Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olisiko sinusta ihan ok, jos olisit menossa juhannuksena KUTSUTTUNA toisen mökille ja kutsujalta tulisi tällainen viesti -->

Vierailija
24.06.2021 |

Moi! Voisitko tuoda tullessas seuraavat asiat:

-4pll viiniä (kaksi valkoista, kaksi punaista)
-esipaistettuja patonkeja 10kpl
-4x250g kirsikkatomaatteja
-yksi laatikko (5kg) mansikoita
-serviettejä (20kpl)
-Geisha-keksipaketteja 2kpl
-tillipuska

Painotan, siis painotan, että minut on KUTSUTTU viettämään juhannusta. En ole tuppautunut mihinkään ja olin ajatellut viettää juhannuksen yksin Helsingissä. Ja se on aivan fine. Rakastan hiljaista, kesäistä juhannusta Helsingissä, kun kadut ovat tyhjiä. Kaveri vain piti tätä juhannusperinnettäni niin säälittävänä, että KUTSUI minut mökille, jonne on tulossa myös neljä muuta kaveria.

Toki olin ajatellut jo etukäteen viedä viinipullon ja rasian (rasian, en 5kg laatikkoa!) mansikoita, mutta en todellakaan ajatellut, että joutuisin 100 eurolla tuomaan ruokaa ja juomaa sinne.

Onko tämä ihan ok? Kun siis asiasta ei ole sovittu mitään etukäteen ja huomenna pitäisi sinne lähteä ajamaan.

Kommentit (1992)

Vierailija
101/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo mitä meinasit tuoda ja sano että ymmärsin niin että tuo lista oli mitä yhteensä tarvitaan eikä mitä minun yksinään piti tuoda.

Sitten naura ääneen että ei kai kukaan tuollaista määrää kukaan pyydä vierasta tuomaan.

Vierailija
102/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sano että asetut karanteeniin

Miksi pitäisi valehdella jos ei menekään? Voisi myös puhua ihan vaan totta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin pieni porukka ja yhden pitäisi tuoda tuo määrä ruokaa? Provo tai röyhkeä kutsuja. 5 kg:n mansikkalaatikko yksistään olisi riittävä panostus. Omat juomat ja aamiaistarpeet lisäksi.

Vierailija
104/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laita nyt ap tarkentavaa viestiä sille kutsujalle ja kysy, että kuka ne ostokset maksaa. On täysin kohtuutonta odottaa sinun maksavan nuo varsinkin kun olet paikan päällä vain yhden yön yli.

Ensinnä: noloa kysyä tuota

Toiseksi: vastaus on mahdollisesti ”sinä maksat”

Sen jälkern noloa alkaa perumaan reissua.

Kommunikointi ihmisten kesken: Ihan turhaa.

Oletuksilla pärjätään, eikä kukaan koe vääryyttä. 🤣😂

Vierailija
105/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en varmaan kehtaisi mennä mökkeilemään tuomatta enemmän omia eväitä yms. Se on eri asia kuin tarjota joku yksi ateria. En olettaisi, että omistaja järjestää iltapalat, aamupalat ja kaikki tarjottavat 5-6 hengelle. Jos ei muuta sovittaisi, olettaisin tuovani omat aamupalat, iltapalat ja grillimakkarat/halloumit/vegaanipöperöt. Näistä kyllä ihan aina automaattisesti keskustellaan etukäteen, eli hieman erikoiselta kuulostaa tämä.

Minusta nuo eivät ole mitenkään ihmeellisiä toiveita, jos olette töissäkäyviä kaikki. Muut tuovat sitten varmaan salaattiaineita, jotain pihvejä ja makkaroita, sipsejä, siideriä, olutta jne. Ehkä aineksia mansikkakakkuun tai muuhun jälkkäriin. Aamu- ja iltapalatarpeita, kahvia, teetä, mehua, maitoa, juustoa ja tomaattia, jogurttia jne. 

Vierailija
106/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä aioit syödä siellä? Jotain kutsujan tarjoamaa?

Mutta kyllä mielestäni on reilua osallistua vähän enemmän kuin yhden viinipullon verran, varsinkin jos on kyseessä pidempi aika kuin illasta seuraavaan aamuun.

"

Tästä oli kysymys,huomisillasta seuraavaan aamuun,ei pidemmäksi aikaa. Kohtuuton lista viedä yksin.

Vierailija
107/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta tuo ei rahallisesti ole kovin paljoa

Ei se rahallisesti olekaan mikään iso juttu. Kyse ei ole pelkästään rahasta, vaan siitä, että pitääkö kutsuttuna tuoda ruoat mukana tai osallistua tasan kaikkiin kustannuksiin? 

ap

No minä en nyt tarketuisi niin tuohon, että olet nimenomaan kutsuttu vieras. (Siis ainahan vieraat ja porukat kutsutaan mökeille, pl. kuokkavieraat). Mökkivisiitti on vähän eri juttu kuin ylppärit ja häät, jonne ei viedä nyyttärimeiningillä ruokaa mutta kohtuu arvokas lahja kuitenkin. Minusta on ihan tavallista, että mökkivierailuilla vieraatkin osallistuu kustannuksiin tavalla tai toisella. Vähän tökeröä toki, jos näistä ei ole etukäteen puhuttu, mutta itse olisin kyllä kutsua hyväksyessäni varmistanut, että voinko tuoda jotain.

