Olisiko sinusta ihan ok, jos olisit menossa juhannuksena KUTSUTTUNA toisen mökille ja kutsujalta tulisi tällainen viesti -->
Moi! Voisitko tuoda tullessas seuraavat asiat:
-4pll viiniä (kaksi valkoista, kaksi punaista)
-esipaistettuja patonkeja 10kpl
-4x250g kirsikkatomaatteja
-yksi laatikko (5kg) mansikoita
-serviettejä (20kpl)
-Geisha-keksipaketteja 2kpl
-tillipuska
Painotan, siis painotan, että minut on KUTSUTTU viettämään juhannusta. En ole tuppautunut mihinkään ja olin ajatellut viettää juhannuksen yksin Helsingissä. Ja se on aivan fine. Rakastan hiljaista, kesäistä juhannusta Helsingissä, kun kadut ovat tyhjiä. Kaveri vain piti tätä juhannusperinnettäni niin säälittävänä, että KUTSUI minut mökille, jonne on tulossa myös neljä muuta kaveria.
Toki olin ajatellut jo etukäteen viedä viinipullon ja rasian (rasian, en 5kg laatikkoa!) mansikoita, mutta en todellakaan ajatellut, että joutuisin 100 eurolla tuomaan ruokaa ja juomaa sinne.
Onko tämä ihan ok? Kun siis asiasta ei ole sovittu mitään etukäteen ja huomenna pitäisi sinne lähteä ajamaan.
Kommentit (1992)
Jättäisin menemättä tuollaisen viestin jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö viestissä ollut mitään mainintaa siitä, että kutsuja maksaa ostokset perillä? Jos ei, niin onhan tuo nyt ihan älytön ostoslista vieraalle!
Ehei, kun siis ihan vain "yhteiseen pöytään". Muutkin ilmeisesti siis tuovat jotain. Määristä tai laaduista en tiedä.
Ja ymmärrän äärettömän hyvin, että mökistä aiheutuu kuluja ja että toisten kestitsemisestä kuluja vasta aiheutuukin, mutta silti. Minut kutsuttiin erikseen, ei mitenkään sovittu, että vietetään yhdessä juhannusta. Olisin ihan hyvillä mielin voinut viettää omaa, perinteistä juhannusta Helsingissä. Siksi se, että joutuisin panostamaan rahallisesti näin paljon kutsuttuna, tuntuu vähän oudolta.
ap
Onhan tuo aika tuhti satsi, jos siis yksin veisit tuon - siis ilman että isäntäväki kustantaisi edes osaa.
Vaikka ei mökeille yleensä tyhjillä taskuilla mennä, niin meillä oli aikanaan periaate, että tuodaan se mitä itse syötäisi mökillä sekä plus jotain isäntäväelle, ihan vaikka kaffepaketti, jos eivät jotain pyydä erikseen. Tästä setistä sitten, jos vaikkapa grillataan yhdessä, niin omat on oltava lihat/makkarat tai vaihdetaan osa, ihan kuin vaan. Homma toimi aina hienosti. Kaljat esim on ihan henk koht enkä edes suostuisi siihen, että veisin laatikkokaupalla ihan vaan juhannukseksi, minä tarjoan -periaaatteella.
Että silleen kuulustaa oudolle - jäisin kotiin ehkäpä.
Onhan tuo nuiva ajattelutapa, että viedään mökille vain se miten paljon ns, meidän perhe syö/juo. Minusta sinne vieraiden pitäisi viedä paljon enemmän., koska heille tarjotaan mukavat mökkipuitteet , yöpymisineen jne.
Muuten kököttäisitte vaikka siellä kaupunkiasunnossa, kun kuitenkin halajatte veden äärelle.
Ilmeisesti Suomessa on tosi paljon ihmisiä, jotka ovat tuttavapiirinsä ainoita mökinomistajia, kun niin moni pitää mökkipuitteiden tarjoamista jonain äärimmäisenä uhrauksena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei itseasiassa kuulosta paljolta. Jos muutkin vierast tuovat samalla summalla ruokaa koko viikonlopuksi. Tottakai kutsuttunakin osallistutaan ruokakustannuksiin, haloo.
Jää kotiin jos ei huvita maksaa, mutta älä kuvittelekaan että joku muu maksaa sinulle satasien edestä ruokaa yksinään.
Ei kai tässä nyt siitä ollutkaan kysymys, että olisi menossa valmiiseen pöytään.
Ei yksi ihminen syö ja juo 200 eurolla yhtenä viikonloppuna yleensäkään.
