Olisiko sinusta ihan ok, jos olisit menossa juhannuksena KUTSUTTUNA toisen mökille ja kutsujalta tulisi tällainen viesti -->
Moi! Voisitko tuoda tullessas seuraavat asiat:
-4pll viiniä (kaksi valkoista, kaksi punaista)
-esipaistettuja patonkeja 10kpl
-4x250g kirsikkatomaatteja
-yksi laatikko (5kg) mansikoita
-serviettejä (20kpl)
-Geisha-keksipaketteja 2kpl
-tillipuska
Painotan, siis painotan, että minut on KUTSUTTU viettämään juhannusta. En ole tuppautunut mihinkään ja olin ajatellut viettää juhannuksen yksin Helsingissä. Ja se on aivan fine. Rakastan hiljaista, kesäistä juhannusta Helsingissä, kun kadut ovat tyhjiä. Kaveri vain piti tätä juhannusperinnettäni niin säälittävänä, että KUTSUI minut mökille, jonne on tulossa myös neljä muuta kaveria.
Toki olin ajatellut jo etukäteen viedä viinipullon ja rasian (rasian, en 5kg laatikkoa!) mansikoita, mutta en todellakaan ajatellut, että joutuisin 100 eurolla tuomaan ruokaa ja juomaa sinne.
Onko tämä ihan ok? Kun siis asiasta ei ole sovittu mitään etukäteen ja huomenna pitäisi sinne lähteä ajamaan.
Kommentit (1992)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä aioit syödä siellä? Jotain kutsujan tarjoamaa?
Onhan tuo lista naurettava, muta voit vastata, että: tuot omat ruuat ja juomat, sopiiko se sinulle?
Ja lisäksi viet tuliaiset.Mulla ei ole ollut tapana osallistua tarjoiluihin, kun olen mennyt kutsuttuna johonkin. On aivan eri asia kaikenlaiset illanistujaiset, nyyttärit, piknikit, yhteiset joulut, vaput ja muut. Mutta jos menen jonkun häihin, YO-juhliin, 50v-juhliin, en todellakaan oleta, että "toisin tullessani" 100 eurolla tarjoomuksia.
Jos tämä juhannus olisi ollut meidän joku yhteinen perinne tai kävisin kaverin mökillä koko ajan tai tämä olisi yhteisesti sovittu juttu, niin tottakai mentäisiin yhteisin eväin. Mutta kun nyt oli kyseessä kutsu viettää juhannusta siellä. Sanoin, että vietän juhannukseni aina Helsingissä, mutta kaveri halusi ehdottomasti kutsua viettämään kerrankin perinteistä juhannusta hänen mökilleen.
ap
Oikeasti ajattelit mennä valmiiseen pöytään, syödä, juoda ja majoittua kolme päivää kaverisi piikkiin?? Kuulostaa oudolta minusta. Useamman päivän mökkireissu on kuitenkin eri asia kuin illanistujaiset tai parin tunnin yo-juhlat. Itse pitäisin itsestäänselvyytenä, että ruoka- ja juomakulut jaetaan osallistujien kesken.
Jos minä kutsun, niin todellakin kerron silloin, kun kutsun, että kyseessä olisi nyyttärit ja neiti A tuo sen ja sen, neiti B sitä ja tätä, neiti C niitä ja näitä ja sinä voisit tuoda sellaisen ja tällaisen... Emäntänä ottaisin myös päävastuun tarjottavista. Tuliaiset on ok, mutta jos joku muuten vaan päättäisi tuliaisina tuoda viikon ruuat, niin olisin järkyttynyt... Toki vieraan on fiksua kysyä, että mitä hän voisi tuoda (mikäli en ole maininnut nyyttäreistä), ettei olisi yllättäen jääkaapissa 50 kpl pihvejä ja makkaraa ja siinä tapauksessa kertoisin, ettei ainakaan mitään grillattavaa - talo tarjoaa.
Vierailija kirjoitti:
Olenko mä ainoa, josta toi ei tunnu paljolta?
Siis jos menisin ostamaan pelkästään itselleni, niin sitten joo olis liikaa mansikkaa, mutta tossahan ostetaan mansikat koko porukalle, vstaavasti joku tuo makkarat koko porukalle tai ostaa kahvit ja aamiaistarpeet.
Tää on just se, mitä mökkivieraat ei ymmärrä.
Paketti makkaraa per lärvi ei ihan vastaa sitä, että yksi ostaa pullon viiniä + kilon mansikoita + kaksi patonkia + rasiallinen tomaatteja per lärvi.
Kuinka monta päivää siellä on tarkoitus olla? Sunnuntaihin asti?
Jos on kutsuttu niin veisin pienen tuliaisen, omat viinat ja kysyisin että paljonko olen velkaa syömisistä. Tarjoaisin ruokarahaa 20€ päivä.
