Miksi suomalainen kaunokirjallisuus on niin tuubaa?
Kommentit (17)
Kaikki muukiin taide on eli miksi erottua joukosta
Elokuvat tulee ekana mieleen
Samaa miettinyt. En muuten ole saanut luettua yhtäkään suomalaista kaunokirjaa loppuun.
Suomalainen kaunokirjallisuus ei ole tuubaa. Kaikki suomalaisten kirjailijoiden tekstit, joita olen viime vuosina lukenut ovat olleet tasokasta kirjallisuutta. Pistää lukijansa ajattelemaan se hyvä kirjallisuus.
Koska kirjallisuutta tuottavat nykyään lähinnä tyypit, jotka ovat ikänsä haaveilleet "kirjailijana" olemisen statuksesta.
Jonkinmoista ja ihan hyvää on paljon kaikilla kielillä, mutta säväyttävän puhuttelevaa taas vähän. Pienenä kansana tuota säväyttävää on sitten niukasti. Tuntuu lisäksi että yleinen ilmapiiri ohjaa kirjailijahypeä aika arvattavaan ja latteaan suuntaan, kun kustantamot haistelevat tuulia tai jopa ajavat omia mielihalujaan.
Malttakaa vuosi tai pari niin saan tuon ensimmäisen suoraan Suomen kansalle suunnatun pläjäyksen valmiiksi! Loput ideat ovat enemmän universaaleja niin niitä ymmärtää sitten muutkin.
Eikä ole. Suomessa julkaistaan ihan älyttömän paljon kotimaista kirjallisuutta, joukosta löytyy vaikka miten paljon hyviäkin! Mutta paljon on kuraakin, sinulla on varmaan käynyt huono tuuri ja olet lukenut vain huonoja.
Kerropa niitä hyviä ulkomaalaisia niin kerron sinulle suomalaiset vastineet.
Suuri osa on tuubaa ja loputkin melkein kaikki schaibaa.
Pieni pooli josta valita, kustantamojen tylsät, ennalta-arvattavat ja turvallisuushakuiset valinnat, kömpelö kieli joka kuvaa maailmaa aika rajoittuneesti, kunnianhimon puute, laiska/hätiköiden tehty kustannustoimitus.
Kirjoita itse kirjasi niin saat ihan sitä mitä haluat, vuosien päästä voit sitten lukea ja nauttia laatu kirjallisuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Pieni pooli josta valita, kustantamojen tylsät, ennalta-arvattavat ja turvallisuushakuiset valinnat, kömpelö kieli joka kuvaa maailmaa aika rajoittuneesti, kunnianhimon puute, laiska/hätiköiden tehty kustannustoimitus.
Totta, varsinkin huomio kömpelöstä kielestä.
Itse lisäisin vielä liiallisen erikoisuuden tavoittelun, joka yhdistettynä kömpelöön kieleen, on todella huono yhdistelmä.
Erikoisuuden tavoittelulla on myös saatu aikaan inhorealistisia ja mauttomia teoksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse lisäisin vielä liiallisen erikoisuuden tavoittelun, joka yhdistettynä kömpelöön kieleen, on todella huono yhdistelmä.
Erikoisuuden tavoittelulla on myös saatu aikaan inhorealistisia ja mauttomia teoksia.
Kömpelö kieli? Ette nyt varmaan sentään suomen kieltä tarkoita, vaan kirjailijoiden kielenkäyttöä...? Millä perusteella suomen kieli olisi kömpelö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erikoisuuden tavoittelulla on myös saatu aikaan inhorealistisia ja mauttomia teoksia.Kömpelö kieli? Ette nyt varmaan sentään suomen kieltä tarkoita, vaan kirjailijoiden kielenkäyttöä...? Millä perusteella suomen kieli olisi kömpelö?
Kyllä noissa tarkoitetaan selvästi kirjailijoiden kömpelöä kielenkäyttötaitoa. Mistä muuten olen samaa mieltä.
Kirjoita itse parempi kirja. Aloita jo tänään. On liian helppoa arvostella muita, kun ei itse tee mitään.
Tuskinpa olet muunmaalaisista lukenut juuri muuta kuin bestsellereitä? Mitä tahansa tuubaa ei käännetä. :)