Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olisiko sinusta ihan ok, jos olisit menossa juhannuksena KUTSUTTUNA toisen mökille ja kutsujalta tulisi tällainen viesti -->

Vierailija
24.06.2021 |

Moi! Voisitko tuoda tullessas seuraavat asiat:

-4pll viiniä (kaksi valkoista, kaksi punaista)
-esipaistettuja patonkeja 10kpl
-4x250g kirsikkatomaatteja
-yksi laatikko (5kg) mansikoita
-serviettejä (20kpl)
-Geisha-keksipaketteja 2kpl
-tillipuska

Painotan, siis painotan, että minut on KUTSUTTU viettämään juhannusta. En ole tuppautunut mihinkään ja olin ajatellut viettää juhannuksen yksin Helsingissä. Ja se on aivan fine. Rakastan hiljaista, kesäistä juhannusta Helsingissä, kun kadut ovat tyhjiä. Kaveri vain piti tätä juhannusperinnettäni niin säälittävänä, että KUTSUI minut mökille, jonne on tulossa myös neljä muuta kaveria.

Toki olin ajatellut jo etukäteen viedä viinipullon ja rasian (rasian, en 5kg laatikkoa!) mansikoita, mutta en todellakaan ajatellut, että joutuisin 100 eurolla tuomaan ruokaa ja juomaa sinne.

Onko tämä ihan ok? Kun siis asiasta ei ole sovittu mitään etukäteen ja huomenna pitäisi sinne lähteä ajamaan.

Kommentit (2054)

Vierailija
2021/2054 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei olisi ok enkä osallistu ikinä yhteisiin ruokakuluihin. 
Muutaman kerran olen sen virheen tehnyt ja pieniruokaisena eli kulutukseni verran syövänä olen päätynyt maksamaan yhdestä tortillasta ja makkarasta 25e. 
Maksan itse omat ruokani ja en syö muiden, en grillaile. Välipala on proteiinirahka, hapankorppu ja hedelmä ja ruuan preppaan valmiiksi annoksiin. Aamulla kaurapuuroa tai paahtoleipää. 
En ole dieetillä, mutta en käsitä suomalaisten ruokavaliota, syödään mitä sattuu ja enemmän kuin kulutetaan, en maksa muitten makkarasta ja sipseistä. Tämä on kavereille jo tuttua, työporukan tyhypäivässä mökillä se koettiin epäreiluna. En ymmärrä miksi, koska en syö toisten kimpparuokia vaikka mulle maksettas.

Tuskin sinun tarvitsee pelätä mökkikutsuja, saat varmasti syödä korppusi ja proteiinirahkasi ihan omassa rauhassa juhannuksenakin <3

Höpsis, nimenomaan omat kaverit ja sukulaiset tietävät tämän. Olisi omituista jos se olisi ongelma jollekin. Työporukan tapahtumiin en enää mene, siellä on joka kerta hirveä säätö.

En tiedä millaisissa porukoissa itse pyörit, mutta meillä ei pakoteta maksamaan toisten syömisistä! Ne keillä on yhteiset eväät maksavat jos haluavat. 

Vierailija
2022/2054 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ok. 

Jos sinusta ostokset ovat kalliita, niin oletatko, että isäntäväelle ei olisi. Haluavat kutsua mukavia ihmisiä, jotka tuovat jotain omaa osuuttaan. Älä lokkeiile! 

Olen tottunut viemään omat pyyhkeet, lakanat, juomaa ja ruokaa kun menemme mökkeilemään, myös kutsuttuna. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2023/2054 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kehittäisin kesäflunssan ja jättäisin välistä koko vierailun.

Tottakai osallistutaan ruokakuluihin jne. Mutta tuon kaltainen ahneus on rumaa. 5kg mansikkaa? Se maksaa juhannuksena jo yksinään 100e.

No ei nyt aivan 100€, mutta 50€ maksaa. Itse en menisi, enkä missään tapauksessa ainakaan omaan piikkiin tuollaista summaa laittaisi. Ehkä 30€/naama voisi olla, jos syödään ja juodaan, saunotaan jne. Onneks omassa kaveripiirissä ei tulisi mieleenkään tuollainen ostoslista.

Ei 50€ saa 5 kg mansikoita juhannuksena. Ei ole koskaan saanut.

