Olisiko sinusta ihan ok, jos olisit menossa juhannuksena KUTSUTTUNA toisen mökille ja kutsujalta tulisi tällainen viesti -->
Moi! Voisitko tuoda tullessas seuraavat asiat:
-4pll viiniä (kaksi valkoista, kaksi punaista)
-esipaistettuja patonkeja 10kpl
-4x250g kirsikkatomaatteja
-yksi laatikko (5kg) mansikoita
-serviettejä (20kpl)
-Geisha-keksipaketteja 2kpl
-tillipuska
Painotan, siis painotan, että minut on KUTSUTTU viettämään juhannusta. En ole tuppautunut mihinkään ja olin ajatellut viettää juhannuksen yksin Helsingissä. Ja se on aivan fine. Rakastan hiljaista, kesäistä juhannusta Helsingissä, kun kadut ovat tyhjiä. Kaveri vain piti tätä juhannusperinnettäni niin säälittävänä, että KUTSUI minut mökille, jonne on tulossa myös neljä muuta kaveria.
Toki olin ajatellut jo etukäteen viedä viinipullon ja rasian (rasian, en 5kg laatikkoa!) mansikoita, mutta en todellakaan ajatellut, että joutuisin 100 eurolla tuomaan ruokaa ja juomaa sinne.
Onko tämä ihan ok? Kun siis asiasta ei ole sovittu mitään etukäteen ja huomenna pitäisi sinne lähteä ajamaan.
Kommentit (1992)
Menee maku kun joutuu ostamaan yli sadalla eurolla pahaa ruokaa. Servietit voisin tuoda ja jotain perusvihannesta/salaattiaineista. Muut kuulostaa siltä että onko noita muka tarkoitus laittaa tarjolle vai onko mansikat ja keksit menossa emännän omiin jemmoihin?Toivottavasti jonkun toisen listalla on jotain syötävääkin. Olisi kiva jos olisi saanut pikkasen kontekstia tälle listaukselle ja jos nyt saisi itse päättää edes keksien maun? Kustannukset olisi reilua osittaa myös siihen tapaan että kuinka monen aamupalan, lounaan, illallisen ajan vierailu kestää, eikä niin että 2 aterialla oleva maksaa samat kuin 7-10 aterialla oleva. Jos olisi edes mansikat+lime+minttu niin voisi olettaa että käytössä on blenderi jolla saa sitten mohitoja porukalle.
Aikataulu kuulostaa sellaiselle että tarjottavista keskusteltu wa ryhmässä ja vasta viime tippaan huomattu että on unohdettu kertoa ap:lle ja sitten porukka on omalta listaltaan heittänyt itselle epämieluisia hankittavia apn listaan ja vielä keksitty tuo mansikkalaatikko lennossa siihen lisäksi.
Vastaisin itse tuohon viestiin: Voin käydä kaupassa. Tässä on tilinumeroni. Käyn kaupassa kun raha näkyy tililläni, voit myös lähettää kuitin maksusta. Saatan lisäksi tuoda jotain pientä tuliaisiksi kun kuitenkin syön sen yhden aterian illalla.
Minäkin tarjoan aina kaiken vierailleni ja passaan ja hoidan ja tiskaan ja ja ja.. Joulun järjestän 15 ihmiselle, samoin juhannuksen ja kesälomallani kestitsen jne. minulla on 3 pientä lasta, joten aina olen järjestämässä kaikille jotain. Ehkä joskus tulee vielä aika, kun joku muu tekee ja maksaa ja itse saa vain saapua pöytään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menet mökille, jonka joku toinen maksaa, myös sen kulut ja korjaukset. Pari yötä juhannuksena, siinä syödään ja juodaan aika monta kertaa. Jos satanen tuntuu paljolta, niin harjoitelkaa laskemaan ruuat, juomat ja asumisen kulut mökillä. Voi toki olla, että menet vain kylään ja kutsut vastavierailulle omalle mökillesi, on vaikea uskoa, että juhannukseksi lähtisit toisen mökille.
Tällaista ihmettelyä harjoittavat ihmiset, jotka ovat oppineet elämään toisten kustannuksella.
Mitäpä jos sinä laskisit tähän ne kustannukset, mitä mielestäsi yhden ihmisen vierailusta välillä aatoilta klo 16 - 1. juhannuspäivä vaikka klo 10 tulee. Miten pääset kuluun 200 € (hintalappu tuosta toivomuslistasta oli yli 200 €, ei 100 €)?
Millä perustelet sitä, että kutsutun vieraan pitää maksaa jotakin sinun kiinteän omaisuutesi, mökin, kiinteitä kuluja tai remontteja? Kun menet kylään jonkun omistusasuntoon, työnnätkö silloin seteleitä ensimmäiseksi ovenraosta? Ettet siis juo siellä vaikka kahvia asunnon omistajan kustannuksella!
Jotkut mökin omistajat tuntuvat lähtevän samoin keloille, kuin jotkut häiden järjestäjät, jotka ajattelevat maksattavansa omat juhlansa häävierailla. Itsekkäitä, luulevat muiden elämän pyörivän heidän juttujensa ympärillä. Silleen ketään ei kiinnosta sun mökkijuhannus tai häät, olet ne itse itsellesi järjestänyt ja muut vaivautuvat solidaarisuudesta paikalle. Koska on kutsuttu.