En ymmärrä, miksi jotkut kutsuu koko lastin kerjäläisiä mökilleen juhannukseksi. Eri asia tietysti, jos olet mallin mitoissa.
Jos olisin ap, laittaisin viestiä, että nyt kyllä vähän viluttaa ja kurkussa tuntuu ikävältä. Taitaa olla koronan oireita, joten jäät varmuuden vuoksi kotiin.
Eiköhän siinä ruokatilauksessa ollut se perimmäinen syy, miksi sinut väen vängällä pitäisi saada mukaan juhliin.
No kyllä pitäisi tietää henkilöt ketkä pyytää, ja kuinka varakkaita ovat? Ihme juttuu taas. Ainahan voit mainita että tuon sitten kauppakuitin mukana. Noin ohimennen siis.
Ei tuollainen ole ok. En itse ainakaan kehtaisi ensin kutsua ystävää kylään ja sitten JÄLKIKÄTEEN lähettää ostoslistaa. Nyyttäriperiaate on oikein kiva, mutta siitä täytyy sopia etukäteen. Ei toiselle voi vain ilmoittaa mitä hänen pitää tuoda vaan yhdessä sovitaan kuinka paljon ollaan valmiita käyttämään rahaa ja mitä kaikkea hommataan. Kaikilla ei nimittäin edes olisi varaa tuohon ostoslistaan.
Jos minä esitän kutsun eikä heti ole puhetta nyyttäreistä niin en voi olettaa kutsutun hommaavan mitään. Ja vaikka nyyttäreistä puhuttaisiinkin niin tuo lista on vieraalle kohtuuton jos asiasta ei ole yhdessä sovittu.
Kutsujalla on kyllä käynyt nyt kömmähdys. Nyyttäriperiaate on ilmoitettava kutsun yhteydessä.
Vieraan ominaisuudessakin on yleensä viisainta kysyä heti kutsun aikaan, että voiko jotain tuoda. Jos vaatimukset eivät sovi omaan ajatukseen siitä, miten haluaa iltaan valmistautua, voi vielä kieltäytyä kohteliaasti.
Muutenkin nyyttärien ajatus perustuu sille, että jokainen työ sen määrän tarjottavaa mitä on itsekin syömässä siinä ajassa, oli se sitten mitä vain. Jos kaikki tuovat 5 hengen ruuat, kokonaismäärä on liian suuri. Tuossa ap:lta pyydetyssä määrässä on yli yhden hengen tarpeet selvästi.
Minusta kutsuja voi kyllä juhlien alla pyytää vieraita tuomaan jotain kohtuuden rajoissa olevaa. Etenkin, jos ollaan jossain saaressa josta ei enää helposti pääse kauppaan. Isot ostokset sitten erikseen ja ehdottomasti tarjoudutaan maksamaan takaisin vieraalle.
En ymmärrä ap:n dissaamista. On ihan eri juttu kun porukalla sovitaan vaikka yhteisestä juhannuksen vietosta ja jaetaan tuomiset/kustannukset. Kun itse kutsun vieraita, on lähtökohta se että itse tarjoan. Vieraat voivat halutessaan kysyä mitä voisi tuoda tai tuoda jotain omasta päästään, mutta oletusarvoisesti se ei ole. Jos ap on paikalla yhden päivän ja yön on ihan kohtuutonta lähettää hänelle listaa koko juhannuksen syömisistä.
Muistan vielä kun tuttu lähetti kutsun juhliinsa, mihin olisi pitänyt pukeutua iltapukuun ja maksaa ”illalliskortti”. Joo, opiskelijoina ei menty. Tai kun ystävä piti nelikymppiset ravintolassa ja jokaisen piti itse maksaa ruuat ja juomat. Jokainen järjestäköön sellaiset juhlat joihin on varaa ja jos ei ole, niin jättää järjestämättä. Nyyttärit on asia erikseen, mutta minusta nekin ovat enemmän opiskelijoiden heiniä kuin työssäkäyvien aikuisten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä aioit syödä siellä? Jotain kutsujan tarjoamaa?
Onhan tuo lista naurettava, muta voit vastata, että: tuot omat ruuat ja juomat, sopiiko se sinulle?
Ja lisäksi viet tuliaiset.Mulla ei ole ollut tapana osallistua tarjoiluihin, kun olen mennyt kutsuttuna johonkin. On aivan eri asia kaikenlaiset illanistujaiset, nyyttärit, piknikit, yhteiset joulut, vaput ja muut. Mutta jos menen jonkun häihin, YO-juhliin, 50v-juhliin, en todellakaan oleta, että "toisin tullessani" 100 eurolla tarjoomuksia.
