Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tietokoneen oletettu käyttöikä on vain 4 vuotta. Kauanko teillä on kestänyt? Meillä hajosi juuri 2 tietokonetta

Vierailija
24.06.2021 |

Meillä hajosi juuri viikon sisällä sekä pöytäkone että kannettava.

Pöytäkone on 5 vuotta vanha. Oli ostettu myös pelaamiskäyttöön, eli ei halvimmasta päästä.

Lisäksi hajosi läppäri. 4 vuotta tulee juuri täyteen. Se oli lukiokäyttöön. Ei halvimmasta päästä sekään. Siitä hajosi tuulettimet. (tytär on aina huolehtinut hyvästä ilmansaannista)

Kummallista, että tekniikka ei kestä tuon enempää. 4 vuotta on oletusikänä turhan lyhyt aika. (Eli emme saa korvauksia). Takuu ei tietenkään ole enää voimassa)

Kuanko teillä ovat kestäneet?

Kommentit (329)

Vierailija
141/329 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hp :n halpisläppäri edelleen käytössä, 7. vuosi menossa.Akku ja kiintolevy vaihdettu,kone uutena 199eur.

Vierailija
142/329 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin halvan läppärin 2017. Nyt siihen ei enää saa uusinta ohjelmistopäivitystä, mutta muuten toimii. Kai se muutaman vuoden päästä sanoutuu irti, mutta on sen 299e arvon edestä toiminut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/329 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen yleensä käyttänyt läppäreitä siihen asti että ne alkavat olla liian vanhoja kättöjärjestelmältään ja teholtaan. Yksikään ei ole mennyt rikki varsinaisesti.

Nyt käytössä kotikoneen ollut vanha Acerin halpiskone on toiminut yli kymmenen vuotta. Nyt alkaa olla liian hidas ja parissa vuodessahan myös käyttis sitten vanhenee sekin.

Työkoneena ollut kalliimpi Asus, joka edelleen ihan hyvässä kunnossa, ollut jo 6-7 vuotta.

Tarkotuksella hidastuvat että saadaan ihmiset ostamaan uusia.

Hidastuminen yleensä johtuu siitä, että laitteen teho/muisti ei riitä nykyajan vaatimuksiin.

Toisaalta, jos ei osaa ylläpitää laitetta, silloin voi myös hidastua. Siihen auttaa tietyt kikat. Ja se että opettelee hoitamaan läppäriä.

Nuo perusläppärithän on täynnä bloattia. En ihmettele yhtään jos osa bloatista on tehty tarkotuksella varaamaan ajan myötä lisäresursseja. Perus hehkulamppuhuijaus. Kolmessa vuodessa ei teknologia enää tänä päivänä vanhene.

Fiksu poistaa turhakeohjelmistot heti alussa.

Vierailija
144/329 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhin kone meillä on vuodelta -96. En sitten tiedä, paljonko siinä on alkuperäistä jäljellä, kuoret?

Vanhimmat läppärit varmaan 7-8v sitten hankittu, lasten iso pelikone on ainakin viisi vuotta vanha.

Niin se aika rientää.

Vierailija
145/329 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

macit kestää about 20 vuotta. Mutta nehän maksaa enemmän. Mutta jos vertaat siihen että ostat uuden windows koneen joka 3. vuosi, niin kyllä macit voittaa.

Joo mutta ne ovat romurautaa 8-10v sisällä, koska niillä ei voi ajaa uusia OS:n versioita. Windowsia ja linuxia tietty voi.

Vierailija
146/329 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

2013 hankin omani, toimii ja käytössä joka päivä.

Vierailija
147/329 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

2016 ostettu ammattikäyttöönkin suunniteltu Lenovo Thinkpad eikä vielä mitään ongelmia.

Tähän asti surkein on ollut Sony Vaio läppäri mutta niitä ei taideta enää myydä. Kesti 3 vuotta mutta jo vuoden jälkeen alkoi tulla ensimmäisiä vikoja.

Vierailija
148/329 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

macit kestää about 20 vuotta. Mutta nehän maksaa enemmän. Mutta jos vertaat siihen että ostat uuden windows koneen joka 3. vuosi, niin kyllä macit voittaa.

Joo mutta ne ovat romurautaa 8-10v sisällä, koska niillä ei voi ajaa uusia OS:n versioita. Windowsia ja linuxia tietty voi.

Siinä on meillä "asiantuntija". Täyttä paskaa koko kommentti

Vierailija
149/329 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen yleensä käyttänyt läppäreitä siihen asti että ne alkavat olla liian vanhoja kättöjärjestelmältään ja teholtaan. Yksikään ei ole mennyt rikki varsinaisesti.

Nyt käytössä kotikoneen ollut vanha Acerin halpiskone on toiminut yli kymmenen vuotta. Nyt alkaa olla liian hidas ja parissa vuodessahan myös käyttis sitten vanhenee sekin.

Työkoneena ollut kalliimpi Asus, joka edelleen ihan hyvässä kunnossa, ollut jo 6-7 vuotta.

Hidastuminen yleensä johtuu siitä, että laitteen teho/muisti ei riitä nykyajan vaatimuksiin.

Toisaalta, jos ei osaa ylläpitää laitetta, silloin voi myös hidastua. Siihen auttaa tietyt kikat. Ja se että opettelee hoitamaan läppäriä.

Nuo perusläppärithän on täynnä bloattia. En ihmettele yhtään jos osa bloatista on tehty tarkotuksella varaamaan ajan myötä lisäresursseja. Perus hehkulamppuhuijaus. Kolmessa vuodessa ei teknologia enää tänä päivänä vanhene.

Jos on niin fiksu että osaa poistaa nämä niin varmaan osaa tarvittaessa myös asentaa käyttiksen uusiks jne. pointti on ettei suurin osa osaa.

