Olisiko sinusta ihan ok, jos olisit menossa juhannuksena KUTSUTTUNA toisen mökille ja kutsujalta tulisi tällainen viesti -->
Moi! Voisitko tuoda tullessas seuraavat asiat:
-4pll viiniä (kaksi valkoista, kaksi punaista)
-esipaistettuja patonkeja 10kpl
-4x250g kirsikkatomaatteja
-yksi laatikko (5kg) mansikoita
-serviettejä (20kpl)
-Geisha-keksipaketteja 2kpl
-tillipuska
Painotan, siis painotan, että minut on KUTSUTTU viettämään juhannusta. En ole tuppautunut mihinkään ja olin ajatellut viettää juhannuksen yksin Helsingissä. Ja se on aivan fine. Rakastan hiljaista, kesäistä juhannusta Helsingissä, kun kadut ovat tyhjiä. Kaveri vain piti tätä juhannusperinnettäni niin säälittävänä, että KUTSUI minut mökille, jonne on tulossa myös neljä muuta kaveria.
Toki olin ajatellut jo etukäteen viedä viinipullon ja rasian (rasian, en 5kg laatikkoa!) mansikoita, mutta en todellakaan ajatellut, että joutuisin 100 eurolla tuomaan ruokaa ja juomaa sinne.
Onko tämä ihan ok? Kun siis asiasta ei ole sovittu mitään etukäteen ja huomenna pitäisi sinne lähteä ajamaan.
Kommentit (1992)
Vierailija kirjoitti:
On kulunut päivilleen tasan vuosi, kun ap pähkäili ystävänsä lähettämää pitkää toivelistaa tuotteista, mitkä piti tuoda mökille Juhannusaatoksi.
Voisko ap kertoa nyt, mikäli sattuisi lukemaan tätä ketjua, mihin hän päätyi:
- menikö mökille jos, niin oliko onnistunut ilta
- veikö listanmukaiset "tuliaiset"/ vain osan,
miten emäntä reagoi
- miten muiden tuomat ruuat/juomat
suhteessa ap:n pitkään listaan
- jne, olisi mukava kuulla kaikkien näiden
vuoden aikana kirjoittamien puolesta ja
vastaan vuodatusten jälkeen: MIHIN AP
PÄÄTYI?
Hyvää Juhannusta kaikille!
Vastaus tuli jo vuosi sitten, ketjun sivu 9, viesti nro 175.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On tää niin hauskaa. Toisessa ketjussa joku kysyy miten estää rohmuaminen juhlissa ja joukolla kehutaan kuinka meillä ollaan vieraanvarausia ja varataan 30 hengelle sadan ihmisen ruoat. Mökille: Saatanan lokit! Tuokoon omat ruokansa!
Onko joku nyt pitämässä mökillä juhlia?
Mökit yleensä sijaitsee matkan päässä. Sinne kuljetaan autolla ja autojen kuljetuskapasiteetti on rajallinen. Kyllä mä täysin ymmärrän, että mökille pyydetään tuomaan ruokia mukanaan. Vähintään sen verran, että mitä itse käyttäisi + tuliaiset.
Tää saattaa tulla yllätyksenä, mutta myös aika monen kotiin kuljetaan autolla.
Monen helsinkiläisen on vaikea ymmärtää että ihmisillä on ajokortti ja jopa auto.
Vierailija kirjoitti:
-----------------------------------------------A S I A L O P P U U N K Ä S I T E L T Y---------------------------------------------------
Noniin. Päätin, että vietän omannäköiseni juhannuksen ilman stressiä ja jään Helsinkiin. Soitin tälle kutsujalle ja sanoin, että kaipaan nyt enemmän yksin olemista kuin mökkielämää.
Opin tästä nyt kuitenkin sen, että ilmeisesti mökki on eri asia kuin mikä tahansa muu paikka, johon ihmisiä kutsutaan. Muihin paikkoihin voi kutsuttuna saapua kukkapuskan ja viinipullon kanssa, mutta mökeillä siis ilmeisesti oletetaan, että kaikki kustannukset jaetaan mökillä olijoiden kesken - oli tilaisuus mikä tahansa.
ap
P.s. En osallistu enää tähän viestiketjuun. Hyvää juhannusta kaikille!
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ap ei mökkeilee tai vie ruokaa jakoon, hän viihtyy yksin ja syö omat ruuat itse, oli juhla tai arki. Ehkä tulee kylään teidän luokse, jotka tarjoatte kaiken. Ap ei myöskään osallistu viestiketjuun enää sivun 9 jälkeen. Nähtävästi ei halua.
