Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tietokoneen oletettu käyttöikä on vain 4 vuotta. Kauanko teillä on kestänyt? Meillä hajosi juuri 2 tietokonetta

Vierailija
24.06.2021 |

Meillä hajosi juuri viikon sisällä sekä pöytäkone että kannettava.

Pöytäkone on 5 vuotta vanha. Oli ostettu myös pelaamiskäyttöön, eli ei halvimmasta päästä.

Lisäksi hajosi läppäri. 4 vuotta tulee juuri täyteen. Se oli lukiokäyttöön. Ei halvimmasta päästä sekään. Siitä hajosi tuulettimet. (tytär on aina huolehtinut hyvästä ilmansaannista)

Kummallista, että tekniikka ei kestä tuon enempää. 4 vuotta on oletusikänä turhan lyhyt aika. (Eli emme saa korvauksia). Takuu ei tietenkään ole enää voimassa)

Kuanko teillä ovat kestäneet?

Kommentit (329)

Vierailija
181/329 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen yleensä käyttänyt läppäreitä siihen asti että ne alkavat olla liian vanhoja kättöjärjestelmältään ja teholtaan. Yksikään ei ole mennyt rikki varsinaisesti.

Nyt käytössä kotikoneen ollut vanha Acerin halpiskone on toiminut yli kymmenen vuotta. Nyt alkaa olla liian hidas ja parissa vuodessahan myös käyttis sitten vanhenee sekin.

Työkoneena ollut kalliimpi Asus, joka edelleen ihan hyvässä kunnossa, ollut jo 6-7 vuotta.

Tarkotuksella hidastuvat että saadaan ihmiset ostamaan uusia.

Hidastuminen yleensä johtuu siitä, että laitteen teho/muisti ei riitä nykyajan vaatimuksiin.

Toisaalta, jos ei osaa ylläpitää laitetta, silloin voi myös hidastua. Siihen auttaa tietyt kikat. Ja se että opettelee hoitamaan läppäriä.

Nuo perusläppärithän on täynnä bloattia. En ihmettele yhtään jos osa bloatista on tehty tarkotuksella varaamaan ajan myötä lisäresursseja. Perus hehkulamppuhuijaus. Kolmessa vuodessa ei teknologia enää tänä päivänä vanhene.

KOneista ja puhelimiesta poistan aina ensimmäisenä pienet hassunhauskat lisäohjelmat. Vie koneen muistia ja laajakaistaa konetta hidastaten. Kännykässä syö akun noeasti, facebook on pahin, kun urkkii kaiken tiedon käyttäjästä puhelimen tekstareita myöten.

laajakaista.. tuota sanaa en oo kuullu 20 vuoteen... käyttääköhän moni vielä alle 256 kbps nettiä?

Vierailija
182/329 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni neljä vuotta on riittävä käyttöikä älypuhelimelle, mutta tietokoneelle ei. Tietokoneen tulisi kestää puolet kauemmin. Todella monet vaihtavat puhelinta alle kolmen vuoden välein mutta tietokonetta hyvin harvat.

Mulla on älypuhelin 4. vuosi kohta menossa ja ollut kokoaika kiinni laturissa kotipuhelimena. Akku ja puhelin täysin uutta vastaava. Pari laturia on simahtanut mutta niitä löytyy eurolla kirppiksiltä.

No ei takuulla ole vuosia vanha akku enää uutta vastaava sama missä ja miten olisit pitänyt. On fysikaalinen fakta että litiumakun kunto heikkenee ajan myötä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/329 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksikään ei alle kahdeksan vuoden ole hajonnut, mutta se johtunee siitä, että käytän vain ammattikäyttöön tarkoitettuja läppäreitä.

Päivittäistä toimistotyötä tehdessä mulla meni noi ammattitason läppäreitä rikki keskimäärin kahden vuoden välein. Niin meni muillakin toimistolla. Lenovo ja HP koneita suurin osa. Merkkien välillä ei juuri eroa. Niin ja koneita kannettiin mukana asiakaskäynneillä ja kotona melko ahkeraan. Ihan kulutuskamaa vaikka kyseessä parin tonnin läppäreitä.

Mihinkä nämä sitten ylensä hajoaa? Eihän se tosiaan ihme jos niitä kolhii ja käsittelee huonosti että joku osa hajalle asti kolhiutuu. Oikealla käsittelyllä käyttöikä kuitenkin varmasti olisi pidempi.

Riippuu käyttäjästä täysin. Kannettavat kestää niinkauan kuin jaksaa päivittää ja akutkin on ikuisia jos pitää johdossa. Yleensäkin kannattaa ostaa elektroniikassa halpoja perusmalleja, ei juuri eroa kalleimmista. 

