Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olisiko sinusta ihan ok, jos olisit menossa juhannuksena KUTSUTTUNA toisen mökille ja kutsujalta tulisi tällainen viesti -->

Vierailija
24.06.2021 |

Moi! Voisitko tuoda tullessas seuraavat asiat:

-4pll viiniä (kaksi valkoista, kaksi punaista)
-esipaistettuja patonkeja 10kpl
-4x250g kirsikkatomaatteja
-yksi laatikko (5kg) mansikoita
-serviettejä (20kpl)
-Geisha-keksipaketteja 2kpl
-tillipuska

Painotan, siis painotan, että minut on KUTSUTTU viettämään juhannusta. En ole tuppautunut mihinkään ja olin ajatellut viettää juhannuksen yksin Helsingissä. Ja se on aivan fine. Rakastan hiljaista, kesäistä juhannusta Helsingissä, kun kadut ovat tyhjiä. Kaveri vain piti tätä juhannusperinnettäni niin säälittävänä, että KUTSUI minut mökille, jonne on tulossa myös neljä muuta kaveria.

Toki olin ajatellut jo etukäteen viedä viinipullon ja rasian (rasian, en 5kg laatikkoa!) mansikoita, mutta en todellakaan ajatellut, että joutuisin 100 eurolla tuomaan ruokaa ja juomaa sinne.

Onko tämä ihan ok? Kun siis asiasta ei ole sovittu mitään etukäteen ja huomenna pitäisi sinne lähteä ajamaan.

Kommentit (1992)

Vierailija
121/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos aloittaja menee KUTSUTTUNA mökille ovat oletettavasti ennestään tuttuja ihmisiä. Ehkä jo vuosia tunteneet.

Miten vaikeata on kysyä reilusti miten nuo mahdollisesti tuomiesi tavaroiden kustannukset jaetaan.

Jos kerran emäntä tohtii laittaa tuollaisen listan niin miten ei itse tohtisi kysyä hintaa.

Monesti ihan selkeästi kysymällä monet asiat selviää ihan hyvin.

Itse tekisin niin, että ihan vanhanaikaisesti soittamalla ottaisin yhteyttä, tekstiviesteillä tulee usein tylympi tunnelma kuin puhumalla ja puhumalla voi tarkentaa. En tykkää monista viestien tarkistusten tarkistamisista.

Sanoisin, että voin tavarat kyllä tuoda, mutta minä en pysty nyt niitä kaikkia maksamaan, tämä siis minun kohdallani ihan tosi asiakin. Vai miten kustannukset on tarkoitus jakaa.

Voin maksaa osan, oman osuuteni, mutta loput ostokset pitää jotenkin hoitaa rahallisesti minun tililleni ensin.

Sanoisin, että tulen mielelläni kyllä, jos näin sopii, mutta valitettavasti elämäntilanteeni nyt on tämä minkä kerroin.

Jos tämä ei jostain syystä sovi tai tuntuu nihkeältä niin sitten varmaan peruisin tuloni.

Lista oli niin pitkä, että ehkä emäntä oli kiireessä unohtanut mainita kustannuksista. Tai sitten olet varakas oikeasti.

Yhdelle ihmiselle kustannettavaksi aivan liikaa.

Ellei ole koko viikkoa siellä.

Vierailija
122/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpi, olit ajatellut vai et ajatellut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei olisi ok. Kun kutsutaan niin silloin myös tarjotaan. Hyvä vieras vie omasta tahdosta tuliaisia.

Menetkö siis useinkin kutsumatta ja silloin pyydät ostoslistan?

Aloituksen lista on ihan ok. Juhannus on erikoisjuhla, varmasti nautitaan porukalla useampi ateria. 100€ /vierailija on ihan maltillinen budjetti juomineen.

Vierailija
124/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laita nyt ap tarkentavaa viestiä sille kutsujalle ja kysy, että kuka ne ostokset maksaa. On täysin kohtuutonta odottaa sinun maksavan nuo varsinkin kun olet paikan päällä vain yhden yön yli.

Ensinnä: noloa kysyä tuota

Toiseksi: vastaus on mahdollisesti ”sinä maksat”

Sen jälkern noloa alkaa perumaan reissua.

Ensinnä: Minä kyllä ihan rennosti kysyisin, että kukas nämä maksaa?

Toiseksi: Jos vastaus on "sinä", vastaisin, että no en todellakaan maksa tällaista summaa yhden yön oleskelusta. 

Kolmanneksi: Reissu peruuntuisi tuossa tapauksessa ihan automaattisesti. Luuria korvaan.

