Olisiko sinusta ihan ok, jos olisit menossa juhannuksena KUTSUTTUNA toisen mökille ja kutsujalta tulisi tällainen viesti -->
Moi! Voisitko tuoda tullessas seuraavat asiat:
-4pll viiniä (kaksi valkoista, kaksi punaista)
-esipaistettuja patonkeja 10kpl
-4x250g kirsikkatomaatteja
-yksi laatikko (5kg) mansikoita
-serviettejä (20kpl)
-Geisha-keksipaketteja 2kpl
-tillipuska
Painotan, siis painotan, että minut on KUTSUTTU viettämään juhannusta. En ole tuppautunut mihinkään ja olin ajatellut viettää juhannuksen yksin Helsingissä. Ja se on aivan fine. Rakastan hiljaista, kesäistä juhannusta Helsingissä, kun kadut ovat tyhjiä. Kaveri vain piti tätä juhannusperinnettäni niin säälittävänä, että KUTSUI minut mökille, jonne on tulossa myös neljä muuta kaveria.
Toki olin ajatellut jo etukäteen viedä viinipullon ja rasian (rasian, en 5kg laatikkoa!) mansikoita, mutta en todellakaan ajatellut, että joutuisin 100 eurolla tuomaan ruokaa ja juomaa sinne.
Onko tämä ihan ok? Kun siis asiasta ei ole sovittu mitään etukäteen ja huomenna pitäisi sinne lähteä ajamaan.
Kommentit (1992)
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuo ei rahallisesti ole kovin paljoa
Kannattaa joskus nostaa kaste pois omasta navasta. Ehkä silloin huomaat, ettei kaikkien elämäntilanne ole samanlainen kuin sinun. Ihmisten taloudelliset tilanteet ovat hyvin erilaisia, sinulle satanen voi olla pikku raha, toiselle se on kolmen viikon ruuat.
Mäkin omistaja on keksinyt, miten saa ilmaisen juhannuksen ja voi maksattaa kaiken muilla. Ilmankos on vängännyt sinne itselleen 'vieraita'.
Vastaisin, että on tullut vähän kurkku kipeäksi, joten joudun perumaan reissun.
Kyllähän mökille yleensä viedään tuliaisia. En ole itse mennyt tyhjin käsin.
Mutta tuo on liian paljon. Esimerkiksi 4 pulloa viiniä, ei yksi ihminen ehdi yksin juoda vaikka ajattelisi vievänsä omat juomansa itse.
Tai tietenkin joku ehtii, mutta kyllähän talokin jotain juomaa tarjoaa myös.
Aloittajalle sanoisin, että jos olet jo vuosia mennyt aina tyhjin käsin niin ovat alkaneet harmitella sitä ja siksi laittoivat tuon listan.
Eihän se sinällään ole kovin kallis jos ajattelee, että ottavat nyt taannehtivasti ilmaiset mökkeilysi vuosien ajalta. Sikäli ymmärrän jotenkin.
Olisikohan tehty joku herätys sinulle.
Tietysti paremminkin olisi asian voinut hoitaa ja puhumalla.
Sinkkunaisena olen aina ihmetellyt kun menen johonkin ja vien viiniä tms. Niin melkein aina vien yksin saman verran tuliaisia kuin jotkut pariskunnat. Ja olen saman ajan kuin muut. Joskus vähemmänkin.
Kuitenkin ne pariskunnat nauttivat kaikkia tarjottavia kaksinverroin, usein enemmänkin kun toinen on mies.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiks asiat selviä juttelemalla paremmin?
Mä koen, että tämä on hirveän kiusallinen tämä tilanne. Olin olettanut, ettei minun kutsuttuna tarvitse viedä mitään ja oletin, että hyvää hyvyyttäni ja hyvää vierauttani vien se viinipullon ja mansikkarasian. Ja emäntä olisi kiitollisena ottanut vastaan "voi kiitos, ei sun olisi mitään tarvinnut tuoda.." -puheella. Kuten normaalisti mun elämässä tähän asti.
Siksi kysyin täällä nyt, että onko tämä ihan ok. Elänkö jossain kuplassa, jossa tämä ei ole ok (mun omassa päässä) vai onko yleisestikin vähän outo pyyntö tähän aikaan viikosta, kun huomenna pitäisi olla jo perillä viettämässä sitä juhannusta kutsuttuna.
ap
Olet joko moukka tai ummikko. Ylipäätään jos johonkin kutsutaan, niin on kohteliasta kysyä miten on ajateltu hoitaa ruokailut, onko nyyttärit vai jaetaanko kulut jollain periaatteella. Moukka olettaa, että tottakai kaikki muut maksavat hänenkin sikailut ja dokailut, ummikko ei saa suutaan auki ja änkyttää sitten palstalle kuinka joku kehtaa pyytää osallistumista kuluihin. Kuuden ihmisen syömisiksi kaverisi +4 muuta ystävää +sinä ei tuossa oikeastaan ole paljon mitään, ainoa mikä vähän pistää silmään on mansikkalaatikko. Ei kukaan syö kiloa mansikoita kerrallaan. Muuten ihan kohtuulliset viemiset ja selviät niistä alle 60 eurolla.
