Mitä silloin 90- luvun alussa tapahtui?
Kommentit (52)
Oli lama. Äitini työttömänä ja isä eläkkeellä.
Mietin lamaa.. mun muistossa siitä EI mainittu mitenkään..ja mitkä vuodet on lamavuodet? Tasan 90 vai- ap
Kirjoitin ylioppilaaksi. Ei opiskelupaikkaa eikä töitä. Äiti oli sitä mieltä, että olin vain laiska paska, kaikkihan oli vielä pari vuotta aiemmin saaneet töitä ihan vain sillä että niitä meni kysymään. Enää ei päässyt siivoamaan eikä muihin hanttihommiin.
Olin työttömänä, välillä työllistymispätkiä. Yhden pätkän kautta löytyi ala jolla olen edelleen. Ostin asunnon tuöttömänä ollessani kun hinnat olivat alhaalla.
Suomi muuttui nykyaikaiseksi muutamassa vuodessa. 1995 on lähempänä tätä aikaa kuin vuotta 85.
Asuntojen hinnat laskivat. Kun ex-käly jätti veljeni puhelinvastaajaan sanelemallaan viestillä (matkapuhelimia ei vielä ollut yleisessä käyössä), he joutuivat myymään talonsa pilkkahintaan ja yhteiseen pesään jäi iso velka. Veljeni joutui luopumaan itse rakentamastaan talosta, erotettiin lapsestaan ja menetti luottotietonsa, jolloin hänen yrityksensä ajautui konkurssiin. Varmasti osansa asiaan oli silläkin, että mies oli tietenkin järkytyksestä kykenemätön toimimaan kunnolla. Veljeni ei ole sen kokemuksen jälkeen päässyt täysin jaloilleen. Hänellä on edelleen velkaa ulosotossa, koska ei ole halunnut hakea velkajärjestelyyn eikä maksaa veroja, vaan maksaa pelkästään ulosottoon. Hänelle jäi elinikäinen katkeruus siitä, että poliitikkojen, pankin ja vakuutusyhtiön toimet sekä ex-vaimon yksipuoliset ratkaisut vetivät häneltä täysin jalat alta.
Sitä silloin tapahtui. Moni pienyrittäjä joutui polvilleen eikä ole vieläkään pystynyt nousemaan.
Isäni oli työtön vuoden verran ja hoiti minua kotona. Äitini kävi töissä ja toi leivän pöytään.
Suomi ajettiin lamaan siinä 1993. Korot nousivat pilviin ja asuntovelalliset ja pienyrittäjät oli kusessa. Monien elämä mureni täysin. Itse opiskelin ja vältin laman oikeastaan täysin. Pääsin töihin laman jälkeen. Vanhemmatkin oli työelämässä.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2014 klo 23:13"]
[quote author="Vierailija" time="21.06.2014 klo 22:12"]
Iiro Viinanen kiersi maailmalla kerjäämässä lainarahaa Suomelle. Ainakin Saksa ja Japani auttoivat.
[/quote]
"nythän on lama. nythän on lama. nythän on lama" toistui poliitikkojen puheissa jatkuvasti.
[/quote]
Se oli propagandalama silloin ja samaa ne yrittää nytkin.
Laukesin ensimmäistä kertaa. Lisäksi oli joku lama, pari devalvaatiota, Kolmosvisa, Napakymppi ja Hyvät Herrat. Joku Neuvostoliitto-niminen pulju taisi myös laittaa lapun luukulle.
No vanhemmille ei mitään, mutta itse ja mieheni valmistuimme yliopistosta työelämään juuri pahimpaan aikaan eli 1991. Oltiin vielä tyhmänä menty naimisiin sen vuoden keväänä, niin mies ei saanut latin latia työttömyyskorvausta (ei ollut ehtinyt saada ansiotyöttömyystukeen vaadittavaa työhistoriaa eikä ay-liikkeen jäsenyyttä), kun minä olin pätkätöissä niin "hyvätuloinen". Elätin meitä sitten kolme vuotta yksin ennen kuin mieskin pääsi pätkäuran alkuun. Aika kituuttamista se oli 1990-luvun puoliväliin asti, työt oli kiven alla ja vakituisesta työsopimuksesta sai vain unelmoida.
toimittajapariskunta
[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 12:30"]
Suomi ajettiin lamaan siinä 1993. Korot nousivat pilviin ja asuntovelalliset ja pienyrittäjät oli kusessa. Monien elämä mureni täysin. Itse opiskelin ja vältin laman oikeastaan täysin. Pääsin töihin laman jälkeen. Vanhemmatkin oli työelämässä.
[/quote]
Höpsistä. Et näy muistavan faktoja ollenkaan.
Lama oli 1990-93, ei alkanut vasta 1993.
hos EI ollut yrittäjä? Menikö silti työt alta? Oliko ainoat jotka eivät kärsineet maanviljelijöitä?
Joo, lama alkoi ja mä menin yläasteelle. Kirjoja ei saanut koulussa omaksi enää ollenkaan, työkirjan tehtävät tehtiin vihkoon, kun työkirjatkin piti palauttaa seuraaville. Toisaalta oppikirjoja uudistettiin sitä tahtia, että painokset vanheni kuitenkin.
Persianlahden sota oli. Se hallitsi uutisia aika lailla laman lisäksi. Iiro Viinasta inhottiin ja hänestä keksittiin vitsejä. Nuoriso joi halpaa omppuviiniä, siis alaikäiset jotka ei baariin päässeet.
Telkkarista katseltiin sellaisia sarjoja kuin Villi Pohjola, Rooman Sheriffi ja Melrose Place. MP:n naistähti Heather Locklearilla oli yksityiselämässään aina cooleimmat miehet, ensin Tommy Lee ja sitten Richie Sambora.
Minä kuuntelin ihan hulluna Metallicaa, kuten monet muutkin siihen aikaan. Mustakantinen Black-albumi ilmestyi -91. Teknodisko ei muhun uponnut.
Mun molemmat vanhemmat oli töissä, lama ei kouraissut kumpaakaan, paitsi iskä oli välillä lomautettuna, mutta pääsi kuitenkin jatkamaan töitä.
Mummuni kuoli. Mä pääsin ylioppilaaksi.