Vierailija
108/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pelkästään viineistä ja mansikoista tulee jo niin suuri rahallinen panostus, että mä jäisin pois. Myydäänkö mansikoita jo laatikoittain jossain? Ja mihin hintaan? 40-45 euroa laatikko?

pK- seudulla pääkausi mansikoissa, laatikko 29,90 CM

Vierailija
109/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskoisin, että sinulle on tarkoitus maksaa tuomisistasi. Toki sen olisi voinut mainita viestissä, että emäntä ei ehdi/pysty hakemaan noita enää kaupasta ja maksaa sitten summan sinulle vaikka tilisiirtona. Muuten vaikuttaisi kyllä todella hyväksikäyttömeiningiltä, jos yhden yön takia yhden ihmisen pitäisi tuoda tuollaiset tuliaiset :D ja nyyttäreistä sovitaan etukäteen.

Tilisiirtona,millä vuosikymmenellä elät!

Ois edes lukenut että maksan mobilepayllä!

Vierailija
110/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jälleen herää kysymys, missä ihmeen porukoissa palstalaiset oikein pyörivät.

JOTKUT PALSTALAISET. No, osa on niin nössöjä ja läheisriippuvaisia, ettei yhtään valikoi. Kunhan nyt "ystäviä" (=hyväksikäyttäjiä) on.

Eipä ole moinen tapana mun tuttavapiirissäni. Tuliaiset viedään ja yleensä reilut. Jos joku on kutsuttu, hänet kestitetään. Ei olla nälässä kyläpaikassa (sekin on aivan ufo ketju).

Vierailija
111/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan älytön lista. Ja se että ilmoitetaan just ennen kun pitäisi lähteä. Mä varmaan peruisin koko jutun koska ärsyttäisi niin paljon tuollainen ostoslista, olisi puhunut etukäteen.

Perus tuliaisethan on kohteliasta viedä, mutta ainakin meillä kavereiden kesken kutsuja maksaa ellei erikseen ole sovittu vaikka nyyttäreistä.

Vierailija
112/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pelkästään viineistä ja mansikoista tulee jo niin suuri rahallinen panostus, että mä jäisin pois. Myydäänkö mansikoita jo laatikoittain jossain? Ja mihin hintaan? 40-45 euroa laatikko?

Porissa 35e/5kg

Pk seutu sama hinta 4kg

Vierailija
113/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla olisi kyllä jo kellot soittaneet ja käämit kärähtäneet siinä vaiheessa, kun joku alkaa surkuttelemaan perinteitäni säälittäviksi ja jankkaamaan, että pitää mökille tulla. Jos nyt sitten vielä suostuisinkin (mikä lie mielenhäiriö) ja saisin litraisen mansikkakäskyn, menettäisin lopunkin kiinnostuksen lähteä jänkkääjäostattelijan mökille.

Itsekin siis epäilen, ikävä kyllä, että emäntä tuumaili, että jos saa sinut mökille suostumaan, saa myös suostumaan maksajaksi pakastemansikoille.

Vierailija
114/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et mene. Sillä selvä. Ja ei ole ok. Jos minä kutsun, niin maksan ja järjestän tarjoilun.

Ilmoita että oksensit, ja jäät kotiin.

Miksi täytyy valehdella? Eikö voi vain sanoa, että jään sittenkin kotiin ja vietän itsekseen itselleni perinteisen juhannuksen?

Vierailija
115/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietääkö emäntä, että olet lähdössä heti la aamulla? Vai olettaa, että olet niin kuin muut su iltaan?

Jätä mansikat pois ja puolita viinit, muuten lista ok.

Vierailija
116/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu siitä milloin tuo viesti tulisi, jos se tulee viikkoa ennen: sopii ehdin käydä Alkossa ja tehdä muut hyvissä ajoin hoidettavat hankinnat. Tuoretavarat sitten just ennen lähtöä

Juhannusviikolla en enää Alkoon ehdi (enkä tahdokaan kiireiseen aikaan mennä), toki jos kaupan viinit käy sitten tuon niitä

Varoaikaa pitää olla, ehtii vähän suunnitella aikatauluja kun oma arki menee tiukasti töissä

Jos kutsu ja viesti tulevat ihan viimetipassa esim aatonaattona, olisin jo tehnyt omat juhannushankintani enkä enää lähtisi kauppaan.... ellei luvassa ole erityisen hyvää seuraa ym kivaa

Viimetingan kutsut on usein niitä kun parhaat tyypit peruu ja niiden tilalle tarvitaan tavarajuhta, enkä ihan kenelle vaan lyhyellä varoitusajalla sellaiseksi ala

Mut voihan tuo yllättää, siitä tulee kiva juhannus hyvässä seurassa ja ruokaa ja juomaa riittää

Vierailija
117/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onhan tuo kutsuttu vieras aika oleellinen pointti jos ap on alunperinkin ilmoittanut että on täysin tyytyväinen viettäessään kaupungissa juhannuksen. Ja sen jälkeen mökin emäntä säälistä kutsuu että ap kokee perinteisen juhannuksen. Kyllä olisin halunnut itsekin tietää että suostuessani kutsuun se tarkoittaa noin kalliita ostoksia. Kokisin että minua hyväksikäytetään.