Kas tässä:
4 pulloa viiniä á 8e = 32 e
10 patonkia á 0,55 e ( Ranskalaiset Patongit Rainbow) = 5,50e
4 rs kirsikkatomaattia á 2 e = 8 e
servietit = 1,45 e
2 kpl geisha keksit á 3,69 = 7,38 e
tilli = 1,19 e
mansikkalaatikko = olivat loppu kaupasta, et tuonut
Kutsuja on joko moukka tai ummikko! Vasta 2000-luvulla on yleistynyt tämä "kutsun sinut meille, tuo tullessasi tarjottavat koko porukalle" -ilmiö. Eli joku haluaa bileet, mutta koska ei ole varaa tarjottaviin, niin kutsutuilta pyydetään ruuat ja juomat.
Ei nuo ole mitkään juhlat tai kutsut, nuo on pelkästään hyötysuhteeseen perustuvat syömingit. Vieraan ei koskaan tarvitse kysyä, mitä haluat minun tuovan! Vieras tuo sitä mitä haluaa.
Ja siksipä lähihistoria on täynnä vuolaita valituksia, pitkiä ketjuja, lehtikirjoituksia, yleisönosastokirjoituksia joissa mökinomistajat vautuvat siitä kuinka mökkivieraaat tupsahtavat mökille kukkapuskan kanssa ja odottavat gourmet-ruokaa ja täysihoitopalvelua.
Omassa kaveripiirissäni AINA, ihan AINA on kutusuttu itse soittanut ja kysynyt että mitäs voisi tuoda ja AINA tuonut pyydetyt ja vähän lisää. Näin toimin itse ja näin toimii kaverit. KUKAAN ei oleta että mökillä emäntä/isäntäperhe hoitaa kaikki. Ihan kaikissa kaveriporukoissani Helsingissä kaikissa piireissä kaikissa yhteiskuntaluokissa ylhäältä taviksiin on toimittu näin. Se on paras tie onnistuneeseen mökkiviikoloppuun, viikkoon ihan mihin vain ja siten onnistuneeseen ystävyyteen.
”Voi ei, olen jo käynyt kaupassa! Ostin omat aamupalat, juomista itselle ja vähän muillekin ja pienet tuliaiset. En tiennyt, että sieltä on kauppalistaa tulossa.”
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuo ei rahallisesti ole kovin paljoa
Kannattaa joskus nostaa kaste pois omasta navasta. Ehkä silloin huomaat, ettei kaikkien elämäntilanne ole samanlainen kuin sinun. Ihmisten taloudelliset tilanteet ovat hyvin erilaisia, sinulle satanen voi olla pikku raha, toiselle se on kolmen viikon ruuat.
Joo, minullakin on tilillä noin 40 euroa, sillä pitää selvitä juhannus ja vielä ensimmäiseen päivään saakka.
Sattuneesta syystä olen kotona.
Ostaakohan isäntäväki itse mitään, vai onko tarjoilut ulkoistettu kokonaisuudessaan vieraille? Tulee varmaan lasku majoituksestakin jälkikäteen. 😂
Mulla kyllä karanteenia pukkais
Olenko ainoa jonka mielestä tyyppi joka lähtee vastahakoisesti jonnekin mökille siksi että KAVERI MÄÄRÄÄ KUN TÄMÄ RESSUKKA OLISI MUUTEN YKSIN on uskomaton nynny?
Sitten se ihmettelee vauvapalstalla kauppalistan kanssa että "ostanko minä nyt nämä vai mitä minä teen?"
Ootko ylipäänsä sen ikäinen että saat lähteä ilman äitiä mihinkään?
Et siltä kuulosta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän mökille yleensä viedään tuliaisia. En ole itse mennyt tyhjin käsin.
Mutta tuo on liian paljon. Esimerkiksi 4 pulloa viiniä, ei yksi ihminen ehdi yksin juoda vaikka ajattelisi vievänsä omat juomansa itse.
Tai tietenkin joku ehtii, mutta kyllähän talokin jotain juomaa tarjoaa myös.
