Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olisiko sinusta ihan ok, jos olisit menossa juhannuksena KUTSUTTUNA toisen mökille ja kutsujalta tulisi tällainen viesti -->

Vierailija
24.06.2021 |

Moi! Voisitko tuoda tullessas seuraavat asiat:

-4pll viiniä (kaksi valkoista, kaksi punaista)
-esipaistettuja patonkeja 10kpl
-4x250g kirsikkatomaatteja
-yksi laatikko (5kg) mansikoita
-serviettejä (20kpl)
-Geisha-keksipaketteja 2kpl
-tillipuska

Painotan, siis painotan, että minut on KUTSUTTU viettämään juhannusta. En ole tuppautunut mihinkään ja olin ajatellut viettää juhannuksen yksin Helsingissä. Ja se on aivan fine. Rakastan hiljaista, kesäistä juhannusta Helsingissä, kun kadut ovat tyhjiä. Kaveri vain piti tätä juhannusperinnettäni niin säälittävänä, että KUTSUI minut mökille, jonne on tulossa myös neljä muuta kaveria.

Toki olin ajatellut jo etukäteen viedä viinipullon ja rasian (rasian, en 5kg laatikkoa!) mansikoita, mutta en todellakaan ajatellut, että joutuisin 100 eurolla tuomaan ruokaa ja juomaa sinne.

Onko tämä ihan ok? Kun siis asiasta ei ole sovittu mitään etukäteen ja huomenna pitäisi sinne lähteä ajamaan.

Kommentit (1992)

Vierailija
181/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et mene mökille niin peru se rehellisen ystävällisesti. Puheet huonosta olosta ja sairastumisesta ovat erittäin läpinäkyviä ja itsestään selviä valheita, joista jää vain huono mieli.

Vierailija
182/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vie patongit ja servetit ja sano, että kaikki muu oli loppu. Outoa, että keksitkin on tarkkaan määritelty.

Autistijuhannus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime vuonna mentiin kolmestaan mökille viikonlopuksi ja käytiin yhdessä ruokaostokset, kauppalasku oli noin 60 e/naama. Ruokaa jäi ylikin ja ne jaettiin lähtiessä keskenään. Juotavat ostettiin erikseen ajoissa sen mukaan mitä kukakin halusi. Vähän harmittaisi että itse ei pääse vaikuttamaan siihen mitä syö ja juo, ja lasku olisi varmasti päälle sata euroa kun helposti selviäisi halvemmalla.

Toisaalta vähän outoa myös olettaa että veisit vain viinipullon ja mansikat ja he maksaa kaiken muun, koska luultavasti käyttäisit juhannusruokaan enemmän rahaa ihan kotona ollessasi. Joku välimaasto kustannuksista olisi minusta sopivampi, ja koittaisin keskustella vielä maksupuolesta tai jos ei huvittaisi niin peruisin vain menoni. Ymmärrän kyllä että tuollainen käskytys ja oletus että teet kalliit ostokset yksinäsi aiheuttaa helposti vastareaktion.

Vierailija
184/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä helvettiä? Meinasitko siis alun perin mennä viettämään juhannusta jonkun toisen mökille ilman, että veisit muuta kuin pullon viiniä - jonka todennäköisesti dokaat itse - sekä pari mansikkaa? Ajattelitko syödä jotakin? Meinaatko nesteytyä muutaman päivän pullolla viiniä? Entä oletko kuullut tavasta, että isäntäväelle tavataan mahdollisesti viedä jotakin muutakin kuin heti syötävää ruokaa, vaikka et olisikaan itseäsi väkisin kylään tyrkyttänyt, mikä sivumennen sanoen ei vielä ole sinulle suurensuuri meriitti ja takaa vapaamatkustusoikeutta.

Jos ei ole varaa tai halukkuutta viedä edes paria viiniä ja isäntäväen tilaamia unohtuneita lisätarpeita ruuanlaittoon, niin jää sinne Stadiin dyykkaamaan kolmioleipiä Alepan takapihalta. Ihan taatusti säästät ja paljon.

Vierailija
185/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sekään ole kyllä ok että menee pariksi päiväksi täysihoitoon pienen mansikkarasian ja halvan viinipullon kanssa, ja siihenkin pitäisi emännän vielä reagoida että "eihän sinun olisi tarvinnut".

Ainoa mitä moitin tuossa on se, ettei ole ennakkoon sovittu selkeästi paljonko jokainen maksaa, lista on aika pitkä lyhyestä vierailusta ja viime hetkellä lähetetty.

