Ärsyttävin murre
Mun mielestä tän tyyppinen: voiks ol mun kaa huome? eli ainakin raumalaiset puhuu näin. Siis että lyhennetään verbiä tyylillä "en jaksa juost enää ikin"
Kommentit (136)
Mites sitten tuo puhutte? Kirjakieltä?
En pidä Oulun, Tampereen tai Porin murteista.
Miä oon Kuusaalt(Kuusankoskelta siis:) ). Miä puhun murretta silloin, kun se on min miälest sopivaa. Ihme, jos joku Kuusaan murteest häiriintyy, useimmat nuoremmat kuusaalaiset puhuu ihan yleiskieltä ja murretta puhuvii törmää yhä harvemmin. Harmittaa kyl murhastee! :D :D :D
Nämä miut ja siut kuulostaa etelä-pohjanmaalaisen korvaan kyllä oudoilta. Savon murre taas kuulostaa tosi hauskalta!
[quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 08:25"]
Miä oon Kuusaalt(Kuusankoskelta siis:) ). Miä puhun murretta silloin, kun se on min miälest sopivaa. Ihme, jos joku Kuusaan murteest häiriintyy, useimmat nuoremmat kuusaalaiset puhuu ihan yleiskieltä ja murretta puhuvii törmää yhä harvemmin. Harmittaa kyl murhastee! :D :D :D
[/quote]Siis joo ihan karsee murre :v Vielä se yhenäki - en tajuu yhtää sitä sanaa, MITÄ se tarkoittaa?
Kaikki puhuvat väärin paitsi minä itse. Vituttaa oikein.
[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 14:53"]
[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 10:30"]Turun, savon ja rauman murre. Inhoan sitä, kun kainuulaisten mielestä se mauton kumijuusto on nimeltään juustoleipä, eikä leipäjuusto, niin kuin se meidän normaalien ihmisten mielestä on.
[/quote]
Älä muuta sano. Se on LEIPÄjuusto.
T. Kainuulainen
[/quote]
feikki-kainuulainen!
Oon stadista enkä "bamlaa slangii" vaikka haluaisin kyllä, koska se on jotain todella uniikkia ja muuhun murrekantaan sopimatonta- harmi vaan että kuulostan täydelle idiootille jos edes yritän, ku ei tuu luonnostaan. Vanhemmat käyttivät tätä keskenään ns. salakielenä eivätkä opettaneet mulle.
Se mitä taas tähän ketjussa mainittuun naukumiseen ja suhutteluun tulee- ei oo stadilaisten juttu, vaan yleisesti ääliöiden. Esim, vantaalaiset 17-25 vuotiaat naiset puhuu tätä kamalaa raapivaa kakkaa paljon enemmän kuin taas stadilaiset. Mitä taas kaiken maailman misseihin tulee, suurin osa on ulkopaikkakuntalaisia ja niin edelleen....
Itse pidän "oikeaa" Helsingin murretta (en slangia enkä tätä pissis-vinku-intiaa) soljuvana ja kauniina. Omaan korvaan pahiten särähtää Lapin murre (eivät lausu kirjaimia f, d ja niin edelleen on se pahin siinä) ja Tampereen paksu vääntö on jotain sellaista mitä en edes tajua.
Mun pappani kans me ain kiusataa mu mummuu ku se ei yhtää tykkää et me puhutaa Pori murret. Semmosii ne Helsinki muijat o ku ei korva sier meirä ärrää. Miksi tämmönenkin piti tehdä? Kaikki murteet on ihania lukuun ottamatta Raumaa ja Turkua.. Varsinkin Raumaa. :D
[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 10:22"]Tampere! " Tules ny kattooN tätä". Miksi se N pitää lisätä!? Niin ärsyttävä. Tampereella naisetkin puhuvat jotenkin miehekkäästi :/
[/quote]
sanotaan kyä että tuunny kattoon tätä..
[quote author="Vierailija" time="23.06.2014 klo 23:02"]
Salo.
"Mä miettisin", "mä kattosin", "se tippus" kun halutaan sanoa: Minä mietin, minä katson, se tippuu. Argh.
Ja saman murteen: "Ai juu vai?" Sanonta. Asiaan voi vaikuttaa että kyseinen murteen käyttäjä oli aina äänessä ja puhui vain itsestään. Kaikki hänessä alkoi ärsyttää, myös viaton murre.
Myös muodot "miuta" ja "siuta" kuulostavat todella omituisilta korvaani. Hassua että mie ja sie eivät ärsytä, mutta miuta ja siuta kyllä.
En mä ketää haluu loukata mut mua vaa ärsyttää itteeni noi eniten.
Terv. Hämäläinen :)
[/quote]
Eiköhän noi samat muodot oo Lounais-Hämeessäkin, itelle ainakin ihan tuttuja vaikka oon myös hämäläinen. Ne on imperfektejä tosin, eli "se tippus" = "se tippui".
Niin ja siis ketjun idea että kerrotte omasta mielestänne rasittavimman murteen
Raumalainen ei sano kaa. Se on jotain teinislangia viimeisiltä vuosikymmeniltä. Eikä raumalainen sano huome vaan huamen: voiks sää ol mun kans huamen.
Ärsyttävin murre? Pori ja savo, tietenkin.
T. Turussa asuva, Raumalla syntynyt ja kasvanut.
Tampereen murre. Suomen rumin koira. Emmäää... määä mää määä.
Se miten Lapissa puhutaan, että lisätään h vähän joka väliin. Siihen verrattuna savokin kuulostaa hyvältä.
[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 13:46"][quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 09:30"]
Kuusankosken min ja sin (minun ja sinun) saa karvat nousemaan pystyyn....
[/quote]
En ole kenekään kuullut noin puhuvan, mutta tuohan kuulostaa kivalta ei ollenkaan vastenmielinen.
[/quote] Kuusaalla puhutaan näin "Min kultain rannekello" tai "Sin keltain auto". Minustakin se on hauska js tuo "sin ja min" tulee ruotsinkielestä.
[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 12:20"]Turun murre. Ärsyttää erityisesti verbien imperfektin muodostus tyyliin "mä tippusin".
[/quote]
Sama! En tiiä mitään ärsyttävämpää.