Aloittajalle sanoisin, että jos olet jo vuosia mennyt aina tyhjin käsin niin ovat alkaneet harmitella sitä ja siksi laittoivat tuon listan.
Eihän se sinällään ole kovin kallis jos ajattelee, että ottavat nyt taannehtivasti ilmaiset mökkeilysi vuosien ajalta. Sikäli ymmärrän jotenkin.
Olisikohan tehty joku herätys sinulle.
Tietysti paremminkin olisi asian voinut hoitaa ja puhumalla.Sinkkunaisena olen aina ihmetellyt kun menen johonkin ja vien viiniä tms. Niin melkein aina vien yksin saman verran tuliaisia kuin jotkut pariskunnat. Ja olen saman ajan kuin muut. Joskus vähemmänkin.
Kuitenkin ne pariskunnat nauttivat kaikkia tarjottavia kaksinverroin, usein enemmänkin kun toinen on mies.
Mitä ihmettä? Ei ap kerro siellä ikinä olleensa ja on aina viettänyt juhannusta omissa oloissaan. Mistä nyt repäisit tuon opetusoletuksen?
N. 150 - 200 eurolla siis ”tuliaisia”, kaiken lisäksi aika hankalasti rahdattavia sellaisia. Vaihtaisin lennossa kaupunkijuhannukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiks asiat selviä juttelemalla paremmin?
Mä koen, että tämä on hirveän kiusallinen tämä tilanne. Olin olettanut, ettei minun kutsuttuna tarvitse viedä mitään ja oletin, että hyvää hyvyyttäni ja hyvää vierauttani vien se viinipullon ja mansikkarasian. Ja emäntä olisi kiitollisena ottanut vastaan "voi kiitos, ei sun olisi mitään tarvinnut tuoda.." -puheella. Kuten normaalisti mun elämässä tähän asti.
Siksi kysyin täällä nyt, että onko tämä ihan ok. Elänkö jossain kuplassa, jossa tämä ei ole ok (mun omassa päässä) vai onko yleisestikin vähän outo pyyntö tähän aikaan viikosta, kun huomenna pitäisi olla jo perillä viettämässä sitä juhannusta kutsuttuna.
ap
Olet joko moukka tai ummikko. Ylipäätään jos johonkin kutsutaan, niin on kohteliasta kysyä miten on ajateltu hoitaa ruokailut, onko nyyttärit vai jaetaanko kulut jollain periaatteella. Moukka olettaa, että tottakai kaikki muut maksavat hänenkin sikailut ja dokailut, ummikko ei saa suutaan auki ja änkyttää sitten palstalle kuinka joku kehtaa pyytää osallistumista kuluihin. Kuuden ihmisen syömisiksi kaverisi +4 muuta ystävää +sinä ei tuossa oikeastaan ole paljon mitään, ainoa mikä vähän pistää silmään on mansikkalaatikko. Ei kukaan syö kiloa mansikoita kerrallaan. Muuten ihan kohtuulliset viemiset ja selviät niistä alle 60 eurolla.
Kas tässä:
4 pulloa viiniä á 8e = 32 e
10 patonkia á 0,55 e ( Ranskalaiset Patongit Rainbow) = 5,50e
4 rs kirsikkatomaattia á 2 e = 8 e
servietit = 1,45 e
2 kpl geisha keksit á 3,69 = 7,38 e
tilli = 1,19 e
mansikkalaatikko = olivat loppu kaupasta, et tuonut
Kutsuja on joko moukka tai ummikko! Vasta 2000-luvulla on yleistynyt tämä "kutsun sinut meille, tuo tullessasi tarjottavat koko porukalle" -ilmiö. Eli joku haluaa bileet, mutta koska ei ole varaa tarjottaviin, niin kutsutuilta pyydetään ruuat ja juomat.
Ei nuo ole mitkään juhlat tai kutsut, nuo on pelkästään hyötysuhteeseen perustuvat syömingit. Vieraan ei koskaan tarvitse kysyä, mitä haluat minun tuovan! Vieras tuo sitä mitä haluaa.
Ja siksipä lähihistoria on täynnä vuolaita valituksia, pitkiä ketjuja, lehtikirjoituksia, yleisönosastokirjoituksia joissa mökinomistajat vautuvat siitä kuinka mökkivieraaat tupsahtavat mökille kukkapuskan kanssa ja odottavat gourmet-ruokaa ja täysihoitopalvelua.
