Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä silloin 90- luvun alussa tapahtui?

Vierailija
21.06.2014 |

Läheisillesi tai sinulle?

Kommentit (52)

Vierailija
41/52 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isältä meni työpaikka, äiti teki kolmea eri työtä ja koki burnoutin. Vanhemmat riitelivät koko ajan rahasta ja erosivat lopulta. Minä ja sisarukseni lopetimme suurimman osan harrastuksista rahanpuutteen vuoksi. Nuorin veli asui joka toinen viikko isovanhempien luona. Saimme koiran. Kouluun oli otettava omat vessapaperit mukaan. Pukeuduin Tarjoustalon flanellipaitoihin (onneksi olivat muotia). Päätin, että opiskelen niin paljon kuin suinkaan mahdollista ja muutan ulkomaille.

Vierailija
42/52 |
21.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain sen laman maksettua 2012.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/52 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.06.2014 klo 21:26"]

Synnyin.

[/quote]

synnytin.

Vierailija
44/52 |
21.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin päivät töissä ja opiskelin illat. Töissä lomautettiin porukkaa. Itse lyhensin vapaaehtoisesti työviikkoani 30 tuntiin opintojen vuoksi.

Vierailija
45/52 |
21.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos 90-luvun lama kiinnostaa, etsi netistä (Yle Areena / Youtube) sarja Lamastalgia. Siinä muistellaan 10-jakson (?) verran tuota lamaa yhteiskunnallisena ja yksilötason ilmiönä.

Todella hyvä dokumenttisarja aiheesta.

Vierailija
46/52 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kaksi lamakauden lasta, v. 91 ja 93 syntyneet. Meidän elämään ei lama juurikaan vaikuttanut, koska mies oli töissä ja minä äitiyslomalla. Pärjättiin ihan hyvin, mutta opintolainan korko oli yli 10 % ja sitä oli kyllä kurja maksaa pienistä tuloista.

Vierailija
47/52 |
21.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin lukiossa ja asuin pitäjässä, josta lähti varmasti puolet työpaikoista idänkaupan tyssättyä. Varsinkin naisia jäi työttömäksi paljon 1991-92. Sellaisiin perheisiin, jossa isällä oli töitä, tehtiin sitten vielä iltatähti, äiti jäi silloin uudelle kotihoidontuelle. Mutta muutaman kaverin vanhemmat lähtivät töihin jopa Norjaan kalatehtaalle heti, kun kaverit täyttivät 18. Mitään kesätöitä ei tietysti lukiolaiselle kotipaikkakunnalla ollut, joten minun oli todella vaikea päästä työelämään kiinni opiskelupaikkakunnallakaan.

Vierailija
48/52 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloin seurustella nykyisen mieheni kanssa. Kirjoitin ylioppilaaksi. Pääsin opiskelemaan. Opintolainaa ei uskaltanut ottaa, kun korot olivat niin korkealla ja epäilytti oma kyky maksaa lainaa aikanaan takaisin, kun töitä ei oikein ollut. Toimeentulo oli niukkaa. Kesätöitä sain kunnalta kuukaudeksi, pariksi ja tuloilla eli kesän, mutta mitään ei jäänyt säästöön minimaalisesta harjoittelupalkasta (3000-4000 mk/kk). Alle 20-vuotiaan opintoraha oli liian pieni, mutta isäni auttoi, kunnes täytin 20.

Kaverilla oli vaikeampaa, opiskelijat eivät saaneet kesällä mistään rahaa ja sossu oli sitä mieltä, että vanhempien pitää auttaa. 90-luvun puolivälissä isäni jäi työttömäksi ja on siitä vieläkin katkera, vaikka aikanaan löysikin uuden työpaikan. Uusi paikka vaan oli paljon huonompi ja ikä alkoi olla este pääsylle paremmille paikoille sitten, kun lama hellitti. Itse valmistuin 90-luvun loppupuolella ja työllistyin omalle alalleni, mutta työsuhteet olivat määräaikaisia. Neljän vuoden jälkeen kyllästyin ja vaihdoin alaa saadakseni vakihomman.

Pidän itseäni onnekkaana. Onnistuin saaman kesätöitä lopulta omalta alaltanikin ja vaikka palkka oli erittäin pieni, työkokemus auttoi eteenpäin. Valmistuin sopivasti, kun lama alkoi hellittää, joten töitä löytyi, vaikka määräaikaisia olivatkin. Alanvaihtokin onnistui oikeaan aikaan. Vaikeinta oli niillä, jotka valmistuivat pahimpaan lama-aikaan, eivätkä päässeet työelämään kiinni.

Vierailija
49/52 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Biletin rankasti kotimaassa ja 3 kesää Espanjassa. Muuta ei muistu mieleen.

Vierailija
50/52 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmistuin vuonna 1992, ei ollut työpaikkoja, osa opiskelukavereista pääsi pätkätöihin, monet jäivät työttömäksi. Minä jatkoin opintoja ja pääsin työelämään 1996. Onneksi silloin oli Nokia.

Vierailija
51/52 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isosiskoni syntyi. Itse tulin tänne vasta -97, niin ei ole pahemmin muistikuvia mistään.

Vierailija
52/52 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmistuin 1990 farmaseutiksi ja työpaikkoja oli tarjolla runsaasti. Sain vakipaikan, josta sitten vuoden parin päästä aloin haikailla vaihtoa, mutta tarjolla oli vain pari paikkaa.