Toki yleensä osallistutaan kuluihin tai tuodaan jokin vapaaehtoinen kiitos, mutta nämä jotka pitävät omia suunnitelmiaan Jumalan lahjana kansakunnalle, niin enpä tiedä. Valitsenko pistää 100e jonkun häihin, jotta saan tulla valmisteluineen paikalle seuraamaan muiden juttuja, kehnoilla aikatauluilla, muiden laatimalla menulla? Voi olla ihan kivaakin, mutta yleensä mennään vaan velvollisuudesta ihastelemaan. Samalla hinnalla sais jo konsertti-illan, joka kulttuurillisesti on korkeampitasoinen elämys. Sama muissa kutsuissa. Jos vieras ei ole itse kutsunut itseään, kyseessä ei ole mikään erityislahja. Vaan todennäköisesti paikalle tullaan, koska halutaan ilahduttaa kutsujaa.
Outo lista. Listalla ei ole edes mitään grilliin menevää. Viinin osalta, kutsuja olisi voinut mainita, että jokainen tuo sen 2 pulloa, tai mitä nyt sitten juokaan. Itse kysyisin tarkemmin, miksi moinen lista ja tapojeni mukaan ja ravintolakokkina veisin parin ruokalajin tarvikkeet + aamiaisromppeita pyytämättäkin.
Omassa tuttava- ja kaveripiirissä on itsestään selvää, että osallistutaan yhdessä kustannuksiin oli sitten kyse juhannuksesta, joulusta, vapusta jne. Ollaan muutamana juhannuksena kutsuttu porukkaa mökille ja sovittu mitä kukakin tuo. Hirveä laittaminen ja passaaminen, jos yksi pari tekee kaiken muille valmiiksi. Kun yhdessä tekee jää enemmän aikaa yhteiselle rennommalle seurustelulle. Mökin omistajina kyllä itse suurimman osan silti maksamme ja tarvittavat järjestelyt tehdään jne. Jos itse menisin toisten mökille, ei tulisi mieleenkään mennä ilman vietävää. Ja paikan päällä kyselisin, miten voisin olla avuksi.
Meillä on onneksi kaveriporukka, jossa yhdessä ostamme ruoat jolloin kenellekään ei tule liian kallista. Yhdessä myös teemme ruoat ja siivoamme.
Kuten aiempi kirjoitti, mökin omistajina kannamme suurimmat kulut ja järjestelyvastuun.
Jouluisin kokoonnumme perheen kesken ja jokainen tuo sovitut jutut pöytään.
Vierailija kirjoitti:
Omassa tuttava- ja kaveripiirissä on itsestään selvää, että osallistutaan yhdessä kustannuksiin oli sitten kyse juhannuksesta, joulusta, vapusta jne. Ollaan muutamana juhannuksena kutsuttu porukkaa mökille ja sovittu mitä kukakin tuo. Hirveä laittaminen ja passaaminen, jos yksi pari tekee kaiken muille valmiiksi. Kun yhdessä tekee jää enemmän aikaa yhteiselle rennommalle seurustelulle. Mökin omistajina kyllä itse suurimman osan silti maksamme ja tarvittavat järjestelyt tehdään jne. Jos itse menisin toisten mökille, ei tulisi mieleenkään mennä ilman vietävää. Ja paikan päällä kyselisin, miten voisin olla avuksi.
"Jos itse menisin toisten mökille, ei tulisi mieleenkään mennä ilman vietävää. Ja paikan päällä kyselisin, miten voisin olla avuksi."
Tuo on ok ja hieman eri asia kuin ap:n tapauksessa, jossa kallis lista pakollisista tuotavista. Asianhan kruunaisi oikeastaan se, että mökin omistaja olisi juhannuskarkeloiden sijaan suunnitellut vuosihuoltotalkoot tehtävälistoineen yllärinä. Eipähän tarvitse kysellä erikseen, miten voi olla avuksi. Riippuu varmaan luonteesta, miten innoissaan tällaisista käänteistä on.
Kehittäisin kesäflunssan ja jättäisin välistä koko vierailun.
Tottakai osallistutaan ruokakuluihin jne. Mutta tuon kaltainen ahneus on rumaa. 5kg mansikkaa? Se maksaa juhannuksena jo yksinään 100e.
Mitenkäs tämä keissi oikein ratkesi? Vieläkö ap on väleissä tuon kaverinsa kanssa? Nimittäin jos hän luki tän ketjun niin tuskin ystävyys enää kovin kukkii.
Vierailija kirjoitti:
Kehittäisin kesäflunssan ja jättäisin välistä koko vierailun.
Tottakai osallistutaan ruokakuluihin jne. Mutta tuon kaltainen ahneus on rumaa. 5kg mansikkaa? Se maksaa juhannuksena jo yksinään 100e.
No ei nyt aivan 100€, mutta 50€ maksaa. Itse en menisi, enkä missään tapauksessa ainakaan omaan piikkiin tuollaista summaa laittaisi. Ehkä 30€/naama voisi olla, jos syödään ja juodaan, saunotaan jne. Onneks omassa kaveripiirissä ei tulisi mieleenkään tuollainen ostoslista.
nauru emoji ja kertoisin meneväni hyvissä ajoin maaseudun rauhaan