Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olisiko sinusta ihan ok, jos olisit menossa juhannuksena KUTSUTTUNA toisen mökille ja kutsujalta tulisi tällainen viesti -->

Vierailija
24.06.2021 |

Moi! Voisitko tuoda tullessas seuraavat asiat:

-4pll viiniä (kaksi valkoista, kaksi punaista)
-esipaistettuja patonkeja 10kpl
-4x250g kirsikkatomaatteja
-yksi laatikko (5kg) mansikoita
-serviettejä (20kpl)
-Geisha-keksipaketteja 2kpl
-tillipuska

Painotan, siis painotan, että minut on KUTSUTTU viettämään juhannusta. En ole tuppautunut mihinkään ja olin ajatellut viettää juhannuksen yksin Helsingissä. Ja se on aivan fine. Rakastan hiljaista, kesäistä juhannusta Helsingissä, kun kadut ovat tyhjiä. Kaveri vain piti tätä juhannusperinnettäni niin säälittävänä, että KUTSUI minut mökille, jonne on tulossa myös neljä muuta kaveria.

Toki olin ajatellut jo etukäteen viedä viinipullon ja rasian (rasian, en 5kg laatikkoa!) mansikoita, mutta en todellakaan ajatellut, että joutuisin 100 eurolla tuomaan ruokaa ja juomaa sinne.

Onko tämä ihan ok? Kun siis asiasta ei ole sovittu mitään etukäteen ja huomenna pitäisi sinne lähteä ajamaan.

Kommentit (1992)

Vierailija
1481/1992 |
21.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaako kukaan sanoa miten ap lopulta teki? Ei kyllä jaksais yli 70 sivua etsiä 🥺

Vaikea sanoa, aloitushan on tehty noin vuosi sitten. Luultavasti ainakin mansikat ovat ehtineet jo pilaantua moneen kertaan, oli sitten tehnyt miten tahansa.

Vierailija
1482/1992 |
21.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka kutsutaan, se ei tarkoita et voi mennä paikalle viinipullon kanssa. Hankkikaa vähintään omat eväät tai toimikaa nyyttäriperiaatteella, ellei joku erikseen toivo muuta. Itsestään selvää.

Väärin. Jos vain kutsutaan paikalle, niin oletan kutsujan tarjoavan. Jos kutsuttaessa ilmoitettaan tilaisuuden olevan nyyttäriperiaatteella, niin silloin mennään sen mukaan. Tämän pitäisi olla itsestään selvää.

Nyt ota heti selvää käytöstavoista, ennen kuin nolaat itsesi oikeiden ihmisten seurassa. Hyviin käytöstapoihin kuuluu aina viedä tuliaisia kun kyläilee. Kun mennään yöksi, viedään runsaat tuliaiset, joihin sisältyy syötävää. Mökille näiden pitää olla normaalia runsaammat. Nyt siis puhutaan yleisistä käytöstavoista.

Ei, vaan kutsuja ilmoittaa mikä on viikonlopun suunnitelma. Jos ei tuon verran osaa kertoa, niin ei kannata kutsua ketään minnekään. 

kyllä minä ainakin vien mökille aina myös pari kanaa ja hevosen sekä lampaan. Riittää kananmunia aamuiksi, hevosella pääsee ja lampaan voi grillata lopuksi. Kunnon vieras vie kunnon tuliaiset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1483/1992 |
21.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi mielestäni ok. Sen sijaan ei olisi ok jos menisin juhannuksena KUTSUMATTA toisen mökille. 

Heh, tämä itsellänikin pisti silmään. Mikä on ap:n pointti jankuttaa tuota kutsuttuna olemista? Ei kai nyt kukaan toisen mökillä kutsumatta änkeä, varsinkaan juhannuksena?

Vierailija
1484/1992 |
21.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mökin omistajat ovat kyllästyneet lokkeihin eli vapaalla matkustaviin pummeihin. Miettikääs mitä mökit maksaa, kaikki tarvikkeet ym. Jos pääsee oikein kutsuttuna juhannusta viettämään tuttunsa mökille, niin kai sitä voi isäntaväki pyytää kunnon tuliaiset. Se kahvipaketti ja keksit ei riitä. Vaikka provohan tuo vuoden takainen juhannussatu taitaa olla.

