Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärsyttävin murre

Vierailija
22.06.2014 |

Mun mielestä tän tyyppinen: voiks ol mun kaa huome? eli ainakin raumalaiset puhuu näin. Siis että lyhennetään verbiä tyylillä "en jaksa juost enää ikin"

Kommentit (136)

Vierailija
121/136 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

savo (etenkin Kuopion seutu)

Vierailija
122/136 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä tän tyyppinen: voiks ol mun kaa huome? eli ainakin raumalaiset puhuu näin. Siis että lyhennetään verbiä tyylillä "en jaksa juost enää ikin"

Väärin meni, se taitaa olla "en jaks juost enää ikin".

Tai paremminkin "En jaks juast enä ikä." :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/136 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kat kat kara katol ;)

Kat ko kat kara puuhu!

Vierailija
124/136 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oulun, kun lisätään ylimääräisiä konsonantteja. Rasittavaa, kun lisäilläään kirjaimia. Pidän lyhynnetyistä murteista enemmän, esim. haukutusta turun murteesta, Raumalta olen alunperin.

Vierailija
125/136 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rauman murre. piste.

Rauman murre on sivistys-murre, koska siinä on lainasanoja ruotsista hyvin paljon. Se ei ole metsäläismurre.

Vierailija
126/136 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tampere on kyllä juntein.

Onneksi Treella ei sentään kuule juuri koskaan sitä junttia nääs nääsiä. Tätä kuulin paljon enemmän Valkeakoskella käytettävän, kun olin siellä parina kesänä duunissa. Sitä käyttävät korkeintaan vanhemmat aivan alkuperäis-tamperelaiset.

Vierailija
127/136 |
22.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mie ko olin laps, ja asuin Lappeeranna lähell, ni sinnuu serkkuin ärsytti, miu puhumiset, mutt minnuu ei, ko sie puhuit Kymelaakso murrell: "Miä muistan yhlen kerran ihlan hyväst, kum min veikkain ja toisijen Eetu ottivatten min mukahah, kunne menivätten uimah. Siit myä mentih meilän kotih ja ne pojat rillasvatten siin koko päivän."

Vierailija
128/136 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni inhottaa todella paljon Helsingin slangi ja siitä johdettu nuoriso-/nykyslangi, mutta sehän ei virallisesti ole murre.

Ns. oikeista murteista pidän kyllä lähes kaikista mutta jos joku inhokki pitäisi valita niin se olisi kyllä oululainen ölököttäminen tai porilaine sanoje katkomine.

Vierailija
129/136 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oo Porist ja mää rakaasta mu murret. Ehkä tyhmin minkä mää tierä o savo tai lapi murre. Monee kertaa tulla kysymää et mitä mää just puhui ku puhu nii nopee ettei meinaa pysyy peräs mut emmä sil mitää mahr :D

Rakkaudella koko ikänsä Porissa asunut. Kyl me ostaa myäs nätist puuhuu.

Nopea puhe/murre - nopea äly. Kuka sitä kerkiää viäntää, kiäntää ja jahkailla!

Vierailija
130/136 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rauman murre,Heli Laaksonen elävä esimerkki! Hirveää!!

Eipä kun kaikista herttaisinta!  (Mistäs olet, kustas tulet, kun noin sanot?)

Vierailija
131/136 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turun murre

Tämä. Kuulostaa puhevialta.

Minusta taas se kuulostaa puhevialta, kun ei osata ääntää tiettyjä äänteitä. Esimerkiksi: puhas, ahistaa, varkut, rillata.

Vierailija
132/136 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kierosilmäisten savolaisten mongerrusta vaikea ymmärtää saatikaan sietää. No nehän on puolislaaveja vähintään.

Vierailija
133/136 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta Suomen kieli puhtaimmillaan on kauneinta. Murteet ovat ärsyttäviä. Murteet kuulostavat joltain vajakkien änkytykseltä.

Vierailija
134/136 |
27.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turku. Turku ei ole edes murre, se on ihan oma kielensä. Yyyyyh. Tua noin niin...

Vierailija
135/136 |
20.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turun porin ja kuopion.. Oulun murre on söpö B-) ite puhun mie sie työ jne mut en vientele ja kiäntele.. ;-)

Vierailija
136/136 |
20.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin ja siis ketjun idea että kerrotte omasta mielestänne rasittavimman murteen

En oikein koe mitään murretta rasittavana.

Minusta on hieno kuunnella eri murteita. Täällä pääkaupunkiseudulla kaikki puhuvat sitä samaa, ja sitten kun sieltä puheen alta alkaa kuulua jonkun murteen painotusta, niin se on tosi raikasta. Kivaa.

Jostain syystä korvaan karahtaa eniten turun murre. Ehkä se on vierain. Sitäkin olen oppinut ymmärtämään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän yksi