Toki, ainakin ap saa kokea nyt perinteisen mökkiviikonlopun, ellei jopa perinteisen juhannuksen. Tuohan on joka kesäistä perinnettä vääntää siitä kenen kuuluu mökille tuoda mitäkin :D joten ap, nautihan nyt tästä perinteestä kun pääsit siihen osalliseksi.

Vierailija
118/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi pitänyt etukäteen sopia, että nyyttäriperiaatteella.

Tuollainen snelu on ärsyttävää.

Vierailija
119/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiks asiat selviä juttelemalla paremmin?

Mä koen, että tämä on hirveän kiusallinen tämä tilanne. Olin olettanut, ettei minun kutsuttuna tarvitse viedä mitään ja oletin, että hyvää hyvyyttäni ja hyvää vierauttani vien se viinipullon ja mansikkarasian. Ja emäntä olisi kiitollisena ottanut vastaan "voi kiitos, ei sun olisi mitään tarvinnut tuoda.." -puheella. Kuten normaalisti mun elämässä tähän asti.

Siksi kysyin täällä nyt, että onko tämä ihan ok. Elänkö jossain kuplassa, jossa tämä ei ole ok (mun omassa päässä) vai onko yleisestikin vähän outo pyyntö tähän aikaan viikosta, kun huomenna pitäisi olla jo perillä viettämässä sitä juhannusta kutsuttuna.

ap

Olet joko moukka tai ummikko. Ylipäätään jos johonkin kutsutaan, niin on kohteliasta kysyä miten on ajateltu hoitaa ruokailut, onko nyyttärit vai jaetaanko kulut jollain periaatteella. Moukka olettaa, että tottakai kaikki muut maksavat hänenkin sikailut ja dokailut, ummikko ei saa suutaan auki ja änkyttää sitten palstalle kuinka joku kehtaa pyytää osallistumista kuluihin. Kuuden ihmisen syömisiksi kaverisi +4 muuta ystävää +sinä ei tuossa oikeastaan ole paljon mitään, ainoa mikä vähän pistää silmään on mansikkalaatikko. Ei kukaan syö kiloa mansikoita kerrallaan. Muuten ihan kohtuulliset viemiset ja selviät niistä alle 60 eurolla.

Kas tässä:

4 pulloa viiniä á 8e = 32 e

10 patonkia á  0,55 e ( Ranskalaiset Patongit Rainbow) = 5,50e

4 rs kirsikkatomaattia á 2 e = 8 e

servietit = 1,45 e

2 kpl geisha keksit á 3,69 = 7,38 e

tilli =  1,19 e

mansikkalaatikko = olivat loppu kaupasta, et tuonut

Vierailija
120/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä aioit syödä siellä? Jotain kutsujan tarjoamaa?

Onhan tuo lista naurettava, muta voit vastata, että: tuot omat ruuat ja juomat, sopiiko se sinulle?

Ja lisäksi viet tuliaiset.

Mulla ei ole ollut tapana osallistua tarjoiluihin, kun olen mennyt kutsuttuna johonkin. On aivan eri asia kaikenlaiset illanistujaiset, nyyttärit, piknikit, yhteiset joulut, vaput ja muut. Mutta jos menen jonkun häihin, YO-juhliin, 50v-juhliin, en todellakaan oleta, että "toisin tullessani" 100 eurolla tarjoomuksia.

Jos tämä juhannus olisi ollut meidän joku yhteinen perinne tai kävisin kaverin mökillä koko ajan tai tämä olisi yhteisesti sovittu juttu, niin tottakai mentäisiin yhteisin eväin. Mutta kun nyt oli kyseessä kutsu viettää juhannusta siellä. Sanoin, että vietän juhannukseni aina Helsingissä, mutta kaveri halusi ehdottomasti kutsua viettämään kerrankin perinteistä juhannusta hänen mökilleen. 

ap

Oikeasti ajattelit mennä valmiiseen pöytään, syödä, juoda ja majoittua kolme päivää kaverisi piikkiin?? Kuulostaa oudolta minusta. Useamman päivän mökkireissu on kuitenkin eri asia kuin illanistujaiset tai parin tunnin yo-juhlat. Itse pitäisin itsestäänselvyytenä, että ruoka- ja juomakulut jaetaan osallistujien kesken.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme yksi