"Vuoroin vieraissa", sanoo sananlaskukin. Yleensä ystäväpiirin jäsenet isännöivät illanistujaisia vuorollaan, varallisuutensa ja elämäntilanteensa mukaan, joten ei ole tarpeen ryhtyä jakamaan jokaisen päivän kuluja täsmällisesti. Ei pidä kutsua vieraita kutsuille, joita ei kykene itse järjestämään, tai sitten asiasta on sovittava hyvissä ajoin muiden järjestäjien kanssa (huom. ei "vieraiden").

Vierailija
186/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veisin nuo, mutta söisin ne itse.

Vierailija
187/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiks asiat selviä juttelemalla paremmin?

Mä koen, että tämä on hirveän kiusallinen tämä tilanne. Olin olettanut, ettei minun kutsuttuna tarvitse viedä mitään ja oletin, että hyvää hyvyyttäni ja hyvää vierauttani vien se viinipullon ja mansikkarasian. Ja emäntä olisi kiitollisena ottanut vastaan "voi kiitos, ei sun olisi mitään tarvinnut tuoda.." -puheella. Kuten normaalisti mun elämässä tähän asti.

Siksi kysyin täällä nyt, että onko tämä ihan ok. Elänkö jossain kuplassa, jossa tämä ei ole ok (mun omassa päässä) vai onko yleisestikin vähän outo pyyntö tähän aikaan viikosta, kun huomenna pitäisi olla jo perillä viettämässä sitä juhannusta kutsuttuna.

ap

Olet joko moukka tai ummikko. Ylipäätään jos johonkin kutsutaan, niin on kohteliasta kysyä miten on ajateltu hoitaa ruokailut, onko nyyttärit vai jaetaanko kulut jollain periaatteella. Moukka olettaa, että tottakai kaikki muut maksavat hänenkin sikailut ja dokailut, ummikko ei saa suutaan auki ja änkyttää sitten palstalle kuinka joku kehtaa pyytää osallistumista kuluihin. Kuuden ihmisen syömisiksi kaverisi +4 muuta ystävää +sinä ei tuossa oikeastaan ole paljon mitään, ainoa mikä vähän pistää silmään on mansikkalaatikko. Ei kukaan syö kiloa mansikoita kerrallaan. Muuten ihan kohtuulliset viemiset ja selviät niistä alle 60 eurolla.

Kas tässä:

4 pulloa viiniä á 8e = 32 e

10 patonkia á  0,55 e ( Ranskalaiset Patongit Rainbow) = 5,50e

4 rs kirsikkatomaattia á 2 e = 8 e

servietit = 1,45 e

2 kpl geisha keksit á 3,69 = 7,38 e

tilli =  1,19 e

mansikkalaatikko = olivat loppu kaupasta, et tuonut

Kutsuja on joko moukka tai ummikko! Vasta 2000-luvulla on yleistynyt tämä "kutsun sinut meille, tuo tullessasi tarjottavat koko porukalle" -ilmiö. Eli joku haluaa bileet, mutta koska ei ole varaa tarjottaviin, niin kutsutuilta pyydetään ruuat ja juomat.

Ei nuo ole mitkään juhlat tai kutsut, nuo on pelkästään hyötysuhteeseen perustuvat syömingit. Vieraan ei koskaan tarvitse kysyä, mitä haluat minun tuovan! Vieras tuo sitä mitä haluaa.

Ja siksipä lähihistoria on täynnä vuolaita valituksia, pitkiä ketjuja, lehtikirjoituksia, yleisönosastokirjoituksia joissa mökinomistajat vautuvat siitä kuinka mökkivieraaat tupsahtavat mökille kukkapuskan kanssa ja odottavat gourmet-ruokaa ja täysihoitopalvelua. 

Omassa kaveripiirissäni AINA, ihan AINA on kutusuttu itse soittanut ja kysynyt että mitäs voisi tuoda ja AINA tuonut pyydetyt ja vähän lisää. Näin toimin itse ja näin toimii kaverit. KUKAAN ei oleta että mökillä emäntä/isäntäperhe hoitaa kaikki. Ihan kaikissa kaveriporukoissani Helsingissä kaikissa piireissä kaikissa yhteiskuntaluokissa ylhäältä taviksiin on toimittu näin. Se on paras tie onnistuneeseen mökkiviikoloppuun, viikkoon ihan mihin vain ja siten onnistuneeseen ystävyyteen.

