Mihin kipuun synnytyskipuja voisi verrata?
En tarkoita, että miltä synnytyskivut tuntuu vaan sitä, että onko sinulla ollut elämässäsi kipua, joka ois tuntunut yhtä kivuliaalta kuin synnytyskivut.
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuukautiskivut vertautuvat tähän. Minulla niin pahat, että olen oksennellut.
Ihan kivasti synnytyskivut ovat vielä hallinnassa, jos yhä pystyy oksentelemaan. Siitä pakko-oksennuksen tunteesta edettiin vielä potenssiin kymmenen kivuissa, kun kohdunkaulani aukesi viidestä kymmeneen senttiin kymmenessä minuutissa.
Asian vierestä, mutta eri ihmisiä oksettavat eri asiat ja eri tilanteet. Oksennus voi tulla eri ihmisillä eri tilanteissa.
Jotkut synnyttäneet sanoneet että kunon sappikivikohtaus on samanlaista kipua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yllättävää oli niin kokonaisvaltainen kipu, kun muut kokemani kovatkin kivut ovat olleet paikallisia, kohdistuneita selkeästi johonkin.
Synnytyskipu on tosiaan kovaa ja erittäin kokonaisvaltaista. Siksi mun mielestä kuitenkin siedettävämpää kuin kuin vaikka puuduttamattomasta hammashoidosta (hammaskiven poisto vihlovasta hampaasta, poraus ilman puudutusta jne.) aiheutuva kipu, joka kohdistuu hallitsemattoman kovana vain yhteen paikkaan. Ja synnytyskivuissa on kuitenkin ne "hengähdystauot" supistusten välissä.
Kuinka sä niitä vertaat? Puuduttamaton hammashoito harvoin kestää 12 tuntia putkeen.
Jos tuo on niin helvetillistä, niin eikö sektio yhtään houkuttele?
Synnytykseni esikoisesta käynnistettiin rv39 ja n.2h Zytotec-tabletin ja kalvojen puhkaisun jälkeen alkoi n.3h tuskien taival jonka aikana tuntui kuin minua halkaistaisiin 30s-1min välein metrisellä tulisella halolla, supistuksia siis tuli koko tuon 3h noin tiheästi eikä niiden toistuvat huiput eli voimakkaimmat kipupiikit mahtuneet edes siihen piirturille. Lopulta, 9h tuon käynnistyksen aloituksen jälkeen oli ponnistusvaihe ja jostain esiäitien kartanosta tai eläimestä sisältäni löysin voimia ja ponnistin esikoiseni maailmaan vain 7-minuutissa.
Naisen keho on kyllä ihmeellinen, hänet nostettiin rinnoilleni ihmettelemään, kinainen ihana pieni joka suurilla silmillään tapitti minua😍 ja tovi sen jälkeen isänsä katkaistua napanuoran minä jaksoin kävellä suihkuun, se tunne oli ylimaallinen, kuin olisin Mount Everestin valloittanut ja olisin ollut valmis uuteen koitokseen (joka koittikin alle 2v kuluttua).
Voi että....ja nyt kys aarre tekee muuttoa kotoa pois ja tutkii asuntovalikoimaa aloittaakseen yliopiston *itkettää* 😍🙂.
T. Pahoittelut vuodatuksesta
Vierailija kirjoitti:
Jos tuo on niin helvetillistä, niin eikö sektio yhtään houkuttele?
Joihinkin asioihin ns kuuluukin kipu ja mikä muu voisi olla sen kivunkin arvoista ja luonnollista sille kuin uuden elämän maailmaan pukeminen?! ja nykymaailmassa on kivunlievityskeinoja jotta niistä saadaan ns kestettäviä.
Vieroksun tätä maailman menoa nykyisin, kun kaikki normaali on epänormalisoitu eikä mitään "kestettäisi" eikä mikään saisi tuntua tippaakaan epämiellyttävältä. Kuolemakin on täysin vieras, pelottava ja epänormaali asia.
Sektio on valtava kirurginen operaatio jossa leikataan rasva,-lihas ym kudosten läpi ja josta toipuminen on melko hidasta ja riskaabelia, lisäksi se on kaikin tavoin sekä äidille että vauvalle ns huonompi vaihtoehto, JOS ei vauvan tai synnyttävän hyvinvointi sitä jostakin syystä vaadi. Mutta silloinkin se on ns huonompi vaihtoehto, mutta toki parempi kuin jokin vaurio jommallakummalla tai parempikin seuraamus.
T. Ed kirjoittaja (47) ja ns alalla
Näin osastolla leikattuja äitejä jotka raahusti käytävässä tippapullotelineen kanssa askel kerrallaan kasvot valkoisena. Totta kätilön sanat:" Sinun kipusi jäi synnytyssaliin. Heillä se vasta alkaa".
Synnytin isopäisen lapsen päänympärys 39 cm ja epiduraalia sain 5 kertaa 30 tunnin aikana. Terve lapsi tuli. Kuvailin kipua jälkeenpäin:" Lyö kirveellä itse kätesi poikki kyynärpäästä".
Vierailija kirjoitti:
Näin osastolla leikattuja äitejä jotka raahusti käytävässä tippapullotelineen kanssa askel kerrallaan kasvot valkoisena. Totta kätilön sanat:" Sinun kipusi jäi synnytyssaliin. Heillä se vasta alkaa".
Vahingonilo - paras ilo. Toivottavasti ymmärsin väärin sanomasi.
Ööö, mitkä tauot? Ei mulla alun jälkeen sellaisia ollut vaan supistuksia peräjälkeen yhtäsoittoa ilman minkäänlaisia taukoja.