Tietokoneen oletettu käyttöikä on vain 4 vuotta. Kauanko teillä on kestänyt? Meillä hajosi juuri 2 tietokonetta
Meillä hajosi juuri viikon sisällä sekä pöytäkone että kannettava.
Pöytäkone on 5 vuotta vanha. Oli ostettu myös pelaamiskäyttöön, eli ei halvimmasta päästä.
Lisäksi hajosi läppäri. 4 vuotta tulee juuri täyteen. Se oli lukiokäyttöön. Ei halvimmasta päästä sekään. Siitä hajosi tuulettimet. (tytär on aina huolehtinut hyvästä ilmansaannista)
Kummallista, että tekniikka ei kestä tuon enempää. 4 vuotta on oletusikänä turhan lyhyt aika. (Eli emme saa korvauksia). Takuu ei tietenkään ole enää voimassa)
Kuanko teillä ovat kestäneet?
Kommentit (329)
Ostin Acerin läppärin 2013, ihan sen perus/halppismallin, uuden Acerin ostin 2020 koska vanha oli jo vähän hidas, vaikkakin toimiva. Katselen vanhalla läppärillä leffoja paljon, siinä on DVD-soitin, uudessa ei ole. Uudella katselen netflixiä,hbo:ta jne, työ- ja opiskeluhommia. Hyvin toimii noi Acerit, ainakin omalle kohdalle on sattunut hyviä läppäreitä. Pöytäkone on 2010 mallia, toimii myös ihan siinä lasten käytössä, minkä tarvii.
Olisiko kannattanut ensin kysyä täältä neuvoa eikä viedä heti giganttiin. Katso nyt ihmeessä ap mitä tietokonehuoltopaikkoja Turun seudulla on. Gigantissa ne ei tee kyllä yhtään mitään muuta ku vittuilee.
Pöytäkone 10v vanha. Hyvin toimii edelleen ja matkan varrella hommattu vain vähän lisää muistia ja näytönohjain vaihdettu.
Läppärin ostin juuri kirppikseltä parilla kympillä. Taitaa olla kuus tai seitsemän vuotta vanha malli. Akku tuossa on sökö ja pari näppäintä piti näppäimistöstä korjata mutta muuten toimii hyvin. Alkuperäinen omistaja oli varmaankin laittanut myyntiin koska koneen windows oli aivan jumissa. Laitoin tilalle linuxin ja taas pelittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyinen itse rakentamani tietokone on kestänyt nyt hieman yli 10 vuotta. Intelin i5 2500k tuli markkinoille 2011 tammikuussa.
Miten tässä ketjussa kaikki osaavat rakentaa ja korjata itse.
Minä en osaa tehdä tietokoneiden rakenteille mitään.
Siksi, että tietokoneiden perusrakenne eli ne palikat, mitä se tietokone vaatii toimiakseen, eivät ole muuttuneet muuta kuin liittimien osalta viimeiseen 20-25 vuoteen. Tehoa on ainoastaan tullut enemmän eri komponentteihin.
Niin, ja melkeen kaikkeen löytyy netistä ohjeet kuinka tehdä :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pitäs kiitellä, mutta pöytäkone 21,5 vuotta vanha HP, läppäri 9,5 vuotta vanha Packard-Bell, Commodore Amiga 500 valmistusajankohta 1990 lopulla, kaikki kunnossa. Muitakin on mutta ei ole nyt ihan äsken tullut kokeiltua, esim. Salora Manager tietokone vuodelta 1986, toimi viimeksi kokeiltaessa muutama vuosi sitten.
On multa jotain hajonnutkin, tänään piti viedä SER jätteisiin vajaat 10 vuotta vanhoja pienois videokameroita, mm. avaimenperäkamera, jonka LiPo -akku pullistui ladatessa niin että kuoret ratkesivat liitoksestaan. Tällainen vioittunut akku on tulipaloriski, se on epävakaassa tilassa, voi vaikka räjähtää tai syttyä palamaan, joten pois asunnosta ja kierrätykseen niin pian kuin mahdollista jos teillä on vastaavaa käynyt.
Ei kai se räjähdä jos sitä ei lataa?
Luin noiden minikameroiden harrastajien foorumeilta, että kannattaa hävittää pullistuneet LiPo -akut niin pian kuin mahdollista asunnosta niiden epäkuntoisuuden vuoksi epäluotettavaan tilaan mentyään, se pullistuminen ei ole normaalia, joten siitä ei enää voi sanoa mitä se tekee, syttyy vaikka palamaan, ne ilmeisesti palavat erittäin kuumalla liekillä jota on vaikea sammuttaa, vissiin sama kuin sähköautojen akuissa, lisäksi myrkyllinen savu.