Pistä edes puolikas aivoistas käyttöön ni et vaikuta totaaliselta pelleltä

Vierailija
150/329 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli toisinsanoen windowssin.

Vierailija
151/329 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kestävät kun ne on valittu juuri sitä silmällä pitäen että kestävät, säästää hermoja ja ympäristöä. Läppärit joko MSI tai Fujitsu, esim. nykyinen "uudempi" MSI on ollut kovassa päivittäisessä (myös työ-) käytössä 5 v ja on ehkä puolivälissä elinkaartaan. Edelliset olivat käytössä n. 8 v ja eivät koskaan hajonneet, mutta ne tuli lopulta päivitettyä muista syistä. Nykyinen pöytäkone on itserakennettu pelikone, nykykomponentit kestävät 5-10 v ja sitten vaihdetaan yksitellen se mitä pitää vaihtaa. Halvat ns. perusläppärit eivät kestä, jos ostaa esim. HP:n ei kannata odottaa kummoista laatua. Kun ostat koneen, valitse merkki joka valmistaa itse myös laadukasta rautaa, ei vain kokoa konetta halvimmista osista.

Vierailija
152/329 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lattiatietokoneeni on ostettu vuonna 2016 ja toimii vieläkin. Tosin itse kasasin laatukomponenteilla ja suosittelen samaa kaikille. Pakettikoneissa kun voi olla ties mitä roskaa. Minun entinen täysin toimiva lattiatietokoneeni on vanhemmilla ja ostin sen muistaakseni joskus 2009. Senkin olen kasanut itse ja laatukomponenteilla. Kyllähän tuossa alkaa jo miettimään seuraavaa lattiatietokonetta itselleni kun 6700K prossukin alkaa vähän yskimään uusimmissa peleissä. Taitaapi tulla AMD tällä kertaa ja ehkä 3D V-cachella.

Vierailija
153/329 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maaliskuussa ostettu macbook air hajosi kuukausi sitten, koko mäyttöpuoli uusittiin. Helmiskuussa hajosi alle 2 v vanha mac book pron näyttö, ei suostuttu korjaamaan. Siitä alle 2 v hajosi macbook pron näppäimistö. Siis puoli vuotta -max 2 vuotta kestänyt macit vuodesta 2013 alkaen. Ovat tosi herkkiä nää uudemmat sanoivat macbook korjaamosta. Leivänmuru jos jää näytön väliin kiin yleensä rikkoo näytön. Mun koneeata ei sellaistakaan syytä löytynyt.

Vierailija
154/329 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ostanut uutta tietokonetta sitten vuoden 1995. Joitakin osia siihen tosin aika-ajoin vaihdettu kuten kotelo, emolevy, muistit, prosessori, kovalevyt, ssd-levyt, näytönohjain....

Vierailija
155/329 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maaliskuussa ostettu macbook air hajosi kuukausi sitten, koko mäyttöpuoli uusittiin. Helmiskuussa hajosi alle 2 v vanha mac book pron näyttö, ei suostuttu korjaamaan. Siitä alle 2 v hajosi macbook pron näppäimistö. Siis puoli vuotta -max 2 vuotta kestänyt macit vuodesta 2013 alkaen. Ovat tosi herkkiä nää uudemmat sanoivat macbook korjaamosta. Leivänmuru jos jää näytön väliin kiin yleensä rikkoo näytön. Mun koneeata ei sellaistakaan syytä löytynyt.

Miks maksat tollasesta romusta ylipäänsä. Jotkuthan täällä valehtelee että macit kestää vuosia, ja ehkä jossain on päässyt sellainen virhe tapahtumaan että ovat tehneet laatua mutta yleisesti ottaen macit jos mitkä on tehty hajoamaan.

Tässä esim. vähän puretään yhtä macbookkia ja tarkastellaan tätä hajoamismekanismia.

Vierailija
156/329 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Markan Talosta ostettu pöytäkone taitaa olla vanhin käytössä oleva, windosws 98 pyörii yhä ja joka viikko käytössä.

Vierailija
157/329 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksikään ei alle kahdeksan vuoden ole hajonnut, mutta se johtunee siitä, että käytän vain ammattikäyttöön tarkoitettuja läppäreitä.

Päivittäistä toimistotyötä tehdessä mulla meni noi ammattitason läppäreitä rikki keskimäärin kahden vuoden välein. Niin meni muillakin toimistolla. Lenovo ja HP koneita suurin osa. Merkkien välillä ei juuri eroa. Niin ja koneita kannettiin mukana asiakaskäynneillä ja kotona melko ahkeraan. Ihan kulutuskamaa vaikka kyseessä parin tonnin läppäreitä.

Vierailija
158/329 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pöytätietokone pelikäytössä ollut nyt 7 vuotta.

Vierailija
159/329 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole ostanut uutta tietokonetta sitten vuoden 1995. Joitakin osia siihen tosin aika-ajoin vaihdettu kuten kotelo, emolevy, muistit, prosessori, kovalevyt, ssd-levyt, näytönohjain....

Teoriassa olisi kiva. Minulla on ollut itse kokoamiani koneita viime vuosituhannelta saakka. Valitettavasti ikuisesti päivittäminen ei toimi käytännössä. Jossain vaiheesa on ollut pakko uusia kotelo+emolevy+virtalähde kun ATX standardi on muuttunut. Samalla on mennyt vaihtoon prosessori ja muistit. Eli koko kone käytännössä.

Nykyiset emolevyt ja virtalähteet ei sovi 1995 vuoden koteloon. Eikä monsteri näytönojaimet.

Vierailija
160/329 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkkaa ikää en tiedä, pöytäkoneessa on esiasennettu Windows XP, läppärissä Vista. Laske siitä.