Olisiko sinusta ihan ok, jos olisit menossa juhannuksena KUTSUTTUNA toisen mökille ja kutsujalta tulisi tällainen viesti -->
Moi! Voisitko tuoda tullessas seuraavat asiat:
-4pll viiniä (kaksi valkoista, kaksi punaista)
-esipaistettuja patonkeja 10kpl
-4x250g kirsikkatomaatteja
-yksi laatikko (5kg) mansikoita
-serviettejä (20kpl)
-Geisha-keksipaketteja 2kpl
-tillipuska
Painotan, siis painotan, että minut on KUTSUTTU viettämään juhannusta. En ole tuppautunut mihinkään ja olin ajatellut viettää juhannuksen yksin Helsingissä. Ja se on aivan fine. Rakastan hiljaista, kesäistä juhannusta Helsingissä, kun kadut ovat tyhjiä. Kaveri vain piti tätä juhannusperinnettäni niin säälittävänä, että KUTSUI minut mökille, jonne on tulossa myös neljä muuta kaveria.
Toki olin ajatellut jo etukäteen viedä viinipullon ja rasian (rasian, en 5kg laatikkoa!) mansikoita, mutta en todellakaan ajatellut, että joutuisin 100 eurolla tuomaan ruokaa ja juomaa sinne.
Onko tämä ihan ok? Kun siis asiasta ei ole sovittu mitään etukäteen ja huomenna pitäisi sinne lähteä ajamaan.
Kommentit (1992)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanha ketju jo, mutta jospa tänä juhannuksena harvempi yllättyisi.
Tässähän on käynyt nyt niin, että ap on sekoittanut päivälliskutsun ja mökkiviikonloppukutsun. Se, että pyydetään mökille juhannuksen viettoon, ei todellakaan ole sama asia kuin juhliin tai syömään kutsu.
Aplta on unohtunut se kaikkein tärkein: *Toisinko jotain?* tai *Mitäs mä toisin?*, eli perus käytöstavat. Muut ovat tätä ensin naureskelleet *Se meinaa oikeasti tulla syömään ja juomaan muiden laskuun* sitten se on kääntynyt jo ärsytykseksi *laitetaan sille semmonen lista että tajuaa olla tulematta*.
Yhteinen mökkiviikonloppu tarkoittaa vähintään omien ruokien vientiä, yleensä yhteisten jakoa. Ei mökille tuliaisia tarvitse viedä, kukaan tarvii kynttilöitä ja servettejä. Ja tämä on itsestään selvää.
Tuo kutsuttuna tuliaisten kanssa meno koskee parin tunnin kyläilyä, juhlia ja ruokailua toisen luona.
Kyseessähän on muutaman tunnin vierailu kutsuttana. Illasta seur. aamuun.
Missä näin sanotaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuon rahallinen arvo on varmaan alle 100 euroa. Jos ei tarvitse tuoda omia ruokia mukana, niin halvalla pääset. Nuo viinipullot kun korvaat vielä 2 kpl hanaviineillä, niin pääset halvemmalla + tuplamäärä juotavaa, niin kaikilla on vieläkin mukavampaa.
Teillä syödään normaalisti 100€/hlö illassa? Kultaakin syötte?
No kyllä muuten juhannuksena menee tuplaten tuo illassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan OK suhteessa mökin emäntään. Tuostahan puuttuu vielä kaikki ruuat ja muut juomat. Ne maksavat moninkertaisesti. Jos ovat aina toimineet sillä periaattella, että yhdessä maksetaan kaikki kulut. On siinä muutakin hommaa emännällä, kuten siivoukset ym. Ei se ole halpaa viettää juhannusta mökilläkään.
Jos ei halua siivota eikä valmistella eikä järjestää, ei kutsu vieraita. Easy as that. Ei vieraat ole mitään velkaa siitä, että ovat saaneet kutsun.
