Tietokoneen oletettu käyttöikä on vain 4 vuotta. Kauanko teillä on kestänyt? Meillä hajosi juuri 2 tietokonetta
Meillä hajosi juuri viikon sisällä sekä pöytäkone että kannettava.
Pöytäkone on 5 vuotta vanha. Oli ostettu myös pelaamiskäyttöön, eli ei halvimmasta päästä.
Lisäksi hajosi läppäri. 4 vuotta tulee juuri täyteen. Se oli lukiokäyttöön. Ei halvimmasta päästä sekään. Siitä hajosi tuulettimet. (tytär on aina huolehtinut hyvästä ilmansaannista)
Kummallista, että tekniikka ei kestä tuon enempää. 4 vuotta on oletusikänä turhan lyhyt aika. (Eli emme saa korvauksia). Takuu ei tietenkään ole enää voimassa)
Kuanko teillä ovat kestäneet?
Kommentit (329)
Vierailija kirjoitti:
macit kestää about 20 vuotta. Mutta nehän maksaa enemmän. Mutta jos vertaat siihen että ostat uuden windows koneen joka 3. vuosi, niin kyllä macit voittaa.
Meillä oli koulussa aikanaan kaikki koululuokan koneet macceja. Kaikissa oli eräs erityisominaisuus (eihän maceissa ole koskaan vikoja, korkea hinta on siitä todiste...)Niiden virtakytkimeen ei saanut koskea. Kone oli käynnistettävä ja sammutettava vietajohtimen avulla, töpseli seinään tai irti. Jos erehtyi tekemään sen virtakytkimen avulla, koko kytkin upposi koneen uumeniin eikä konetta saanut käyntiin virtajohdonkaan avulla. Koko höskä piti avata, jotta pääsi kytkimen kalastamaan. Koulun verkkoasistentti ei yhtään tykännyt.
Maksamalla siis koneestasi mac-lisän, saat erityisominaisuuksia, joita muilla merkeillä ei ole. Ja Steve Jobsin sielu pelastuu.
Vaan on niitä erityisominaisuuksia muillakin, mutta ne vaihtelevat. Acerit eivät ole niitä kaikkein luotettavimpia, eivätkä HP:t, sen läppäreissä ja tulostimissa on kummia vikoja, joskus tuntuu, että niissä on joku erityinen kello, joka tietää, milloin takuuaika on ohi, vaikka olisi jokin erityinen huoltosopimus. silloin HP:t alkavat kenkkuilla ihan ihmeellisesti, sellaisia vikoja tulee, joihin kukaan ei ole koskaan osannut keksiä muuta korjausta, kuin uuden laitteen ostamisen.
Dell ja Lenovo ovat kestäneet, Dell taitaa olla 15 vuotta. Toshiba oli hyvä, kunnes näyttö kului loppuun. Ne nimittäin kuluvat loppuun, sille ei voi mitään, eivätkä kaikki sitä tiedä. Kannattaa säätää kuvan kirkkaus vähän pienemmälle ja käyttää hienolta näyttävän näytönsammuttimen sijasta ihan tummennettua ruutua.
Vanha työkoneeni (HewletPackard) kesti 10 vuotta ja olisi yhä kunnossa, mutta sain uuden koneen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen yleensä käyttänyt läppäreitä siihen asti että ne alkavat olla liian vanhoja kättöjärjestelmältään ja teholtaan. Yksikään ei ole mennyt rikki varsinaisesti.
Nyt käytössä kotikoneen ollut vanha Acerin halpiskone on toiminut yli kymmenen vuotta. Nyt alkaa olla liian hidas ja parissa vuodessahan myös käyttis sitten vanhenee sekin.
Työkoneena ollut kalliimpi Asus, joka edelleen ihan hyvässä kunnossa, ollut jo 6-7 vuotta.
Tarkotuksella hidastuvat että saadaan ihmiset ostamaan uusia.
Hidastuminen yleensä johtuu siitä, että laitteen teho/muisti ei riitä nykyajan vaatimuksiin.
Toisaalta, jos ei osaa ylläpitää laitetta, silloin voi myös hidastua. Siihen auttaa tietyt kikat. Ja se että opettelee hoitamaan läppäriä.
Nuo perusläppärithän on täynnä bloattia. En ihmettele yhtään jos osa bloatista on tehty tarkotuksella varaamaan ajan myötä lisäresursseja. Perus hehkulamppuhuijaus. Kolmessa vuodessa ei teknologia enää tänä päivänä vanhene.
Fiksu poistaa turhakeohjelmistot heti alussa.
Windows hidastaa koneita siten, että sen käyttöominaisuudet eivät mainittavasti parane, mutta laitevaatimukset kasvavat, jotta koko alan business pyörisi. Fiksu poistaa turhakeohjelmistot heti alussa, niinhän se on. Minä poistin turkkeen nimeltä Windows Vista heti ostopäivän jälkeen ja asensin Linuksen, eikä sitä ole tarvinnut katua.
