Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olisiko sinusta ihan ok, jos olisit menossa juhannuksena KUTSUTTUNA toisen mökille ja kutsujalta tulisi tällainen viesti -->

Vierailija
24.06.2021 |

Moi! Voisitko tuoda tullessas seuraavat asiat:

-4pll viiniä (kaksi valkoista, kaksi punaista)
-esipaistettuja patonkeja 10kpl
-4x250g kirsikkatomaatteja
-yksi laatikko (5kg) mansikoita
-serviettejä (20kpl)
-Geisha-keksipaketteja 2kpl
-tillipuska

Painotan, siis painotan, että minut on KUTSUTTU viettämään juhannusta. En ole tuppautunut mihinkään ja olin ajatellut viettää juhannuksen yksin Helsingissä. Ja se on aivan fine. Rakastan hiljaista, kesäistä juhannusta Helsingissä, kun kadut ovat tyhjiä. Kaveri vain piti tätä juhannusperinnettäni niin säälittävänä, että KUTSUI minut mökille, jonne on tulossa myös neljä muuta kaveria.

Toki olin ajatellut jo etukäteen viedä viinipullon ja rasian (rasian, en 5kg laatikkoa!) mansikoita, mutta en todellakaan ajatellut, että joutuisin 100 eurolla tuomaan ruokaa ja juomaa sinne.

Onko tämä ihan ok? Kun siis asiasta ei ole sovittu mitään etukäteen ja huomenna pitäisi sinne lähteä ajamaan.

Kommentit (1992)

Vierailija
1821/1992 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain joskus samanlaisen kutsun. Kerroin että tuon kaupasta leipää, juustoa ja kaikille aamiaistarpeet, perunoita ja vähän herkkuja siis yhteiseen pöytään. Ja itselle evästä myös.

Pääsin paikalle kahden muovikassin kanssa ja näytin tämä on yhteinen ja tässä mun omat. Emäntä nappasi molemmat kassit, laittoi mökin lattian alle kylmäkuoppaan ja sanoi että siellä säilyy.

Todellakin säilyi. Olin 2 päivää ja sitten oli niin nälkä että lähdin kotiin. Kerran kysyin kuopassa olevasta omasta ruokakassistani niin emäntä totesi että kyllä ne käytetään.

Nukuin teltassa kun mökkiin ei mahtunut, aamulla en saanut aamiaista kuin nuotiokahvia. Sitten nostettiin verkot ja savustettiin kampelaa. Sitä sai syödä vatsansa täyteen. Vettä janoon. Edes perunoita niitä mun tuomia, ei keitetty.

Illalla perhe meni nukkumaan n klo 8 ja mökin ovi lukittiin. Tai ehkä ne söi mun herkkuja, sipsejä, pullia, limuja, ihania lihariisipiirakoita...

Vierailija
1822/1992 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin vähän viinaa? Tuokohan joku muu sitten ne bisse ja sidukka lavat? Entä kossu, kyllä sitä pitää olla jussina. Jussina juodaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1823/1992 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse sain joskus samanlaisen kutsun. Kerroin että tuon kaupasta leipää, juustoa ja kaikille aamiaistarpeet, perunoita ja vähän herkkuja siis yhteiseen pöytään. Ja itselle evästä myös.

Pääsin paikalle kahden muovikassin kanssa ja näytin tämä on yhteinen ja tässä mun omat. Emäntä nappasi molemmat kassit, laittoi mökin lattian alle kylmäkuoppaan ja sanoi että siellä säilyy.

Todellakin säilyi. Olin 2 päivää ja sitten oli niin nälkä että lähdin kotiin. Kerran kysyin kuopassa olevasta omasta ruokakassistani niin emäntä totesi että kyllä ne käytetään.

Nukuin teltassa kun mökkiin ei mahtunut, aamulla en saanut aamiaista kuin nuotiokahvia. Sitten nostettiin verkot ja savustettiin kampelaa. Sitä sai syödä vatsansa täyteen. Vettä janoon. Edes perunoita niitä mun tuomia, ei keitetty.

Illalla perhe meni nukkumaan n klo 8 ja mökin ovi lukittiin. Tai ehkä ne söi mun herkkuja, sipsejä, pullia, limuja, ihania lihariisipiirakoita...

Ja sinä sallit tuon ?

Vierailija
1824/1992 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidät kutsuttiin kylään yhdeksi yöksi ja ruokakulut pyydettiin rahana. Ok vaikka itse en pyydä rahaa vierailtani.

Vierailija
1825/1992 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

JÄTTÄISIN VÄLIIN !

En ole juoppo!enkä piika joka passaa , jokainen huolehtikoot Omat eväänsä !

Siis törkeää rahastusta toisten kustannuksella jos kutsutaan silloin vieraat Ovat vain VIERAITA.

Vierailija
1826/1992 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä ketjusta tuli mieleeni miten ketkuja osa isän puolen sukulaisista oli kun pienenä tehtiin kerran kesässä heille reissu ja he meille.

