Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olisiko sinusta ihan ok, jos olisit menossa juhannuksena KUTSUTTUNA toisen mökille ja kutsujalta tulisi tällainen viesti -->

Vierailija
24.06.2021 |

Moi! Voisitko tuoda tullessas seuraavat asiat:

-4pll viiniä (kaksi valkoista, kaksi punaista)
-esipaistettuja patonkeja 10kpl
-4x250g kirsikkatomaatteja
-yksi laatikko (5kg) mansikoita
-serviettejä (20kpl)
-Geisha-keksipaketteja 2kpl
-tillipuska

Painotan, siis painotan, että minut on KUTSUTTU viettämään juhannusta. En ole tuppautunut mihinkään ja olin ajatellut viettää juhannuksen yksin Helsingissä. Ja se on aivan fine. Rakastan hiljaista, kesäistä juhannusta Helsingissä, kun kadut ovat tyhjiä. Kaveri vain piti tätä juhannusperinnettäni niin säälittävänä, että KUTSUI minut mökille, jonne on tulossa myös neljä muuta kaveria.

Toki olin ajatellut jo etukäteen viedä viinipullon ja rasian (rasian, en 5kg laatikkoa!) mansikoita, mutta en todellakaan ajatellut, että joutuisin 100 eurolla tuomaan ruokaa ja juomaa sinne.

Onko tämä ihan ok? Kun siis asiasta ei ole sovittu mitään etukäteen ja huomenna pitäisi sinne lähteä ajamaan.

Kommentit (1992)

Vierailija
1961/1992 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olenko mä ainoa, josta toi ei tunnu paljolta? 

Siis jos menisin ostamaan pelkästään itselleni, niin sitten joo olis liikaa mansikkaa, mutta tossahan ostetaan mansikat koko porukalle, vstaavasti joku tuo makkarat koko porukalle tai ostaa kahvit ja aamiaistarpeet.

Tää on just se, mitä mökkivieraat ei ymmärrä.

Hei haloo, jos 4 kaveria, ap ja mökillekutsuja ovat ne Jussin viettäjät ja jokainen ostaa 120 e edestä syötävää ja juotavaa, niin kyllä kannattais ennemmin 6 h porukan mennä ravintolaan, syödä, 20-30 e ruoka ja ostaa juomat tiskiltä. 720 on 4 henkisen perheen kk ruokaraha ja jää ylikin, ei tuollaista summaa parin päivän makkaroihin, viineihin ja mansikoihin mene kuudelta ihmisestä. Jotain on pielessä, yhdelläkin. Taitaa olla kutsuja pa.

Vierailija
1962/1992 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et mene. Sillä selvä. Ja ei ole ok. Jos minä kutsun, niin maksan ja järjestän tarjoilun.

Ilmoita että oksensit, ja jäät kotiin.

Maksatko ja järjestätkö 20+ hengen viikonlopun vieton, niinpä

Satanen viikonlopusta on aika vähän. Sinä varmaan tarjoat kaikille 200 grammaa maksalaatikkoa kunnon av-mamman malliin.

Sinne mökille oli ap tapauksessa tulossa viisi henkeä, ap yhdeksi yöksi, hän olisi lähtenyt aamulla kotiin.

Ja kyllä, jos KUTSUN viisi henkeä (tai vaikka sen kaksikymmentä) vieraakseni kertomatta nyyttäriperiaatteesta, silloin minä todellakin olen valmis syömiset maksamaan. Ei tulisi mieleenkään lähettää yhden yön yöpymisestä 200 € kauppalistaa per henkilö.

Minä taas odottaisin kaikkien tuovan omat syömisensä ja juomisensa, ellei aiheesta olisi jostain syystä mitään puhetta etukäteen. Ja ainakin itse toisin lisäksi jotain pientä yhteisesti tarjolle. Eli kauppalistan lähettämisestä ilman ennakkosopimista olemme toki samaa mieltä.

Jos sinä kertoisit tuon kutsuvaiheessa, asia olisi tietysti ihan fine. Ei jos pelkästään olettaisit vieraittesi lukevan ajatuksiasi.