Vierailija
125/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta tuo ei rahallisesti ole kovin paljoa

Ei se rahallisesti olekaan mikään iso juttu. Kyse ei ole pelkästään rahasta, vaan siitä, että pitääkö kutsuttuna tuoda ruoat mukana tai osallistua tasan kaikkiin kustannuksiin? 

ap

Kyllä jos tarkoitus on järjestää monen ihmisen nyyttärit/illanistujaiset eikä esimerkiksi syntymäpäivä, häitä tms. mutta kannattaa varmaan jättää nyt vaan suosiolla menemättä jos noin kovasti jo tässä vaiheessa hiertää

Vierailija
126/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ok. Ennakkoon pitäisi puhua ja sopia sekä kertoa paljonko panostusta odotetaan yhdeltä vieraalta, sekä antaa aikaa ostosten tekemiseen.

Tottakai itselleni on selvää että en voi ilmaiseksi mennä syömään päiviksi vaikka olisin kuinka kutsuttu enkä haluaisikaan. Mutta on hirveän pitkä lista ja viime hetkellä lähetetty. Jäisin kotiin. On helpompaa ja halvempaa. Sanoisin ihan suoraan. Ei sinuakaan ole erityisen huomaavaisesti kohdeltu.

Vierailija
127/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä aioit syödä siellä? Jotain kutsujan tarjoamaa?

Onhan tuo lista naurettava, muta voit vastata, että: tuot omat ruuat ja juomat, sopiiko se sinulle?

Ja lisäksi viet tuliaiset.

Mulla ei ole ollut tapana osallistua tarjoiluihin, kun olen mennyt kutsuttuna johonkin. On aivan eri asia kaikenlaiset illanistujaiset, nyyttärit, piknikit, yhteiset joulut, vaput ja muut. Mutta jos menen jonkun häihin, YO-juhliin, 50v-juhliin, en todellakaan oleta, että "toisin tullessani" 100 eurolla tarjoomuksia.

Jos tämä juhannus olisi ollut meidän joku yhteinen perinne tai kävisin kaverin mökillä koko ajan tai tämä olisi yhteisesti sovittu juttu, niin tottakai mentäisiin yhteisin eväin. Mutta kun nyt oli kyseessä kutsu viettää juhannusta siellä. Sanoin, että vietän juhannukseni aina Helsingissä, mutta kaveri halusi ehdottomasti kutsua viettämään kerrankin perinteistä juhannusta hänen mökilleen. 

ap

Oikeasti ajattelit mennä valmiiseen pöytään, syödä, juoda ja majoittua kolme päivää kaverisi piikkiin?? Kuulostaa oudolta minusta. Useamman päivän mökkireissu on kuitenkin eri asia kuin illanistujaiset tai parin tunnin yo-juhlat. Itse pitäisin itsestäänselvyytenä, että ruoka- ja juomakulut jaetaan osallistujien kesken.

Olen menossa juhannusaatoksi ja yhdeksi yöksi. Lähden huomenna, palaan jo lauantaiaamuna. Ei siinä mökkeillä kolmea päivää kenenkään piikkiin.

Ja kyllä, olin kuvitellut meneväni valmiiseen pöytään, kuten olen tähän astisessa elämässäni aina kutsuttuna mennyt. Samoin jos olen kutsunut mihin tahansa tilaisuuteen ketä tahansa, niin koskaan en ole ketään pyytänyt mitään tuomaan. En ikinä. 

ap

Vierailija
128/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on taatusti provo ja ap kihertelee tyytyväisenä, mutta jos ei ole niin kaveri ihmettelee miksi ap ei kysele mitä vois tuoda ja toimii itse. Tosin, provohan tää on.

Vierailija
129/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan tuo lista naurettava, muta voit vastata, että: tuot omat ruuat ja juomat, sopiiko se sinulle?

Mulla ei ole ollut tapana osallistua tarjoiluihin, kun olen mennyt kutsuttuna johonkin. On aivan eri asia kaikenlaiset illanistujaiset, nyyttärit, piknikit, yhteiset joulut, vaput ja muut. Mutta jos menen jonkun häihin, YO-juhliin, 50v-juhliin, en todellakaan oleta, että "toisin tullessani" 100 eurolla tarjoomuksia.

Jos tämä juhannus olisi ollut meidän joku yhteinen perinne tai kävisin kaverin mökillä koko ajan tai tämä olisi yhteisesti sovittu juttu, niin tottakai mentäisiin yhteisin eväin. Mutta kun nyt oli kyseessä kutsu viettää juhannusta siellä. Sanoin, että vietän juhannukseni aina Helsingissä, mutta kaveri halusi ehdottomasti kutsua viettämään kerrankin perinteistä juhannusta hänen mökilleen. 

ap

Oikeasti ajattelit mennä valmiiseen pöytään, syödä, juoda ja majoittua kolme päivää kaverisi piikkiin?? Kuulostaa oudolta minusta. Useamman päivän mökkireissu on kuitenkin eri asia kuin illanistujaiset tai parin tunnin yo-juhlat. Itse pitäisin itsestäänselvyytenä, että ruoka- ja juomakulut jaetaan osallistujien kesken.