Vierailija
1485/1992 |
21.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mekin ollaan kutsuttu tuttavapariskunta mökille pe-su, ja he olivat niin fiksuja, että itse halusivat jakaa ruokamenot. Laitoin listaa mitä tuovat, mutta jäihän meille itselle silti se isompi osuus, enkä pidä sitäkään tietenkään pahana. Tuleeko joku vielä tänä päivänä kutsumatta toisten mökille? Ja täysylöspitoon? Me ollaa itse viety aina reilut tuliaiset, samoin meille on tuotu ja hyvin on mennyt. En tiedä millä minimibudjetilla kukin juhannustaan viettää, mutta ap:lle toimitettu lista on mielestäni täysin kohtuullinen

Vierailija
1486/1992 |
21.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osaako kukaan sanoa miten ap lopulta teki? Ei kyllä jaksais yli 70 sivua etsiä 🥺

Vaikea sanoa, aloitushan on tehty noin vuosi sitten. Luultavasti ainakin mansikat ovat ehtineet jo pilaantua moneen kertaan, oli sitten tehnyt miten tahansa.

Ehkä oli myös emännällä tarkoitus ilman muuta maksaa ostokset, kunhan vieras voisi ne tuoda tullessaan mukanaan.

Vierailija
1487/1992 |
21.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mekin ollaan kutsuttu tuttavapariskunta mökille pe-su, ja he olivat niin fiksuja, että itse halusivat jakaa ruokamenot. Laitoin listaa mitä tuovat, mutta jäihän meille itselle silti se isompi osuus, enkä pidä sitäkään tietenkään pahana. Tuleeko joku vielä tänä päivänä kutsumatta toisten mökille? Ja täysylöspitoon? Me ollaa itse viety aina reilut tuliaiset, samoin meille on tuotu ja hyvin on mennyt. En tiedä millä minimibudjetilla kukin juhannustaan viettää, mutta ap:lle toimitettu lista on mielestäni täysin kohtuullinen

Meinaatko, että ap syö yhden yön vierailun aikana 10 patonkia, 5 kg mansikoita ja 2 pakettia keksejä ja vetäisee 4 pulloa viiniä? Jos haluaa kutsua, jo kutsumisvaiheessa pitää kertoa, että kyse on nyyttikesteistä. Silloinkin jokainen osapuoli tuo suurin piirtein yhden ihmisen annoksen verran, tuomisten laatu vain jaetaan eri henkilöille. Yksi tuo viinit, toinen tuo patongit jne. Vaikka kutsuja sanoisi, että ei tarvitse tuoda mitään, kohtelias vieras vie joka tapauksessa vaikkapa niitä lautasliinoja ja kahvipaketin.

Vierailija
1488/1992 |
21.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä oli myös emännällä tarkoitus ilman muuta maksaa ostokset, kunhan vieras voisi ne tuoda tullessaan mukanaan.

Ehkä emäntä olisi sanonut sen viestissään ja pyytänyt samalla tilinumeroa, jotta voisi heti laittaa tilille 200 euroa.

Vierailija
1489/1992 |
21.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmärrä, miksi "reilua tuliaisia" pidetään jotenkin toivottua ja haluttuna. Ruokaa, jota kutsujakin on jo ostanut, ja joka ei potentiaalisesti mahdu asianmukaiseen säilytykseen tai tavaraa, jota kukaan ei halua. Miksi ihmeessä?

Ihan eri asia sovitusti viedä mukanaan syötävää, mutta tosiaan siitäkin pitää sopia hyvissä ajoin, mieluummin niin, että vieras jo kutsun saadessaan tietää, mitä häneltä odotetaan.

Mä nyt oletan, että tässä yhteydessä kutsu on "Tulisitko meidän mökille?" Eikä "- Hei voisinko mä tulla teidän mökille? - No tuu ny sit."

Vierailija
1490/1992 |
21.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmärrä, miksi "reilua tuliaisia" pidetään jotenkin toivottua ja haluttuna. Ruokaa, jota kutsujakin on jo ostanut, ja joka ei potentiaalisesti mahdu asianmukaiseen säilytykseen tai tavaraa, jota kukaan ei halua. Miksi ihmeessä?