Omassa kaveripiirissäni AINA, ihan AINA on kutusuttu itse soittanut ja kysynyt että mitäs voisi tuoda ja AINA tuonut pyydetyt ja vähän lisää. Näin toimin itse ja näin toimii kaverit. KUKAAN ei oleta että mökillä emäntä/isäntäperhe hoitaa kaikki. Ihan kaikissa kaveriporukoissani Helsingissä kaikissa piireissä kaikissa yhteiskuntaluokissa ylhäältä taviksiin on toimittu näin. Se on paras tie onnistuneeseen mökkiviikoloppuun, viikkoon ihan mihin vain ja siten onnistuneeseen ystävyyteen.
Samoin, en asu kylläkään Helsingissä. Ihan pikkukaupungissa.
Pidetään pippalot sitten kenen luona tahansa ja missä merkeissä tahansa aina etukäteen sovitaan mitä kukin tuo.
Tyhjin käsin ei mennä.
Ei ole ystävyys siitä huonontunut, päinvastoin.
-----------------------------------------------A S I A L O P P U U N K Ä S I T E L T Y---------------------------------------------------
Noniin. Päätin, että vietän omannäköiseni juhannuksen ilman stressiä ja jään Helsinkiin. Soitin tälle kutsujalle ja sanoin, että kaipaan nyt enemmän yksin olemista kuin mökkielämää.
Opin tästä nyt kuitenkin sen, että ilmeisesti mökki on eri asia kuin mikä tahansa muu paikka, johon ihmisiä kutsutaan. Muihin paikkoihin voi kutsuttuna saapua kukkapuskan ja viinipullon kanssa, mutta mökeillä siis ilmeisesti oletetaan, että kaikki kustannukset jaetaan mökillä olijoiden kesken - oli tilaisuus mikä tahansa.
ap
P.s. En osallistu enää tähän viestiketjuun. Hyvää juhannusta kaikille!
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Totuus löytyi kommentista, jossa sanottiin, että sinut haluttiin väen väkisin mukaan, jotta toisit mukanasi listan tavarat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä aioit syödä siellä? Jotain kutsujan tarjoamaa?
Onhan tuo lista naurettava, muta voit vastata, että: tuot omat ruuat ja juomat, sopiiko se sinulle?
Ja lisäksi viet tuliaiset.Mulla ei ole ollut tapana osallistua tarjoiluihin, kun olen mennyt kutsuttuna johonkin. On aivan eri asia kaikenlaiset illanistujaiset, nyyttärit, piknikit, yhteiset joulut, vaput ja muut. Mutta jos menen jonkun häihin, YO-juhliin, 50v-juhliin, en todellakaan oleta, että "toisin tullessani" 100 eurolla tarjoomuksia.
Jos tämä juhannus olisi ollut meidän joku yhteinen perinne tai kävisin kaverin mökillä koko ajan tai tämä olisi yhteisesti sovittu juttu, niin tottakai mentäisiin yhteisin eväin. Mutta kun nyt oli kyseessä kutsu viettää juhannusta siellä. Sanoin, että vietän juhannukseni aina Helsingissä, mutta kaveri halusi ehdottomasti kutsua viettämään kerrankin perinteistä juhannusta hänen mökilleen.
ap
No tässähän kätevästi selvisi sitten tämän kaverin juhannusperinteet. Ei tainnut niistä tulla sinulle sellaisia näillä tiedoilla.
Vierailija kirjoitti:
Pelkästään viineistä ja mansikoista tulee jo niin suuri rahallinen panostus, että mä jäisin pois. Myydäänkö mansikoita jo laatikoittain jossain? Ja mihin hintaan? 40-45 euroa laatikko?
Mä ostin litran laatikon tms niin oli 15e. Musta tuossa olisi jo riittämiin, viinien ym ym ym kanssa todella kallis paukku yksin osallistuvalle. Kohtuuton.
Vierailija kirjoitti:
”Voi ei, olen jo käynyt kaupassa! Ostin omat aamupalat, juomista itselle ja vähän muillekin ja pienet tuliaiset. En tiennyt, että sieltä on kauppalistaa tulossa.”
No jos ei muuta syö kuin aamupalaa niin mikäs siinä sitten.
Et kai sä kuvittele juhannusruoat itsestään ilmaantuu nenäsi eteen?
Parempi että jäät kotiin nyhjäämään.
Me on oltu mökillä niin että yksi käy kaupassa ja ruokalasku jaetaan niin moneen osaan kuin on osallistujia. Syötävät sovitaan etukäteen ja lasketaan paljonko tarvii. Ja kaikki osallistujat tuovat omat juomat , joskus joku tarjoaa esim viiniä.
Varmaan yksinkertaisinta jos vaan laitat viestiä että sulla on kurkku kipeä ja menet koronatesteihin. Nykyään on niin hyvä kun kaikki menot voi perua niin lyhyellä varoitusajalla jos on yhtään kipeä olo. Saat viettää rauhallisen juhannuksen kotona.