Minun läppäri ollut johdossa aina ja akku kestää 10 vuoden jälkeen enää puolet siitä mitä uutena joten eivät ikuisilta vaikuta.

Vierailija
184/329 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen yleensä käyttänyt läppäreitä siihen asti että ne alkavat olla liian vanhoja kättöjärjestelmältään ja teholtaan. Yksikään ei ole mennyt rikki varsinaisesti.

Nyt käytössä kotikoneen ollut vanha Acerin halpiskone on toiminut yli kymmenen vuotta. Nyt alkaa olla liian hidas ja parissa vuodessahan myös käyttis sitten vanhenee sekin.

Työkoneena ollut kalliimpi Asus, joka edelleen ihan hyvässä kunnossa, ollut jo 6-7 vuotta.

Tarkotuksella hidastuvat että saadaan ihmiset ostamaan uusia.

Hidastuminen yleensä johtuu siitä, että laitteen teho/muisti ei riitä nykyajan vaatimuksiin.

Toisaalta, jos ei osaa ylläpitää laitetta, silloin voi myös hidastua. Siihen auttaa tietyt kikat. Ja se että opettelee hoitamaan läppäriä.

Nuo perusläppärithän on täynnä bloattia. En ihmettele yhtään jos osa bloatista on tehty tarkotuksella varaamaan ajan myötä lisäresursseja. Perus hehkulamppuhuijaus. Kolmessa vuodessa ei teknologia enää tänä päivänä vanhene.

Fiksu poistaa turhakeohjelmistot heti alussa.

Windows hidastaa koneita siten, että sen käyttöominaisuudet eivät mainittavasti parane, mutta laitevaatimukset kasvavat, jotta koko alan business pyörisi. Fiksu poistaa turhakeohjelmistot heti alussa, niinhän se on. Minä poistin turkkeen nimeltä Windows Vista heti ostopäivän jälkeen ja asensin Linuksen, eikä sitä ole tarvinnut katua.

Nykyään valmiskoneet tehdään sellaisiksi, että Linuksen asentaminen on mahdollisimman vaikeaa, mutta kokonaan estämään sitä ei vielä ole onnistettu. Joskus voi olla toki aika työlästä. Pakottamalla käynnistymään asennus-usb:ltä se lopulta onnistuu, ei saa päästää Wintoosaa käynnistymään kovalevyltä, jolloin kone luulee, että wintoosa-asennuksessa on jotain vikaa...ja tavallaanhan niin onkin. Se, että jos wintoosa-konetta ei "huolla", on ihan ihan tarkoituksella sellainen asia, joka on tehty koneen hidastuttamiseksi. Kumma kyllä samaa ongelmaa ei ole Linuksissa. Mistähän mahtaa johtua?

Tullut kyllä räikeän selväksi että Windows vain luuskautuu versio versiolta. Ei Windows kymppiäkään enää voinut käyttää tavallisella kiintolevyllä koska se oli aina takkuamassa ja levynkäyttö 100% ja oli pakko päivittää ssd-kiintolevyyn jolla toimii taas yhtä sutjakkaasti kuin vanhalla levyllä silloin kun W10 ilmestyi. Siihen hitauteen ei auttanut enää edes uudelleenasennus.

Vierailija
185/329 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin 2012 opiskelijalta pöytäkoneen minkä hän oli itse koonnut sama kone on vieläkin jokapäiväisessä käytössä kerran on joutunut kiintolevyn vaihtamaan

Vierailija
186/329 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaisiko joku teistä sanoa, mitä merkitystä on sillä, minkä selaimen asentaa oletusselaimeksi, siis onko esim. muistitilan jakautumisessa eroa vaikka Edgen tai Firefoxin välillä, jos molempia hieman käyttää.

Vierailija
187/329 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaisiko joku teistä sanoa, mitä merkitystä on sillä, minkä selaimen asentaa oletusselaimeksi, siis onko esim. muistitilan jakautumisessa eroa vaikka Edgen tai Firefoxin välillä, jos molempia hieman käyttää.

Crome toimii parhaiten, edge on täysi susi. Kannattaa asentaa selaimeen lisäohjelmat ad-blokin ja jos haluaa nopeuttaa selainta asenna ghostery estää seuranta urkkimisohjelmat.

Vierailija
188/329 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Halvalla ei saa hyvää. Mac pöytätieto 7-vuotta ja kannattava 10-vuotta. iPhone 5 vuotta ja iPad 6-vuotta.

Sony läppäri 10 vuotta, hintaa oli 500€ ja Honor puhelin 5 vuotta (200€).

Olisin tietty voinut omenalogosta maksaa 2-3 kertaisesti, mutta tuskin ovat 10 vuoden päästä enää kuranttia tavaraa.