Ostin pöytäkoneeni prossun ja emon seitsemän vuotta sitten käytettynä. Hyvin toimii edelleen ja kaikki uusimmat pelit pyörivät joskaan en harrasta mitään multipelaajaräiskintöjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pitäs kiitellä, mutta pöytäkone 21,5 vuotta vanha HP, läppäri 9,5 vuotta vanha Packard-Bell, Commodore Amiga 500 valmistusajankohta 1990 lopulla, kaikki kunnossa. Muitakin on mutta ei ole nyt ihan äsken tullut kokeiltua, esim. Salora Manager tietokone vuodelta 1986, toimi viimeksi kokeiltaessa muutama vuosi sitten.
On multa jotain hajonnutkin, tänään piti viedä SER jätteisiin vajaat 10 vuotta vanhoja pienois videokameroita, mm. avaimenperäkamera, jonka LiPo -akku pullistui ladatessa niin että kuoret ratkesivat liitoksestaan. Tällainen vioittunut akku on tulipaloriski, se on epävakaassa tilassa, voi vaikka räjähtää tai syttyä palamaan, joten pois asunnosta ja kierrätykseen niin pian kuin mahdollista jos teillä on vastaavaa käynyt.
No ei tosiaan olisi taaskaan pitänyt kiitellä, kostoksi läppärin näppäimistöstä hajosi edes yksi näppäin, t-kirjain. Ostin erillisen usb -näppäimistön sitten. Älytön homma olisi ollut rueta purkamaan läppäri alkutekijöihinsä alkuperäisen näppäimistön vaihtamiseksi ja usb -näppis oli paljon halvempikin.
Nyt kun vielä oppisi taas käyttämään tätä tällaista täysikokoista "pöytäPC" -mallista näppäimistöä kun läppäreitä ollut vuodesta 2009 lähtien, ja niissä semmoiset vähän tiiviimpään tilaan pakatut näppäimistöt :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai se räjähdä jos sitä ei lataa?
Luin noiden minikameroiden harrastajien foorumeilta, että kannattaa hävittää pullistuneet LiPo -akut niin pian kuin mahdollista asunnosta niiden epäkuntoisuuden vuoksi epäluotettavaan tilaan mentyään, se pullistuminen ei ole normaalia, joten siitä ei enää voi sanoa mitä se tekee, syttyy vaikka palamaan, ne ilmeisesti palavat erittäin kuumalla liekillä jota on vaikea sammuttaa, vissiin sama kuin sähköautojen akuissa, lisäksi myrkyllinen savu.
Näiden varauksenhan voi käsittääkseni purkaa laittamalla suolaliuokseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pöytäkoneesta hajosi emolevy ja sen vaihtaminen olisi maksanut 600 euroa.
Tuuletinten vaihto kannettavaan olisi maksanut 250 euroa. Jäi itse asiassa epäselväksi, oliko tuo molemmat vai yksi tuuletin. (lisäksi siinä on akku loppu, joten sekin olisi ollut vaihdettava. Ei siis kannata. (akku on vaihdettu jo kertaalleen))
Ap
Minkälainen pöytäkone sinulla oikeen on jos emolevyn vaihto maksaa 600€ ?? Koko Suomessa on myynnissä 6-10 kpl tuosta hinnasta ylöspän olevia emolevyjä. Mikä ihmeen supertietokone sinulla on?
5v vanhaan pöytäkoneeseen ei todellakaan mene 600€ emolevyä. Toki tuo hinta saattaa nousta noin korkeaksi siinä tapauksessa jos joutuu uusimaan samalla yhteensopivuuden takia muitakin komponenttejä. Jos tuota emolevyä ei olla oltu vaihtamassa itse ja joku tietokonekorjaamo on ilmoittanut tuon sekä emolevyn että asennustyön hinnaksi... sori ap, sinua on kusetettu.
Heh, tämä on vähän sama kuin autokaupan marmoritiskillä asiointi. Tässä tapauksessa on otettu osista ja laitosta reipasta ylihintaa. Emolevyt lähtee vajaasta satasesta ja 150€ saa jo riittävän hyvän. Laitolle siis hintaa 450€?!? Naapurin Petteri 12v olisi vaihtanut sen 20€:lla....