Oikeasti? Siis ihmiset olettavat, että kun heidät on johonkin oikein KUTSUTTU, heidän ei tarvitse huolehtia edes omista syömisistään? Koskeeko tämä vain mökkiä vai vaikka reissua Linnanmäelle? "Ollaan muuten tuolloin menossa mökille/Lintsille/risteilylle/kylpylään. Tulkaa hei ihmeessä tekin!" tarkoittaa osalle, että kutsu kävi ja tarjoilu pelaa? Aikamoista.

Ja nyt ei puhuta tietenkään mistään virallisista juhlakutsuista.

Kyllä jos kutsutaan ilman mainintaa maksusta.

Haluan itse päättää maksanko 100€ siitä että saan viettää sen minulle tuntemattomien seurassa ja maksaa ruuasta mitä en edes tiedä mitä on.

Tuolla rahalla pääsen nimittäin yksinkin syömään melko hyvän illallisen ravintolaan ja saan itse päättää mitä syön.

Eihän tuossa oltu mitään maksua pyytämässä. Ei se tainnut olla monenkaan mielestä ok. Kyse on siitä, oletetaanko ilmaisen vierailun automaattisesti sisältävän myös vieraiden ylläpidon.

Oletetaanko ILMAISEN VIERAILUN??? Siis mitä hittoa! Milloin kyläilystä on tullut vieraalle maksullista? Vieraanvaraisuus on sinulle siis ihan outo ja uusi asia? Jos ei ole varaa vieraisiin, silloin ei kannata vieraita kutsua.

Jos kuulen kavereiden vuokranneen mökin ja pyytävät minua liittymään vaikka yhdeksi yöksi seuraan, niin kyllä, ehdottomasti menen paikalle omien eväiden kanssa, ellei mitään muuta sovita. En satasten kauppakassien, vaan omien syötävien. En enää ihmettele, että mökeille ollaan vähän nihkeitä pyytämään ketään liittymään seuraan, kun se otetaan heti KUTSUNA, joka sisältää täysylläpidon.

Siis eihän kukaan menisi toisten mökille tyhjin käsin, olettaen että isäntäväki on sinne raijannut kaikki safkat vieraallekin tarjottavaksi? Eihän?? Ap:kin oli omat sapuskansa ottamassa ennen tuota kieltämättä erikoista kauppalistakäännettä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1963/1992 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et mene. Sillä selvä. Ja ei ole ok. Jos minä kutsun, niin maksan ja järjestän tarjoilun.

Satanen viikonlopusta on aika vähän. Sinä varmaan tarjoat kaikille 200 grammaa maksalaatikkoa kunnon av-mamman malliin.

Sinne mökille oli ap tapauksessa tulossa viisi henkeä, ap yhdeksi yöksi, hän olisi lähtenyt aamulla kotiin.

Ja kyllä, jos KUTSUN viisi henkeä (tai vaikka sen kaksikymmentä) vieraakseni kertomatta nyyttäriperiaatteesta, silloin minä todellakin olen valmis syömiset maksamaan. Ei tulisi mieleenkään lähettää yhden yön yöpymisestä 200 € kauppalistaa per henkilö.

Minä taas odottaisin kaikkien tuovan omat syömisensä ja juomisensa, ellei aiheesta olisi jostain syystä mitään puhetta etukäteen. Ja ainakin itse toisin lisäksi jotain pientä yhteisesti tarjolle. Eli kauppalistan lähettämisestä ilman ennakkosopimista olemme toki samaa mieltä.

Jos sinä kertoisit tuon kutsuvaiheessa, asia olisi tietysti ihan fine. Ei jos pelkästään olettaisit vieraittesi lukevan ajatuksiasi.

Oikeasti? Siis ihmiset olettavat, että kun heidät on johonkin oikein KUTSUTTU, heidän ei tarvitse huolehtia edes omista syömisistään? Koskeeko tämä vain mökkiä vai vaikka reissua Linnanmäelle? "Ollaan muuten tuolloin menossa mökille/Lintsille/risteilylle/kylpylään. Tulkaa hei ihmeessä tekin!" tarkoittaa osalle, että kutsu kävi ja tarjoilu pelaa? Aikamoista.

