Kirja, joka ravisutti sisintäsi niin, että se jäi mieleesi pitkäksi aikaa? Joko hyvässä tai pahassa..
Paulo Coelho - Alkemisti sai alkuun henkisen heräämisen.
Kommentit (1325)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tara Westoverin Opintie jäi mieleen. Kirjailijan ulosanti on kuvaavaa ja pistää todella miettimään, kuinka lapsi on vanhempiensa armoilla eikä osaa kaivata muuta. Se mihin kasvaa, on normaali, olipa se mitä hyvänsä. Toisaalta hän osaa kirjoittaa jotenkin niin elävästi, että saatoin jopa jollain tasolla ymmärtää vanhempien valintaa elämäntavasta, isänsä mielenliikkeitä (sairautta) ja sisarustensa tekemisiä.
Tolkienin koko Keski-Maa tuotanto. Taidan uskoa enemmän Silmarillioniin, kuin Raamattuun...
Ken Folletin keskiaikaiset romaanit Tuli ilta ja tuli aamu jne. En tosin ole vielä ihan varma, jäivätkö mieleen hyvässä vai pahassa. Kirjat ovat hyvin pitkiä, joten ne tuli kuunneltua äänikirjana (n.45-50h/kirja), tuskin niitä koskaan lukemaan olisin ehtinyt. Jotenkin alkoi tuntua, että 45 tuntia epäonnistumista, kaltoin kohtelua, väkivaltaa ja kieroilua oli vain vähän liikaa. Viimeisen 15 minuutin aikana kuitattiin koko kirjan epätoivo antamalla päähenkilölle kiva loppu. Aihe sinänsä mielenkiintoinen, mutta ehkä tässä tapauksessa hieman vähemmän olisi paljon enemmän.
Anteeksi off topic, mutta minua hämmästyttää tuo toteamus että joku kuuntelee kirjan äänikirjana mutta ei olisi ehtinyt lukea. Asiahan on ainakin minun kohdallani juuri päinvastoin. Kirjan lukee ehkä viidesosassa siitä ajasta mitä kuuntelemiseen kuluu aikaa.
Ei pidä kyllä minun kohdallani paikkaansa. Mulla on taipumusta ajatusten harhailuun ja joskus yhden kappaleenkin lukemiseen voi siksi mennä tunteja. Luettu laittaa liikkeelle jonkun ajatusketjun jota mieli lähtee seuraamaan ja aika vaan hujahtaa ohi. Kun joku toinen lukee niin se tarina etenee tasaisesti ja siinä on pakko pysyä kyydissä.
Toinen on se, että äänikirjaa voi kuunnella samalla kun tekee jotain muuta, siivoaa, laittaa ruokaa, kävelee, tekee käsitöitä jne. Jos kaiken tekee vuorotellen niin vuorokauden tunnit ei vaan riitä.
-eri
Prinsessat vaikuttivat. Luin Prinsessan ja Prinsessan tyttären ollessani teini. Kyllähän se iski syvälle sieluun miten naisia kohdeltiin.
"Anteeksi off topic, mutta minua hämmästyttää tuo toteamus että joku kuuntelee kirjan äänikirjana mutta ei olisi ehtinyt lukea. Asiahan on ainakin minun kohdallani juuri päinvastoin. Kirjan lukee ehkä viidesosassa siitä ajasta mitä kuuntelemiseen kuluu aikaa."
Minä kuuntelen äänikirjaa aina autoa ajaessani, kaupassa käydessä tai lenkkeillessäni yksin tahi koirani kanssa. Äänikirjan kuunteluun löytyy helposti 3h päivässä aikaa. Sen sijaan kirjan lukemiseen on aikaa vain iltaisin sängyssä. Toki voisin jättää lenkin väliin tai olla tekemättä työmatkoja, käymättä kaupassa, mutta eihän se olisi realismia.
Westön Älä kulje yöhön yksin.
Kirjailija kirjoittaa melkein kuin minun elämästäni.
Olin aluksi kauhuissani, sitten hämmentynyt, sitten onnellinen.😘
Kauhujen kirja kirjoitti:
Ilmestyskirjan enkelit . Niitä on paljon . Sitten ainakin 3 kohtaa miten väärät profeetat heitetään tulikivijärveen . Sekin selvisi että Kreetan peto on juutalainen ja ilkeä myös Juudas oli .
Mikäli kysymys on Uuden Testamentin Juudas Iskariotista, niin kannattaa muistaa, että ilman hänen tekoaan ei koko kristiuskoa pelastusoppeineen olisi.
Toivottavasti olet päässyt eroon antisemitismistäkin, tällaiset kirjat saattavat olla vahingollisia lukea, kirjailijan mileikuvitus kun on rajaton, ja hän kirjoittaa omista antipatioistaan, vaikka ei sitä tiedostaisi.