Ei läppäreissä taida olla mitään vikaa. No omassa vaihdettiin jenkkinäppis skandinäppikseen, kun ostettiin kone käytettynä ulkomailta. Useamman hiiren olen saanut hajotettua.
Pöytäkoneista on mennyt jotain osia, ysärin loppupuolella hankittu kone on varmaan ainoa "romutettu", siitäkin vaihdettiin kertaalleen emolevy. Eikä aina ole ole edes hajonnut, kun ovat päivittäneet parempaan. Perheessä on pari pro:ta, jotka tietävät mitä tehdä ja mitä kannattaa hankkia.
Mä olen yleensä käyttänyt läppäreitä siihen asti että ne alkavat olla liian vanhoja kättöjärjestelmältään ja teholtaan. Yksikään ei ole mennyt rikki varsinaisesti.
Nyt käytössä kotikoneen ollut vanha Acerin halpiskone on toiminut yli kymmenen vuotta. Nyt alkaa olla liian hidas ja parissa vuodessahan myös käyttis sitten vanhenee sekin.
Työkoneena ollut kalliimpi Asus, joka edelleen ihan hyvässä kunnossa, ollut jo 6-7 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen yleensä käyttänyt läppäreitä siihen asti että ne alkavat olla liian vanhoja kättöjärjestelmältään ja teholtaan. Yksikään ei ole mennyt rikki varsinaisesti.
Nyt käytössä kotikoneen ollut vanha Acerin halpiskone on toiminut yli kymmenen vuotta. Nyt alkaa olla liian hidas ja parissa vuodessahan myös käyttis sitten vanhenee sekin.
Työkoneena ollut kalliimpi Asus, joka edelleen ihan hyvässä kunnossa, ollut jo 6-7 vuotta.
Tarkotuksella hidastuvat että saadaan ihmiset ostamaan uusia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyinen itse rakentamani tietokone on kestänyt nyt hieman yli 10 vuotta. Intelin i5 2500k tuli markkinoille 2011 tammikuussa.
Miten tässä ketjussa kaikki osaavat rakentaa ja korjata itse.
Minä en osaa tehdä tietokoneiden rakenteille mitään.
Siksi, että tietokoneiden perusrakenne eli ne palikat, mitä se tietokone vaatii toimiakseen, eivät ole muuttuneet muuta kuin liittimien osalta viimeiseen 20-25 vuoteen. Tehoa on ainoastaan tullut enemmän eri komponentteihin.
Sä oot nolo.
Toinen läppäri täyttää kohta 12 vuotta (toimii edelleen) ja tämä uudempi taitaa olla 2-3 vuotta vanha (paljon tehokkaampi ja akku hyvä,pienempi kooltaa niin jaksaa kantaa repussa).
Aikoinaan superkova pöytäkone kesti 12 vuotta, jonka jälkeen ostin kalliihkon teholäppärin, se on nyt kestänyt kuusi vuotta. Hyvin pyörii sähköcädi ja -simulaatiot, kooditsydeemit yms edelleen.
Itse pärjäsin yhdeksän vuotta edellisellä, vaihdoin vuosi sitten uuteen. Myin vanhan halvalla kaverille, kuulemma toimii ihan hyvin vieläkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hidastuminen yleensä johtuu siitä, että laitteen teho/muisti ei riitä nykyajan vaatimuksiin.
Toisaalta, jos ei osaa ylläpitää laitetta, silloin voi myös hidastua. Siihen auttaa tietyt kikat. Ja se että opettelee hoitamaan läppäriä.
Aika pitkään ovat kestäneet. Käyttö on kovaa: Koira tiputtelee niitä lattialle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hidastuminen yleensä johtuu siitä, että laitteen teho/muisti ei riitä nykyajan vaatimuksiin.
Toisaalta, jos ei osaa ylläpitää laitetta, silloin voi myös hidastua. Siihen auttaa tietyt kikat. Ja se että opettelee hoitamaan läppäriä.
Nuo perusläppärithän on täynnä bloattia. En ihmettele yhtään jos osa bloatista on tehty tarkotuksella varaamaan ajan myötä lisäresursseja. Perus hehkulamppuhuijaus. Kolmessa vuodessa ei teknologia enää tänä päivänä vanhene.
Laitoin kuukausi sitten 14v koneeseen paremman uusvanhan prosessorin ja toisen tikun ramia.
Toinen kone 7v ja pääsääntöisesti käytössä.
Annoin toisen koneen kaverille kun innostui aikusiällä peleistä mutta rahaa omaan koneeseen ei juurikaan ole.
Hän sai koneen ja minä pelikaverin.