Haluan itse päättää maksanko 100€ siitä että saan viettää sen minulle tuntemattomien seurassa ja maksaa ruuasta mitä en edes tiedä mitä on.

Tuolla rahalla pääsen nimittäin yksinkin syömään melko hyvän illallisen ravintolaan ja saan itse päättää mitä syön.

Eihän tuossa oltu mitään maksua pyytämässä. Ei se tainnut olla monenkaan mielestä ok. Kyse on siitä, oletetaanko ilmaisen vierailun automaattisesti sisältävän myös vieraiden ylläpidon.

Oletetaanko ILMAISEN VIERAILUN??? Siis mitä hittoa! Milloin kyläilystä on tullut vieraalle maksullista? Vieraanvaraisuus on sinulle siis ihan outo ja uusi asia? Jos ei ole varaa vieraisiin, silloin ei kannata vieraita kutsua.

Jos kuulen kavereiden vuokranneen mökin ja pyytävät minua liittymään vaikka yhdeksi yöksi seuraan, niin kyllä, ehdottomasti menen paikalle omien eväiden kanssa, ellei mitään muuta sovita. En satasten kauppakassien, vaan omien syötävien. En enää ihmettele, että mökeille ollaan vähän nihkeitä pyytämään ketään liittymään seuraan, kun se otetaan heti KUTSUNA, joka sisältää täysylläpidon.

Siis eihän kukaan menisi toisten mökille tyhjin käsin, olettaen että isäntäväki on sinne raijannut kaikki safkat vieraallekin tarjottavaksi? Eihän?? Ap:kin oli omat sapuskansa ottamassa ennen tuota kieltämättä erikoista kauppalistakäännettä.

Minä ja mieheni oltaisiin mökin omistajina toivottu tätä 😂 siis joo, on ok nyyttäriperiaatteella sopia mitä kukin tuo. Meidän juhannuksenviettoporukalla on tapana vetää kaikki ihan yli ja ohi listan. Tietävät, että meillä on tosi vähän säilytystilaa, mutta SILTI sen sovitun yhden tillinipun sijaan tuodaan 3 tai 4 patonkia on muuttunut yhtäkkiä 8 patongiksi + ekstrana ruispuikulapussi, jonka joku muukin jo toi tuplana. Sitten kukaan ei halua viedä mitään mukanaan roskiin heittämisen uhallakaan ja vastahakoisesti jokainen ottaa jotakin. Jos/kun sanotaan älkää tuoko mitään, niin tuokaa halutessanne vaikka juurikin se punkkupullo/kahvipaketti tai syökää sitten vaan niitä omia tuomisianne ja viekää ne mukananne. Tästäkin on monta kertaa sanottu, mutta eheeei...

Vierailija
1964/1992 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ja mieheni oltaisiin mökin omistajina toivottu tätä 😂 siis joo, on ok nyyttäriperiaatteella sopia mitä kukin tuo. Meidän juhannuksenviettoporukalla on tapana vetää kaikki ihan yli ja ohi listan. Tietävät, että meillä on tosi vähän säilytystilaa, mutta SILTI sen sovitun yhden tillinipun sijaan tuodaan 3 tai 4 patonkia on muuttunut yhtäkkiä 8 patongiksi + ekstrana ruispuikulapussi, jonka joku muukin jo toi tuplana. Sitten kukaan ei halua viedä mitään mukanaan roskiin heittämisen uhallakaan ja vastahakoisesti jokainen ottaa jotakin. Jos/kun sanotaan älkää tuoko mitään, niin tuokaa halutessanne vaikka juurikin se punkkupullo/kahvipaketti tai syökää sitten vaan niitä omia tuomisianne ja viekää ne mukananne. Tästäkin on monta kertaa sanottu, mutta eheeei...

Itse kyllä kunnioittaisin ohjetta olla tuomatta mitään edes itselleni, jos sellainen annettaisiin. Muutenkin oletan, että useimmat ottavat asiat puheeksi etukäteen, eikä ristiriitoihin siksi oikeassa elämässä törmäillä.

