Olisiko sinusta ihan ok, jos olisit menossa juhannuksena KUTSUTTUNA toisen mökille ja kutsujalta tulisi tällainen viesti -->
Moi! Voisitko tuoda tullessas seuraavat asiat:
-4pll viiniä (kaksi valkoista, kaksi punaista)
-esipaistettuja patonkeja 10kpl
-4x250g kirsikkatomaatteja
-yksi laatikko (5kg) mansikoita
-serviettejä (20kpl)
-Geisha-keksipaketteja 2kpl
-tillipuska
Painotan, siis painotan, että minut on KUTSUTTU viettämään juhannusta. En ole tuppautunut mihinkään ja olin ajatellut viettää juhannuksen yksin Helsingissä. Ja se on aivan fine. Rakastan hiljaista, kesäistä juhannusta Helsingissä, kun kadut ovat tyhjiä. Kaveri vain piti tätä juhannusperinnettäni niin säälittävänä, että KUTSUI minut mökille, jonne on tulossa myös neljä muuta kaveria.
Toki olin ajatellut jo etukäteen viedä viinipullon ja rasian (rasian, en 5kg laatikkoa!) mansikoita, mutta en todellakaan ajatellut, että joutuisin 100 eurolla tuomaan ruokaa ja juomaa sinne.
Onko tämä ihan ok? Kun siis asiasta ei ole sovittu mitään etukäteen ja huomenna pitäisi sinne lähteä ajamaan.
Kommentit (2023)
Ihanaa että taas nostettiin tämä keskustelu, tulee muistoja edellisvuosien juhannuksen aluspäivistä :)
Edelleen sama vastaus: sano että joo voin tuoda( siis jos oikeasti voit), ja mikä näistä on minun osuuteni ja mitkä kaikki jaetaan kaikkien kesken.
ps. nykyisin satasella ei saisi noista kuin ehkä viinit ja tillipuskan
Vierailija kirjoitti:
Viimeksi, kun lähdin kavereiden kanssa vuokramökille, niin mökin vuokra laitettiin tasan kaikkien kesken. Ihan sama summa, vaikka joku viihtyi kaksi yötä ja joku toinen neljä yötä.
Ruokien kanssa toimimme niin, että jokainen antoi etukäteen neljäkymmentä euroa ja sillä ostettiin yhteiset syötävät. Ihan sama söitkö yhden vai kaksi makkaraa, vai jätitkö aamupalalla appelsiinimehun juomatta.
Jos halusi alkoholia, niin sen sai jokainen ostaa itse erikseen.
Tuo oli niin kätevä ja yksinkertainen systeemi. Ja sikäli harvinainen, kun kyse oli naisporukasta. Yleensähän naisporukoissa väännetään jokaisesta eurosta.
Nuorempana se, joka järkkäsi, ajatteli samalla tavalla.
Hän vuokrasi mökin viikoksi, vaihtopäivä su ja sitten jakoi summan tulijoilla, paitsi hänen puolisonsa ei tarvinnut maksaa, koska nukkuivat samassa sängyssä.
Mä olin töissä perjantaina, eli olisin tullut pe yöllä ja lähtenyt su päivällä ajamaan.
Mulla olisi ollut tarjolla jono nukkumapaikka saunassa, pukuhuone oli varattu tai sitten teltta.
Ja olisin maksannut saman, jotka olivat viikon.
Järkeä näissä jaoissa
Vierailija kirjoitti:
Veisin kilon perunoita ja korin vissyä heille, ja toivottaisin jussit, ja lähtisin samantien pois.
Miksi ihmeessä? Ei järjen hiventäkään...
Nauroin tuolle servietti-pyynnölle. On siinä vieraanvaraista porukkaa kutsujana!
Kyllä meidän mökillä aina oli isot määrät serviettejä ja kertakäyttöastioita.