Sulla ei taida olla mökkiä? Ei sinne kutsuta vieraita syömään ja yöpymään, sinne kutsutaan viettämään aikaa ja kaikki osallistuu.
Ainakin meidän ystäväpiirissä kun mennään mökille kutsuttuna jaetaan ruokaostokset tasan automaattisesti, kukin tuo omat juomat kuitenkin. Lisäksi oma-aloitteisesti viedään p-paperia ja kertsejä ym. mitä tiedetään kuluvan.
Vierailija kirjoitti:
Olenko mä ainoa, josta toi ei tunnu paljolta?
Siis jos menisin ostamaan pelkästään itselleni, niin sitten joo olis liikaa mansikkaa, mutta tossahan ostetaan mansikat koko porukalle, vstaavasti joku tuo makkarat koko porukalle tai ostaa kahvit ja aamiaistarpeet.
Tää on just se, mitä mökkivieraat ei ymmärrä.
Hei ihan samaa mieltä! Totta hemmetissä on otettava osaa sapuskoihin. Emäntä miettii tarjoilut kaikille, vieraat tuovat. Ilmeisesti aloittaja halusi ilmaiseen juhannuspöytään viikonlopuksi huoh ihmisiä ahneutta typeryyttä.. jep, paree jäädä yksin kotiin!
Käyttäjä11034 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olenko mä ainoa, josta toi ei tunnu paljolta?
Siis jos menisin ostamaan pelkästään itselleni, niin sitten joo olis liikaa mansikkaa, mutta tossahan ostetaan mansikat koko porukalle, vstaavasti joku tuo makkarat koko porukalle tai ostaa kahvit ja aamiaistarpeet.
Tää on just se, mitä mökkivieraat ei ymmärrä.
Hei ihan samaa mieltä! Totta hemmetissä on otettava osaa sapuskoihin. Emäntä miettii tarjoilut kaikille, vieraat tuovat. Ilmeisesti aloittaja halusi ilmaiseen juhannuspöytään viikonlopuksi huoh ihmisiä ahneutta typeryyttä.. jep, paree jäädä yksin kotiin!
Eihän aloittaja edes halunnut sinne, oli ajatellut viettää juhannuksen tyytyväisenä kaupungissa, mitä kutsuja oli pitänyt säälittävänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan OK suhteessa mökin emäntään. Tuostahan puuttuu vielä kaikki ruuat ja muut juomat. Ne maksavat moninkertaisesti. Jos ovat aina toimineet sillä periaattella, että yhdessä maksetaan kaikki kulut. On siinä muutakin hommaa emännällä, kuten siivoukset ym. Ei se ole halpaa viettää juhannusta mökilläkään.
Jos ei halua siivota eikä valmistella eikä järjestää, ei kutsu vieraita. Easy as that. Ei vieraat ole mitään velkaa siitä, että ovat saaneet kutsun.
Sulla ei taida olla mökkiä? Ei sinne kutsuta vieraita syömään ja yöpymään, sinne kutsutaan viettämään aikaa ja kaikki osallistuu.
Myönnän, mökkikulttuuri on mulle vieras, kun Suomessa asuin (ja toivottavasti vielä joskus asun) itse paikassa, jossa muut mökkeilee. Kyllä me kaikki vieraat on aina ruokittu ja juotettu, mitä on kutsuttu.
Tällä hetkellä asun ulkomailla, ja me on ainakin toistaiseksi kyllä ruokittu ja majoitettu meillä käyneet vieraat, vaikka ei ole ollutkaan kyse parin tunnin kyläilystä.
Sitä mä en ymmärrä, miksi tän pitää olla joku kunnia-asia, että sanomatta ymmärretään tuoda mukana jos vaikka mitä. Sit vedetään herneet nenään, kun joku muunlaiseen kulttuuriin tottunut ei ymmärräkään. Miksei voi kutsussa sanoa, että "tervetuloa viettämään kesäiltaa meidän mökille, tuo tullessasi sinulle mieluisaa grillattavaa ja juotavaa"? Varsinkaan tätä "sanomatta ymmärtämistä" en tajua sellaisessa tilanteessa, jossa on ensimmäistä kertaa menossa mökille, eihän silloin tiedä mitään mahdollisuuksista säilyttä ruokaa ja kokata. Kyllä silloin kohtelias kutsuja kertoo suuntaviivoja siitä, mitä odotetaan.