Mutta jos nyt kuvitellaan tilanne, jossa mitään ei erikseen kysytä tai mainita, ottaisin mökkivieraana itselleni aika tarkkaan laskemani eväät, ettei tarvitsisi mielellään mitään viedä takaisin. (Plus nyt kun mainitsit, olisihan se hyvä myös rajallisen säilytystilan vuoksi.) Sen lisäksi toisin jotain pientä yhteistä naposteltavaa ja/tai säilyvää tuliaista.

Vierailija
1965/1992 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallaan kuulostaa ihanaltakin, että joku suunnittelee koko menun ja kertoo minulle tasan tarkkaan mitä tuon mukanani ja minkä verran. Mutta ei sentään tuohon tyyliin kuin ap:n kaveri on toiminut, olisin itsekin perunut.

Vierailija
1966/1992 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä aioit syödä siellä? Jotain kutsujan tarjoamaa?

Onhan tuo lista naurettava, muta voit vastata, että: tuot omat ruuat ja juomat, sopiiko se sinulle?

Ja lisäksi viet tuliaiset.

Mulla ei ole ollut tapana osallistua tarjoiluihin, kun olen mennyt kutsuttuna johonkin. On aivan eri asia kaikenlaiset illanistujaiset, nyyttärit, piknikit, yhteiset joulut, vaput ja muut. Mutta jos menen jonkun häihin, YO-juhliin, 50v-juhliin, en todellakaan oleta, että "toisin tullessani" 100 eurolla tarjoomuksia.

Jos tämä juhannus olisi ollut meidän joku yhteinen perinne tai kävisin kaverin mökillä koko ajan tai tämä olisi yhteisesti sovittu juttu, niin tottakai mentäisiin yhteisin eväin. Mutta kun nyt oli kyseessä kutsu viettää juhannusta siellä. Sanoin, että vietän juhannukseni aina Helsingissä, mutta kaveri halusi ehdottomasti kutsua viettämään kerrankin perinteistä juhannusta hänen mökilleen. 

ap

Oikeasti ajattelit mennä valmiiseen pöytään, syödä, juoda ja majoittua kolme päivää kaverisi piikkiin?? Kuulostaa oudolta minusta. Useamman päivän mökkireissu on kuitenkin eri asia kuin illanistujaiset tai parin tunnin yo-juhlat. Itse pitäisin itsestäänselvyytenä, että ruoka- ja juomakulut jaetaan osallistujien kesken.

Olen menossa juhannusaatoksi ja yhdeksi yöksi. Lähden huomenna, palaan jo lauantaiaamuna. Ei siinä mökkeillä kolmea päivää kenenkään piikkiin.

Ja kyllä, olin kuvitellut meneväni valmiiseen pöytään, kuten olen tähän astisessa elämässäni aina kutsuttuna mennyt. Samoin jos olen kutsunut mihin tahansa tilaisuuteen ketä tahansa, niin koskaan en ole ketään pyytänyt mitään tuomaan. En ikinä. 

ap

Suurin osa ei kuitenkaan ole mennyt toisen mökille viinipullon ja 6 euron mansikkarasian kanssa. Ikinä.

Esimerkiksi minä menen aina tyhjin käsin, ei ole käynyt edes mielessä, että veisin jotain. Tai no joo, jonkun kesäkukan ehkä. Kaikilla on nykyisin liikaa tavaraa, krääsää ei siis kannata kantaa ja kutsuja on yleensä varautunut saapumiseeni ylimääräisellä ruualla. Se tässä "tule mökille juhannuksena" -kutsussa on ideana, sinne mökille pyytäjä järjestää olosuhteet sellaisiksi, että vieras on vieras, ei Woltin lähetti.

Uskaltaisin väittää, että sulla ei ole mökkiä tai ainakaan et ole etulinjassa kutsumassa vieraita luoksesi juhannukseksi. Just saying.

