Saako esikoinen parhaat geenit?
Vai mistä johtuu, että esikoinen usein menestyy esim koulussa sisaruksiaan paremmin?
Kommentit (89)
On tutkittu, että poliitikoista, johtajista ym. löytyy keskimääräistä enemmän esikoisia. Saavat jo lapsena harjoitella johtajan roolia.
Jokainen geenibiologiaan perehtynyt tietää, että geeneistä ei ole kyse. Jokainen psykologiaan perehtynyt tietää, että ihminen ottaa helposti sen roolin, minkä mukaisesti läheiset häntä kohtelevat.
Esikoiset saavat usein vanhemmiltaan eniten tukea ja kannustusta. Kun esikoinen tekee jotain (menee eskariin, kouluun yms.) on se uutta ihmeellistä. Seuraavien kohdalla kaikki on jo ainakin kertaalleen nähty.
Hyvä keskustelunaihe. Kaikkien meidän vanhempien tulisi panostaa siihen, että kohtelemme lapsiamme tasa-arvoisesti.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2014 klo 00:23"]
Varmaan itserakasta sanoa näin kun olen itse esikoinen, mutta omassa perheessäni pätee.
[/quote]
Kai sinä ja vanhempasi olette muistaneet painottaa tätä nuoremmille sisaruksillesi?
Itse olen pärjännyt koulussa paremmin kuin kumpikaan pikkuveljeni, mutta minulta jäi koulut kesken kiusaamisen ja vaikean masennuksen takia. Nyt opiskelen ammattikoulussa ja tarkoituksena olisi tehdä pari vuotta töitä ja sitten aikuispuolelle amk:hon. Toinen pikkuveljistäni on yliopistossa ja toinen ammattikorkeassa.
Ulkonäöllisesti pikkuveljeni ovat kauniimpia. Ovat perineet äitini ulkonäön, toisinkuin minä ainoana tyttönä olen perinyt isäni ulkonäön.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2014 klo 01:29"]Itse olen pärjännyt koulussa paremmin kuin kumpikaan pikkuveljeni, mutta minulta jäi koulut kesken kiusaamisen ja vaikean masennuksen takia. Nyt opiskelen ammattikoulussa ja tarkoituksena olisi tehdä pari vuotta töitä ja sitten aikuispuolelle amk:hon. Toinen pikkuveljistäni on yliopistossa ja toinen ammattikorkeassa.
Ulkonäöllisesti pikkuveljeni ovat kauniimpia. Ovat perineet äitini ulkonäön, toisinkuin minä ainoana tyttönä olen perinyt isäni ulkonäön.
[/quote]
Olen myös matemaattisesti ja taiteellisesti lahjakas jota pikkuveljeni eivät ole.
Liittyen viestiin 27: Te, jotka sanotte, että esikoisilla on parhaat geenit, oletteko myös sitä mieltä, että esikoiset ovat olleet teille rakkaimpia. Olisi mielenkiintoista kuulla rehellisiä vastauksia.
Meillä veljeni (esikoinen) on diplomi-insinööri, aina menestynyt koulussa. Itsekin koen olevani fiksu, jos vaan jaksan panostaa. Toistaiseksi suorittanut ainoastaan ammattikoulun. Minä olen meistä myös se, jolla on ollut ongelmia mielenterveyden kanssa.
Minulla on perhe ja lapsia, veljeni elelee poikamiehenä...
Että näin meillä jakautuneet "menestykset" elämässä. :)
*Facepalm*. (Anteeksi, tämä ei ole sinäänsä kovin asiallinen kommentti, mutta ei tälle löydy vain sanoja :s )
[quote author="Vierailija" time="20.06.2014 klo 23:51"]
[/quote]
Meidän perheessä esikoisesta tuli kouluja käynyt ja työteliäs tolkun ihminen. Kuopus on puolestaan koko ikänsä elänyt tuilla ja on epäsososiaalinen taivaanrannanmaalari. Ei millään uskoisi sisaruksiksi.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2014 klo 02:11"]*Facepalm*. (Anteeksi, tämä ei ole sinäänsä kovin asiallinen kommentti, mutta ei tälle löydy vain sanoja :s )
[/quote]
Kenelle tämä facepalmisi oli osoitettu?
[quote author="Vierailija" time="21.06.2014 klo 02:11"]
*Facepalm*. (Anteeksi, tämä ei ole sinäänsä kovin asiallinen kommentti, mutta ei tälle löydy vain sanoja :s )
[/quote]
No täälläkin meinää kasvopalmua pukata...kaipa tää on taas näitä provoja, koska ei kai kukaan täysjärkinen ja peruskoulun oppimäärän suorittanut edes kysy näin älyttömiä juttuja. Ja jos tosissaan kysyy, niin seuraava kyssäri on varmaan jotain tyyliin, onko kalojen merkeissä syntyneet syvällisempiä kuin oinaan-merkeissä syntyneet. Tai onko maapallo pannukakku ja loiko jumala ihmisen vuonna 5000 vai 6000 eaa. Eiku anteeksi, eKr tietenkin tuossa tapauksessa.