Meillä taas ei koskaan ole oletettu kutsutun tuovan yhtään mitään muuta kuin itsensä (ja ehkä myös uimapuvun). Kyse on vanhanaikaisesta vieraanvaraisuudesta, jossa ketään ei kutsuta paikalle paikkaamaan perheen taloutta. Jos joku kysyy, mitä voisi tuoda, on vastaus aina sama eli kiitos ei mitään, mehän sinut kutsuimme eikä tarkoitus ole, että osallistut johonkin mökkitalkoisiin. Nyt on vuorossa hauskaa yhdessäoloa, ei nyyttikestit.

Ihan eri asia sitten ovat ne, jotka vain tupsahtavat paikalle "kun ajettiin ohi". Heille ei ole tapana tarjota yhtään mitään. Tai korkeintaan kahvit, ei muuta.

Nähtävästi sinun lähipiirissäsi ei eroteta toisistaan kutsua jonain tiettynä päivänä ja tiettynä ajanhetkenä ja kutsua yleisesti "olisi kiva kun kävisitte".

Vierailija
188/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiks asiat selviä juttelemalla paremmin?

Mä koen, että tämä on hirveän kiusallinen tämä tilanne. Olin olettanut, ettei minun kutsuttuna tarvitse viedä mitään ja oletin, että hyvää hyvyyttäni ja hyvää vierauttani vien se viinipullon ja mansikkarasian. Ja emäntä olisi kiitollisena ottanut vastaan "voi kiitos, ei sun olisi mitään tarvinnut tuoda.." -puheella. Kuten normaalisti mun elämässä tähän asti.

Siksi kysyin täällä nyt, että onko tämä ihan ok. Elänkö jossain kuplassa, jossa tämä ei ole ok (mun omassa päässä) vai onko yleisestikin vähän outo pyyntö tähän aikaan viikosta, kun huomenna pitäisi olla jo perillä viettämässä sitä juhannusta kutsuttuna.

ap

Olet joko moukka tai ummikko. Ylipäätään jos johonkin kutsutaan, niin on kohteliasta kysyä miten on ajateltu hoitaa ruokailut, onko nyyttärit vai jaetaanko kulut jollain periaatteella. Moukka olettaa, että tottakai kaikki muut maksavat hänenkin sikailut ja dokailut, ummikko ei saa suutaan auki ja änkyttää sitten palstalle kuinka joku kehtaa pyytää osallistumista kuluihin. Kuuden ihmisen syömisiksi kaverisi +4 muuta ystävää +sinä ei tuossa oikeastaan ole paljon mitään, ainoa mikä vähän pistää silmään on mansikkalaatikko. Ei kukaan syö kiloa mansikoita kerrallaan. Muuten ihan kohtuulliset viemiset ja selviät niistä alle 60 eurolla.

Kas tässä:

4 pulloa viiniä á 8e = 32 e

10 patonkia á  0,55 e ( Ranskalaiset Patongit Rainbow) = 5,50e

4 rs kirsikkatomaattia á 2 e = 8 e

servietit = 1,45 e

2 kpl geisha keksit á 3,69 = 7,38 e

tilli =  1,19 e

mansikkalaatikko = olivat loppu kaupasta, et tuonut

Joo ja syöt ja juot siellä 2,5 vrk aikana

2 aamiaista

2-3 lounasta

2 illallista viineineen

Pari ilta/yöpalaa

Vierailija
189/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita nyt viesti jossa kysyt että miten sen maksaminen jaetaan? Sano että sulla ei taida riittää rahat nyt noihin yksi.

Vierailija
190/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaisin että tulen omin eväin.

Vierailija
191/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä jpkainen maksaa ruokansa toisen mökilöä jos on yötä, kahvivierailu eri juttu.vaikka oiskin kutsuttu.

Vierailija
192/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmiiseen pöytään meneminen viinipullon ja kukkapuskan kanssa on ok, jos itse vuorostaan kutsuu toisen vastaavasti.

Vierailija
193/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei noin vaan kuulu tehdä, ellei ole etukäteen kysytty voiko osallistua kuluihin. 

Törkeää. 

Itse en kehtaisi edes omilta vanhemmilta pyytää noin tyyriitä eväitä.