Vierailija
1967/1992 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joka juhannus tämä vuosia vanha juttu, nostetaan arkistojen kätköistä 👀

Niinpä 🌻🌻🌷😂

Vierailija
1968/1992 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä kyllä menisin, jollei pyydetä tuomaan jotain, enkä myöskään odota, että meidän mökkivieraat saapuvat massiivisten ruokakassien kanssa. Pyydän, jos jotain on unohtunut. En myöskään muutenkaan kylään mennessä vie ruokia mukanani, jos minut on kutsuttu syömään,.

Vierailija
1969/1992 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen liian laiska lukeakseni 99 sivua, voisiko joku kertoa, mitä ap:lle kävi? :'D Menikö se mökille, mitä kaveri tuumas? :D

Vierailija
1970/1992 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen liian laiska lukeakseni 99 sivua, voisiko joku kertoa, mitä ap:lle kävi? :'D Menikö se mökille, mitä kaveri tuumas? :D

Vanhaa pastaa, ei ole koskaan tapahtunut

Vierailija
1971/1992 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä ap:n viesti kaksi vuotta sitten

Vierailija

175/1970 |

klo 14:23 | 24.6.2021

-----------------------------------------------A S I A L O P P U U N K Ä S I T E L T Y---------------------------------------------------

Noniin. Päätin, että vietän omannäköiseni juhannuksen ilman stressiä ja jään Helsinkiin. Soitin tälle kutsujalle ja sanoin, että kaipaan nyt enemmän yksin olemista kuin mökkielämää.

Opin tästä nyt kuitenkin sen, että ilmeisesti mökki on eri asia kuin mikä tahansa muu paikka, johon ihmisiä kutsutaan. Muihin paikkoihin voi kutsuttuna saapua kukkapuskan ja viinipullon kanssa, mutta mökeillä siis ilmeisesti oletetaan, että kaikki kustannukset jaetaan mökillä olijoiden kesken - oli tilaisuus mikä tahansa.

ap

P.s. En osallistu enää tähän viestiketjuun. Hyvää juhannusta kaikille!

-----------------------------

Vierailija
1972/1992 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi mielenkiintoista kuulla, minkä lainen näyelmä tästä seurasi sitten, kun ap ja mökkiemäntä kohtasivat juhannuksen jälkeen. Mitäs muut arvelette?🤔

Vierailija
1973/1992 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen aina mennyt mökille ilman ruokia. Olen vienyt viinipullon, kahvipaketin ja mansikoita. Näistäkin tulee helposti jo noin 30 euron tuomiset. Mielestäni ihan riittävät. En itsekään oleta, että mökilleni tultaisiin ruokakassien kanssa. Miksi ihmeessä, jos kutsun ystäväni syömään? Tai yöpymään?

Vierailija
1974/1992 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menet mökille, jonka joku toinen maksaa, myös sen kulut ja korjaukset. Pari yötä juhannuksena, siinä syödään ja juodaan aika monta kertaa. Jos satanen tuntuu paljolta, niin harjoitelkaa laskemaan ruuat, juomat ja asumisen kulut mökillä. Voi toki olla, että menet vain kylään ja kutsut vastavierailulle omalle mökillesi, on vaikea uskoa, että juhannukseksi lähtisit toisen mökille. 

Tällaista ihmettelyä harjoittavat ihmiset, jotka ovat oppineet elämään toisten kustannuksella. 

Vierailija
1975/1992 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menet mökille, jonka joku toinen maksaa, myös sen kulut ja korjaukset. Pari yötä juhannuksena, siinä syödään ja juodaan aika monta kertaa. Jos satanen tuntuu paljolta, niin harjoitelkaa laskemaan ruuat, juomat ja asumisen kulut mökillä. Voi toki olla, että menet vain kylään ja kutsut vastavierailulle omalle mökillesi, on vaikea uskoa, että juhannukseksi lähtisit toisen mökille. 

Tällaista ihmettelyä harjoittavat ihmiset, jotka ovat oppineet elämään toisten kustannuksella. 

Mitäpä jos sinä laskisit tähän ne kustannukset, mitä mielestäsi yhden ihmisen vierailusta välillä aatoilta klo 16 - 1. juhannuspäivä vaikka klo 10 tulee. Miten pääset kuluun 200 € (hintalappu tuosta toivomuslistasta oli yli 200 €, ei 100 €)?

