Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos näet esim kaupungilla down-lapsen vanhempineen, uskotko

Vierailija
21.06.2014 |

että tuo lapsi on poikkeuksellisen hyvätasoinen down kun hänen kanssaan voidaan liikkua noin ihmisten ilmoilla? Että suurin osa down-lapsista on heikompitasoisia ja ovat laitoksissa eikä heitä siksi näy. 

t: down-lapsen äiti joka hämmästyi vähän kaivellessaan vanhoja down-aiheisia ketjuja

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
21.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä helvetistä minä tiedän mikä on dow ja mikä cp! Vammainen on vammainen diagnoosi kuuluu lääkäreille.  Voimia ja jaksamista mutta me muut emme itseasiassa mieti tuollaisia kun emme asiaan ole vihkiytyneitä.

Vierailija
22/29 |
21.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet täällä näyttivät olevan sitä mieltä että ne down-lapset joihin törmää kaupungilla ja lastentapahtumissa ovat vain se pieni, onnekas osa down-lapsista. Mun kokemuksen mukaan taas likipitäen kaikki down-lapset näkyvät katukuvassa.

ap

Ainoa joka tuntuu ajattelevan noin olet SINÄ itse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
21.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.06.2014 klo 16:53"]

että tuo lapsi on poikkeuksellisen hyvätasoinen down kun hänen kanssaan voidaan liikkua noin ihmisten ilmoilla? Että suurin osa down-lapsista on heikompitasoisia ja ovat laitoksissa eikä heitä siksi näy. 

t: down-lapsen äiti joka hämmästyi vähän kaivellessaan vanhoja down-aiheisia ketjuja

[/quote]

Minä oletan, että down-lapsia ei pääsääntöisesti tarvitse hoitaa laitoksissa kuten ei aikuisiakaan. Varmasti on myös downeja, joilla on joku sairaus, jonka vuoksi joutuu olemaan laitoshoidossa ihan kuin kuka tahansa muukin joutuisi olemaan, mutta että pelkästään down olisi syynä laitoselämään, ei enää nykyaikana.

Vierailija
24/29 |
21.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.06.2014 klo 19:17"]

Monet täällä näyttivät olevan sitä mieltä että ne down-lapset joihin törmää kaupungilla ja lastentapahtumissa ovat vain se pieni, onnekas osa down-lapsista. Mun kokemuksen mukaan taas likipitäen kaikki down-lapset näkyvät katukuvassa.

ap

[/quote]

Missä sinulla ons e avaus tai ne kommentit, joista päättelet näin? Minusta päinvastoin näyttää siltä, että ihmisillä on hyvin realistinen kuva downista ja ylipäätään siitä, että nykypäivänä kehitysvamammaisia  ei "suljeta laitoksiin". Erityislapset ja -aikuiset elävät keskuudessamme ihan kuin muutkin kansalaiset, eikä heitä tuijoteta sen kummemmin -oli ulkomuoto voimakkaasti rujo tai käytös vain lievästi erilaista (kiljahtelu, pakkoliikkeet jne)

Vierailija
25/29 |
21.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.06.2014 klo 19:17"]

ap

[/quote]

miksi ihmeessä niin ajattelisin kun itsekin liikun down-lapseni kanssa normaalisti ihmistenilmoilla?

rehellisesti vaan ihmettelin noissa vanhoissa ketjuissa olleita kommentteja siitä kuinka nuo down-lapset mihin kaupungilla törmää ovat vain pieni ja onnekas otos downin syndroomasta. Siinä kommentoijien mielestä iso osa down-lapsista on jo niin sairaita että ovat laitokseen hyljättyjä. 

ketjut olivat lähinnä vuosilta 2010-2012, kiva kuulla jos näkemykset ovat muuttuneet. Kurjalta tuntui kun noita kommentoittiin mm ihmisille jotka odottivat down-lasta. 

Vierailija
26/29 |
21.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös me kaikki olla "down" jossain vaiheessa elämäämme?

Vierailija
27/29 |
21.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa ap itse ajatella noin kun tuollaista ajatusmallia täällä viljelee. Itsellä ei koskaan ole tuollainen käynyt mielessäkään enkä muidenkaan ole tuollaisesta kuullut puhuvan.

Vierailija
28/29 |
21.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.06.2014 klo 20:13"]

Taitaa ap itse ajatella noin kun tuollaista ajatusmallia täällä viljelee. Itsellä ei koskaan ole tuollainen käynyt mielessäkään enkä muidenkaan ole tuollaisesta kuullut puhuvan.

[/quote]

okei, myönnetään. Tottakai mä vaikeavamnaisen down-lapsen kanssa liikkuvana ja matkustelevana kuvittelen että lievemmin vammaiset downit makaa laitoksissa sänkyihin sidottuina. 

täällä on aika fiksua porukkaa. :D

Vierailija
29/29 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina kun näen, olen onnellinen että itsellä ei ole.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi seitsemän