Ihanaa, taas tämä ketju on nostettu! Tämä on niin viihdyttävä.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Hankalia nuo yhteiset tarjoilut ja niiden kustannusten jakaminen. Mutta joskus ne voivat toimiakin. Rohkaisevana esimerkkinä tulee mieleen tapaus, josta pari vuotta sitten edesmennyt mummoni usein kertoi.
Mummon lapsuudenkodin lähistöllä eleli uusperhe, jossa oli pariskunta, miehen lapsia, naisen lapsia ja yksi yhteinenkin tenava. Tämän perheen äiti (äitipuoli) keitteli usein suuressa kattilassa keittoa.
Mummo kertoi, että keittoa syömään saivat tulla he naapurin mukulatkin perheen lasten lisäksi. Keitto oli ihan kelvollista, varsinkin silloiset sodanjälkeiset olosuhteet huomioon ottaen.
Siinä talon liepeillä liikkui paljon kulkukissoja ja kerran se nainen lipsautti, että niitä hän loukuilla pyydysti ja niistä hän ne keittonsa keitti. Mummo sanoi, että ei se keitto sinänsä siitä huonommaksi muuttunut, mutta kyllä hän alkoi vähän vältellä sitä paikkaa, kun tiesi, mistä liha niihin keittoihin tulee.
Se liitto oli alkanut uskottomuudesta (mummo tosin käytti siitä rumempaa sanaa), mutta alkoholia se pariskunta ei käyttänyt pisaraakaan. Eikä käyttänyt mummokaan ja mistä hän olisi sitä voinut saadakaan, kun oli vasta lapsi.
Kaikenlaista voi siis sattua ja joka kuuseen kurkottaa, se katajaan kapsahtaa, kuten mummo aina opetti.
Minua huvittaa myös se, miten sellaisten ihmisten, jotka eivät ole koskaan mökkeilleet, tulisi jotenkin automaattisesti tietää näistä suomalaisten mökkiviikonloppujen vakiintuneista nyyttäriperinteistä. Ihan kuin tällaiset asiat tulisivat äidinmaidon mukana.
Ketjussa ihmetellään "Siis ihan oikeastiko olisit menossa viettämään PYHÄÄ SUOMALAISTA MÖKKIVIIKONLOPPUA ilman VÄHINTÄÄN satasen ostoksia??? Siis etkö tiedä, kuinka paljon grillipihvit, vessapaperi, kattoremontit ja tontinvuokra maksaa??? Apua mikä moukka!!!!"
Joo, onhan se tosiaan moukkamaista ja ihan tavatonta olettaa, että kutsu olisi kutsu. Pitää osata arvata, että THE PYHÄTTÖ OF ST. JUHANNUSMÖKKI on paikka, jossa pätee ihan eri (anti-)vieraanvaraisuussäännöt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viimeksi, kun lähdin kavereiden kanssa vuokramökille, niin mökin vuokra laitettiin tasan kaikkien kesken. Ihan sama summa, vaikka joku viihtyi kaksi yötä ja joku toinen neljä yötä.
Ruokien kanssa toimimme niin, että jokainen antoi etukäteen neljäkymmentä euroa ja sillä ostettiin yhteiset syötävät. Ihan sama söitkö yhden vai kaksi makkaraa, vai jätitkö aamupalalla appelsiinimehun juomatta.
Jos halusi alkoholia, niin sen sai jokainen ostaa itse erikseen.
Tuo oli niin kätevä ja yksinkertainen systeemi. Ja sikäli harvinainen, kun kyse oli naisporukasta. Yleensähän naisporukoissa väännetään jokaisesta eurosta.
Nuorempana se, joka järkkäsi, ajatteli samalla tavalla.
Hän vuokrasi mökin viikoksi, vaihtopäivä su ja sitten jakoi summan tulijoilla, paitsi hänen puolisonsa ei tarvinnut maksaa, koska nukkuivat samassa sängyssä.