Parhaillaan luen kuolemista ja kuolemaa käsitteleviä kirjoja, ovat ajankohtaisia. Ja toivon sydämestäni, että sitten kun aika tulee, vanhus saa rauhallisen kuoleman.
"Tarinoita holvikaarista"
Olihan se hieman kiihdyttävä.
Eckhart Tollen Harjoituksia läsnäolon voimasta ja Hyvä maa. Oikeastaan mullisti koko elämäni, vaikka aluksi ei meinannut avautua.
Itse kirjan nimeä en nyt äkkiseltään onnistunut löytämään ja kyse on paremminkin dokumentista kuin romaanista. Kirjassa kerrotut kuukausien mittaiset tapahtumat alkaen marraskuussa 1820 toimivat pontimena myöhemmin Herman Nelvillen maailmakuululle Moby Dick -romaanille.
- Kirja kuvaa onnettomuutta edeltänein valokuvin täydennettynä valashyökkäyksessä kuusimetrisissä valasveneissä Tyynelle valtamerelle pelastautuneiden valaanpyytäjien henkiinjäämistaistelua laivan upottua. Paristakymmenestä veneisiin pelastautuneesta loppuviimein selviytyy ainoastaan kahdeksan miestä, osin kannibalismin seurauksena.
- Kotisatamassaan ja -saarellaan Nantucketissa vallalla ollut prgmaattinen uskontosuunta painotti merimiesten ja valaanpyytäjien henkiinjäämisen tärkeyttä ja jopa muiden kustannuksella. Kirjan kuvaukset toimista, joilla arvottiin seuraava päivällinen ja miten hengissä olevat kykenivät syömäään entisiä pyyntitovereitaan olivat kuin "Kärpästen Herra" potenssiin kolme kaikkinensa. Tieto siitä, ettei kyseessä ollut mielikuvitustarina teki kirjasta todella riipaisevan. Samoin itse mereltä pelastuneiden tulevaisuuskaan ei ollut noiden kokemusten jälkeen siloinen, unohtamatta pienen yhteisön tietoisuutta millä keinoin henkiriepu oli saatu pelastettua.
Kirja sukeltaa syviin vesiin ihmismielen pohjimmille perukoille saakka, sinne vihoviimeiseen henkiinjäämisvaistoon saakka. Totisesti jäi mieleen.
-
Amerikan Psyko. Kirja on pikimustalla huumorilla tehty satiiri 1980-luvun rikkaiden juppielämästä, kertoo ihmisistä joilla ei ole minkäänlaisia elämänarvoja, vaan elämän sisältö haetaan pelkästä hedonistisesta kuluttamisesta. Tuloksena he ovat täysin onttoja, tunteettomia olioita jotka pitävät psyykensä kasassa pillereillä ja päihteillä. Elämän keskipiste on pukeutua uusimpiin muotivaatteisiin ja päästä suosituimpiin uutuusravintoloihin, joihin edes miljonäärit eivät pääse ilman suhteita. Parin viikon päästä uutuusravintola on taas joku muu.
Mietin kirjaa lukiessa 1990-luvulla että mitähän noista ihmisistä tulee, ja sitten saimme Trumpin. Kirjassa Trump on kaikkein korkein olio, New Yorkin seurapiirien kirkkain tähti jota muut jupit palvovat ja juoksevat hänen perässään uutuusravintoloihin.
Erik Axl Sund - Varistyttö trilogia. Todella hyvä kirjasarja, mutta hiton ahdistavaa luettavaa.
Raamattu ja Uudesssa Testamentissa kerrotut Jeesuksen opetukset, aivan mahtavia. Mielestäni hänen opetuksensa kattavat kaiken elämässä olevat asiat kokonaisvaltaisesti. Uusi Testamentti nykysuomeksi, aivan ihana löytöni kirjaston kierrätyshyllyltä!
Aku Ankan taskukirjan erikoisnumero Olympiakuume
Vierailija kirjoitti:
Viktor Hugon Hurjat.
Typo siis Kurjat
Ei Allahin tartte.
Kertoo lapsisotilaista. Luin tämän joskus varhaisteininä, ja harppaus Neiti Etsivien maailmasta todellisuuteen oli raju. En todellakaan pitänyt lukemastani, mutta silti muistan tämän lopun ikäni ja olen iloinen, että tuli luetuksi.
Armottomana Scifi-fanina on jäänyt mieleeni Frank Herbertin Dyyni-kirjat. Nykyaika on niin ihanaa, kun on paljon scifi-sarjoja ja leffoja joita voi katsella. Nuorena niitä ei ollut ja ahmin kaikki kirjat ja nuo Dyyni-kirjat oli niin hyviä.
Shibumi. En muista kirjailijaa. Se on vaan paras.
Nämä ovat erinomaisia ja riipaisevia kirjoja.