Suolistosairaudet ja keliakia kannattaisi tutkia.
Raudan puutosta ei hoideta ruokavaliolla.
Ei riitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on vanhaa tietoa.
Uuden tutkimustiedon valossa hoito voidaan toteuttaa aikaisempaa pienempinä annoksina ja harvemmin, tällöin vältytään myös haitallisilta sivuvaikutuksilta, kuten mahaärsytykseltä ja pahoinvoinnilta. Uusin tutkimustieto puoltaa sitä, että rauta-annosten ei tarvitse olla 200 milligrammaa päivässä, vaan annokset: 15 mg, 50 mg tai 150 mg vuorokaudessa 2 kuukauden ajan näyttävät tehoavan yhtä hyvin (2,3). Lisäksi on näyttöä siitä, että annostelu joka toinen päivä tehostaa raudan imeytymistä (4,5)
Lähde?
Mulla iho palaa vartissa, jos olen auringossa ilman rasvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on vanhaa tietoa.
Uuden tutkimustiedon valossa hoito voidaan toteuttaa aikaisempaa pienempinä annoksina ja harvemmin, tällöin vältytään myös haitallisilta sivuvaikutuksilta, kuten mahaärsytykseltä ja pahoinvoinnilta. Uusin tutkimustieto puoltaa sitä, että rauta-annosten ei tarvitse olla 200 milligrammaa päivässä, vaan annokset: 15 mg, 50 mg tai 150 mg vuorokaudessa 2 kuukauden ajan näyttävät tehoavan yhtä hyvin (2,3). Lisäksi on näyttöä siitä, että annostelu joka toinen päivä tehostaa raudan imeytymistä (4,5)
Lähde?
Artikkeli lääketieteellisessä julkaisussa tämän vuoden maaliskuussa. Paperisessa sellaisessa, joten linkkaaminen ei sattumalta onnistu. Mutta eiköhän vastaavaa tietoa löydy netistäkin jos kiinnostaa etsiä. Kannattaa etsiessä katsoa julkaisun vuosiluku, että saa varmasti uusinta tietoa.
Vierailija kirjoitti:
Raudan puutosta ei hoideta ruokavaliolla.
Ei riitä.
Hyvin riittää. Verta, maksaa, linssejä, täysjyväviljoja jne. niin kyllä nousi ainakin minulla normaalille tasolle. Ei toki hetkessä. Ruokavaliolla saa pysyvämpää muutosta, koska rautalisiä ei saa ottaa kuin kuurina. Lisäksi, kun opettelee kiinnittämään luonnolliseen raudansaantiin huomiota ravinnon kautta, muuttuu ruokavalio muutenkin terveellisemmäksi.
D-vitamiinin tulee olla joko suihke tai öljypohjainen. Ei mitään apteekin tabletteja. Tablettimuotoinen D imeytyy tosi huonosti.
Alhaisen ferritiinin syy pitäisi selvittää ensin ja puuttua siihen.
Minä söin rautavalmisteita noin 18 kuukautta ennen kuin ferritiini nousi sataan.
Kilpirauhasen vajaatoimintaa potevilla ferritiini tuli olla 100 tai hieman yli.
Kilpirauhanen ei toimi kunnolla jos elimistössä on rautavaje.