Kuulostaa tuossa vähän sille tuo määrä, että kyseessä on myös mökin vuokraa, vaikka olisi omakin.
Ja sehän on hävytöntä, että jos kutsuu juhannukseksi, niin ajattelee, että kaverin on maksettava majoituksestakin. Eiköhän tässä tapahdu niin, että kustantaa omat syömiset ja juomiset tai jää kotiin.
Oletko koskaan laskenut paljonko juhannuksen ruoat ja juomat per naama maksaa?
Ei varmaan ole laskenut - pari aamiaista, lounasta, illallista, juomat päälle. On ilmeisesti tottunut lokkeilemaan muiden kustannuksella - hei mä toin kahvipaketin ja keksejä.
Jäisi kotiin niin kaikilla olisi mukavampaa
Monta päivää siellä mökillä ollaan? 1-2 päivää vai yhtä monta päivää kuin on vieraita esim. 5 päivää? Tällöin voisi jokainen tuoda yhden päivän ruoat kaikille, mutta miksi ei voisi valita omia toiveruokiaan sille päivälle? Jos mökillä ollaan vain 2 päivää ja ihmisiä 6, niin eihän siinä tarvitse kuin yhden aterian tarpeet viedä koko porukalle.
Vierailija kirjoitti:
eki kirjoitti:
Mies46 kirjoitti:
Viinit on jo 25 euroa puteli jos haluaa hyvää viiniä. Mansikat 40 euroa ainakin 5 kg.
Minulle tulee huomenna kavereita mökille juhannusta viettämään. Oletan että tuovat itse omat juomansa ja ruokansa.
On ainakin ennen tuoneet omat juomat. Eri asia on jos olis häät tai jotkut viralliset juhlat niin sitte voin ostaa juomia ja ruokaa ja tarjoilla. No me mennään tyttöystävän kanssa kauppaan aamulla ja ostetaan viikonlopun ruuat ja juomat. Mansikoita ainakin ja vesimelonia. ITse juon olutta. Viinistä en tykkää edes mutta olen sitä ostanut tyttöystävälle.
Suomesta et saa 5kg mansikoita alle 80€, 5 litraakin maksaa +60€.
Vieraat tarjoo safkat ja emäntä/isäntäväki mukavat puitteet veden äärellä saunoineen mökkeineen , yösijoineen jne. Se on siinä.
Siipeilijät alapeukuttaa
Mökkiläinen kirjoitti:
Olisit vaan vastannut että et juo kuin pullon viiniä ja syöt litran mansikoita itse.
Minulla on vain sen verran ruokaa että itse pärjään. Vieraat tuo omat eväät.
ja seuraavana vuonna ei tule kutsua ja ihan syystäkin. Pysy vaan kotona
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kutsuu jonkun mökilleen, niin ei silloin kyllä tuommoista vaatimuslistaa ole korrektia lähettää. Ja noin isoilla määrillä ruokkii jo aika monta janoista ja nälkäistä suuta. Ilmeisesti isäntäväellä takaa-ajatuksena, että vieraat ruokkivat myös heidät.
5 ihmistä, eipä tuossa nyt vielä paljoa per naama ollut.
Itseasiassa 6-7 riippuen siitä onko kutsujia yksi vai kaksi (pariskunta). Ihanko aidosti 6 henkeä ruokkii juhannusaattona ja juhannuspäivän aamuna patongilla, mansikoilla ja tomaateilla?
ja pärjäsihän se yksi kaveri kahdella kalalla ja parilla leivällä, ja syötti koko joukon. Ihmeitä voi tapahtua
Varmaan muutenkin tosi kiva juhannus, kun joko mökötetään siitä, että joku syö 6 nakkia, kun itse saa vain 3, vaikka on itse ostanut koko paketin eli 21 nakkia. Tai sitten kyräillään, että vieraat ahmivat niin että napa vinkuu emännän koko lomarahabudjetin suolistoonsa. Ehkä jopa oksentavat aamuyöllä tantereelle tai ulkohuussin puulevylle siivottavaksi ripuleilla höystettynä. Niin, tai jokaisella on oma muovipussi, jossa oma grilleri, viinipullo ja sämpylä, niitä vahdataan kuin haukka.
Suomalainen juhla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eki kirjoitti:
Mies46 kirjoitti:
Viinit on jo 25 euroa puteli jos haluaa hyvää viiniä. Mansikat 40 euroa ainakin 5 kg.
Minulle tulee huomenna kavereita mökille juhannusta viettämään. Oletan että tuovat itse omat juomansa ja ruokansa.