Vierailija
2024/2054 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei olisi ok enkä osallistu ikinä yhteisiin ruokakuluihin. 
Muutaman kerran olen sen virheen tehnyt ja pieniruokaisena eli kulutukseni verran syövänä olen päätynyt maksamaan yhdestä tortillasta ja makkarasta 25e. 
Maksan itse omat ruokani ja en syö muiden, en grillaile. Välipala on proteiinirahka, hapankorppu ja hedelmä ja ruuan preppaan valmiiksi annoksiin. Aamulla kaurapuuroa tai paahtoleipää. 
En ole dieetillä, mutta en käsitä suomalaisten ruokavaliota, syödään mitä sattuu ja enemmän kuin kulutetaan, en maksa muitten makkarasta ja sipseistä. Tämä on kavereille jo tuttua, työporukan tyhypäivässä mökillä se koettiin epäreiluna. En ymmärrä miksi, koska en syö toisten kimpparuokia vaikka mulle maksettas.

Ymmärrän tuonkin pointin. Itsekin joskus miettinyt noita ruokamääriä. Eräs kaverini on 50 kiloa ylipainoinen, eli hänen ruoka-annokset ovat suuria. Läheskään kaikki miehetkään ei syö päivässä tuollaisia määriä. Mutta sitten taas toisaalta tuollainen kimppamökki on kerran vuodessa tai kahdessa, niin kerran se vaan kirpaisee. Itseäni ärsyttää enemmän nämä tapaukset jotka eivät tikkua ristiin laita, eli kun muut tekevät ruoat ja siivoukset syömisen jäljiltä, niin nämä lösähtävät sohvalle makaamaan puhelimensa kanssa.

No siis juuri tämä. Työporukan kanssa sovittiin että maksetaan kimpassa. Kaksi meni kauppaan ja sieltä tuli sitten lakto-ovo-vege -rouheita ja tortillat tehtiin gluteenittomana, laktoosittomana ja vegaanisena versiona, makkarakin oli joku kallis vegeversio. Ne ostokset yhdelle yölle maksoivat toistasataa euroa. Sain perusteltua osuuteni pienemmäksi kun en juonut viinejä, jotka nekin valuivat pomon kurkusta alas. Jouduin vielä nukkumaan sen kanssa jaetussa huoneessa, kiva oli kuorsausta kuunnella. Tyhyreissun päätteeksi alkoi rahan kerääminen. Ja tosiaan 25e maksoi makkara ja tortilla. Aamupalalle en ehtinyt, kun kaikki oli jo syöty, tosin oma puuro oli mukana.😁

Vierailija
2025/2054 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulen kyllä juhliin, mutta tuon VAIN omat evääni.

Voihan se olla, etkö kuolaan toisten juomien, salaattien ja grillattavien perään.... Josko joku antaisi minullekin. 

Vierailija
2026/2054 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olenko mä ainoa, josta toi ei tunnu paljolta? 

Siis jos menisin ostamaan pelkästään itselleni, niin sitten joo olis liikaa mansikkaa, mutta tossahan ostetaan mansikat koko porukalle, vstaavasti joku tuo makkarat koko porukalle tai ostaa kahvit ja aamiaistarpeet.

Tää on just se, mitä mökkivieraat ei ymmärrä.

Mökin omistajana en ymmärrä, miksi joku kutsuu jonkun ja sitten käyttää sitä kuormajuhtana. Jos minä kutsun, minä myös järjestän tarjoomukset ihan itse. 

Eri asia, jos muuten vaan sovitaan että "mennään yhdessä". Mutta KUTSUMINEN tarkoittaa sitä, että kutsuja järjestää ja maksaa. 

Jos minä kutsun Mairen oopperaan, minä tietysti maksan molempien liput ja väliaikaviskit. Jos taas muuten vaan päätämme mennä yhdessä, kumpikin maksaa omansa. 

Capiche?

P.S. Kertoo ihmisestä kaiken että se pyytää tuomaan viiniä pelkän värin perusteella. Vähintään pitäisi kertoa minkä ruoan kanssa viini on tarkoitus juoda, mieluiten ilmoittaa ihan viinin nimi. Näin vältytään monilta pettymyksiltä. 

Vierailija
2027/2054 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kutsuja on sulle tärkeä ja haluat mennä, lähettäisin vastauksen, jossa ehdottaisin oman budjetin mukaiset tuomiset ja lisäisin, että nämä tuon tuliaisina, käykö?

Vierailija
2028/2054 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa tutulta. On kyllä koettu näitä mökkireissuja ja muitakin reissuja ja illanviettoja, joissa olen tullut nimenomaan KUTSUTUKSI ja pian onkin lähetelty ostoslistaa kutsujien puolelta.