Itse varmaan pahoittelisin ja keksisin jonkun syyn miksi en pääsekään tulemaan.
Nyyttäri periaatteella että itse kukin tuo jotain ja sovitaan mitä.
Luin keskustelua ja tulin siihen tulokseen, että rehellisyys maan perii, eli kysy suoraan tuo ahdistava kysymys, että kuka nuo tuomiset maksaa? Yhdessä vai erikseen jokainenko osansa, vai?
No vielä hölmömpää! Ensin sanoo tulevansa ja sitten päivää ennen juhannusta peruu tulonsa. Isäntäväki on varannut vuodepaikan, ruokaa jne. kutsumilleen vieraille ja tämä tekee oharit. Nyt ap:n tuotavaksi jaetut ruuat jäävät saamatta kaikilta muiltakin vierailta.
Samalla muut ovat ostaneet oman osuutensa turhaan liian suurissa määrissä, kun tällainen oman navan ympärillä nysvääjä tekee viime tingassa oharit. Hyvää ruokaa menee hukkaan se ap:tä varten hankittu osuus, ehkä jopa kallista ja laadukasta lihaa yms. Lisäksi isäntäväki on joutunut jättämään jonkun muun kutsumatta, koska mökin yksi sänkypaikka oli varattu ap:lle. Ehkä siis pilasi vielä jonkun kolmannen osapuolenkin juhlamahdollisuudet.
En kutsuisi tuollaista ikinä enää mihinkään. Mussuttakoon keksipakettiaan lukkojen takana yksin himassaan. Vastenmielisen pihi ja huonokäytöksinen henkilö.
Vierailija kirjoitti:
Jos mä pääsisin juhannusaattona noin vähällä, olisin todella hyvilläni. Just tilasin pelkkää lihaa 300 eurolla
Jos ajatellaan, että nykyään suositellaan syötävän, mitä, puoli kiloa punaista lihaa viikossa? Tuolla rahalla saa 10 kiloa varsin laadukasta naudanlihaa, eli olet tilannut ainakin 20 ihmisen viikon lihat juhannusta varten, todennäköisesti paljon enemmän. Jos ei halua käyttää noin paljoa rahaa, niin kannattaisiko lopettaa ylensyönti?
Vierailija kirjoitti:
Ei noin. Jos on sovittu tulo niin silloin mennään. Parempi että puhuu reilusti ennakkoon miten on itse ajatellut osallistua ja millä summalla. Asiat yleensä onnistuu puhumalla mutta peruuttaninen viime tipassa juhannusaattona on pahinta mitä voi ajatella
Jos menisin kutsuttuna jonkun mökille juhannuksena, niin veisin kassikaupalla ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
No vielä hölmömpää! Ensin sanoo tulevansa ja sitten päivää ennen juhannusta peruu tulonsa. Isäntäväki on varannut vuodepaikan, ruokaa jne. kutsumilleen vieraille ja tämä tekee oharit. Nyt ap:n tuotavaksi jaetut ruuat jäävät saamatta kaikilta muiltakin vierailta.
Samalla muut ovat ostaneet oman osuutensa turhaan liian suurissa määrissä, kun tällainen oman navan ympärillä nysvääjä tekee viime tingassa oharit. Hyvää ruokaa menee hukkaan se ap:tä varten hankittu osuus, ehkä jopa kallista ja laadukasta lihaa yms. Lisäksi isäntäväki on joutunut jättämään jonkun muun kutsumatta, koska mökin yksi sänkypaikka oli varattu ap:lle. Ehkä siis pilasi vielä jonkun kolmannen osapuolenkin juhlamahdollisuudet.
En kutsuisi tuollaista ikinä enää mihinkään. Mussuttakoon keksipakettiaan lukkojen takana yksin himassaan. Vastenmielisen pihi ja huonokäytöksinen henkilö.
No tuskinpa nyt yhden ihmisen yhtä iltaa varten on niin paljoa muut ostaneet ruokaa, että sitä kohtuuttomasti hukkaan menee. Ja mitä tulee AP:n listaan, niin sehän oli ihan mitätön ketjun analyysin mukaan, eli äkkiäkös muut vieraat hakevat tarpeet mökille tullessaan, samalla lailla kuin AP olisi tehnyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei noin. Jos on sovittu tulo niin silloin mennään. Parempi että puhuu reilusti ennakkoon miten on itse ajatellut osallistua ja millä summalla. Asiat yleensä onnistuu puhumalla mutta peruuttaninen viime tipassa juhannusaattona on pahinta mitä voi ajatella
Ap:lle saneltiin tämä lista päivää ennen. Siis torstaina, aatonaattona! Keskustele siinä sitten. Kuka oli viime tipassa?
