Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olisiko sinusta ihan ok, jos olisit menossa juhannuksena KUTSUTTUNA toisen mökille ja kutsujalta tulisi tällainen viesti -->

Vierailija
24.06.2021 |

Moi! Voisitko tuoda tullessas seuraavat asiat:

-4pll viiniä (kaksi valkoista, kaksi punaista)
-esipaistettuja patonkeja 10kpl
-4x250g kirsikkatomaatteja
-yksi laatikko (5kg) mansikoita
-serviettejä (20kpl)
-Geisha-keksipaketteja 2kpl
-tillipuska

Painotan, siis painotan, että minut on KUTSUTTU viettämään juhannusta. En ole tuppautunut mihinkään ja olin ajatellut viettää juhannuksen yksin Helsingissä. Ja se on aivan fine. Rakastan hiljaista, kesäistä juhannusta Helsingissä, kun kadut ovat tyhjiä. Kaveri vain piti tätä juhannusperinnettäni niin säälittävänä, että KUTSUI minut mökille, jonne on tulossa myös neljä muuta kaveria.

Toki olin ajatellut jo etukäteen viedä viinipullon ja rasian (rasian, en 5kg laatikkoa!) mansikoita, mutta en todellakaan ajatellut, että joutuisin 100 eurolla tuomaan ruokaa ja juomaa sinne.

Onko tämä ihan ok? Kun siis asiasta ei ole sovittu mitään etukäteen ja huomenna pitäisi sinne lähteä ajamaan.

Kommentit (1992)

Vierailija
1321/1992 |
28.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä menemättä ja älä ilmoita.

Nyyttäriperiaate on ok, eli jokainen tuo, mitä kokee tarvivansa ja vähän yli ja niistä sitten jaetaan vapaasti. Tuo ei ole nyyttäreitä, että vieraille tehdään tilauksia.

Tuo on kiusaamista: "Tule jos voit tuoda nämä, muuten ei sua kaivata!"

Vierailija
1322/1992 |
28.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä veisin tuollaisesta kutsusta paikalle vain paketin näkkileipää, pari purkkia tonnikalaa ja 1,5 litran vichy-pullon, Itse lähtisin sieltä sitten viettämään juhannusta kotiini tai hotelliin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1323/1992 |
28.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

pistät viestin että:

Moi! En.

se siitä.

Vierailija
1324/1992 |
28.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mökkeilijä kirjoitti:

Aloituksessa ei vaivauduta kertomaan, kuinka kauan tuolla on tarkoitus viettää. Todennäköisesti kuitenkin pari päivää jolloin tuolla porukalla tuo ei ole mitenkään erikoista. Kaikille on katsottu ostoslistasta sopiva siivu ja pyydetty näitä tuomaan sen osana kustannuksia. Täysin normaalia. Jos haluat mieluummin tuijottaa seinää katsellen tapetin kuoriutumista siitä jyystäen kuivaa nakinkyrsää yksin kotona, voit ihan vapaasti tehdä näin. Ei kukaan estä. Kunhan vaan vaivaudut edes ilmoittamaan kaverillesi että olit tulossa vain ilmaisen kestityksen toivossa etkä näin ollen lähdekään liikkeelle kun pitäisi osallistua kustannuksiin. 
Aika säälittävää odottaa, että kutsu tarkoittaa automaattisesti ilmaista täysylläpitoa. Vaan ei hätää, kaverisi muistaa jatkossa kyllä varmistaa että ymmärrät perusasiat jo kutsuessaan - tai jättää suosiolla kutsumatta. 

Ilmainen täysylläpito versus pitkä kohtuuton lista. Ei sitten muita vaihtoehtoja ole? 

Tottakai mökille jokainen vie reilusti kaikkea, mutta jos muutama tunti ennen lähtöä tulee noin pitkä lista niin... En tiedä kenen mielestä oikeasti on kohtuullista. 

Vierailija
1325/1992 |
28.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vapuksi viedään jälkiruoka sekä runsas, laadukas juustotarjotin jossa marjoja, keksejä, pähkinöitä, hillo jne. lisäksi leivon leivän. Mukaan tietysti myös samppanjapullo. Ja illaksi vain menossa. Jos jäätäisiin yöksi, vietäisiin vielä jotakin muutakin.

"Viedään", eli teitä on enemmän kuin yksi?

Meillä sama, viedään vapuksi kyläpaikkaan reilusti syötävää ja juotavaa. Mut meitä onkin viisi, ja ollaan etukäteen mitä kaikkea muutkin perheet tuo. Kukaan ei silti vie niin kohtuuttomasti kuin ap:n listalla oli. 5 kg mansikoita? Eikä vaikka 2 kg olisi riittänyt?