Vierailija
194/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan ensteksi. Tuo kuulostaa siltä että emäntä ei pääse kauppaan kaupunkiin ja pyytää nimenomaan ostamaan ja tuomaan ne mökille, siitä ei puhuta mitään että kustannus jäisi sinulle.
Toisekseen et kai ajatellut hänen piikkiin siellä mökkeillä.

Kolmanneksi, mökille mennessä on kohteliasta kysyä, mitä tuon kaupasta, ja sopia ettei kaikki tuo makkaraa, ja kukaan ei tuo juomavettä tai salaattia.

No kun nyt ei ollut kyse kenenkään piikkiin mökkeilystä. En ollut menossa mökille, en mihinkään. Oli tarkoitus olla kotona Helsingissä, kuten viimeiset 36 juhannusta. Kun se nyt sitten tämän kutsujan vierestä oli niin outoa ja säälittävää, hän halusi kutsua minut mökille viettämään juhannusta. Tämä ei ollut mikään yhdessä suunniteltu juttu, tämä on se ero.

Aina tähän asti, kun minut on kutsuttu johonkin syömään (ystävä, ystäväpariskunta, kummitäti, whoever), viinipullo ja vaikka kukkapuska ovat kelvanneet oikein hyvin. En todellakaan ole olettanut, että minun on pitänyt kustantaa oma syömiseni silloin, kun minut on kutsuttu jonkun kotiin syömään.

ap

AP on kutsuttu mahdollisesti juuri sen vuoksi että häneltä yritetään lypsää nämä viinit ja mansikat. Lista on mahdoton. En menisi.

Vierailija
195/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kehtaisi itse pyytää kutsumiani vieraita tuomaan kyllä yhtään mitään, toki kohteliasta on jotakin pientä (esim. viinipullo) silti tuoda. Jos on niin persaukinen ettei ole varaa tarjota, niin ei kannata esittää kutsujakaan. Eri asia tietysti joku megaporukan kokoontuminen, joka luonnollisesti hoidetaan nyyttärimeiningillä, mutta siinäkin tuollaisen jonkun muun laatiman ostoslistan esittäminen ilman että asiasta olisi etukäteen keskusteltu olisi todella tökeröä.

Vierailija
196/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miettikää mitä maksaa grillipihvit ja loimulohet. Kahviliköörit ja snapsit.

Aloitta ei tiedä mitä menussa on tarjolla. Mitä jos siellä on makkaraa ja salaattia, ei mitää sen erikoisempaa.

Vierailija
197/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkään lapsiperheen mansikoita tai geishoja en maksaisi, mut jos on kyse parista aikuisesta niin tottakai.

Vierailija
198/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan tuo selvästi harkitun oloinen lista, jopa ilmeisesti hintoja on vertailtu, koska on erikoisen pieniä määriä jotain ja taas toisaalta jotain koko porukalle.

Kolmen päivän aikana tulee helposti syötyä vähintään 5 kertaa, monet vielä useamminkin.

Se on tietysti outoa, ettei ole keskusteltu ennalta miten hankitaan ja hoidetaan ruokailuun liittyvät asiat. Kutsu tarkoittaa yleensä muuta, mutta jos kyse on kaveripiiristä, jolla vakiintuneita tapoja, ovat ehkä unohtaneet kertoa niistä. Kannattaa ehkä kysyä, jos epäilyttää.

Minusta tuo kuitenkin viittaa sovittuihin järjestelyihin ja hankintalista on tehty harkiten, suhteessa hintaan.

Aina voi perua, jos epäilyttää.

Ap menee mökille huomenna perjantaina ja lähtee pois heti lauantaiaamuna. Alle vuorokauden reissu, kuten on useasti todettu!

Itse en tällaisessa tapauksessa laittaisi vieraalle satasen ostoslistaa. Etenkin, jos olen hänet innnoissani kutsunut kokeilemaan "parempaa" juhannuksen viettotapaa. Kyse ei kuitenkaan ole opiskelijoista tms., vaan aikuisista ihmisistä, jotka kyläilevät ja illallistavat toistensa luona vastavuoroisesti.

Vierailija
199/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä jpkainen maksaa ruokansa toisen mökilöä jos on yötä, kahvivierailu eri juttu.vaikka oiskin kutsuttu.

Minun vieraani eivät ainakaan maksa, sillä arvostan heidän seuraansa enkä ole kitupiikki.

Vierailija
200/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin tykkään juhannus-Helsingistä vaikka ei tämä enää niin rauhallinen ole kuin aikaisemmin. En lähtisi mutta en ole koskaan mökkeilystä tykännytkään.