Mun mielestä ihan kohtuu. Kävin ostamassa kaikki ruoat ja juomat meidän 5 henkiselle seurueelle.
Ruoat maksoi 250 euroa ja juomat yli satasen. Plus hyttyskarkoitteet ym yleiset tavarat.
Minä en kyllä ymmärrä näitä kutsujia jotka edellyttävät muiden tuovan tuollaiset määrät tavaraa! Eri juttu jos alunperinkin kutsutaan nyyttärimeiningillä "vietetäänkö juhannusta porukalla nyyttärimeiningillä?" Jos minä kutsun meidän mökille ystäviäni oli se sitten juhannus tai ihan mikä tahansa muu aika niin minä tarjoan silloin myös ruuat ja pääosan juomisista. Yleensä sanon että tarjoan ruuat ja varaan myös juomisia mutta jos haluaa jotain tiettyä niin voi tuoda. Enemmän harmittaisi se että on itse varannut isot ruokamäärät ja sitten rajallisiin säilytystiloihin tuodaan kassikaupalla lisää. Ei kannata kutsua vieraita jos ei siihen ole varaa tai ainakin pitää tehdä sitten heti selväksi että kyse on nyyttäreistä. Taitaa olla nämä samat tyypit jotka häitä pitäessään laskelmoi paljonko vieraiden pitäisi lahjan muodossa maksaa osallistumismaksua häihin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-----------------------------------------------A S I A L O P P U U N K Ä S I T E L T Y---------------------------------------------------
Noniin. Päätin, että vietän omannäköiseni juhannuksen ilman stressiä ja jään Helsinkiin. Soitin tälle kutsujalle ja sanoin, että kaipaan nyt enemmän yksin olemista kuin mökkielämää.
Opin tästä nyt kuitenkin sen, että ilmeisesti mökki on eri asia kuin mikä tahansa muu paikka, johon ihmisiä kutsutaan. Muihin paikkoihin voi kutsuttuna saapua kukkapuskan ja viinipullon kanssa, mutta mökeillä siis ilmeisesti oletetaan, että kaikki kustannukset jaetaan mökillä olijoiden kesken - oli tilaisuus mikä tahansa.
ap
P.s. En osallistu enää tähän viestiketjuun. Hyvää juhannusta kaikille!
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ap ei mökkeilee tai vie ruokaa jakoon, hän viihtyy yksin ja syö omat ruuat itse, oli juhla tai arki. Ehkä tulee kylään teidän luokse, jotka tarjoatte kaiken. Ap ei myöskään osallistu viestiketjuun enää sivun 9 jälkeen. Nähtävästi ei halua.
No yleensä mökkiporukoilla on yhteinen watsapp- ketju, jossa sovitaan mitä reissussa syödään ja mitä kukainenkin tuo. Tässä voidaan myös huomioida mökin omistaja joka tarjoaa paikan käyttöön (vai viedäänkö hänelle yhdessä hyvät tuliaiset), kenen autoilla mennään jne. Joskus voidaan käydä matkallakin yhdessä kaupassa. Tuossa listassa eniten pistää silmään viinit - yleensä juomat tuo jokainen itse oman makunsa mukaan. Kimppajuomia saavat halutessaan sopia ne kenellä on yhteneväinen maku.
Hyvä trolli muuten, mutta kotimaisia mansikoita ei ole vielä saatavilla.
Ei yhden tarvitse noin hirveästi tuoda. Suunnilleen sen arvosta mitä kuluttaisi jos ei vuorotellen tarjota . Jos kekkerit kiertävät ja aina vuorollaan kustannetaan kaikille,on se eri asia. Muuten sinua käytettäisiin nyt törkeästi hyväksi. Jos ei näin ole,eivät ole sinun ystäviäsi kutsujat vaan hyväksikäyttäjiä vain. Niitä riittää myös toisenlaisia,itketään ja torsataan, rahaa lainataan,sisar ollut ihan pahin tässä ja maksua ei koskaan kuulu takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä trolli muuten, mutta kotimaisia mansikoita ei ole vielä saatavilla.
Katoitko lainkaan aloituksen päivämäärää?
Ja kyllä kotimaista mansikkaa on ollut jo pari viikkoa myynnissä.
Miksi sä kutsut ihmisiä, joista sun täytyy hyötyä taloudellisesti, jotta niitä on kiva kutsua? Minä olen pitänyt tapanani kutsua vain ihmisiä, joiden kanssa haluan viettää aikaa. Ilmeisesti tämän takia en ole koskaan kokenut tarvetta laskea, kuka mitäkin maksaa.