Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärsyttävin murre

Vierailija
22.06.2014 |

Mun mielestä tän tyyppinen: voiks ol mun kaa huome? eli ainakin raumalaiset puhuu näin. Siis että lyhennetään verbiä tyylillä "en jaksa juost enää ikin"

Kommentit (136)

Vierailija
21/136 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki murteet ovat ärsyttäviä, sillä ne toistavat ahtaasti itseään, eikä mitään vaihtelevuutta esiinny. Usein ääntäminen on rumaa myös. Murteita voi kuunnella hetken, mutta sitten jo ahdistaa. Erityisesti rasittaa se, jos itse on muualta tullut jolllekin murrealueelle töihin ja sitä kautta asumaan ja kaikki muut söpöttävät epämääräisiä murresanojaan. Joo ja itse puhun vaihtelevaa yleiskieltä ja noudatan kielioppia, joka kuulostaakin epänormaalilta murteen keskellä.

Vierailija
22/136 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä näitä murrealoituksia lainkaan. Miksi eri alueiden puhetyylejä pitäisi arvottaa - eiväthän ihmiset syntymäsijainnilleen mitään voi...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/136 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turku ja Pohjanmaan hohottelu.

Tosin Johanna Pakonen on tehnyt kiitettävästi töitä sen eteen, että Oulun murre on kärkikahinoissa mukana.

Vierailija
24/136 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 10:34"]

Kaikki murteet ovat ärsyttäviä, sillä ne toistavat ahtaasti itseään, eikä mitään vaihtelevuutta esiinny. 

[/quote]

Tutkimus kyllä kertoo toista.

Vierailija
25/136 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkimus tuskin kertoo toista siitä, että murteet ärsyttävät. Ja että asiat sanotaan aina samalla tavalla. Esim. Oulussa sanotaan, että ota tuo poisa !?

Joku muu sanoisi eri kerroilla esim. ota tuo pois, ota toi veke, ota veks, otatko tuon, voitko ottaa, mitä tahansa. Mutta tuo poisa repii hermot.

Vierailija
26/136 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitin, että tutkimus kertoo siitä, että murteet eivät toista itseään, vaan niissä esiintyy paljon vaihtelua. Ja jos joku murre ärsyttää, sehän kertoo vain siitä henkilöstä, joka ärsyyntyy, ei murteesta itsestään.

Vierailija
27/136 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En edelleenkään tiedä, mitä vaihtelua niissä esiintyy. Asiat sanotaan aina samoilla ilmaisuilla samoilla murresanoilla.

Vierailija
28/136 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pk-seudun murre.

Stadin slangi on eri juttu mutta toi hiljalleen yleiskieleksi tuleva naukuminen... hyi :(

Vierailija
29/136 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turun murre. Ärsyttää erityisesti verbien imperfektin muodostus tyyliin "mä tippusin".

Vierailija
30/136 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorten naisten kurkkunarina tai suhusössötys

Vierailija
31/136 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut ovat vastanneet pohjanmaan murre. Mikä se on? Pohjanmaalla on aika monta murretta.

Vierailija
32/136 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 09:34"]

[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 09:33"]

Ei mikään varsinainen murre, vaan pääkaupunkiseudulla erityisesti nuorten naisten keskuudessa suosittu ässän suhahtelu ja sellainen outo nariseva äänensävy. Sille oli joku kielitieteellinen nimikin, mutten sitä nyt muista.

[/quote]Narina vois olla vaikkapa 'koksunarina'...

[/quote]

Tuota s-kirjainta olen kuullut sanottavan pissis-ässäksi.

Vierailija
33/136 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 11:36"]En edelleenkään tiedä, mitä vaihtelua niissä esiintyy. Asiat sanotaan aina samoilla ilmaisuilla samoilla murresanoilla.

[/quote]

Ei taida olla ainoa asia jota et tiedä ja ymmärrä.

Vierailija
34/136 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Thain kielen eteläinen murre. Siinä on jotenkin todella ärsyttävän kuuloista tonaalisuus normaaliin verrattuna. 

Vierailija
35/136 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki murteet ovat ärsyttäviä! Mutta ärsyttävin ehdottomasti tuo sinun mainitsemasi sanojen lyhentäminen.

Vierailija
36/136 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 12:23"]

Jotkut ovat vastanneet pohjanmaan murre. Mikä se on? Pohjanmaalla on aika monta murretta.

[/quote]

Se, jossa hohotetaan. Mietaan murre "Sanotahan jotta...." Mennähän tullahan...

Sekä D:n lausuminen R:nä

"Ostetahan verenkeitin"

Vierailija
37/136 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 12:20"]

Turun murre. Ärsyttää erityisesti verbien imperfektin muodostus tyyliin "mä tippusin".

[/quote]

Kapea on polkusi kovin, jos tuo sinut ojaan kellahduttaa. Tuohan on äärimmäisen ilahduttava ilmiö, kuin myös porilaisten tarve eritellä imperfektit silloin, kun yleissuomalaiselle on yksi lysti. Löperö yleiskieli ei välitä, mietinkö minä tänään vai eilen, mutta ehkä ajatteleminen on niin harvinaista herkkua, että sitä muutenkaan ei tapahdu kuin kerran kuussa korkeintaan. Porissa mää miätin tänään ja miätein eilen.

Ja raumangiälen hienous alkaa paljastua, kun menee viron tunneille ja yhtäläisyydet alkavat näkyä. Sivistäkää itseänne, ja lopettakaa tuollainen vastenmielinen kaahotus murteita vastaan.

Vierailija
38/136 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mis tätä murretta puhutaa, ehk jossai pääkaupunkiseudul? Mut tää tyyli ärsyttää mua ainaki kirjotettuna, vähemmän puhuttaes. Ei tuu mikää kauheen kypsä kuva ihmisest joka kirjottaa näi.

Vierailija
39/136 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. Oulussa sanotaan, että ota tuo poisa !?

Joku muu sanoisi eri kerroilla esim. ota tuo pois, ota toi veke, ota veks, otatko tuon, voitko ottaa, mitä tahansa. Mutta tuo poisa repii hermot.

[/quote]

No, nyt selvisi Pientä pintaremonttia Katjan käyttämä "Otetaan poissa" -sanonta, joka riipi hermojani aina sen kuullessani.

Vierailija
40/136 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Savolaiset on kyllä ihan pahimpia kaikessa suhteessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän viisi