He tulivat aina perheellä meille ja vanhemmat siinä sivussa hoitivat maatilan töitä, laittoivat vieraille ruuat ja pedit. Eivät tuoneet omia petivaatteitaan tms. Äiti kattoi heille pöytään kaikki ruuat valmiiksi ja vieras emäntä ei koskaan auttanut edes pöydän korjuussa.

Sitten tuli meidän vuoro mennä heille kylään. Emäntä ei laittanut petejä, oli tosi tylyn oloinen koko vierailun ja jos meillä oli jotain aktiviteettia ajoimme joka kohteeseen meidän vuokratulla asuntoautolla. Eivät osallistuneet bensoihin. Sitten emäntä halusi että menemme lasten takia mäkkäriin syömään, - säästyi itse ruuan laitolta ja ruokakuluilta. Sen jälkeen ei siellä sitten enää käyty eikä vanhemmat ottaneet heitä vastaan.

Vierailija
1827/1992 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi tuttu valittaa, kun perheellinen tuttu tulee aina tyhjin käsin mökille. Kun menen ja vien ruokakassit mennessäni ei näytä olevan mieluista. Jotenkin vaikuttaa ettei mikään kelpaa.

Vierailija
1828/1992 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi tuttu valittaa, kun perheellinen tuttu tulee aina tyhjin käsin mökille. Kun menen ja vien ruokakassit mennessäni ei näytä olevan mieluista. Jotenkin vaikuttaa ettei mikään kelpaa.

Etkö osaa kysyä, mitä voisit tuoda?

En minäkään tykkäisi, jos olisin varannut jo ruuat, ja sitten vieras toisi kassitolkulla ruokaa, sopimatta. Ei ne mahtuisi edes mökin jääkaappiin.

Vierailija
1829/1992 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minäkään tykkäisi, jos olisin varannut jo ruuat, ja sitten vieras toisi kassitolkulla ruokaa, sopimatta. Ei ne mahtuisi edes mökin jääkaappiin.

Kysyn kyllä ja vien hänen erikoisruokavalioon liittyviä , hyvin säilyviä esim. kuivatuoteita joita TIEDÄN hänen KÄYTTÄVÄN!

Että voitkin olla negatiivinen läzkipää!

Vierailija
1830/1992 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En menisi.

Vierailija
1831/1992 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysyn kyllä ja vien hänen erikoisruokavalioon liittyviä , hyvin säilyviä esim. kuivatuoteita joita TIEDÄN hänen KÄYTTÄVÄN!

Että voitkin olla negatiivinen läzkipää!

Sinä se tässä olet se "negatiivinen läzkipää" kun heti alat huutamaan ja riehumaan, kun toinen kysyy ihan asiallisen kysymyksen. Katsos, kun et pätkääkään tuonut ilmi että kysyt heiltä etukäteen mitä toisit, päinvastoin, se kuulosti siltä että viet kassikaupalla mitä sattuu ja vedät herneet nenään siitä kun ei vähintään kumarreta ja niiata.

-eri

Vierailija
1832/1992 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En menisi tietenkään mutta mulla ei oo yhtään tuollaista joka noin sanoisi mitä tuoda. Itse veisin omat syömiseni, juomiseni ja jotain kutsujalle. 

Vierailija
1833/1992 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En menisi ainakaan tuollaisen kutsun jälkeen.

Minulle sopii ihan hyvin että osallistun kuluihin ja samoin myöskin kutsut nyyttäriperiaatteella, mutta todellakin tällöin oletan, että asiasta sovitaan mieluiten yhdessä etukäteen, tai että  viimeistään kutsussa ilmoitetaan kyseessä olevan nyyttikestit.  Eikä todellakaan mitään tällaista että ensin annetaan kutsun perusteella vieraan olettaa, että tarjoilut ja muut hoidetaan kutsujan toimesta ja sitten vasta jälkeenpäin pyydetäänkin tuomaan syötävää mukana.

Vierailija
1834/1992 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kans kymmenen vuotta vastaavanlaisessa tilanteessa kun ostelin kassit täyteen ruokaa sukulaiten ja tuttavien mökille. Muut vieraat eivät koskaan ostaneet/tuoneet mökille mitään muuta kuin omia juomisia ja syömisiä. Muut söivät sitten mun ostamia ruokia ja itse sai syödä lähinnä ruokajämät. Tossa muutama vuosi sitten voitin lotossa, mutta en maininnut asiasta kenellekään, säästäväinen ja arka kun olen luonteeltani. Eräänä kesänä tuli taas jokavuotinen kutsu mökille ja kauppalista. Kilttinä ihmisenä ostin kaikki listalla olevat ruokatarvikkeet ja juomat + paljon ylimääräistä. Kävin samalla myös ostamassa käytetyn mutta aika näyttävän Bentley Continental GT merkkisen auton. Ajoin Bentleyllä mökin pihaan ja kävin antamassa ruokakassit isäntäperheelle. Aika monella loksahti siinä suu niin pitkäksi ajaksi auki, että muutamalle lensi hyttynenkin suuhun. Sanoin että tässä ruuat ja hyvää juhannusta, mutta en ehdi jäämään kun bisnekset kutsuu. Sen jälkeen kurvasin Bentleyllä pois pihasta enkä ole enää tähän päivään mennessä vastannut uusiin mökkikutsuihin. Saavat nyt itse ostella yhteiset juomat ja ruuat, minä en enää heidän juhlia kustanna. Juhannuksen vietän nykyisin ulkomailla.

