Saako esikoinen parhaat geenit?
Vai mistä johtuu, että esikoinen usein menestyy esim koulussa sisaruksiaan paremmin?
Kommentit (89)
[quote author="Vierailija" time="20.06.2014 klo 23:38"]
Vanhin meni yliopistoon, keskimmäinen amkiin ja nuorin ammattikouluun. Fiksuja nuoria ovat kaikki, mutta esikoinen analyyttisin. Kouluun panostanut jopa sisaruksiaan vähemmän mutta oppii todella nopeasti. Kaksi nuorimmaista taas urheilullisempia ja omaavat isomman kaveripiirin.
[/quote]
Meillä sama tilanne - vanhempi tytöistä hyvin fiksu ja "järkevämpi", kuopusta ei kiinnosta koulunkäynti yhtään, mutta kaveripiiri huomattavasti laajempi. Esikoinen tehnyt töitä teinistä lähtien kovasti, ja kaiken saamansa ansainnut itse, kun taas tätä nuorempaa saa avittaa joka asiassa. Ikäeroa 6 vuotta.
Ulkonäön geeneistä en osaa sanoa, jakautuvatko esikoiselle "paremmat" geenit, kun tytöt ovat kuin yö ja päivä kaikilta osa-alueiltaan.
Jos jotain eroja on ne tuskin johtuvat geeneistä vaan pikemminkin vanhempien erilaisesta suhtautumisesta sisaruksiin.
No esikoinen saatu nuorempana joten voisihan siinä jotain olla. Olen lapseton ja ainoa lapsi jiten vaikea sanoa.
Ei saa parhaimpia geenejä, mutta saa varhaislapsuudessaan vanhempiensa jakamattoman huomion. Tästä syystä myös kommunikoi keskimäärin enemmän aikuisten ihmisten kanssa jo pienenä, kun ei ole sisaruksia leikkiseurana. => Esikoinen on usein pikkuvanha ja konservatiivinen verrattuna sisaruksiinsa. Olen huomannut tämän myös omissa lapsissani, joita on kolme.
[quote author="Vierailija" time="20.06.2014 klo 23:48"]
Voiko joku ihan oikeasti edes pohtia tällaista?
[/quote]
voi kuule, kaikki on mahdollista kun kyse naaraslaumasta :)
No ei todellakaan pidä paikkaansa! Olen kuopus ja en kyllä häviä älyssä sisaruksilleni !
[quote author="Vierailija" time="20.06.2014 klo 23:43"]Esikoiset tutkitusti nuorempia alttiimpia myös mt-häiriöille.
[/quote] mistähän tämä sitten johtuu?
[quote author="Vierailija" time="20.06.2014 klo 23:59"]
Ei saa parhaimpia geenejä, mutta saa varhaislapsuudessaan vanhempiensa jakamattoman huomion. Tästä syystä myös kommunikoi keskimäärin enemmän aikuisten ihmisten kanssa jo pienenä, kun ei ole sisaruksia leikkiseurana. => Esikoinen on usein pikkuvanha ja konservatiivinen verrattuna sisaruksiinsa. Olen huomannut tämän myös omissa lapsissani, joita on kolme.
[/quote]
Olen samaa mieltä tästä. Esikoinen saa eniten virikkeitä verrattuna pienempiin sisaruksiin, varsinkin jos ikäeroa on ehtinyt kertyä muutama vuosi. Esikoiseen jaksetaan panostaa ja hänen kanssaan ehditään harrastaa. Kun pienempiä syntyy, vanhempien huomio jakautuu useammalle, johon mennessä esikoinen on jo saanut jakamatonta huomiota.
Jos esikoinen on muita fiksumpi, geenien osalta se on sattumaa. Esikoisen asema voi saada hänet käyttäytymään eri tavalla kuin nuoremmat. Tosin en ole havainnut tuollaista ilmiötä.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2014 klo 00:00"]No ei todellakaan pidä paikkaansa! Olen kuopus ja en kyllä häviä älyssä sisaruksilleni !
[/quote] On tutkimuksin todistettu, että keskimäärin tämä esikoisem korkeampi älykkyys pitää paikkansa, ei varmasti joka perheessä kuitenkaan. Arkikokemus ei siltikään kumoa tutkimustietoa.
Esikoiset on usein huumorintajuttomia narsisteja, oikeita katujyriä. Mielistelevät opettajaa jne.
Geenithän valikoituu aivan randomisti, joten kyllä ympäristötekijät ovat syynä tähän oletukseen.
Meillä eivät lapset ole vielä kouluikäisiä, mutta näyttäisi menevän päinvastoin. Esikoinen on urheilullinen supliikki humoristi, ei kovin kiinnostunut kirjaimista tai numeroista. Kuopus tuntee kirjaimet paremmin kuin 2v. vanhempi veljensä ja osaa kirjoittaa etu- ja sukunimensä 3-vuotiaana. (Esikoinen oppi etunimensä kirjoittamisen 4-vuotiaana.) Kuopus leikkii mielummin hiekkalaatikolla kuin potkisi palloa muiden poikien kanssa tai juoksisi hippasilla. Huumorintajua häneltäkin löytyy, muttei ole yhtä puhelias kuin veljensä.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2014 klo 00:10"]
Tuleeko esikoisista helpommin myös narsisteja?
[/quote]
No ehkä ihan vähän vaan
No enpä tiiä, aikamoista yleistystä.Meistä sisaruksista vanhin meni lukioon, jätti puolen vuoden jälkeen kesken ja meni amikseen. Keskimmäinen ei käynyt lukion jälkeen enää kouluja, työelämässä tehnyt kaikenlaisia hanttihommia. Nuorin valmistui lukiosta, sisaruksista parhain arvosanoin ja nyt ammattikorkeakoulututkinto plakkarissa. Nuorin olen siis minä :) Seuraavaksi suuntana yliopisto.
En sano, että olen fiksumpi kun sisarukseni, mutta ehkä niitä istumalihaksia mitä opiskeluun tarvii on ollu vähän enemmän ;)
Esikoiset tutkitusti nuorempia alttiimpia myös mt-häiriöille.