Jos tämä juhannus olisi ollut meidän joku yhteinen perinne tai kävisin kaverin mökillä koko ajan tai tämä olisi yhteisesti sovittu juttu, niin tottakai mentäisiin yhteisin eväin. Mutta kun nyt oli kyseessä kutsu viettää juhannusta siellä. Sanoin, että vietän juhannukseni aina Helsingissä, mutta kaveri halusi ehdottomasti kutsua viettämään kerrankin perinteistä juhannusta hänen mökilleen.
ap
Oikeasti ajattelit mennä valmiiseen pöytään, syödä, juoda ja majoittua kolme päivää kaverisi piikkiin?? Kuulostaa oudolta minusta. Useamman päivän mökkireissu on kuitenkin eri asia kuin illanistujaiset tai parin tunnin yo-juhlat. Itse pitäisin itsestäänselvyytenä, että ruoka- ja juomakulut jaetaan osallistujien kesken.
Olen menossa juhannusaatoksi ja yhdeksi yöksi. Lähden huomenna, palaan jo lauantaiaamuna. Ei siinä mökkeillä kolmea päivää kenenkään piikkiin.
Ja kyllä, olin kuvitellut meneväni valmiiseen pöytään, kuten olen tähän astisessa elämässäni aina kutsuttuna mennyt. Samoin jos olen kutsunut mihin tahansa tilaisuuteen ketä tahansa, niin koskaan en ole ketään pyytänyt mitään tuomaan. En ikinä.
ap
Melkoinen prinsessa ole kyllä, minä laitan viemistä mukaan lapsillekkin jos menevät kutsuttuna kaverinsa mökille viikonlopuksi. Kukaan ei ole koskaan pyytänyt mutta kuuluu mielestäni hyviin tapoihin.
Toivottavasti viemiset on sitten jotain pientä esimerkiksi kahvipaketti, keksejä ja pientä naposteltavaa (säilyvää) eikä erilaisia grillilihoja ja monta pakettia makkaraa. Sitten, kun ruokaa on liikaa, niin sitä on liikaa ja se on kurjaa heittää mitään pois. Esimerkiksi me ei raahata mökiltä kotiin mitään makkarapaketteja eikä jätetä niitä myöskään jääkaappiin.
Vierailija kirjoitti:
No kyllä pitäisi tietää henkilöt ketkä pyytää, ja kuinka varakkaita ovat? Ihme juttuu taas. Ainahan voit mainita että tuon sitten kauppakuitin mukana. Noin ohimennen siis.
Juuri näin. Kyllä sen verran pitäisi tuntea etukäteen (jo oman turvallisuudenkin takia). Mutta tämähän oli siis provo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olenko mä ainoa, josta toi ei tunnu paljolta?
Siis jos menisin ostamaan pelkästään itselleni, niin sitten joo olis liikaa mansikkaa, mutta tossahan ostetaan mansikat koko porukalle, vstaavasti joku tuo makkarat koko porukalle tai ostaa kahvit ja aamiaistarpeet.
Tää on just se, mitä mökkivieraat ei ymmärrä.
Jos minä kutsun jonkun luokseni syömään, tarjoan ruoan. Jos pidän juhlat, eikä kyseessä ole mitkään nyyttäribileet, tarjoan kaiken. Tietenkin. Kuten jo aiemmin kirjoitin, niin on eri asia sopia yhteisesti nyyttäreistä ja tuotavista, mutta kutsuttuna ei pitäisi oletusarvoisesti jakaa kaikkea ruokakustannusta tasan.
ap
Onko sinut kutsuttu siis yhdelle aterialle vai 3 päiväksi?
Syödään perjantai-iltana, lauantaiaamuna lähden jo takaisin kaupunkiin. Yksi yö siis. En tiedä muista, voivat jäädä vaikka loppukesäksi sinne. Itse olen siis alle vuorokauden siellä.
ap
Sinut on siis kutsuttu ainoastaan yhdeksi yöksi? Vai oletko itse päättänyt että viivyt vain yhden yön. Tuo lista kuulostaa siltä, että kutsuja olettaa sinun viipyvän koko juhannuksen eikä lähtevän pois jo juhannuspäivän aamuna.
Vie patongit ja servetit ja sano, että kaikki muu oli loppu. Outoa, että keksitkin on tarkkaan määritelty.
Jos meidän mökille kutsutaan joku vaikka juhannusaatoksi, niin ihan tasan tarjotaan IHAN KAIKKI. Tietenkin, koska me ollaan kutsuttu. Ei käy edes mielessä, että vieraan pitäisi jotenkin korvata meille se, että saa tulla käyttämään meidän mökkiä. Mitä ihmettä?! Miksi siitä pitäisi jotain korvausta saada? Jos ei ole varaa ylläpitokuluihin, niin sitten ei kannata pitää mökkiä ollenkaan. Jos ei ole varaa kestitä vieraita, niin sitten niitä joko ei kutsuta, tai jo etukäteen sovitaan kulujen jakamisesta.
