Perheelliset, jotka viettävät kaikki juhlapyhät kotonaan kerrostalossa?
Mikä on taustalla sellaisessa, jos joku parisuhteessa elävä tai perheellinen viettää kaikki juhlapyhät kerrostalossa kotonaan? En siis halua paheksua, mutta kiinnostaa yleisellä tasolla.
Kommentit (58)
Minä en pidä väkijoukoista, enkä välitä useimmista juhlista. Jouluna olemme äidilläni, joka myöskin asuu kerrostalossa. Muut juhlapyhät aktiivisesti välttelen ulos menoa. Normaalina tiistaina voin sitten käydä ulkona syömässä, kävelyllä tai mitä vaan, kun kaikki ihmiset eivät ole siellä yhtäaikaa.
Ei ole ketään kuka kutsuisi minnekään. Ex - liitossa olisin halunnut vuokramökille ym, missä muutkin kävivät, mutta ex ei suostunut. Ei me koskaan käyty perheenä missään lomallakaan, kun ex ei suostunut. Kävin lasten kanssa. Valitettavan passiivinen ja pih puoliso oli.
Nyt asun teini-ikäisten kanssa keskenään. Olen yrittänyt kysellä heiltä mitä haluavat. Eivät halua minnekään. Ei juhannuksena tai muutenkaan tässä loman aikana.
Kerrostalossa asuva saattaa viettää enemmän aikaa ulkona luonnossa kuin esim omakotitalossa asuva tai mökillä oleva henkilö.
Käymme ulkona grillaamassa, uimassa, kävelyllä, hautausmaalla ja keskikaupungilla tallustamassa keskellä autioita katuja, kun voimme. Emme mene mökille, vaikka voisimme. Tavallisesti mökillä ei ole naapureita paikalla, mutta juhannuksena voi olla ja yleensä juopuneina. Olemme jussina siellä missä on rauhallista eli kaupungissa. Sukulaiset saavat "nauttia" mökistä juhannuksena.
Kaikki eivät viihdy maalla. Meillä on kerrostalon pihalla grillikatos, lapsille leikkikentän verran tekemistä, rannalle pääsee puolessa tunnissa, lenkkipolku luonnon keskellä alkaa 10 min. kävelyn jälkeen ja kukaan meistä ei välitä saunomisesta. Eli ei mitään syytä lähteä mökille.
Ollaan yleensä juhannuksena lämmitetty kotona (kerrostalossa) saunaa, tehty hyvää ruokaa, joka sitten sään salliessa on syöty parvekkeella.. Viime vuosina on säät suosineet ja olemme käyneet läheisellä järvellä uimassa ja pienet eväät mukana. Rannalla on ollut yllättävän paljon porukkaa. Mukavasti juhannus on näin mennyt, vaikka ei mökkiä ole tai ei olla vuokrattu. Juhannus on lähinnä yksi viikonloppu muiden joukossa, paitsi laitetaan kauniit vaatteet, juhlalliset ruoat ja kattaukset juhannuskimppuineen.
Joulun olemme myös kotona, joka todellakin jouluna on laitettu tunnelmalliseksi.
En tiedä miksi tähän edes vastasin, kun aloittajan tarkoitus on mitä ilmeisimmin kauhistella kaupunkilaisia kerrostaloasujia, sillä onhan tässä maailmassa vain yksi ja ainoa oikea tapa elää...
Vierailija kirjoitti:
Kerrostalossa asuva saattaa viettää enemmän aikaa ulkona luonnossa kuin esim omakotitalossa asuva tai mökillä oleva henkilö.
Se on mahdollista, tosin haastavampaa kuin jos on luonnon helmassa sijaitsevassa mökissä, josta oven avaamalla pääsee luontoon. Monesti okt-asukas myös laittelee pihaa tai grillailee eli ainakin tulee ulkoiltua huomaamattaan.
Kaupunkiympäristö on monesti sellaista, että aidosti luonnonläheiseen ympäristöön on pitkä matka. Jotkut parkkipaikat tai kerrostalopihat eivät ole kovin luonnonläheisiä.
Ei meillä ole mitään paikkaa minne mennä. Ei mökkiä tai vastaavaa. Eikä myöskään ketään, joka meidät jonnekin kutsuisi. Kotona siis ollaan.