Millä perustelet sitä, että kutsutun vieraan pitää maksaa jotakin sinun kiinteän omaisuutesi, mökin, kiinteitä kuluja tai remontteja? Kun menet kylään jonkun omistusasuntoon, työnnätkö silloin seteleitä ensimmäiseksi ovenraosta? Ettet siis juo siellä vaikka kahvia asunnon omistajan kustannuksella!

Vierailija
1976/1992 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

-4pll viiniä (kaksi valkoista, kaksi punaista)

-esipaistettuja patonkeja 10kpl

-4x250g kirsikkatomaatteja

-yksi laatikko (5kg) mansikoita

-serviettejä (20kpl)

-Geisha-keksipaketteja 2kpl

-tillipuska

Oikeesti halvalla pääset, kitti on ostettavissa 100-150 €:n väliin, koko juhannukseksi.

Yhtään hyvän mökin vuokra voi olla jo 1000€ per juhannus.

Ja jos vedetään yhtään pitkän kaavan mukaan niin muiltakin osallistujilta uppoo läpivirtaamaan 100-150€ nuppi heittämällä.

Voin sanoa, että juhannus emmeet maksaa lapsiperheeseenkin helposti 300€.

Maksaahan isäntäväki helposti, veneet, bensat, talouspaperit, sähköt tms. Muut yleisruuat tms. Siivoaa, huoltaa tms.

Se, että tekee nyyttärillä, siinä ei oo mitään väärää.

Jos vuokraisit edes nukkumispaikan ja maksaisit omat kulut, syömiset tms, juhannukselta, useampi satanen holahtaa helposti.

Juhannus kestää helposti kolme päivää.

Aamupalat, lounaat, päivälliset, iltapäivät x 3, ruokaa ja tarjoiluja menee 4 aikuisella ihan kiitettävästi.

Yhtään hyvää syömistä, niin 10€ per syömistapahtuma menee helposti.

Käytännössä katat tuomisillasi lähinnä oman, yhden aikuisen, osuuden. Koska saat vastaavasti muidenkin eväitä.

Itse kun meen kylään, tarjoan aina jotain.

Jätän lisäksi isäntäväelle yhden skumppapullon.

Vierailija
1977/1992 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä ap:n viesti kaksi vuotta sitten

Vierailija

175/1970 |

klo 14:23 | 24.6.2021

-----------------------------------------------A S I A L O P P U U N K Ä S I T E L T Y---------------------------------------------------

Noniin. Päätin, että vietän omannäköiseni juhannuksen ilman stressiä ja jään Helsinkiin. Soitin tälle kutsujalle ja sanoin, että kaipaan nyt enemmän yksin olemista kuin mökkielämää.

Opin tästä nyt kuitenkin sen, että ilmeisesti mökki on eri asia kuin mikä tahansa muu paikka, johon ihmisiä kutsutaan. Muihin paikkoihin voi kutsuttuna saapua kukkapuskan ja viinipullon kanssa, mutta mökeillä siis ilmeisesti oletetaan, että kaikki kustannukset jaetaan mökillä olijoiden kesken - oli tilaisuus mikä tahansa.

ap

P.s. En osallistu enää tähän viestiketjuun. Hyvää juhannusta kaikille!

-----------------------------

Eriasia tai sama asia, aivan sama.

Jos meet illaksi jonkun luo, on se vaikka ruokailu X 1, juhannus voi olla aamupala, lounas, illallinen, iltapala, eli 12 kertaa tuo.

Onhan se ihan eri.

Kerrostalossa voit bile iltana syödä pelkkiä makkaraperunoita, mutta juhannuksena, jos panostetaan yhdessäolon ja ruokailun laatuun, niin tuleehan siitä hintalappu.

Kyllä toki meidän taloudessa, yksi maksaa, eli mies maksaa kaikki, juhannuseväät. Huoltaa veneet, ruohonleikkurit, maksaa ja uusii kiukaat, tekee polttopuut.

Ja vielä kokkaa, jos naiset haluavat voimaantua, toteuttaa itseään, riippumatossa.