Mä olin töissä perjantaina, eli olisin tullut pe yöllä ja lähtenyt su päivällä ajamaan.
Mulla olisi ollut tarjolla jono nukkumapaikka saunassa, pukuhuone oli varattu tai sitten teltta.
Ja olisin maksannut saman, jotka olivat viikon.Järkeä näissä jaoissa
No teillähän jako meni todella epäreilusti. Meillä summa oli per pää. Ja jokainen sai sängyn.
En itsekään lähtisi mökille, jossa sinkut joutuisivat nukkumaan ties missä, ja pariskunnat saisivat automaattisesti sängyt ja heidän osuutensa mökistä olisi yhteinen kun sinkku joutuisi maksamaan saman summan yksin.
Itseasiassa olenkin kieltäytynyt mökkireissusta pariskuntien kanssa. Pariskunnille oli automaattisesti sängyt ja minulle olisi ollut varattuna patja lattialla. Ilmoitin, että ei kiitos ja annoin kritiikin päin naamaa.
Näitä riittää. Lahjaan yritetään myös osallistua pariskuntana, ei per nyppi. Eli yksi maksaisi jälleen kerran enemmän.
Yksissä juhlissa emäntä oli ostanut pussillisia ties mitä perusmausteita jne. ja maksatti tietysti kaikilta osallistujilta myös ne.
En lähtisi mökille, jos tulee niin kallis lasku näistä ostoksista jolla ap maksaa muidenkin syömiset. Mutta en toki tiedä, mitä muut maksavat ja miten osallistuvat? Toki voi miettiä itse mökin omistajaa, että hän joutuu huolehtimaan ennen vieraiden tuloa mökin siivouksesta, ruokien laitosta ym. Tai ehkä myös laittamaan petivaatteet kullekin vieraalle ja pesemään ne jälkikäteen. Omaan mökkiin liittyy todella paljon työtä esim. pihatyöt, klapit, jos on puulämmitteinen sauna jne.
Vaikuttaa provokaatiolta.. Tuliko viesti oikealle ihmiselle? Kysy suoraan "ystävältäsi"! Vai oliko tarkoitus, että kaikki 4-5 henkilöä jakavat tuon!? Kilo mansikoita / hlö..
Ap:n ystävän kutsu voisi kuulua näin, tule helpottamaan ruokahuoltoamme ja pitämään seuraa.
Ei olisi ok enkä osallistu ikinä yhteisiin ruokakuluihin.
Muutaman kerran olen sen virheen tehnyt ja pieniruokaisena eli kulutukseni verran syövänä olen päätynyt maksamaan yhdestä tortillasta ja makkarasta 25e.
Maksan itse omat ruokani ja en syö muiden, en grillaile. Välipala on proteiinirahka, hapankorppu ja hedelmä ja ruuan preppaan valmiiksi annoksiin. Aamulla kaurapuuroa tai paahtoleipää.
En ole dieetillä, mutta en käsitä suomalaisten ruokavaliota, syödään mitä sattuu ja enemmän kuin kulutetaan, en maksa muitten makkarasta ja sipseistä. Tämä on kavereille jo tuttua, työporukan tyhypäivässä mökillä se koettiin epäreiluna. En ymmärrä miksi, koska en syö toisten kimpparuokia vaikka mulle maksettas.
Vierailija kirjoitti:
Muutaman kerran olen sen virheen tehnyt ja pieniruokaisena eli kulutukseni verran syövänä olen päätynyt maksamaan yhdestä tortillasta ja makkarasta 25e.
Maksan itse omat ruokani ja en syö muiden, en grillaile. Välipala on proteiinirahka, hapankorppu ja hedelmä ja ruuan preppaan valmiiksi annoksiin. Aamulla kaurapuuroa tai paahtoleipää.