Ihan eri asia sovitusti viedä mukanaan syötävää, mutta tosiaan siitäkin pitää sopia hyvissä ajoin, mieluummin niin, että vieras jo kutsun saadessaan tietää, mitä häneltä odotetaan.

Mä nyt oletan, että tässä yhteydessä kutsu on "Tulisitko meidän mökille?" Eikä "- Hei voisinko mä tulla teidän mökille? - No tuu ny sit."

Jatkan vielä, että tietysti siis _jotain_ viemisiä viedään, esim. lämpimässä säilyvää herkkua, pari pulloa viiniä tms. ja vaikka niitä serviettejä.

Vierailija
1491/1992 |
21.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tän on pakko olla rölli. Miten muka 4 ihmistä edes ehtisivät juhannuksen aikana syömään tota määrää ruokaa. 

Vierailija
1492/1992 |
21.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuon rahallinen arvo on varmaan alle 100 euroa. Jos ei tarvitse tuoda omia ruokia mukana, niin halvalla pääset. Nuo viinipullot kun korvaat vielä 2 kpl hanaviineillä, niin pääset halvemmalla + tuplamäärä juotavaa, niin kaikilla on vieläkin mukavampaa.

Teillä syödään normaalisti 100€/hlö illassa? Kultaakin syötte?

Vierailija
1493/1992 |
21.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuorempana olisin ollut sitä mieltä, että AP:n saama lista oli kohtuuton. Jos nyt tulisi samanlainen pyyntö, niin tuulettaisin, kun pääsee helpolla ja edullisesti viettämään laadukasta juhannusta. Kutsujat todennäköisesti käyttävät tunteja (kymmeniä?) vieraiden tuloon valmistautumiseen - ja mun ei tarvi muuta kuin käydä pikku mutka kaupassa.

Tämä.

Itseasiassa monestikkin isäntäväki todella joutuu laittamaan paikkoja kuntoon päivätolkulla. Samoin saunojen , paikkojen jynssäys, ikkunoiden pesu, mattojen pesu. Liinavaatteet, grillit, kaasut, rautakauppa käynnit. Ruohonleikkuu. Terassit.

Veneiden ja rannan putsaus.

Jos mietitään työmäärää ja taloudellista panostusta, niin kyllä siellä melkonen panos on useinkin taustalla.

Siinä mielessä, jos osallistujia on paljon, on nyyttäri hyvä, jos halutaan pöytään hyvät tarjoilut.

Varsinkin jos juhannus kestää päivätolkulla ja on 10 henkeä, niin kyllä hyvä on maksajiakin olla.

Tällä mentaliteetilla ei kyllä kannata juhlia järjestää lainkaan. Sama joillakin jotka laskevat, että häihin on tuotava vähintään 100 euron lahja jotta kattaa ruokakustannuksensa.

Muualla Euroopassa on tapana tarjota esim kutsumalleen  ystäväpariskunnalle ravintolassa illallinen. Varmaan käsittämätön ajatus näille, jotka räknäävät mökin siivouskulutkin laskuun joka kutsutun kanssa on tasattava.

Vierailija
1494/1992 |
21.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on yhteen mökilliseen kaveripariskuntaa niin tuttavallinen suhde, että tuo ei yllättäisi. Paitsi ehkä sisältö joiltain osin. Mutta minusta on selvää, että kun mökkeilen luonaan, maksan ainakin ruokani ja osallistun töihin.

Vierailija
1495/1992 |
21.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutsuin kerran kavereita mökille joulun viettoon. Kerroin etukäteen selkeästi, että olen samaan aikaan itse paastolla enkä valmista ruokaa, mutta idea onkin viettää yhdessä aikaa, seurustella, saunoa, hiihtää, olla luonnossa, pelata jne. nauttia ystävien kesken olosta.

Jengi tuli mökille talviseen korpeen ilman yhtään mitään paitsi omat vaatteet. Lähimpään kauppaan on 28 km ja pikku kylällä kaikki oli kiinni joulunpyhien ajan ja viikonloppu heti perään. Oli tunnelmallinen 5 pv. kun join itse paastomehuja ja kukoistin jo toisen paastoviikon euforiassa. Vieraat kitui nälässä eivätkä voineet uskoa, etten ollut ostanut heille kinkkuja, laatikoita, viinejä ja makkaroita. Kaapit olivat täysin tyhjät yrttiteepusseja lukuun ottamatta.