Nykyään valmiskoneet tehdään sellaisiksi, että Linuksen asentaminen on mahdollisimman vaikeaa, mutta kokonaan estämään sitä ei vielä ole onnistettu. Joskus voi olla toki aika työlästä. Pakottamalla käynnistymään asennus-usb:ltä se lopulta onnistuu, ei saa päästää Wintoosaa käynnistymään kovalevyltä, jolloin kone luulee, että wintoosa-asennuksessa on jotain vikaa...ja tavallaanhan niin onkin. Se, että jos wintoosa-konetta ei "huolla", on ihan ihan tarkoituksella sellainen asia, joka on tehty koneen hidastuttamiseksi. Kumma kyllä samaa ongelmaa ei ole Linuksissa. Mistähän mahtaa johtua?
Vierailija kirjoitti:
Vanha työkoneeni (HewletPackard) kesti 10 vuotta ja olisi yhä kunnossa, mutta sain uuden koneen.
Ai, että ihan "helvetin packad", eli helvetens packad eli räkäkännissä. Kaikenlaisia ne tekee.
Läppäri maksoi 1300e vuonna 2016 ja opiskelijana hirvitti laittaa koko kesätöistä säästynyt summa yhteen koneeseen. Nyt 6,5 v. toiminut täysin moitteettomasti, akkukin kestää vielä useamman tunnin, joskaan ei sitä 12h mikä ostaessa.
Edellinen oli suunnilleen samaa hintaluokkaa ja toimi hyvin noin 8 vuotta. Edelleen se toimii, mutta on hitaampi, eikä akku kestä sekuntiakaan irti laturista.
Mielestäni neljä vuotta on riittävä käyttöikä älypuhelimelle, mutta tietokoneelle ei. Tietokoneen tulisi kestää puolet kauemmin. Todella monet vaihtavat puhelinta alle kolmen vuoden välein mutta tietokonetta hyvin harvat.
iPad, 2012 ostettu, Acer läppäri 2010, toimivat moitteetta. Paitsi padiin ei tule enää päivityksiä, mutta mun tarpeisiin hyvä. En muista, olisiko mikään uutena ostettu koskaan hajonnut millään tavalla, omakasaamat pöytäkoneet saattoivat tilata.
Vierailija kirjoitti:
iPad, 2012 ostettu, Acer läppäri 2010, toimivat moitteetta. Paitsi padiin ei tule enää päivityksiä, mutta mun tarpeisiin hyvä. En muista, olisiko mikään uutena ostettu koskaan hajonnut millään tavalla, omakasaamat pöytäkoneet saattoivat tilata.
T I l t a t a
Läppäri on 8 vuotta vanha. Siihen olen itse vaihtanut kiintolevyn kun se säännöllisesti alkoi valittamaan levyvirheistå ja vaihdoin jossain vaiheessa muistin isompaan. Vähän hidas se jo on mutta kelpaa vielä nettiselailuun ja valokuvien muokkaamiseen. Myös käyttöjärjestelmän (win) olen aina päivittänyt uudempaan kun on tullut saataville
Pöytäkone itse kasattu 8 vuotta.Joitakin komponenttejä on vaihdeltu.
Kannettava Fujitsu Lifebook E series. 6 vuotta.
Samsung kännykkä 6 vuotta.
Samsung tabletti 4 vuotta.
Että hyvin toimii kaikki lelut & laitteet.
8 vuotta on pelikone toiminut moitteetta. 10 vuotta Huawie tabletti. Edellinen samsungin kännykkä toimii vieläkin (8 vuotta) mutta vaihdoin uuteen. Autossa käytettävä tabletti 9 vuotta nyt, käytetään musiikin kuunteluun ja on ollu 9 vuotta autossa kesät talvet, hyvin toimii.
Mulla on 8 vuotta vanha läppäri. Alkaa kyllä tila jo olla täynnä tai joku muu ongelma. Aika hitaasti käynnistyy ja videoiden katselussa on hidasteita. En itse oikein osaa poistaa turhia latauksia ym.
Ja koko ajan päivitykset tunkee uutta ohjelmaa, joita ei tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksikään ei alle kahdeksan vuoden ole hajonnut, mutta se johtunee siitä, että käytän vain ammattikäyttöön tarkoitettuja läppäreitä.
Päivittäistä toimistotyötä tehdessä mulla meni noi ammattitason läppäreitä rikki keskimäärin kahden vuoden välein. Niin meni muillakin toimistolla. Lenovo ja HP koneita suurin osa. Merkkien välillä ei juuri eroa. Niin ja koneita kannettiin mukana asiakaskäynneillä ja kotona melko ahkeraan. Ihan kulutuskamaa vaikka kyseessä parin tonnin läppäreitä.