Sen mä ymmärrän erittäin hyvin, että siellä mökillä sit osallistutaan tarpeen mukaan vedenkantoon ja tiskaamiseen yms. ihan oma-aloitteisesti niin, että kenenkään ei tarvi olla jatkuvasti palvelijana vaan kaikki ehtii seurustella ja rentoutua. Ja jos mennään viikoksi, ei oleteta, että ruuat materialisoituu tyhjästä ja aina päästään valmiiseen pöytään. Mut yhden yön yli kyläily ja tällainen määrä laskelmointia, ettei nyt vaan kukaan hyödy ja että emäntä varmasti saa tuliaisissa palkkion siitä, että joutuu siivoamaan, niin ei, en tajua.
Kyllä on kutsuttu mökeille,mutta en mee enkä itekkään ketään pyytele.Kerran jo pitkän elämän jälkeen käynyt juhannuslounaalla.Siitähän seurasi,karhutkin tuli lohen jämille seur,pnä heille.Totta kait nallellekkin kuuluu lohta juhlapnä antaa.Sitten seur.kesä Ilves koittanut..Tää vie mökillä ollessa willieläimille leipää jne.Ja niitä vierailee kun pihalla ,öisin..
Vierailija kirjoitti:
Kutsuin kerran kavereita mökille joulun viettoon. Kerroin etukäteen selkeästi, että olen samaan aikaan itse paastolla enkä valmista ruokaa, mutta idea onkin viettää yhdessä aikaa, seurustella, saunoa, hiihtää, olla luonnossa, pelata jne. nauttia ystävien kesken olosta.
Jengi tuli mökille talviseen korpeen ilman yhtään mitään paitsi omat vaatteet. Lähimpään kauppaan on 28 km ja pikku kylällä kaikki oli kiinni joulunpyhien ajan ja viikonloppu heti perään. Oli tunnelmallinen 5 pv. kun join itse paastomehuja ja kukoistin jo toisen paastoviikon euforiassa. Vieraat kitui nälässä eivätkä voineet uskoa, etten ollut ostanut heille kinkkuja, laatikoita, viinejä ja makkaroita. Kaapit olivat täysin tyhjät yrttiteepusseja lukuun ottamatta.
Kivaa muistaakseni silti oli. Ja joku sai pilkillä sellaisen pienen kalan, paistoivat sen nuotiolla. Hyvää kuulemma oli.
No tuo nyt kyllä on hiukan tyhmä kertomus. Ihan ok, että oli itse paastolla,mutta aivan selkeästi olisi pitänyt kertoa , että meillä ei ole MITÄÄN RUOKAA. Tuokaa KAIKKI jouluruuat mukanannne, mitä reissun aikana tarvitsette, minä juon vain omia paastomehujani.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin meidän ystäväpiirissä kun mennään mökille kutsuttuna jaetaan ruokaostokset tasan automaattisesti, kukin tuo omat juomat kuitenkin. Lisäksi oma-aloitteisesti viedään p-paperia ja kertsejä ym. mitä tiedetään kuluvan.
Ei niitä kustannuksia voi jakaa tasan jos muut viettää koko viikonlopun ja yksi on yhden illan ja aamulla poistuu. Tai toki voi jakaa tasan jos ne muut mökkeilijät on täysiä kpäitä. Mutta sellaiseen ei pidä suostua. Ja hyvä että ap jättikin viikonlopun sellaisten loisijoiden kanssa väliin.