Tonni menee!

Vierailija
1978/1992 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinänsä en kehtaisi pyytää toisilta enää nyt aikuisiällä, työssäkäyvänä osallistumista ruokakuluihin. Nuorena opiskelijanahan laskut jaettiin aina laskimen kanssa ja sen ymmärsi silloin.

Muuten kyllä sanoisin, että ap sinun saamasi lista ei ollut erityisen iso. Jos itse ajattelen, että me tavallisena viikonloppunakin haetaan lähdes 200 euron ruuat, niin juhannus on juhla ja nuo sinulta pyydetyt on pienen pieni osa viikonlopun tarjoilua, josta kai olisit sinäkin nautiskellut. Mansikkaa menee kepeästi 5kg 2-3 päivässä, jos on useampi syöjä. Neljä viinipulloa ei ole paljoa isolle porukalle. Joku kuitenkin ostaa leivät, salaatit, lihat, makkarat, leikkeleet, leivät, rasvat, oluet, limut, maidot, kahvit jne. 

Usko pois, mutta isojen poppoiden kestitseminen juhlamalliin on todella kallista. Se, että tarjoaminen on tarjoamista ei poista sitä, että käsityksesi tarjoilujen hinnasta heittää, jos pidät tuota listaa kohtuuttomana osuudestasi. Et taida koskaan olla järjestänyt kunnon tarjoiluja. Voin sanoa, että meillä pelkästään parin päivän jouluruokiin menee tonni ja vieraita käy se noin 10 oman porukan lisäksi. Se on tajutonta, miten kaikki hyvä ja hauska maksaa. Sitä vaan haaveilee siitä päivästä, jolloin itse ei ole maksaja ja joku muu passaa vielä. Nyt rooli on maksaa ja passata.

Vierailija
1979/1992 |
27.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän mökille ei vieraiden tarvitse tuoda kuin haluamansa tuliaiset. Me maksetaan ruoat ja pihassa on auto, jolla pääsee 10 km päähän kirkonkylän kauppaan tai vaikka Alkoon, jos jokin loppuu. On taas ongelmat.

Vierailija
1980/1992 |
27.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinänsä en kehtaisi pyytää toisilta enää nyt aikuisiällä, työssäkäyvänä osallistumista ruokakuluihin. Nuorena opiskelijanahan laskut jaettiin aina laskimen kanssa ja sen ymmärsi silloin.

Muuten kyllä sanoisin, että ap sinun saamasi lista ei ollut erityisen iso. Jos itse ajattelen, että me tavallisena viikonloppunakin haetaan lähdes 200 euron ruuat, niin juhannus on juhla ja nuo sinulta pyydetyt on pienen pieni osa viikonlopun tarjoilua, josta kai olisit sinäkin nautiskellut. Mansikkaa menee kepeästi 5kg 2-3 päivässä, jos on useampi syöjä. Neljä viinipulloa ei ole paljoa isolle porukalle. Joku kuitenkin ostaa leivät, salaatit, lihat, makkarat, leikkeleet, leivät, rasvat, oluet, limut, maidot, kahvit jne. 

Usko pois, mutta isojen poppoiden kestitseminen juhlamalliin on todella kallista. Se, että tarjoaminen on tarjoamista ei poista sitä, että käsityksesi tarjoilujen hinnasta heittää, jos pidät tuota listaa kohtuuttomana osuudestasi. Et taida koskaan olla järjestänyt kunnon tarjoiluja. Voin sanoa, että meillä pelkästään parin päivän jouluruokiin menee tonni ja vieraita käy se noin 10 oman porukan lisäksi. Se on tajutonta, miten kaikki hyvä ja hauska maksaa. Sitä vaan haaveilee siitä päivästä, jolloin itse ei ole maksaja ja joku muu passaa vielä. Nyt rooli on maksaa ja passata.

Ei Ap niitä juhannusjuhlija järjestänyt, vai pyydätkö sinä jouluna vierailtasi että tuo sinä kinkku, sillit ja viinit

Ensin kutsut heidät viettämään joulua teille ja sitten pistät listan perään?