Nooh, minä sitten kiltisti olen vienyt toivotut tuliaiset ja sitten viikonlopun jälkeen minut KUTSUNUT henkilö vielä sanoo, että onko minulla kuittia tallella ostoksista, että hän mielestään on ostanut nyt kalliimpia juttuja ja olen varmaankin hänelle/heille velkaa. 

Arvatkaa otanko vielä joskus "kutsun" vastaan? Uskomattominta on että useat eri tyypit ovat toimineet näin, ja tämä on joittenkin mielestä ihan OK tapa toimia. 

Samantyyppistä käytöstä tulee myös välillä lapsen kaverien vanhemmilta. Lasta kutsutaan milloin mökille, pitsalle, leffaan, matkalle, piknikille, uimaan jne. rahaa pyydetään vaihtelevasti etu ja jälkikäteen. 

Silloin kun minä kutsun vieraita mökille tai lapsen kavereita uimaan tms. niin minä tietysti maksan. 

Jos kutsun ihmisiä nyyttikesteihin niin sillon pyydän tuomaan jotain pientä mukana. Samoin jos joku itse kutsuu itsensä mökilleni niin tapanani on järjestää pientä talkoohommaa ja pyytää vähintään tuomaan se kahvipaketti. Muuten ei. 

Vierailija
2029/2054 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko sanoa että ilmoittaisin olevani kipeä enkä menisi jos tulisi tällainen lista. Vaikka olen ehdottomasti sitä mieltä että mökille ei mennä lokkeilemaan niin joku tahdikkuus oltava sekä valinnanvapaus siinä mitä haluaa mukanaan tuoda. 100e menee kyllä helposti kun kylään mökille lähtee. 

Vierailija
2030/2054 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua huvittaa myös se, miten sellaisten ihmisten, jotka eivät ole koskaan mökkeilleet, tulisi jotenkin automaattisesti tietää näistä suomalaisten mökkiviikonloppujen vakiintuneista nyyttäriperinteistä. Ihan kuin tällaiset asiat tulisivat äidinmaidon mukana.

Ketjussa ihmetellään "Siis ihan oikeastiko olisit menossa viettämään PYHÄÄ SUOMALAISTA MÖKKIVIIKONLOPPUA ilman VÄHINTÄÄN satasen ostoksia??? Siis etkö tiedä, kuinka paljon grillipihvit, vessapaperi, kattoremontit ja tontinvuokra maksaa??? Apua mikä moukka!!!!"

Joo, onhan se tosiaan moukkamaista ja ihan tavatonta olettaa, että kutsu olisi kutsu. Pitää osata arvata, että THE PYHÄTTÖ OF ST. JUHANNUSMÖKKI on paikka, jossa pätee ihan eri (anti-)vieraanvaraisuussäännöt.

Eikä tuo sääntö edes päde joka paikassa. Itse olen kotoisin Hämeestä, nyttemmin asun varsinais-Suomessa ja mökkeillyt tietysti molemmissa suunnissa. Hämeessä on ilman muuta selvää, että isäntäväki passaa tarjottavat. Vieraat toki tuovat tuliaisia, mutta ei TODELLAKAAN mitään nyyttäriperinnettä. Varsinkin vanhemman polven emännät loukkaantuisivat verisesti, jos joku kehtaisi kuvitella, että he eivät pysty muonittamaan 10 henkeä täydellisesti kermakakkukahveineen sähköttömässä ja jääkaapittomassa mökissä. 

Mitä varsinais-Suomeen tulee, kuvio vaihtelee. Kaveriporukoilla yleensä kaikki ottaa omat ruokansa ja vaikka syödään samaan aikaan, kaikki omiaan. PAITSI jos kyse on esim. synttäreistä, silloin kutsuja hoitaa, järjestää ja maksaa kaiken. Ainakin minun kaveripiirissäni siis. 

Jos on oltu kavereiden kanssa viikon reissu jossain Lapissa, Norjassa tms, käydään yleensä yhdessä kaupassa ja maksetaan vuorotellen. Mökin vuokra pannaan tasan osallistujien kesken. Kukaan ei laskeskele pennosia, joten voi olla että jollekulle tulee tänä vuonna 100 euroa persnettoa ruokakauppareissuissa ja toisena vuonna jää plussalle. Tms. Ja olen useammallakin eri porukalla ollut. (Disclaimer: reissut on aika miesvaltaisia, kun harrastusreissuista kyse. Jengi menee harrastamaan, ei ensisijaisesti syömään, ja harrastus maksaa sen verran ettei kukaan jaksa enää ruoan hinnasta niuhottaa.)