Meidän kaverit kyllä vastaavat kutsuun yleensä, että tulevat mieluusti samalla kysyen, mitä voisivat tuoda tullessaan. Vastaan aina, että ei tarvitse tuoda mitään, paisti jos haluaa esim juomaksi juuri jotakin ihan tiettyä (esim että meillä on kyllä olutta tarjolla, mutta jos haluaa jotain tiettyä pienpanimon erikoisolutta, niin sitten tuokoon omat, niin saa mieleistään). Yleensä tuovat tuliaisena just viinipullon ja esim sen mansikkarasian, ihan just niin kuin ap:kin olis tehnyt. Se on kiva ylläri, mutta en odota mitään sellaista.
Jos me haluttaisi vetää homma nyyttärimeiningillä, niin siitä sovittaisiin jokaisen kutsutun kanssa jo etukäteen, eikä läheteltäisi mitään ostoslistoja vaan yksipuolisesti ilmoittaen. Eikä varsinkaan vasta päivää ennen saapumista!
Ihmetyttäisi itseänikin ap:n tilanteessa. Mutta kai se olisi vaan ystävällisesti kysyttävä, että onko minun tosiaan tarkoitus kaikki nämä ostokset kustantaa, vai oliko viestistä unohtunut tieto, että kutsuja kyllä kuittaa kulut, kun pääsen perille. Ei nimittäin todellakaan olisi minullekaan ok tuollaista listaa ostella, kun ei tuollaisesta ole ollut mitään puhetta.
Ei sekään ole kyllä ok että menee pariksi päiväksi täysihoitoon pienen mansikkarasian ja halvan viinipullon kanssa, ja siihenkin pitäisi emännän vielä reagoida että "eihän sinun olisi tarvinnut".
Ainoa mitä moitin tuossa on se, ettei ole ennakkoon sovittu selkeästi paljonko jokainen maksaa, lista on aika pitkä lyhyestä vierailusta ja viime hetkellä lähetetty.
Aika monilla lienee ystävä- tai sukulaisporukassa tapana hoitaa juhannus nyyttäriperiaatteella. Silloin tosin yleensä on kyse useamman päivän juhlimisesta, ei vajaasta vuorokaudesta.
Jos olen emännöinyt juhannusta, tarjoamme itse yleensä tulokahvit ja juhannusaaton aterian. Aamulla keittelen kahvia ja laitan kevyttä aamupalaa ensimmäisenä herääville, joku perhekunta laittaa sitten kaikille brunssin. Sinkku saa vastuulleen iltapäiväkahvit tai osallistuu jonkun pariskunnan tarjoiluihin. Jollain toisella perheellä on juhannusillan ateria.
Yleensä ollaan päästy hyvin sopuun tarjoiluista ja aikatauluista. Toki itse varustaudun kaikilla perustarpeilla ja vähän ylimääräisellä ja häärään apuna tarvittaessa.
Minä voisin toimia noin, jos kysymys on hyvästä ystävästä ja mökiltä kauppaa olisi kymmeniä kilometrejä.
Tietysti kysyisin, onko ok. tuoda ne tullessasi ja pyytäisin tilinumeroa.
Usein siinä mökin lähikaupassa on vain perustarvikkeita, ei viiniä tai edes servettejä.
Onhan tuo selvästi harkitun oloinen lista, jopa ilmeisesti hintoja on vertailtu, koska on erikoisen pieniä määriä jotain ja taas toisaalta jotain koko porukalle.
Kolmen päivän aikana tulee helposti syötyä vähintään 5 kertaa, monet vielä useamminkin.
Se on tietysti outoa, ettei ole keskusteltu ennalta miten hankitaan ja hoidetaan ruokailuun liittyvät asiat. Kutsu tarkoittaa yleensä muuta, mutta jos kyse on kaveripiiristä, jolla vakiintuneita tapoja, ovat ehkä unohtaneet kertoa niistä. Kannattaa ehkä kysyä, jos epäilyttää.
Minusta tuo kuitenkin viittaa sovittuihin järjestelyihin ja hankintalista on tehty harkiten, suhteessa hintaan.
Aina voi perua, jos epäilyttää.
Esimerkiksi minä menen aina tyhjin käsin, ei ole käynyt edes mielessä, että veisin jotain. Tai no joo, jonkun kesäkukan ehkä. Kaikilla on nykyisin liikaa tavaraa, krääsää ei siis kannata kantaa ja kutsuja on yleensä varautunut saapumiseeni ylimääräisellä ruualla. Se tässä "tule mökille juhannuksena" -kutsussa on ideana, sinne mökille pyytäjä järjestää olosuhteet sellaisiksi, että vieras on vieras, ei Woltin lähetti.