Kivaa muistaakseni silti oli. Ja joku sai pilkillä sellaisen pienen kalan, paistoivat sen nuotiolla. Hyvää kuulemma oli.

Vierailija
1496/1992 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha ketju jo, mutta jospa tänä juhannuksena harvempi yllättyisi.

Tässähän on käynyt nyt niin, että ap on sekoittanut päivälliskutsun ja mökkiviikonloppukutsun. Se, että pyydetään mökille juhannuksen viettoon, ei todellakaan ole sama asia kuin juhliin tai syömään kutsu.

Aplta on unohtunut se kaikkein tärkein: *Toisinko jotain?* tai *Mitäs mä toisin?*, eli perus käytöstavat. Muut ovat tätä ensin naureskelleet *Se meinaa oikeasti tulla syömään ja juomaan muiden laskuun* sitten se on kääntynyt jo ärsytykseksi *laitetaan sille semmonen lista että tajuaa olla tulematta*.

Yhteinen mökkiviikonloppu tarkoittaa vähintään omien ruokien vientiä, yleensä yhteisten jakoa. Ei mökille tuliaisia tarvitse viedä, kukaan tarvii kynttilöitä ja servettejä. Ja tämä on itsestään selvää.

Tuo kutsuttuna tuliaisten kanssa meno koskee parin tunnin kyläilyä, juhlia ja ruokailua toisen luona.

Vierailija
1497/1992 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan OK suhteessa mökin emäntään. Tuostahan puuttuu vielä kaikki ruuat ja muut juomat. Ne maksavat moninkertaisesti. Jos ovat aina toimineet sillä periaattella, että yhdessä maksetaan kaikki kulut. On siinä muutakin hommaa emännällä, kuten siivoukset ym. Ei se ole halpaa viettää juhannusta mökilläkään.

Vierailija
1498/1992 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässähän on käynyt nyt niin, että ap on sekoittanut päivälliskutsun ja mökkiviikonloppukutsun. Se, että pyydetään mökille juhannuksen viettoon, ei todellakaan ole sama asia kuin juhliin tai syömään kutsu.

Aplta on unohtunut se kaikkein tärkein: *Toisinko jotain?* tai *Mitäs mä toisin?*, eli perus käytöstavat. Muut ovat tätä ensin naureskelleet *Se meinaa oikeasti tulla syömään ja juomaan muiden laskuun* sitten se on kääntynyt jo ärsytykseksi *laitetaan sille semmonen lista että tajuaa olla tulematta*.

Yhteinen mökkiviikonloppu tarkoittaa vähintään omien ruokien vientiä, yleensä yhteisten jakoa. Ei mökille tuliaisia tarvitse viedä, kukaan tarvii kynttilöitä ja servettejä. Ja tämä on itsestään selvää.

Tuo kutsuttuna tuliaisten kanssa meno koskee parin tunnin kyläilyä, juhlia ja ruokailua toisen luona.

Mut siis, tässähän aloittaja oli menossa yhdeksi illaksi ja lähtemässä pois seuraavana päivänä aamiaisen jälkeen. Mun mielestä reilumpaa olisi kertoa nyyttäreistä heti alkuunsa (ne on ihan ok, mut ei voi olettaa, että muut tietää, millä mielellä kutsu on esitetty) ja jättää vittuilut väliin.

Vierailija
1499/1992 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan OK suhteessa mökin emäntään. Tuostahan puuttuu vielä kaikki ruuat ja muut juomat. Ne maksavat moninkertaisesti. Jos ovat aina toimineet sillä periaattella, että yhdessä maksetaan kaikki kulut. On siinä muutakin hommaa emännällä, kuten siivoukset ym. Ei se ole halpaa viettää juhannusta mökilläkään.

Jos ei halua siivota eikä valmistella eikä järjestää, ei kutsu vieraita. Easy as that. Ei vieraat ole mitään velkaa siitä, että ovat saaneet kutsun.

Vierailija
1500/1992 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyseessähän on muutaman tunnin vierailu kutsuttana. Illasta seur. aamuun.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi viisi