Tuo ap:n tilauslista on minusta moukkamainen siksi, että ap ei ole saanut osallistua siihen mietintään, mitä syödään ja silti pitäisi olla kuormajuhta ja maksumieskin oletettavasti. Itse pidän sitä periaatetta, että voin kantaa ja maksaa -jos päätän. Jos joku toinen päättää, se myös hoitaa. En ole mikään helvetin piika. 

Vierailija
2031/2054 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakko sanoa että ilmoittaisin olevani kipeä enkä menisi jos tulisi tällainen lista. Vaikka olen ehdottomasti sitä mieltä että mökille ei mennä lokkeilemaan niin joku tahdikkuus oltava sekä valinnanvapaus siinä mitä haluaa mukanaan tuoda. 100e menee kyllä helposti kun kylään mökille lähtee. 

Tässä kohtaa lokki on se mökin omistaja. Voi se niinkin päin mennä. 

Meille jos on mökille tulossa joku kylään, evästetään yleensä sanomalla "tuo jotain mitä itse haluat syödä itsellesi, omassa kylmälaukussa. Talo tarjoaa silliä, perunaa ja kananmunia". Meillä kun on tosi rajalliset kylmäsäilytystilat, pieni ja jokseenkin oikukas kaasujääkaappi, niin on yksinkertaisinta että kaikki hoitavat omat syömisensä. Jokainen saa itse miettiä miten isoja riskejä ottaa puutteellisen kylmäsäilytyksen takia. 

Vierailija
2032/2054 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Satasen ostokset on ihan ok juhannusviikon lopusta mökillä. 

Vierailija
2033/2054 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tulee tunne epäreiluudesta, niin kannattaa suosiolla olla osallistumatta, vaikka se haittaisikin sosiaalista elämää.

Kiltti saa olla, mutta ei tyhmä. Valitettavasti monet suostuvat kerta toisensa jälkeen näiden rahastajien pyyntöihin ja vaatimuksiin.

Itselläni on kokemusta pariskunnista, jotka olettavat saavansa parhaat makuupaikat ja maksut heiltä yksikkönä, kun sinkku joutuisi yksin maksamaan saman summan.

Tilanteissa on osattava sanoa, että ei muuten onnistu ja pidettävä oma pää.

Vierailija
2034/2054 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Satasen ostokset on ihan ok juhannusviikon lopusta mökillä. 

Riippuu ihan siitä, että kuka kutsui kenet.

Vierailija
2035/2054 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuo olisi muuten ok, mutta koska tulen bussilla ja minut noudetaan lähimmältä pysäkiltä, laatikollinen mansikoita tuskin onnistuu. Menevät matkalla huonoksi. Mutta jos ajetaan lähimpään kaupunkiin (itse asiassa se bussinikin päätyy sinne), voitaisiin käydä siellä kaupassa ja alkossa ja ostan nuo. 

Itse asiassa olenkin saanut kutsun mökkijuhannuksen viettoon. Aion maksaa osan ruoista ja juomista, mutta on kätevämpää, että ne hakee joku henkilöautollinen. En oleta kutsun tarkoittavan, että voin vain siipeillä.

Vierailija
2036/2054 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha ja pitkä ketju. Onkos AP koskaan laittanut, että menikö mökille ja jos meni, niin mitä muut sinne toivat. Lähinnä siis, että kulut menivät suurinpiirtein tasan. 

Vierailija
2037/2054 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostat halvinta kyykkyviiniä mitä löydät. Mansikat toki kalliita  osta pienempi setti niitä.

Muuten lista ok. Voit sanoa että et tunne viinejä ja mansikoita oli vain tällainen tarjolla.

Sovella.

Vierailija
2038/2054 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi pakko kieltäytyä, en omista autoa jolla kuskata. Ja matkalaukkua en ala bussissa/junassa raahaamaan yhden tai kahden yön takia.

Vierailija
2039/2054 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No pitäisi jo etukäteen kutsua NYYTTÄRIjuhannuksen viettoon. Ja kun meillä on ollut nyytärijuhlia niin yhdessä on sovittu mitä kukin ostaa ja myös itse olen ehdottanut käykö jos tuon tätä ja tota. Kukaan enkä minä ole mitään tilauslistoja lähetellyt.