Minusta tuo on ihan kohtuullinen toive, jos ap viettää mökillä useamman päivän. Jokuhan ostaa sitten esim. grillattavat lihat yms, salaatit, perunat, aamiaistarpeet, muut juotavat jne. Minä toisin ilman muuta tuollaiset tullessani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myönnän, mökkikulttuuri on mulle vieras, kun Suomessa asuin (ja toivottavasti vielä joskus asun) itse paikassa, jossa muut mökkeilee. Kyllä me kaikki vieraat on aina ruokittu ja juotettu, mitä on kutsuttu.
Tällä hetkellä asun ulkomailla, ja me on ainakin toistaiseksi kyllä ruokittu ja majoitettu meillä käyneet vieraat, vaikka ei ole ollutkaan kyse parin tunnin kyläilystä.
Sitä mä en ymmärrä, miksi tän pitää olla joku kunnia-asia, että sanomatta ymmärretään tuoda mukana jos vaikka mitä. Sit vedetään herneet nenään, kun joku muunlaiseen kulttuuriin tottunut ei ymmärräkään. Miksei voi kutsussa sanoa, että "tervetuloa viettämään kesäiltaa meidän mökille, tuo tullessasi sinulle mieluisaa grillattavaa ja juotavaa"? Varsinkaan tätä "sanomatta ymmärtämistä" en tajua sellaisessa tilanteessa, jossa on ensimmäistä kertaa menossa mökille, eihän silloin tiedä mitään mahdollisuuksista säilyttä ruokaa ja kokata. Kyllä silloin kohtelias kutsuja kertoo suuntaviivoja siitä, mitä odotetaan.
Sen mä ymmärrän erittäin hyvin, että siellä mökillä sit osallistutaan tarpeen mukaan vedenkantoon ja tiskaamiseen yms. ihan oma-aloitteisesti niin, että kenenkään ei tarvi olla jatkuvasti palvelijana vaan kaikki ehtii seurustella ja rentoutua. Ja jos mennään viikoksi, ei oleteta, että ruuat materialisoituu tyhjästä ja aina päästään valmiiseen pöytään. Mut yhden yön yli kyläily ja tällainen määrä laskelmointia, ettei nyt vaan kukaan hyödy ja että emäntä varmasti saa tuliaisissa palkkion siitä, että joutuu siivoamaan, niin ei, en tajua.
Edelleen on eri asia vierailla jonkun kotona, varsinkin jos lomaillaan ulkomailla jonkun luona. Tosin just meillä oli ystäväperhe kylässä (asutaan siis myös ulkomailla) ja he loman päätteeksi siirsivät tilille rahaa vaikka sanottiin ettei tarvitse.
Olet eka suomalainen, joka ei tunne mökkietikettiä, tuskin ap on toinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä kustannuksia voi jakaa tasan jos muut viettää koko viikonlopun ja yksi on yhden illan ja aamulla poistuu. Tai toki voi jakaa tasan jos ne muut mökkeilijät on täysiä kpäitä. Mutta sellaiseen ei pidä suostua. Ja hyvä että ap jättikin viikonlopun sellaisten loisijoiden kanssa väliin.
Mistä tuo yksi ilta on repäisty? Ja tuossa ei ollut lähellekään 1/5 kamoista kuule.
En nyt millään kaikkia 76 sivua jaksa lukea. Mutta kyllä itselleni on aivan itsestään selvää, että kutsun jälkeen ensimmäinen kysymys on, että mitä voimme tuoda tullessamme.
Kutsuja sitten määrittelee, että tuotte vain itsenne tai sitten mietimme yhdessä mitä syödään ja mitä kukin tuo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä siinä kutsussa lukikaan? Kuinka pitkään olet siellä?
Yhden yön, eli huomenna lähden ja lauantaina palaan.
ap
Se yksi yö tulee tästä ap:n viestistä.