On ainakin ennen tuoneet omat juomat. Eri asia on jos olis häät tai jotkut viralliset juhlat niin sitte voin ostaa juomia ja ruokaa ja tarjoilla. No me mennään tyttöystävän kanssa kauppaan aamulla ja ostetaan viikonlopun ruuat ja juomat. Mansikoita ainakin ja vesimelonia. ITse juon olutta. Viinistä en tykkää edes mutta olen sitä ostanut tyttöystävälle.
Vieraat tarjoo safkat ja emäntä/isäntäväki mukavat puitteet veden äärellä saunoineen mökkeineen , yösijoineen jne. Se on siinä.
Siipeilijät alapeukuttaa
Niitä riittää aina. Toivottavasti pysyvät kotona eivätkä pilaa muiden juhannuksen viettoa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö viestissä ollut mitään mainintaa siitä, että kutsuja maksaa ostokset perillä? Jos ei, niin onhan tuo nyt ihan älytön ostoslista vieraalle!
Ehei, kun siis ihan vain "yhteiseen pöytään". Muutkin ilmeisesti siis tuovat jotain. Määristä tai laaduista en tiedä.
Ja ymmärrän äärettömän hyvin, että mökistä aiheutuu kuluja ja että toisten kestitsemisestä kuluja vasta aiheutuukin, mutta silti. Minut kutsuttiin erikseen, ei mitenkään sovittu, että vietetään yhdessä juhannusta. Olisin ihan hyvillä mielin voinut viettää omaa, perinteistä juhannusta Helsingissä. Siksi se, että joutuisin panostamaan rahallisesti näin paljon kutsuttuna, tuntuu vähän oudolta.
ap
Onhan tuo aika tuhti satsi, jos siis yksin veisit tuon - siis ilman että isäntäväki kustantaisi edes osaa.
Vaikka ei mökeille yleensä tyhjillä taskuilla mennä, niin meillä oli aikanaan periaate, että tuodaan se mitä itse syötäisi mökillä sekä plus jotain isäntäväelle, ihan vaikka kaffepaketti, jos eivät jotain pyydä erikseen. Tästä setistä sitten, jos vaikkapa grillataan yhdessä, niin omat on oltava lihat/makkarat tai vaihdetaan osa, ihan kuin vaan. Homma toimi aina hienosti. Kaljat esim on ihan henk koht enkä edes suostuisi siihen, että veisin laatikkokaupalla ihan vaan juhannukseksi, minä tarjoan -periaaatteella.
Että silleen kuulustaa oudolle - jäisin kotiin ehkäpä.
Onhan tuo nuiva ajattelutapa, että viedään mökille vain se miten paljon ns, meidän perhe syö/juo. Minusta sinne vieraiden pitäisi viedä paljon enemmän., koska heille tarjotaan mukavat mökkipuitteet , yöpymisineen jne.
Muuten kököttäisitte vaikka siellä kaupunkiasunnossa, kun kuitenkin halajatte veden äärelle.Ilmeisesti Suomessa on tosi paljon ihmisiä, jotka ovat tuttavapiirinsä ainoita mökinomistajia, kun niin moni pitää mökkipuitteiden tarjoamista jonain äärimmäisenä uhrauksena.
Ilmeisesti Suomessa on tosi paljon ihmisiä, jotka ovat tuttavapiirinsä pihejä hyväksikäyttäjiä, kun niin moni pitää äärimmäisenä itsestäänselvyytenä että toisen mökille mennään täyshoitoon kun on jo suurena uhrauksena hankkinut sen keksipaketinkin.
On tullut vastaan samanlaisia! Sitten kun viet tarjoilut niin perillä emäntä ja isäntä vievät tuotavat kaappeihin, kellareihin ja muualle piiloon. Ei niitä tarjoilla kenellekään koko aikana vaan jotain pientä, vaatimatonta ja halpaa. Kun ehdotat tuotujen pihvien, lohen ja mädin tarjoamista vastataan, että otetaan tähän nuotiomakkarat suomalaiseen tapaan. Siinä sitten kökötetään ja käristetään joku camping-paakku, kukin yhden itselleen. Koff-tölkki kylkeen sen tuodun viinin tai shampanjan sijaan. Juhannuksen ja vieraiden mentyä alkaa varmaan isäntäväen bileet. Niillä tuomillasi herkuilla.
Meillä ei ole mökkiä, mutta asutaan maalla isossa talossa, isolla tontilla järven vieressä.
Ystäväpariskunta lapsineen tulee juhannusta viettämään, ja sovittiin kuka ostaa mitäkin.