Mihinkä nämä sitten ylensä hajoaa? Eihän se tosiaan ihme jos niitä kolhii ja käsittelee huonosti että joku osa hajalle asti kolhiutuu. Oikealla käsittelyllä käyttöikä kuitenkin varmasti olisi pidempi.
Riippuu käyttäjästä täysin. Kannettavat kestää niinkauan kuin jaksaa päivittää ja akutkin on ikuisia jos pitää johdossa. Yleensäkin kannattaa ostaa elektroniikassa halpoja perusmalleja, ei juuri eroa kalleimmista.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni neljä vuotta on riittävä käyttöikä älypuhelimelle, mutta tietokoneelle ei. Tietokoneen tulisi kestää puolet kauemmin. Todella monet vaihtavat puhelinta alle kolmen vuoden välein mutta tietokonetta hyvin harvat.
Mulla on älypuhelin 4. vuosi kohta menossa ja ollut kokoaika kiinni laturissa kotipuhelimena. Akku ja puhelin täysin uutta vastaava. Pari laturia on simahtanut mutta niitä löytyy eurolla kirppiksiltä.
Oma iMac-koneeni on vähintään 10 v. vanha ja hyvin pelittää vielä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen yleensä käyttänyt läppäreitä siihen asti että ne alkavat olla liian vanhoja kättöjärjestelmältään ja teholtaan. Yksikään ei ole mennyt rikki varsinaisesti.
Nyt käytössä kotikoneen ollut vanha Acerin halpiskone on toiminut yli kymmenen vuotta. Nyt alkaa olla liian hidas ja parissa vuodessahan myös käyttis sitten vanhenee sekin.
Työkoneena ollut kalliimpi Asus, joka edelleen ihan hyvässä kunnossa, ollut jo 6-7 vuotta.
Tarkotuksella hidastuvat että saadaan ihmiset ostamaan uusia.
Hidastuminen yleensä johtuu siitä, että laitteen teho/muisti ei riitä nykyajan vaatimuksiin.
Toisaalta, jos ei osaa ylläpitää laitetta, silloin voi myös hidastua. Siihen auttaa tietyt kikat. Ja se että opettelee hoitamaan läppäriä.
Nuo perusläppärithän on täynnä bloattia. En ihmettele yhtään jos osa bloatista on tehty tarkotuksella varaamaan ajan myötä lisäresursseja. Perus hehkulamppuhuijaus. Kolmessa vuodessa ei teknologia enää tänä päivänä vanhene.
KOneista ja puhelimiesta poistan aina ensimmäisenä pienet hassunhauskat lisäohjelmat. Vie koneen muistia ja laajakaistaa konetta hidastaten. Kännykässä syö akun noeasti, facebook on pahin, kun urkkii kaiken tiedon käyttäjästä puhelimen tekstareita myöten.
Miten ihmiset oikeen pitää elektroniikkaansa?
Vuoden 2011 jäljeen mulla on ollu kolme älypuhelinta
2011-2016 Samsung Galaxy S2 johon vaihdoin akun kolme kertaa koska itse pystyi.
2016-2022 LG G5, sama juttu, omat akun vaihdot.
Nyt kesällä 2022 hommasin Galaxy S22.
Itse rakennettu tietokone on vuodelta 2015, muuta en ole tehnyt kuin säännöllisesti putsannut paineilmalla, lisännyt RAM 8G:sta 16G:n ja SSD-levyn ja kolme Windowsin uudelleenasetusta.
Ikivanha paksu Playstation 2 toimii vielä.
Hullun hommaa ku jotku rehvasetli topikin alkuipäässä että käytti vielä 2021 jotain 2007 läppäriä jossa windows xp.
Ei oo enää tietoturvapäivityksiä sille käyttöjärjestelmälle niin erittäin haavoittuvainen jos yhdistää verkkoon.
"Lisäksi hajosi läppäri. 4 vuotta tulee juuri täyteen. Se oli lukiokäyttöön. Ei halvimmasta päästä sekään. Siitä hajosi tuulettimet. (tytär on aina huolehtinut hyvästä ilmansaannista)"
Joo suihki varmaan paineilmapullolla vapaasti tuulettimeen niin että tuuletin pyöri 100000000rpm ja laakerit meni. Näitä yllättäviä rikkoutumisia tuppaa tulemaan niillä jotka pitää koneistaan huolta.
Mihinkä nämä sitten ylensä hajoaa? Eihän se tosiaan ihme jos niitä kolhii ja käsittelee huonosti että joku osa hajalle asti kolhiutuu. Oikealla käsittelyllä käyttöikä kuitenkin varmasti olisi pidempi.