Millä korvaan leivän, jos vähennän viljojen syöntiä?
Varsinaisissa ruokailuissa ei ongelmaa, esim. pastaa syödään tosi vähän ja yleensä aina riisiä tai perunaa. Isolla ruoalla ei yleensä syödä ollenkaan leipää.
Mutta syön aina aamulla leipää ja se tuntuu olevan ainoa, mikä pitää nälän lounaaseen asti. Puurokaan ei pidä mulla nälkää. Joku jugurtti ei sitäkään vähää. Tarvitsen aika tuhdin aamupalan, kun ehdin lounaalle vasta viiden tunnin kuluttua aamiaisesta. Muutenkin päivä lähtee mulla leivällä käyntiin. :D
Millä siis korvaan ruispalani? Hyviä vinkkejä kiitos! :)
Niin ja kun joku kuitenkin kysyy, kokeilen vähentää huomattavasti etenkin vehnän käyttöä vatsavaivojen ja vatsan jatkuvan ja huomattavan turvotuksen takia.
Kommentit (34)
[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 23:54"]
Munalla. :)
[/quote]
Ei niitä muniakaan hirveitä määriä kannata syödä, etenkään päivittäin.
[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 23:55"][quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 23:54"]
[/quote]
Ei niitä muniakaan hirveitä määriä kannata syödä, etenkään päivittäin.
[/quote]
Niin mutta välillä. Sitten smoothiet on kans hyvä.
Miksi haluat korvaavaa syötävää? Etkö voisi ihan vaan syödä jotain muuta?
Onko mahdollista aamup joku hedelmä tai vihannesta syödä siinä ohessa. Jaksat lounasta odotella paremmin?
Smoothiet ei kyllä täytä kenenkään mahaa.
No ei sun tartte kuin yrittää välttää ruista, vehnää ja ohraa vatsavaivojen takia. Ei maha turpoa useinkaan leivän takia vaan siksi että niissä on noita kotimaisia viljoja.
Kaura ei aiheuta useimmille oireita, joten osta kauraleipää, esim. Perheleipurien kaura 100 tai Kultakaura. Jos ei ole keliakiaa, noi voi käydä hyvin.
Tai kokeile luontaisesti gluteenittomia leipiä (joissa tattaria, riisiä, maissia, tms.) josko ne sopisivat sulle.
Näkkileipätyyppisiä leipiä on myös, tattarista, kinoasta, yms. Ja riisikeksejä.
Tai sitten voi opetella itse leipomaan noista muista viljantyyppisistä jauhoista tuoretta leipää.
[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 23:57"]Smoothiet ei kyllä täytä kenenkään mahaa.
[/quote]
Riippuu mitä niihin laittaa.
Leivän sijaan voi syödä vaikka rahkaa, hedelmiä, smoothieta, mysliä tai riisikakkuja. Kyllä luulisi ettei nälkä ihan heti tule kun aamupalaksi vetää tuosta vaikka kahtakin asiaa. Tietysti jos tuntuu ettei sitä täyttä tunnetta tule kuin leivällä niin osta sitten gluteenitonta leipää. Esimerkiksi Citymarketeissa myydään tosi hyvää tattarijauholeipää :)
Eikö riisikin ole huono vaihtoehto?
Kuullut että se olis huonoin. Pasta ja peruna paremmat. En tiedä...
Leivo itse leipää kaurasta/tattarista/hirssistä yms. vähemmän ärsyttävistä viljoista, josko se auttais?
[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 23:57"]
Miksi haluat korvaavaa syötävää? Etkö voisi ihan vaan syödä jotain muuta?
[/quote]
wtf?! :D
[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 23:57"]
Smoothiet ei kyllä täytä kenenkään mahaa.
[/quote]
Mun aamiaissmoothie (maitorahkaa, avokadoa, marjoja, pellavarouhetta) sisältää 500 kcal, josta on proteiinia 33 g. Hyvin pysyy nälkä poissa...
Mantelijauhoista voi leipoa viljatonta leipää. Kokeilepa googlata "karppaus leipä", niin löydät monenlaisia reseptejä, joilla voi korvata leivän.
Jaa, mä olen varmaan vähän outo, mutta säästän usein edell.päivän päivällistä ja syön sen aamupalaksi. Tiedän, että aika harva jaksaa vetää pihviä ja perunaa aamulla kello 7, mutta mulla se toimii. Syön harvoin leipää.
Babaani/omena + rahka, tai sitten joku raaste. Itse yleensä kihnutan välipalaksi tai sen lisäksi porkkanan+1/4 kurkkua. Joukkoon voi raastaa omenaakin tms. Raejuusto on ihan jees myös. Pähkinöitä. Keitetty muna. Jne.
Marja/hedelmäsmoothie rasvattomaan gefiluspiimään (n 3dl) tai -rahka tai munakas on ainoat mikä mulla pitää nälän 06-11! Leipä, puuro, normijugurtti pitää ehkä tunnin nälkää! Lisäksi mulla on aina parapähkinöitä työpöydän laatikossa, 1-2 pähkinää riittää ip välipalaksi hyvin.
Iltapalaa syön hyvin harvoin mutta silloin otan ruisleipäsiivun ja hyvää juustoa tai hedelmärahkan (onneksi rakastan rahkoja!)
Leipää kaipaa tosi harvoin, ruuan kanssa ei juuri koskaan - hernekeiton kanssa voilla sivelty näkkäri on ainoa:) Ja noi karppileivät on ihan hyviä mutta vähän vaivalloisia kun ne ei kestä säillytystä vaan pitää syödä vastaleivottuina
Pekoni ja siinä rasvassa paistetut munat pitää parhaiten nälkää. Salaattia oheen.
Jos riisi olisi huono vaihtoehto, Intiassa ja koko kaakkois-Aasiassa olisi vain lihavia...