Vierailija kirjoitti:
Ollaan yleensä juhannuksena lämmitetty kotona (kerrostalossa) saunaa, tehty hyvää ruokaa, joka sitten sään salliessa on syöty parvekkeella.. Viime vuosina on säät suosineet ja olemme käyneet läheisellä järvellä uimassa ja pienet eväät mukana. Rannalla on ollut yllättävän paljon porukkaa. Mukavasti juhannus on näin mennyt, vaikka ei mökkiä ole tai ei olla vuokrattu. Juhannus on lähinnä yksi viikonloppu muiden joukossa, paitsi laitetaan kauniit vaatteet, juhlalliset ruoat ja kattaukset juhannuskimppuineen.
Joulun olemme myös kotona, joka todellakin jouluna on laitettu tunnelmalliseksi.
En tiedä miksi tähän edes vastasin, kun aloittajan tarkoitus on mitä ilmeisimmin kauhistella kaupunkilaisia kerrostaloasujia, sillä onhan tässä maailmassa vain yksi ja ainoa oikea tapa elää...
Ei ole tarkoitus kauhistella. Olen asunut kaupungissa suurimman osan elämästäni ja yleensä esim. Helsinki autioituu jouluisin ja juhannuksena. Jäljelle (ainakin katukuvan perusteella) jäävät vain hyvin yksinäiset ihmiset ja ulkomaalaissyntyiset.
Asuin nuorempana talossa, joka oli itseäni lukuunottamatta täysin autio ja hipihiljainen aina juhlapyhäisin ja esim. koko joulunpyhät vuodenvaihteeseen saakka. Huomasin sen siitäkin, kun satoi lunta, ja omat jalanjälkeni olivat ainoat useana päivänä peräkkäin. Kaikki muut olivat joulunvietossa jossain muualla. Itse kävin vain aattona sukulaisten luona.
Kiinnostaakin siis niiden ajatukset, joilla on kumppani ja perhettä ja silti jäävät kaupunkiin, vaikka vaihtoehtoja olisi helpommin saatavilla. Ehkä olen itse joku perinnehakuinen konservatiivi, kun tällaista edes mietin.
Ei ole mitään paikkaa mihin mennä, eikä ole varaa maksaa esim. kylpylälomasta tai vuokramökistä. Ei sukulaisia tai niin läheisiä ystäviä jotka kutsuisivat luokseen, joten kotona sitten ollaan.
Mä olen aina kuvitellut, että tuo juhannukseksi maalle himoitsevat ovat sitä sukupolvea, jotka kaupungistuivat ja joiden koti ja sielu on maalla. Itse olen kaupunkilainen, olen lapsuuteni viettänyt kaupungissa, myös mummolani on kaupungissa. Ei minulla ole mitään lapsuuden maalaiskesiä, joita pitäisi näin aikuisena mennä kaipaamaan.
Olen syntynyt ja kasvanut maalaistalossa ja elänyt maalla 19-vuotiaaksi. Siinä olikin sitten tarpeeksi maaseutua minun tarpeisiin.
Siitä lähtien olen asunut onnellisesti vuosikymmenet kaupungissa mukavassa kerrostaloasunnossa. Ei tee mieli pois arkena eikä pyhänä. Ja näköjään sama jatkuu seuraavissa sukupolvissa.
Voin siis paljastaa järisyttävän faktan: me ihmiset olemme erilaisia ja viihdymme erilaisissa paikoissa.
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaakin siis niiden ajatukset, joilla on kumppani ja perhettä ja silti jäävät kaupunkiin, vaikka vaihtoehtoja olisi helpommin saatavilla. Ehkä olen itse joku perinnehakuinen konservatiivi, kun tällaista edes mietin.
En koe, että minulle olisi helpompaa ensin ajoissa löytää ja varata joku vuokramökki ja sitten ruuhkissa ajaa sinne muiden seassa. En halua enää mitään hiirien nakertelemaa lautakasaa vaan kunnollisen, modernin mökin jossa on kivat puitteet ja mökki kivalla paikalla. Samaa tahtovat muutkin, joten mökki pitää varata ajoissa ja hinta on se mikä pyydetään, usein reipas sellainen. Helpompi minun on jäädä kotiin ja viettää juhannus niissä puitteissa, mitkä on tarjolla.