Vierailija
2040/2054 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua huvittaa myös se, miten sellaisten ihmisten, jotka eivät ole koskaan mökkeilleet, tulisi jotenkin automaattisesti tietää näistä suomalaisten mökkiviikonloppujen vakiintuneista nyyttäriperinteistä. Ihan kuin tällaiset asiat tulisivat äidinmaidon mukana.

Ketjussa ihmetellään "Siis ihan oikeastiko olisit menossa viettämään PYHÄÄ SUOMALAISTA MÖKKIVIIKONLOPPUA ilman VÄHINTÄÄN satasen ostoksia??? Siis etkö tiedä, kuinka paljon grillipihvit, vessapaperi, kattoremontit ja tontinvuokra maksaa??? Apua mikä moukka!!!!"

Joo, onhan se tosiaan moukkamaista ja ihan tavatonta olettaa, että kutsu olisi kutsu. Pitää osata arvata, että THE PYHÄTTÖ OF ST. JUHANNUSMÖKKI on paikka, jossa pätee ihan eri (anti-)vieraanvaraisuussäännöt.

Eikä tuo sääntö edes päde joka paikassa. Itse olen kotoisin Hämeestä, nyttemmin asun varsinais-Suomessa ja mökkeillyt tietysti molemmissa suunnissa. Hämeessä on ilman muuta selvää, että isäntäväki passaa tarjottavat. Vieraat toki tuovat tuliaisia, mutta ei TODELLAKAAN mitään nyyttäriperinnettä. Varsinkin vanhemman polven emännät loukkaantuisivat verisesti, jos joku kehtaisi kuvitella, että he eivät pysty muonittamaan 10 henkeä täydellisesti kermakakkukahveineen sähköttömässä ja jääkaapittomassa mökissä. 

Mitä varsinais-Suomeen tulee, kuvio vaihtelee. Kaveriporukoilla yleensä kaikki ottaa omat ruokansa ja vaikka syödään samaan aikaan, kaikki omiaan. PAITSI jos kyse on esim. synttäreistä, silloin kutsuja hoitaa, järjestää ja maksaa kaiken. Ainakin minun kaveripiirissäni siis. 

Jos on oltu kavereiden kanssa viikon reissu jossain Lapissa, Norjassa tms, käydään yleensä yhdessä kaupassa ja maksetaan vuorotellen. Mökin vuokra pannaan tasan osallistujien kesken. Kukaan ei laskeskele pennosia, joten voi olla että jollekulle tulee tänä vuonna 100 euroa persnettoa ruokakauppareissuissa ja toisena vuonna jää plussalle. Tms. Ja olen useammallakin eri porukalla ollut. (Disclaimer: reissut on aika miesvaltaisia, kun harrastusreissuista kyse. Jengi menee harrastamaan, ei ensisijaisesti syömään, ja harrastus maksaa sen verran ettei kukaan jaksa enää ruoan hinnasta niuhottaa.)

Tuo ap:n tilauslista on minusta moukkamainen siksi, että ap ei ole saanut osallistua siihen mietintään, mitä syödään ja silti pitäisi olla kuormajuhta ja maksumieskin oletettavasti. Itse pidän sitä periaatetta, että voin kantaa ja maksaa -jos päätän. Jos joku toinen päättää, se myös hoitaa. En ole mikään helvetin piika. 

Minun kokemus on se, että näitä mökille tuttaviaan "kutsuvia" ja myöhemmin maksua vaativia, sekä kauppalistoja lähetteleviä löytyy kyllä eri puolilta Suomea. Oman kokemuksen mukaan ainut yhdistävä tekijä on ollut kyseisellä tavalla toimivien keskimääräistä parempi tulotaso. 

Oma elämäntilanne on sellainen, että voin ostaa kaupasta aikalailla tasan sitä sapuskaa, mitä sattuu milloinkin huvittamaan, mutta olen nähnyt elämästä sen toisenkin puolen. Kalusteena patja lattialla ja leipäjonot ovat olleet osa omaa elämääni nuorena aikuisena. Ehkäpä siitäkin johtuu se, että koen erittäin röyhkeäksi ja ahneeksi kyseisen käytöksen. Jos kutsuttaessa heti ensialkuun sovitaan, että kyseessä on nyyttärit syystä tai toisesta, niin se on ihan eri asia. Mutta tällainen, että ensin kutsutaan ja sitten jälkikäteen pyydetään rahaa tai lähetellään ostoslistoja, se ei tietenkään ole OK. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän yhdeksän