Tietokoneen oletettu käyttöikä on vain 4 vuotta. Kauanko teillä on kestänyt? Meillä hajosi juuri 2 tietokonetta
Meillä hajosi juuri viikon sisällä sekä pöytäkone että kannettava.
Pöytäkone on 5 vuotta vanha. Oli ostettu myös pelaamiskäyttöön, eli ei halvimmasta päästä.
Lisäksi hajosi läppäri. 4 vuotta tulee juuri täyteen. Se oli lukiokäyttöön. Ei halvimmasta päästä sekään. Siitä hajosi tuulettimet. (tytär on aina huolehtinut hyvästä ilmansaannista)
Kummallista, että tekniikka ei kestä tuon enempää. 4 vuotta on oletusikänä turhan lyhyt aika. (Eli emme saa korvauksia). Takuu ei tietenkään ole enää voimassa)
Kuanko teillä ovat kestäneet?
Kommentit (329)
Nykyinen itse rakentamani tietokone on kestänyt nyt hieman yli 10 vuotta. Intelin i5 2500k tuli markkinoille 2011 tammikuussa.
Vierailija kirjoitti:
Nykyinen itse rakentamani tietokone on kestänyt nyt hieman yli 10 vuotta. Intelin i5 2500k tuli markkinoille 2011 tammikuussa.
Miten tässä ketjussa kaikki osaavat rakentaa ja korjata itse.
Minä en osaa tehdä tietokoneiden rakenteille mitään.
Nykyinen läppäri on 4.5 vuotta vanha
Vanhin kone joka toimii on win XP. Ei siinä ole muuta vikaa kuin että se on hidas.
Niin joo, nuo on kaikki high end koneita aikanaan.
Oma läppäri, asus 800€, on 9v.
Lapsen acer 400€ on 4v, ei ainomustakaan vaihtaa eikä mitään vikaa.
Mun edellinen acer oli 4v, kun se kohtasi näppäimistökadon taaperon käsissä. Kummipoika, silloin teini, sen vielä otti käyttöönsä. Tässäkään vika ei siis ollut koneessa vaan käsittelyssä.
Työkannettava meni vaihtoon 7v kohdalla. Akku hyytyi ja win 10 ei voinut asentaa.
Kotona käyttökoneena HP all in one 24", taitaa olla vuodelta 2013, ostin käytettynä 2016. Nyt on hidastanut sen verran että ostin 16gb muistit ja hdd-aseman tilalle vaihdan ssd-aseman.
Lapsilla vuonna 2013 ostettu tabletti lg 8.3 gpad, jonka jouduin roottaamaan ja asentamaan android pien noin vuosi sitten.
Työläppärin työnantaja sitten uusiikin kahden vuoden välein, mielestäni ihan turhaan.
Läppärini on 5-vuotias. Muuten toimii, mutta akku ei kestä enää yhtään. Tämä maksoi jotain 350 tai 400 euroa. Olen ajatellut, että seuraavaan panostan ehkä 1000 euroa.
Halvat läppärit on kelvottomilla akuilla, huonolla rungolla (rakenteella) jne. lista on loputon.
Silti asiakkaille kelpaa se halvin, koska myyjä kusettaa aina. Tervetuloa minun elämään.
Minun Macini on 12 vuotta vanha, kertaakaan ei ole ollut ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Halvat läppärit on kelvottomilla akuilla, huonolla rungolla (rakenteella) jne. lista on loputon.
Silti asiakkaille kelpaa se halvin, koska myyjä kusettaa aina. Tervetuloa minun elämään.
Meidän läppäri ei ollut halpa. Silti jo toinen akku lopussa ja kone vasta 4 vuotta vanha. Eka akun vaihto meni takuuseen.
Aiempi tietokone ei edes mitenkään mennyt rikki, mutta se oli niin vanha, ettei enää voinut päivittää ja siinä oli xp.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän läppäri ei ollut halpa. Silti jo toinen akku lopussa ja kone vasta 4 vuotta vanha. Eka akun vaihto meni takuuseen.
Aiempi tietokone ei edes mitenkään mennyt rikki, mutta se oli niin vanha, ettei enää voinut päivittää ja siinä oli xp.
Tämä siis ap
Vierailija kirjoitti:
Ei muuta kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei muuta kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pöytäkoneesta hajosi emolevy ja sen vaihtaminen olisi maksanut 600 euroa.
Tuuletinten vaihto kannettavaan olisi maksanut 250 euroa. Jäi itse asiassa epäselväksi, oliko tuo molemmat vai yksi tuuletin. (lisäksi siinä on akku loppu, joten sekin olisi ollut vaihdettava. Ei siis kannata. (akku on vaihdettu jo kertaalleen))
Ap
Minkälainen pöytäkone sinulla oikeen on jos emolevyn vaihto maksaa 600€ ?? Koko Suomessa on myynnissä 6-10 kpl tuosta hinnasta ylöspän olevia emolevyjä. Mikä ihmeen supertietokone sinulla on?
Luultavasti joku Applen romu. Tuulettieminkin hinnat kuulostivat samalta. Eli viisinkeraisilta oikeaan tietokoneeseen verattuna.
Siis pöytäkone on Lenovo ja läppäri on hp.
Pöytäkoneesta hajosi emolevy ja läppäristä tuulettimet.