Meillä kaikilla ei ole sukumökkejä tai mökillisiä kavereita. Tai jos onkin, niin he haluavat viettää juhannuksen oman perheen kesken. Toisaalta, en itsekään halua mihinkään ahtaan mökin nurkkaan toisten jalkoihin patjalle nukkumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole tarkoitus kauhistella. Olen asunut kaupungissa suurimman osan elämästäni ja yleensä esim. Helsinki autioituu jouluisin ja juhannuksena. Jäljelle (ainakin katukuvan perusteella) jäävät vain hyvin yksinäiset ihmiset ja ulkomaalaissyntyiset.
Asuin nuorempana talossa, joka oli itseäni lukuunottamatta täysin autio ja hipihiljainen aina juhlapyhäisin ja esim. koko joulunpyhät vuodenvaihteeseen saakka. Huomasin sen siitäkin, kun satoi lunta, ja omat jalanjälkeni olivat ainoat useana päivänä peräkkäin. Kaikki muut olivat joulunvietossa jossain muualla. Itse kävin vain aattona sukulaisten luona.
Minulla joka tuon vastauksen kirjoitin on kyllä kumppani ja lapset. Kaupunkimme keskusta saattaa olla autioitunut (?) mutta täällä on kyllä järjestetty kaikenlaista pientä ilmaista ohjelmaa, mutta näistä huolimatta yksinkertaisesti viihdytään kotona ja tehden asioita jotka tuossa aiemmin kirjoitin.. Olet perinnehakuinen? Meidän lapset puhuu kyllä jo juhannussaunasta ja rannasta, juhannuskimpusta.. Eiköhän perinteitä voi olla yhtä paljon kun ihmisiäkin.
PS. Kuullostaa siltä että naapuriperhe myös viettää kotijuhannusta. Ihan suomalaisia työssäkäyviä ihmisiä kaikki. HUI
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on mahdollista, tosin haastavampaa kuin jos on luonnon helmassa sijaitsevassa mökissä, josta oven avaamalla pääsee luontoon. Monesti okt-asukas myös laittelee pihaa tai grillailee eli ainakin tulee ulkoiltua huomaamattaan.
Kaupunkiympäristö on monesti sellaista, että aidosti luonnonläheiseen ympäristöön on pitkä matka. Jotkut parkkipaikat tai kerrostalopihat eivät ole kovin luonnonläheisiä.
Suomi on täynnä metsälähiöitä, joista pääsee kävellen sieneen. Omakotipihat on joo ulkoiluun, mutta luontoa? No ei.
Itsehän vietän juhannukseni tyytyväisenä kerrostalossa piitaten erittäin vähän siitä mitä muut tekevät ja miksi. More power to them.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon stadilainen ja kyllä suurin osa täältä kotoisin olevista tutuista joulun viettää täällä, kun yleensä sukukin on täällä. Ei todellakaan jää jäljelle vaan yksinäiset ja ulkkaritaustaiset. Jussina sitten usein porukat menee mökeille, silloin on tosi hiljaista. Mutta kyllä silloinkin kaupunkiin jää myös perheitä, itsekin vietin lapsena juhannukset kaupungissa kun ei meillä ollut mökkiä. Mummola oli maalla, mutta ei sinne silti yleensä menty ennen kuin vanhemmilla oli lomat.
Tämä ei ole meille mikään juhlapyhä niinku ei mitkään muutkaan suomalaiset juhlat. Mies on töissä ja itse siivoan siinä sitä on juhlaa kerrakseen. Tuonne ulosko sitä pitäisi mennä pällistelemään mitä?
Suomessa lähes kaikki juhlat sisältää ryyppäämistä. Kaikkia ei vain kiinnosta yhtään mitkään juhlat eikä pakko sukulointi ja tehdä ruokaaa ja muuta turhanaikaista. Nautin olla kotona varsinkin pyhinä ilman stressiä mistään.
Yleensä kaikki vähänkin kynnelle kykenevät lähtevät mökeille, veneilemään tai luonnonläheisessä paikassa asuvien tuttavien tai sukulaisten luokse juhannuksena.
Jouluna myöskin useat lähtevät tunnelmallisempaan paikkaan betonilähiöistä ainakin. Ymmärrän kerrostalossa viihtymisen silloin, jos suomalaisia juhlapyhiä ei vietä (esim. ateismi taustalla) tai juuret ovat ulkomailla. Tai jos on totaalisinkku ilman kaveripiiriä.