Vierailija
189/329 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni neljä vuotta on riittävä käyttöikä älypuhelimelle, mutta tietokoneelle ei. Tietokoneen tulisi kestää puolet kauemmin. Todella monet vaihtavat puhelinta alle kolmen vuoden välein mutta tietokonetta hyvin harvat.

Puhelimet ei juuri enää kehity normaalikäyttäjät ei uusista ominaisuuksista hyödy. Puhelin  kestää helposti 6 vuotta, jonka jälkeen akku alkaa simahtaa. Akkua ei kannata vaihtaa kun uuden hyvän samsungin saa satkulla.

Vierailija
190/329 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

6-8 vuotta on kestänyt. Yleensä päivitän ennen kuin pamahtaa koska hardware alkaa jossain vaiheessa jäämään jälkeen.

Vierailija
191/329 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ikinä hajonnut tietokone. Kaksi koneista on yli 10v vanhoja ja toinen niistä on käynnissä päivittäin.

Vierailija
192/329 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kaapissa täysin toimiva 20v vanha kone. En ole jaksanut tuhota sitä.

Käytössä on n. 8v vanha pöytäkone, jossa on yhä kotikäytössä riittävän ketterä Win 8.1. bing.

Lisäksi 2v sitten käytettynä ostettu ns.yritysläppäri, joka on yhä nopea.

Kaikki elämäni kännykät ovat ehjänä kaapissa, ja köytössä on 2v vanha Honor, joka maksoi 199e.

Ei kiinnosta ostaa uutta tekniikkaa, olen kiintynyt näihin vanhoihin. Leivänpaahdinkin on n.37v vanha, ja toimii yhä. TV yli 5v vanha, stereot 20v vanhat, pesukone halvin mahdollinen (250e) n.8v vanha. Mulla on todella hyvä tuuri tekniikan kanssa, kun on osunut muita kuin maanantaikappaleita.

Vierailija
193/329 |
07.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

2017 alkuun ostettu kone hajosi noin 3 päivää sitten ja nyt menee SSD vaihtoon ja käyttis uusiksi niin pitäisi taas toimia.. saa nähdä milloin seuraava asia hajoaa tästä vanhasta predatorista sinäänsä jo ihme ettei aikasemmin hajonnut mitään kun on jo yli 20,000 käyttö tuntia takana.

Edellinen kone oli ostettu 2010 alussa ja oli sen verran vanhentunut roju että meni korjauksen sijaan suoraan vaihtoon mutta aikoinaan koneen mukana ostetun näytön jätin vaihtamatta uuteen kun koneita vaihdoin ja sama BenQ näyttö nyt vielä käytössä 13 vuoden ja 8kk jälkeen.  800€ maksoi silloin ja nyt pystyy vastaavan ostamaan alta 2 huntin. 

Vierailija
194/329 |
07.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

rakensin pöytäkoneen kun i5-2500k prosu oli vielä tuore, laske siitä

Vierailija
195/329 |
07.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kaksi ammattitason Lenovon läppäriä. Olen molempiin vaihdattanut joitain komponentteja rikkoontumisen takia jälkikäteen, mutta en ymmärrä miksi pitäisi ostaa kokonaan uusi kone. Komponentit ovat olleet maksimissaan n. 300e/kpl. Uusi vastaava kone heti kättelyssä 2000e.

Vierailija
196/329 |
07.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaihdoin vakuutus yhtiötä tulikin ilmi että yli 4v vanhat koneet ovat 0 arvoisia. olen siis noistakin maksanut vakuutusta 8v vaikka niistä ei olisi mitään saanut.TARKISTAKAA VAKUUTUKSENNE hyvästi pohjantähti

Vierailija
197/329 |
07.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä toimii läppäri vuodelta 2008, vähän on korjattu ja fiksattu. Ja pari vielä vanhempaa pöytäkonettakin löytyy, vielä toimivia vaikka harvemmin käytössä. katsos kun itse osaa huoltaa .

Jokapäiväisessä käytössä sitten uudempia läppäreitä.

Vierailija
198/329 |
07.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pöytäkoneet on itse rakennettuja, joten osien ikä vaihtelee. Kannettava 3 vuotta vanha mac, missä akku on jo service recommended tilassa eli yli 500 lataussykliä.

Vierailija
199/329 |
07.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edgeen ei kannata koskea edes pitkällä kepillä. Firefox on paljon parempi.

Vierailija
200/329 |
07.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edgeen ei kannata koskea edes pitkällä kepillä. Firefox on paljon parempi.

Macissa Chromeen tai Firefoxiin kannata koskea pitkällä tikullakaan. Windowsin puolella eivät ole yhtä pahoja resurssi- ja akkusyöppöjä.