No justiin kun katsos ei ajatellut. Sanoi menevänsä pe ip/ilta ja lähtevänsä la aamu, olevansa siellä siis alle vuorokauden. Mitä tällä tiedolla pidät itsestään selvyytenä, sitä, että makselet isäntäväen ensi vuoden pakastemansikat?

Vierailija
130/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Olen menossa juhannusaatoksi ja yhdeksi yöksi. Lähden huomenna, palaan jo lauantaiaamuna. Ei siinä mökkeillä kolmea päivää kenenkään piikkiin.

Ja kyllä, olin kuvitellut meneväni valmiiseen pöytään, kuten olen tähän astisessa elämässäni aina kutsuttuna mennyt. Samoin jos olen kutsunut mihin tahansa tilaisuuteen ketä tahansa, niin koskaan en ole ketään pyytänyt mitään tuomaan. En ikinä. 

ap

Suurin osa ei kuitenkaan ole mennyt toisen mökille viinipullon ja 6 euron mansikkarasian kanssa. Ikinä.

Vierailija
131/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkäpä sinut on väkisin kutsuttu juuri tuon takia että saavat sinut tuomaan kalliita tarvikkeita. 

Vierailija
132/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiks asiat selviä juttelemalla paremmin?

Mä koen, että tämä on hirveän kiusallinen tämä tilanne. Olin olettanut, ettei minun kutsuttuna tarvitse viedä mitään ja oletin, että hyvää hyvyyttäni ja hyvää vierauttani vien se viinipullon ja mansikkarasian. Ja emäntä olisi kiitollisena ottanut vastaan "voi kiitos, ei sun olisi mitään tarvinnut tuoda.." -puheella. Kuten normaalisti mun elämässä tähän asti.

Siksi kysyin täällä nyt, että onko tämä ihan ok. Elänkö jossain kuplassa, jossa tämä ei ole ok (mun omassa päässä) vai onko yleisestikin vähän outo pyyntö tähän aikaan viikosta, kun huomenna pitäisi olla jo perillä viettämässä sitä juhannusta kutsuttuna.

ap

Olet joko moukka tai ummikko. Ylipäätään jos johonkin kutsutaan, niin on kohteliasta kysyä miten on ajateltu hoitaa ruokailut, onko nyyttärit vai jaetaanko kulut jollain periaatteella. Moukka olettaa, että tottakai kaikki muut maksavat hänenkin sikailut ja dokailut, ummikko ei saa suutaan auki ja änkyttää sitten palstalle kuinka joku kehtaa pyytää osallistumista kuluihin. Kuuden ihmisen syömisiksi kaverisi +4 muuta ystävää +sinä ei tuossa oikeastaan ole paljon mitään, ainoa mikä vähän pistää silmään on mansikkalaatikko. Ei kukaan syö kiloa mansikoita kerrallaan. Muuten ihan kohtuulliset viemiset ja selviät niistä alle 60 eurolla.

Kas tässä:

4 pulloa viiniä á 8e = 32 e

10 patonkia á  0,55 e ( Ranskalaiset Patongit Rainbow) = 5,50e

4 rs kirsikkatomaattia á 2 e = 8 e

servietit = 1,45 e

2 kpl geisha keksit á 3,69 = 7,38 e

tilli =  1,19 e

mansikkalaatikko = olivat loppu kaupasta, et tuonut

Kyllä kutsuja kertoo kutsuajankohtana, että nämä on nyyttärit ja kertoo ostoslistan hyvissä ajoin. Ei päivää ennen tapahtumaa.

Vierailija
133/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mielestäni ok lista tuommoinen. Itse en kehtaisi sanoa tässäkään tilanteessa, kuten en monessa muussakaan mitä oikeasti ajattelen. Jos minulla olisi rahaa ja haluaisin mennä niin varmaan ostaisin pyydetyt ja purisin hammasta. Jos en niin hinkuisi mennä niin keksisin jonkin valkoisen valheen.

Vierailija
134/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"En osannut ollenkaan varautua tällaisiin kustannuksiin, minulle kun riittäisi paljon vähempikin vuorokaudeksi. En valitettavasti pysty tuomaan pyytämiäsi asioita, taitaa olla parempi että jään sittenkin kotiin niin kuin alunperin suunnittelin."

Vierailija
135/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy,

laitatko tilinron vai maksaako käteisellä.