Se kuka sulle tohon hintaan onnistui myymään on tyytyväinen itseensä. Niin olisin minäkin. parin kympin tuulettimet ja korkeintaan 150 euron emo. Luultavasti satasen. Vaihto viiskymppiä jos kehtaa pyytää.
Missä Turun lähellä saa tuohon hintaan?
Ap
Teillähän on Jimms siellä Turussa. Sieltä tarjouspyyntö osista ja jos eivät kohtuulliseen hintaan vaihda niin sitten Tampereella vaihdetaan (tai ihan missä tahansa Suomessa) ellei Turussa kukaan osaa alta tunnin hommaa tehdä.
Jostain syystä minulla kestää tavarat. HongKongista tilattu kännykkä, 35 euroa, merkki iPro, on rallattanut jo viisi vuotta eikä akkukaan osoita huononemisen merkkejä. Pöytäkone (Lenovo), 7 vuotta pelikäytössä, ei ole mennyt miksikään. Näytönohjaimen olen vaihtanut kerran ja lisännyt muistia. Toivon että kestää vielä 3 vuotta, on komponenttien hinnat tällä hetkellä sellaiset että ei tee mieli vaihtaa uuteen. Läppäri, Lenovo myös, 5 vuotta käytössä, ei osoita mitään hajoamisen merkkejä, ei tosin ole kovassa käytössäkään, on enimmäkseen kytkettynnä telkkariin. Televisio on muuten 10 vuotta vanha LG, ei mitään ongelmia.
Edellinen PC oli käytössä viisi vuotta, näytönohjain hajosi sen jälkeen, muuten ei mitään vikaa, oli vaan tehoton.
Ei pitäs kiitellä, mutta pöytäkone 21,5 vuotta vanha HP, läppäri 9,5 vuotta vanha Packard-Bell, Commodore Amiga 500 valmistusajankohta 1990 lopulla, kaikki kunnossa. Muitakin on mutta ei ole nyt ihan äsken tullut kokeiltua, esim. Salora Manager tietokone vuodelta 1986, toimi viimeksi kokeiltaessa muutama vuosi sitten.
On multa jotain hajonnutkin, tänään piti viedä SER jätteisiin vajaat 10 vuotta vanhoja pienois videokameroita, mm. avaimenperäkamera, jonka LiPo -akku pullistui ladatessa niin että kuoret ratkesivat liitoksestaan. Tällainen vioittunut akku on tulipaloriski, se on epävakaassa tilassa, voi vaikka räjähtää tai syttyä palamaan, joten pois asunnosta ja kierrätykseen niin pian kuin mahdollista jos teillä on vastaavaa käynyt.
Siihen on syy miksi meidän yrityksessä kaikilla on Mac. Kestävät pitkään, ei tarvitse sählätä ajureiden tai käyttispäivitysten kanssa vaan kaikki nuo hoituvat käytännössä automaattisesti. Ongelmatonta elämää ja tehokasta työaikaa.
Oma MacBook Pro on vuodelta 2015 ja edelleen toimii loistavasti. Maksoi silloin reilusti päälle 2000 euroa, mutta hinnalle on saanut vastinetta.
Vierailija kirjoitti:
Ei pitäs kiitellä, mutta pöytäkone 21,5 vuotta vanha HP, läppäri 9,5 vuotta vanha Packard-Bell, Commodore Amiga 500 valmistusajankohta 1990 lopulla, kaikki kunnossa. Muitakin on mutta ei ole nyt ihan äsken tullut kokeiltua, esim. Salora Manager tietokone vuodelta 1986, toimi viimeksi kokeiltaessa muutama vuosi sitten.
On multa jotain hajonnutkin, tänään piti viedä SER jätteisiin vajaat 10 vuotta vanhoja pienois videokameroita, mm. avaimenperäkamera, jonka LiPo -akku pullistui ladatessa niin että kuoret ratkesivat liitoksestaan. Tällainen vioittunut akku on tulipaloriski, se on epävakaassa tilassa, voi vaikka räjähtää tai syttyä palamaan, joten pois asunnosta ja kierrätykseen niin pian kuin mahdollista jos teillä on vastaavaa käynyt.
No ei tosiaan olisi taaskaan pitänyt kiitellä, kostoksi läppärin näppäimistöstä hajosi edes yksi näppäin, t-kirjain. Ostin erillisen usb -näppäimistön sitten. Älytön homma olisi ollut rueta purkamaan läppäri alkutekijöihinsä alkuperäisen näppäimistön vaihtamiseksi ja usb -näppis oli paljon halvempikin.
Mä ostin aikoinani peliläppärin, about 700-800e. On tällä hetkellä 5 vuotias.
Mun 500euron läppäri on kestänyt nyt 10vuotta. Hidas kuin mikä eikä päivitä uusinta Windowsia enää, mutta jotenkin yhä toimii.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai se räjähdä jos sitä ei lataa?
Ilmeisesti tämä sitten oli huonoa tuuria. Vielä, että molemmat hajosivat samanaikaisesti.
Ehkä kysyn vielä jimmsistä sitä tuuletinten vaihtoa.
Meillä on ollut aiemmin 2 tietokonetta, jotka kestivät kumpikin yli 10 vuotta ja vaihdettiin vain kehittyneempään versioon. Eli eivät menneet toimimattomiksi lainkaan.
Ap