Pidän kuitenkin kunnia-asiana tarjota enemmän.
En ikinä kehtaisi odottaa, että vieraat tuovat kaiken tarjottavan ja itse heiluttelisin käsiä polleana, kun meillä on nämä fasiliteetit.
Vastaisin että sori mutta ei ole rahaa, muuhun kuin keksipakettiin.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ole mökkiä, mutta asutaan maalla isossa talossa, isolla tontilla järven vieressä.
Ystäväpariskunta lapsineen tulee juhannusta viettämään, ja sovittiin kuka ostaa mitäkin.
Pidän kuitenkin kunnia-asiana tarjota enemmän.
En ikinä kehtaisi odottaa, että vieraat tuovat kaiken tarjottavan ja itse heiluttelisin käsiä polleana, kun meillä on nämä fasiliteetit.
Tästä näkökulmasta minäkin kirjoittelen. Siis järven rannalle kutsujan roolista, enkä iki kuuna kullanvalkeana kehtaisi vaatia, että puitteet on se, mitä tarjoan, muut tuokoot sapuskat ja mulle tuliaiset.
Olen varmasti tosi vanha ja vanhanaikainen, mutta kutsuttu vieras on henkilö, joka halutaan juhlaan ja jolle halutaan tarjota juhla, olkoonkin vaikka kolme päivää.
Eihän henkilö, joka sinut kutsui, tiedä taloudellisesta tilanteestasi mitään. Joisitko 4 pulloa punaviiniä? Söisitkö 5 kg mansikoita? Ehkä haluat vain aamupuuron, lounasmunakkaan ja iltapalaksi muutaman leivän. Ihan vain Helsingissä. En menisi. Kiittäisin kutsusta yksinkertaisesti: Kiitos kutsusta, olen estynyt tulemaan. Hyvää juhannusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eki kirjoitti:
Mies46 kirjoitti:
Siipeilijät alapeukuttaa
Niitä riittää aina. Toivottavasti pysyvät kotona eivätkä pilaa muiden juhannuksen viettoa
No ei todellakaan lähdetä toisten kuppaisille mökeille. Huh, ajatuskin puistattaa. 😂
Meitä viettää 5 sukulaisperhettä juhannusta yhdessä grillaillen yms. On niin paljon allergioita ja erityisruokavalioita, että suurimmat grilliherkut kaikki ostavat omalle perheelleen ( maistiaisvaralla, jos joku hurjasti haluaisi maistaa). Juomat on myös omat, samalla tarjoamisvaralla. Erilaisia salaatteja tehdään isot kulhot, ja kaikkea muuta naposteltavaa vähän sovitaan whatsapp-ryhmässä. Hyvin on sujunut jo vuosia!
Vierailija kirjoitti:
On tullut vastaan samanlaisia! Sitten kun viet tarjoilut niin perillä emäntä ja isäntä vievät tuotavat kaappeihin, kellareihin ja muualle piiloon. Ei niitä tarjoilla kenellekään koko aikana vaan jotain pientä, vaatimatonta ja halpaa. Kun ehdotat tuotujen pihvien, lohen ja mädin tarjoamista vastataan, että otetaan tähän nuotiomakkarat suomalaiseen tapaan. Siinä sitten kökötetään ja käristetään joku camping-paakku, kukin yhden itselleen. Koff-tölkki kylkeen sen tuodun viinin tai shampanjan sijaan. Juhannuksen ja vieraiden mentyä alkaa varmaan isäntäväen bileet. Niillä tuomillasi herkuilla.
Niinpä. Tuollainen lista haiskahtaa vahvasti siltä, että tarkoitus on täyttää isäntäväen kaapit heidän pidempää mökkeilyään varten.
Vierailija kirjoitti:
Mökkiläinen kirjoitti:
Olisit vaan vastannut että et juo kuin pullon viiniä ja syöt litran mansikoita itse.
Minulla on vain sen verran ruokaa että itse pärjään. Vieraat tuo omat eväät.
ja seuraavana vuonna ei tule kutsua ja ihan syystäkin. Pysy vaan kotona
No yhyy, se olis ikuisen trauman paikka sit.
Etkä näe mitään ristiriitaa siinä, että olisi kiva päästä vähemmällä? Mulle sinänsä ihan sama, kuinka paljon kukin lihaa tai muuta syö, mutta ei tuossa ole mitään logiikkaa, että haluaisi päästä vähemmällä ja sitten överöi tuohon tapaan.
Ei sen perusteella, että itse haluaa syödä paljon kallista lihaa voi "velvoittaa" muitakin viettämään kallista juhannusta.