Vierailija
136/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiks asiat selviä juttelemalla paremmin?

Mä koen, että tämä on hirveän kiusallinen tämä tilanne. Olin olettanut, ettei minun kutsuttuna tarvitse viedä mitään ja oletin, että hyvää hyvyyttäni ja hyvää vierauttani vien se viinipullon ja mansikkarasian. Ja emäntä olisi kiitollisena ottanut vastaan "voi kiitos, ei sun olisi mitään tarvinnut tuoda.." -puheella. Kuten normaalisti mun elämässä tähän asti.

Siksi kysyin täällä nyt, että onko tämä ihan ok. Elänkö jossain kuplassa, jossa tämä ei ole ok (mun omassa päässä) vai onko yleisestikin vähän outo pyyntö tähän aikaan viikosta, kun huomenna pitäisi olla jo perillä viettämässä sitä juhannusta kutsuttuna.

ap

Olet joko moukka tai ummikko. Ylipäätään jos johonkin kutsutaan, niin on kohteliasta kysyä miten on ajateltu hoitaa ruokailut, onko nyyttärit vai jaetaanko kulut jollain periaatteella. Moukka olettaa, että tottakai kaikki muut maksavat hänenkin sikailut ja dokailut, ummikko ei saa suutaan auki ja änkyttää sitten palstalle kuinka joku kehtaa pyytää osallistumista kuluihin. Kuuden ihmisen syömisiksi kaverisi +4 muuta ystävää +sinä ei tuossa oikeastaan ole paljon mitään, ainoa mikä vähän pistää silmään on mansikkalaatikko. Ei kukaan syö kiloa mansikoita kerrallaan. Muuten ihan kohtuulliset viemiset ja selviät niistä alle 60 eurolla.

Kas tässä:

4 pulloa viiniä á 8e = 32 e

10 patonkia á  0,55 e ( Ranskalaiset Patongit Rainbow) = 5,50e

4 rs kirsikkatomaattia á 2 e = 8 e

servietit = 1,45 e

2 kpl geisha keksit á 3,69 = 7,38 e

tilli =  1,19 e

mansikkalaatikko = olivat loppu kaupasta, et tuonut

Kutsuja on joko moukka tai ummikko! Vasta 2000-luvulla on yleistynyt tämä "kutsun sinut meille, tuo tullessasi tarjottavat koko porukalle" -ilmiö. Eli joku haluaa bileet, mutta koska ei ole varaa tarjottaviin, niin kutsutuilta pyydetään ruuat ja juomat.

Ei nuo ole mitkään juhlat tai kutsut, nuo on pelkästään hyötysuhteeseen perustuvat syömingit. Vieraan ei koskaan tarvitse kysyä, mitä haluat minun tuovan! Vieras tuo sitä mitä haluaa.

Vierailija
137/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin tommosiiin mehukesteihin menisin, mutta voisin kyllä vaikka viidelläkympillä panostaa asialliseen saunailtaan jos semmoinen pikkuraha viihtyvyyttä parantaa.

Vierailija
138/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

ap

Melkoinen prinsessa ole kyllä, minä laitan viemistä mukaan lapsillekkin jos menevät kutsuttuna kaverinsa mökille viikonlopuksi. Kukaan ei ole koskaan pyytänyt mutta kuuluu mielestäni hyviin tapoihin.

Vierailija
139/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla olisi kyllä jo kellot soittaneet ja käämit kärähtäneet siinä vaiheessa, kun joku alkaa surkuttelemaan perinteitäni säälittäviksi ja jankkaamaan, että pitää mökille tulla. Jos nyt sitten vielä suostuisinkin (mikä lie mielenhäiriö) ja saisin litraisen mansikkakäskyn, menettäisin lopunkin kiinnostuksen lähteä jänkkääjäostattelijan mökille.

Itsekin siis epäilen, ikävä kyllä, että emäntä tuumaili, että jos saa sinut mökille suostumaan, saa myös suostumaan maksajaksi pakastemansikoille.

Oikeastaan tätä mäkin ihmettelin eniten. Miten joku kehtaa sanoa toiselle, että huonot perinteet, tule minun mökille. Omakin kokemus on, että silloin, kun on painostettu tekemään jotain, aikeet ei ole olleet mun kantilta useinkaan hyvät.

Vierailija
140/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"En osannut ollenkaan varautua tällaisiin kustannuksiin, minulle kun riittäisi paljon vähempikin vuorokaudeksi. En valitettavasti pysty tuomaan pyytämiäsi asioita, taitaa olla parempi että jään sittenkin kotiin niin kuin alunperin suunnittelin."

Tämä on hyvä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi seitsemän