Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä silloin 90- luvun alussa tapahtui?

Vierailija
21.06.2014 |

Läheisillesi tai sinulle?

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
21.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain esikoisen, aloitin opiskelun, tapasin tulevien lasten isän sain toisen lapsen.

Vierailija
22/52 |
21.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iiro Viinanen kiersi maailmalla kerjäämässä lainarahaa Suomelle. Ainakin Saksa ja Japani auttoivat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
21.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.06.2014 klo 21:33"]

Mietin lamaa.. mun muistossa siitä EI mainittu mitenkään..ja mitkä vuodet on lamavuodet? Tasan 90 vai- ap

[/quote]

Ehkä vuonna 1993 isäni jäi työttömäksi ja jäi koti-isäksi yhden talven ajaksi minulle ja siskolleni. Äiti kävi töissä. Itse en tästä hirveästi muista, koska olin vasta 3-vuotias..

Sittemmin hän on pistänyt oman yrityksen pystyyn jolla elättään itsensä edelleen

- 4

Vierailija
24/52 |
21.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsin ylioppilaaksi 1992. Lama ei minua henk. koht. juuri koskettanut, koska olin koko 90-luvun joka kesä töissä ja talvet opiskelin aina vuoteen 1998 saakka. Sen jälkeen olen ollut lyhyttä lomautusta (1,5 kk vuonna 2001) ja äitiyslomia/hoitovapaita lukuunottamatta töissä.

Vanhempanikaan eivät joutuneet työttömiksi. tai no isä sanottiin irti 1995 laittomasti.

Siskoni osti miehensä kanssa uuden asunnon vuonna 1991 kesällä, juuri ennen kuin hinnat romahtivat. Heillä oli hyvä järjestely, rakennusliike joka myi uuden asunnon (kolmio Vantaalla) otti osana kauppahintaa edellisen asunnon (kaksio Vantaalla). Muistan kun uuden asunnon hinta oli yli 800 000 markkaa, mikä oli siihen aikaan ihan törkee hinta asunnosta. Kyseessä oli ns. kovan rahan talo, niinkuin siihen aikaan oli tapana sanoa.

Vierailija
25/52 |
21.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

opin itsetyydyttämään

Vierailija
26/52 |
21.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin vielä n. 10-vuotias lapsi, joten en lamasta paljon tiennyt. Lama ei oikeastaan koskettanut meidän perhettämme millään tavalla - kaikki oli hyvin, elämä onnellista ja vaurastakin... itse asiassa muistelen 90-luvun alkua elämäni parhaimpana aikana. Siihen samaan huolettomaan, pelottomaan onnellisuuden tilaan jos joskus vielä pääsisi...

Vierailija
27/52 |
21.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko lama pahempi kuin nyt?

Vierailija
28/52 |
21.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti jäi äitiyslomalle oottamaan mulle pikkuveljeä v.90 ja sit kun ois palannu takas työelämään, niin ei enää ollut työtä. Siit alkoi meidän perheen alamäki :( molemmat vanhemmat oli kotona työttöminä.

Vierailija
29/52 |
21.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lama oli silloin aivan toisenlainen kuin nyt. Markka kellui ja sen arvo laski. Ulkomaankauppa pysähtyi. Ne, joilla oli työ, niillä meni ihan hyvin. Tai kyllä meilläkin aina vanhemmat vetosi,että asia x jätetään tekemättä, koska on lama, vaikka molemmilla työ olikin, eikä ollut uhkaa työttömyydestä. Monet pankit kaatui, niiden tilalle tuli pubeja. Pankkiryöstöt oli jotenkin arkipäivää. Yritykset meni nurin. Topless baarit tuli Suomeen. Sellaisia muistoja.

Vierailija
30/52 |
21.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menin yläasteelle.

Vierailija
31/52 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin itse töissä 90-luvulla ja pidin kiinni työpaikasta kynsin hampain kun työttömyys pelotti kun sitä oli niin paljon ympärillä vaikka oli aika paska duuni ja oikeastaan sen takia opiskelutkin jäi jatkamatta. Elin nuoruusvuosia johon kuului paljon bailaamista ja baareissa yökerhoissa käyntiä. Vaikka en enää ole vuosikausiin viettänyt ravintolaelämää niin tuntuu jotenkin että tuo ysikytluvun baari- ja yökerhomeininki oli villimpää kun nyt tai mistä sitä tietää jos vain luulen niin kun en nykymenosta tiedä?  Tekno ja kakenmaailman eurodisco oli kova sana tuohon aikaan.

Vierailija
32/52 |
21.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lama-aika oli itselleni "kulta-aikaa". Olin nuori ja perintätoimistossa riitti työsarkaa. Jatkoin uraani haasteiden ja konkkavalvontojen parissa opiskelun ohella. Ostin sijoituskohteeksi Helsingin keskustasta kolmion, jonka myin reilun 10 vuoden päästä (maksoin myyntivoittoveroa 60 000 euroa).

Vierailija
33/52 |
21.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin työttömänä. Puoliso oli työttömänä. Parisuhde meni ketuille sen laman takia. Kai se silti niin on, että se mikä ei tapa, se vahvistaa.

Vierailija
34/52 |
21.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömänä olin, mutta oikeasti ei ollut hätää kun työttömyyskorvauksella tuli vielä silloin toimeen. Ei tosin ollut lapsia vielä.

Vierailija
35/52 |
21.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.06.2014 klo 22:47"]

Oliko lama pahempi kuin nyt?

[/quote]

Tämänhetkinen pikku notkahdus ei ole mitään siihen verrattuna. Se oli vuosisadan lama. Miten nuoria te oikein olette?

Vierailija
36/52 |
21.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.06.2014 klo 22:12"]

Iiro Viinanen kiersi maailmalla kerjäämässä lainarahaa Suomelle. Ainakin Saksa ja Japani auttoivat.

[/quote]

"nythän on lama. nythän on lama. nythän on lama" toistui poliitikkojen puheissa jatkuvasti.

Vierailija
37/52 |
21.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

500 000 työtöntä. Se oli iso määrä. Alueellisesti mitattiin todella hurjia työttömyysprosentteja.

Vierailija
38/52 |
21.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teimme kotiviiniä ja pidimme hauskaa. Töitä oli niin paljon kuin jaksoin tehdä opintojen ohessa.

Vierailija
39/52 |
21.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin lapsi tai teini. Jossain limudiskossa kävin, myöhemmin bändejä kuuntelemassa. Äiti ja isä olivat ihan töissä koko ysärin. Ei silloin tapahtunut mitään. Sitä samaa kapeakatseista arkea.

Vierailija
40/52 |
21.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esko Aho.