Vierailija
1835/1992 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän kahdessa vuodessa asia ole jo selvinnyt?

1836/1992 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä näistä pitää sopia selkeästi etukäteen eikä vain pamauttaa vaatimuslistaa naamalle. Jos vaan viestillä/puhelulla kutsutaan yksinkertaisesti paikalle juhlimaan, ei silloin odoteta vieraalta ruokien ostamista, vaan tarjotaan. Iso etiketti moka lähettää juhla vieraalle ostos lista, ainakin tässä vaikutti siltä että ap on pyydetty juhlimaan juhannusta vieraana mökille, oletan että yhdeksi yöksi. Toki on myös kohteliasta vieraan tuoda jotain syötävää/juotavaa ihan oma-aloitteisesti.

Eri asia jos mennään useammaksi päiväksi mökille porukalla, silloin olisi pitänyt sanoa aivan ensimmäiseksi, että ollaan nyyttäri tyylillä liikkeellä ja kertoa mitä muut ovat tuomassa, ja ehdottaa mitä vieras voisi tuoda ja myös kysyä, pystyykö vieras osallistumaan ruoka ostoksiin ennenkuin kutsuu mukaan. Tilannetaju on tässä se juttu!

Vierailija
1837/1992 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On oikein. Tämä on jo kolmas vuosi kun tunget sinne ilman kunnon tuliaisia. 

Vierailija
1838/1992 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa yksi esimerkki, miksi en jaksa viettää hirveästi aikaa ihmisten kanssa, kun aina tulee jotain ongelmia ja ihmiset ovat eri mieltä kaikesta. Muutaman ihmisen kanssa vietän aikaa, asiat sujuvat, homma on reilua kaikille osapuolille eikä kiistaa tule. Miksi tuhlata elämäänsä viettämällä aikaa sellaisten ihmisten kanssa, joiden kanssa joutuu taistelemaan kaikesta? Vaikka vanha ketju onkin, niin viettäisin mieluummin yksin juhannuksen omassa kämpässäni (niin kuin teen nytkin, tosin huomenna työpäivä joten ei tässä ihmeitä olisi juhlittu muutenkaan).

Vierailija
1839/1992 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

TriplaJ kirjoitti:

Kyllä näistä pitää sopia selkeästi etukäteen eikä vain pamauttaa vaatimuslistaa naamalle. Jos vaan viestillä/puhelulla kutsutaan yksinkertaisesti paikalle juhlimaan, ei silloin odoteta vieraalta ruokien ostamista, vaan tarjotaan. Iso etiketti moka lähettää juhla vieraalle ostos lista, ainakin tässä vaikutti siltä että ap on pyydetty juhlimaan juhannusta vieraana mökille, oletan että yhdeksi yöksi. Toki on myös kohteliasta vieraan tuoda jotain syötävää/juotavaa ihan oma-aloitteisesti.

Eri asia jos mennään useammaksi päiväksi mökille porukalla, silloin olisi pitänyt sanoa aivan ensimmäiseksi, että ollaan nyyttäri tyylillä liikkeellä ja kertoa mitä muut ovat tuomassa, ja ehdottaa mitä vieras voisi tuoda ja myös kysyä, pystyykö vieras osallistumaan ruoka ostoksiin ennenkuin kutsuu mukaan. Tilannetaju on tässä se juttu!

Tämän viestin voin allekirjoittaa täysin, hyvä vastaus joka kiteyttää kaiken oleellisen. Ja korostaisin vielä tuota lihavoitua kohtaa "ja ehdottaa mitä vieras voisi tuoda ja myös kysyä, pystyykö vieras osallistumaan ruoka ostoksiin ennenkuin kutsuu mukaan". Ei voi automaattisesti olettaa, että vieraalla on varaa, kun koskaan ei voi tietää kenenkään todellista taloudellista tilannetta tai mahdollista lyhyen ajan säästökohdetta, johon siis vaikuttaa myös tuo juhlittu juhannus.

Vierailija
1840/1992 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teitä on siis 5 henkilöä siellä juhannusta viettämässä. Tuossa saamassasi listassa ei ole varsinaisesti mitään ruokia, ei salaatteja, ei grillilihoja, eli nuo kalliit ruuat on siis jaettu muiden tuotaviksi. Sikäli ei ole ylivoimaisen kallis tuo listasi. Kyllä nuo neljä viinipulloa nopeati lipiteään tyhjiksi, eivät riitä koko juhannukseksi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä yhdeksän