En menisi.Ostaisivat itse eivätkä odottaisi ilmaista juhannusta vieraiden kustannuksella!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edelleen on eri asia vierailla jonkun kotona, varsinkin jos lomaillaan ulkomailla jonkun luona. Tosin just meillä oli ystäväperhe kylässä (asutaan siis myös ulkomailla) ja he loman päätteeksi siirsivät tilille rahaa vaikka sanottiin ettei tarvitse.
Olet eka suomalainen, joka ei tunne mökkietikettiä, tuskin ap on toinen.
Millä tavalla tää on eri asia? Sori, nyt en ihan oikeasti tajua. Mun käsittääkseni nykyään tosi monella mökillä on ihan verrattain normaalit mukavuudet, ja nythän ei edes puhuta mistään lakanoista tai puuhiin osallistumisesra yms., vaan siitä, että vieraiden täytyy ymmärtää roudata sadoilla euroilla ruokaa mökille, kun isäntäväelle on vaivaa vieraista, kun täytyy jaksaa siivotakin. Millä tavalla on eri asia tulla viikoksi asumaan meidän kotiin tänne, me kuljetetaan ympäriinsä, ruokitaan, järjestetään pedit yms. kaikille odottamatta sen enempää kuin että on kiva viettää aikaa läheisten ja kavereiden kanssa, vs. siis, että mennään yöksi tai kahdeksi jonkun mökille viettämään aikaa?
Vierailija kirjoitti:
Minä en ainakaan ajattele, että meidän mökillä vietetty juhannus olisi joku raskas pakkopullainen työsavotta. Jos haluan kutsua sinne ihmisiä, niin ihan hyvillä mielin siivoan ja laitan enkä odota, että vieraiden tarvitsisi tätä varten olla jossain suuressa kiitollisuuden velassa.
Ja jos kutsun ihmisiä ja jostain syystä haluaisin järkätä nyyttärit, niin en todellakaan tekisi tuollaisia tökeröitä ostoslistoja kenellekään. Niistä pitää sopia yhdessä mitä kukin tuo ja itse mökin emäntänä todellakin olen valmis maksamaan ja laittamaan enemmän, koska minä kutsunkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ainakaan ajattele, että meidän mökillä vietetty juhannus olisi joku raskas pakkopullainen työsavotta. Jos haluan kutsua sinne ihmisiä, niin ihan hyvillä mielin siivoan ja laitan enkä odota, että vieraiden tarvitsisi tätä varten olla jossain suuressa kiitollisuuden velassa.
Ja jos kutsun ihmisiä ja jostain syystä haluaisin järkätä nyyttärit, niin en todellakaan tekisi tuollaisia tökeröitä ostoslistoja kenellekään. Niistä pitää sopia yhdessä mitä kukin tuo ja itse mökin emäntänä todellakin olen valmis maksamaan ja laittamaan enemmän, koska minä kutsunkin.
Siis juuri tätä minkäkin olen tässä yrittänyt selittää. Ihmisiä kutsutaan siksi, että heidän kanssaan halutaan viettää aikaa ja näin ollen ollaan valmiita myös se vaiva näkemään ilman, että ajatellaan, että nyt vieraat hyötyvät minusta ja minun pitää saada siitä korvausta.
Ja jottei tule väärinymmärryksiä, niin vaikka sanon, ettei vieras ole kutsusta mitään velkaa, niin totta kai vieraana käyttäydytään kohteliaasti, tarjoudutaan avuksi ja tehdään oma-aloitteisesti, jos osataan ja hoksataan. Tämä koskee ihan kaikkia kyläilyjä, riippumatta siitä, missä ja miten kauan tai kenen luona kyläillään. Mutta ei siis voida ajatella, että vieraan on korvatta kutsujan näkemä vaiva (vaikkapa se, että siivoaa kotinsa tai mökkinsä).
Kyllä kaikki tietää. *Tuu meidän mökille juhannukseksi* ei ole mikään juhlakutsu ja kaikki tajuaa ettei mökille mennä kuin ravintolaan.