Esikoinen toki aina eka mutta jos seuraava lapsi syntyy pian sen jälkeen, ei esikoisuudesta sen erityisempää etua ole. Monilapsisessa perheessä tietenkin muodostuu nokkimisjärjestys, jonka mukaan lapset luontaisesti käyttäytyvät. Vanhemmat voivat todella haitallisesti vaikuttaa tähän kehitykseen suosimalla omasta mielestään heikompia sisaruksia (kyse normaaliperheestä, ei alkoholisti- tai mielenterveysongelmaisista). Tärkeintä on kuitenkin puhua näistä asioista vaikka vanhempana, jos kokee tulleensa väärinkohdelluksi. Tosin kaikki vanhemmat eivät virheitään tai näkemyksiään suostu jakamaan.
Ei meidän perheessä ainakaan. Lapsilla nro 1 ja 3 on oppimisvaikeuksia. Lapset nro 2 ja 4 on älykkäitä.
Mites perhe jossa viisi lasta, ensimmäinen kehitysvammainen muut eivät? Onko sillä ensimmäisellä parhaat geenit? Joka suorittaa eityiskoulussa oppivelvollisuuden ja päästessään yhdeksänneltä se viimeinen vuosi olisi lasten leikkiä jopa sille kaikkein nuorimmalle sisarukselle?
[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 00:02"]
Ei meidän perheessä ainakaan. Lapsilla nro 1 ja 3 on oppimisvaikeuksia. Lapset nro 2 ja 4 on älykkäitä.
[/quote]Voihan ne 1 j 3 olla yhtä älykkäitä tai jopa älykkäämpiäkin vaikka kärsisivätkin oppimisvaikeuksista. Syitä niihin on niin monia. Vaikka sinähän tietysti omat lapsesi tunnet, heitin tämän vain esimerkkinä ettei se parempi koulumenestys aina johdu suuremmasta älykkyydestä.
Höh. Mä olen kolmesta sisaruksesta vanhin, mutta aina ollut se musta lammas ja nimenomaan se kuuluisa koevedos, jossa on myös geenitasolla vasta harjoiteltu..... :/ Se, joka ei ole lahjakas tai hyvä missään. :( Sisko on niittänyt musiikin saralla mainetta, veli urheilussa ja eritoten jääkiekossa. Mä oon raivannut tieni opiskelemaan yliopistoon, mutta se ei ole mikään saavutus sisarusten rinnalla.
Luulen, että esikoisten elämä vaihtelee kasvuympäristön mukaan; osasta tulee niitä menestyneitä johtajia, koska ovat aina ns. johtaneet joukkoa. Kun taas joistakin tulee arkoja ja ahdistuneita, kun ovat suojelleet koko lapsuutensa ja nuoruutensa pikkusisaruksia kodin kauhuilta.
:/
Wikipediassa ainakin väitetään, että suurperheitä tutkittaessa syntymäjärjestyksen olisi todettu vaikuttavan älykkyyteen en tiedä sitten miten on mahdollista, että esikoinen olisi muita sisaruksiaan älykkäämpi. Menevätkö syyt sosiaalipsykologian puolelle?
Olen myös joskus lukenut tutkimuksen jonka mukaan esikoisilla on keskimäärin 2,3 pistettä korkempi ÄO.
Meidän perhe "tukee" tutkimusta. Esikoinen kirjoitti tänä keväänä laudaturin paperit, mutta keskimmäinen ja kuopus omaavat selkeästi huonomman koulumenestysen. Myös lapsuudenperheessäni tämä pätee, isosiskolla oli lähes kympin keskiarvo samalla kun omani huiteli siellä kasin tasolla...
Jännä juttu, kun aloin tarkemmin miettimään, niin monissa tapauksissa tämä pitää paikkansa. Esim minä olen aina ollut hyvä koulussa, mutta pikkuveljeni keskiarvo oli yläasteelta päästyä alle 7. Sama juttu myöskin kahden parhaan ystäväni perheissä ja poikaystäväni perheessä (poikaystäväni on se nuorin:D)
Aina tämä ei päde, mutta usein kyllä. Geeneistä ei tietenkään ole kyse, kuten täällä on mainittukin, koska ne valikoituvat täysin sattumanvaraisesti. Sisarusten erilaiset roolit lapsuudessa, sekä vanhempien suhtautuminen muovaavat lapsen persoonallisuutta, mikä voi aiheuttaa eroja. Tästä esimerkkinä myös perheen ainoat lapset. Olenko ainoa joka on todennut ainoiden lasten olevan usein huomionkipeitä, päälle puhuvia ja muutenkin itsekkäämpiä?:) Näin ainakin meidän suvussa on, ja myös koulukavereista tämän olen huomannut.
Varmaan itserakasta sanoa näin kun olen itse esikoinen, mutta omassa perheessäni pätee.