En ole dieetillä, mutta en käsitä suomalaisten ruokavaliota, syödään mitä sattuu ja enemmän kuin kulutetaan, en maksa muitten makkarasta ja sipseistä. Tämä on kavereille jo tuttua, työporukan tyhypäivässä mökillä se koettiin epäreiluna. En ymmärrä miksi, koska en syö toisten kimpparuokia vaikka mulle maksettas.
Tuskin sinun tarvitsee pelätä mökkikutsuja, saat varmasti syödä korppusi ja proteiinirahkasi ihan omassa rauhassa juhannuksenakin <3
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän tuonkin pointin. Itsekin joskus miettinyt noita ruokamääriä. Eräs kaverini on 50 kiloa ylipainoinen, eli hänen ruoka-annokset ovat suuria. Läheskään kaikki miehetkään ei syö päivässä tuollaisia määriä. Mutta sitten taas toisaalta tuollainen kimppamökki on kerran vuodessa tai kahdessa, niin kerran se vaan kirpaisee. Itseäni ärsyttää enemmän nämä tapaukset jotka eivät tikkua ristiin laita, eli kun muut tekevät ruoat ja siivoukset syömisen jäljiltä, niin nämä lösähtävät sohvalle makaamaan puhelimensa kanssa.
Tässä jäi avoimeksi montako vierasta on menossa. ja miten ruokailut on ajateltu. Isolle jengille ei ole liikaa, ja jos vielä kaikki muu on valmiina. Ruoalla on helpointa korvata isäntäväen työt. Jos ei ole varaa niin ei mene.
Jos kutsun kotiini vieraita, niin minä päätän, mitä syödään, vieraan mieltymykset ja rajoitteet otan tietysti huomioon ja minä maksan myös.
Käyn pari kertaa vuodessa ystäväni luona viikonloppukylässä kutsuttuna vieraana ja kysyn aina, mitä ruokaa toisin. Yleensä minulle myös kerrotaan. Jos olen ajatellut, että voisi olla viiniä tms. kysyn siitä. Tuon sitä, mitä toivotaan, reilusti ja yleensä myös jotain ylläriä, vaikka keksejä valikoima ja mietoa viiniä.
Nyttikestit mökillä ei ole ainakaan mulla sisäänrakennetuna äidinmaidossa (pitääkin kysyä, onko minua imetetty ja kuinka kauan). Omaa mökkiä ei ole.
Ruoka on nykyään todella kallista. Ei voi olettaa, että jos on tarjolla ilmainen paikka sen tarjoamiseen sisältyy automaattisesti myös tarjoilut. Sehän tarkoittaisi useita satoja euroja emännälle jos halutaan syödä juhlapäivänä muutakin kuin hapankorppuja ja proteiinirahkaa. Itse en kutsuisi ihmisiä mökille jotka eivät vähän välitä ruoasta. Sen teko ja syöminen on niin iso osa päivää/juhlaa. Yleensä ihminen joka syö hapankorppuja ja rahkaa ei myöskään juo mitään. Jos vielä yhtä ronkeli aktiviteettien ja keskustelun aiheiden suhteen on kieltämättä parempi pysyä kotona kuin viedä yksi petipaikka.
Onneksi omassa kaveripiirissä on jo totuttu siihen, että ruokakulut haetaan Mobilepay llä tai esim niin, että jokainen perhe tuo seisovaan pöytään yhden ruokalajin ja myös tekee ja siivoaa sen tai yksi perhe vastaa aamupalasta, yksi lounaasta, yksi illallisesta ja yksi iltapalasta. Ollaan myös jaettu vastuuseen ryhmiä ja tarjoilut on olleet totaalisia yllätyksiä. Ei todellakaan kivaa että emännän oletetaan olevan samalla myös 24/7 palvelija ja maksaja muille. Tällaiset olettajat onkin jääneet yhden (ensimmäisen ja viimeisen) kutsun varaan.
Kukaan ei pakota sinua siihen. Miksi pitää tehdä sellaista mikä itseä harmittaa.