Vierailija
1326/1992 |
28.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse mökkivieraaksi mennessä soitan isäntäväelle vielä ennen kuin ohitan viimeisen kaupan, että onko jotakin, mitä vielä kaupasta tarvitaan. Mökit kun on yleensä kaukana kaupoista, ja joku sipulinippu, sinappi tmv. on usein unohtunut.

Vierailija
1327/1992 |
28.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi annatte ap:lle toimintaohjeita juhannukseksi 2021?

Vierailija
1328/1992 |
28.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ollut koskaan kenenkään yksityismökeillä juhannuksena. Kerran olimme miehen kanssa erään hotellin mökissä juhannuksen.
Olen muutenkin vain joskus käynyt kutsuttuna päiväseltään jonkun mökillä. En ole pätkääkään kiinnostunut mökkeilystä. Omaa mökkiä ei siis ole eikä tule.
Pidän myös Helsingin juhannuksesta. Hiljaiset kadut ja kuitenkin löytyy erilaista juhannuksen viettoa monessa paikassa ja saarilla, joihin pääsee joko julkisella veneellä tai omalla.
Nyyttärikestit on ihan ok mutta niistä on sovittava etukäteen.

Vierailija
1329/1992 |
28.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juhannus on vielä kaukana....

Vierailija
1330/1992 |
28.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi annatte ap:lle toimintaohjeita juhannukseksi 2021?

Siksi, että saisit tuhlata aikaasi kysymiseen. 

Vierailija
1331/1992 |
28.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ap:n pitäisi menetellä juhannuksena 2021? Antakaa hänelle neuvoja.

Vierailija
1332/1992 |
28.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minä kutsun henkilöitä mökille tai kotiini, todellakin olen varautunut tarjoamaan kaiken, syömiset ja juomiset. Oli sitten 3 tai 20 henkeä. Jos ei ole varaa tarjota, silloin ei kutsuta. Nyyttärit erikseen, mutta ne sovitaan hyvissä ajoin etukäteen.

Vierailija
1333/1992 |
28.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulla olisi ongelmaa tuoda juttuja kauppalistan mukaan, mutta noin tarkan listan lähettäjästä tulee kyllä tunne että siellä mökillä on sitten aikataulu ihan kaikkeen, jopa huussivuoroon. Nukkumaan ysiltä viimeistään nukutti tai ei.

Vierailija
1334/1992 |
28.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juhannus on vielä kaukana....

Ensin tulee joulu!

Vierailija
1335/1992 |
28.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, ap ei loppujen lopuksi mennyt, en kyllä itsekkään olisi jos yhden yön vierailulle olisi "käsketty" tuomaan nuo tuotteet. Minä kyllä kutsuttuna olisin kysynyt mitä voin tuoda ja jos vastaus olisi ollut ei mitään, olisin silti vienyt vähintään omat juomat, ruokaa ja jotain kulutustavaraa mökille: vessapaperia, kahvia, saippuaa, kynttilöitä jne.

Vierailija
1336/1992 |
28.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mökkeilijä kirjoitti:

Nyt kaikille muillekin ihmettelijöille tiedoksi: Mökkeilyssa lähtökohtaisesti kutsuttukin vieras maksaa/tuo AINA omat ruokansa (vähintään grillattavat), ellei erikseen sovita toisin. Etenkin useamman vieraan mökkeilyssä ei voida todellakaan olettaa kutsujan maksavan kaikkien lihoja. Kutsuja maksaa jo mökkeilystä aiheutuvat muut kulut, veden, sähkön, lämmityksen/viilennyksen ymym, saattaa joutua itse tyhjentämään huussin, pesemään saunan känniläisten jäljiltä jne. Se on silloin pientä vieraille maksaa omat ruokakulunsa, vaikka kuinka olisi "kutsuttuna" siellä. Mökkikutsu ei ole sama kuin illalliskutsu, tämä pitäisi kaikkien mökkivierailijoiden tietää. Sanon tämän siis sekä kutsujana että jokavuotisena mökkivieraana..

Oikeasti en tajua tätä. Miten niin mökkikutsu eroaa illalliskutsusta.

Mun omakotitalossa mä joudun maksamaan veden, sähkön, lämmityksen/viilennyksen, ymym. Joudun pesemään vessat, pesemään saunan känniläisten jäljiltä jne. Miten tämä eroaa siitä, että sä teet sen mökilläsi, jolla näyttää olevan ihan samat mukavuudet, vedet, sähköt ja lämmitys kuin mun omakotitalossa?

Siis kun mä omakotitalossa tarjoan useammalle vieraalle, voin nyt jatkossa ajatella, että koska mulla on elinkustannuksia, se tarkoittaa, etten tietenkään tarjoa näille kutsumilleni vieraille lihoja?

Mikä pakko sitä ylipäätään on lihoja nykypäivänä tarjota kenellekään, muuten.

Vierailija
1337/1992 |
28.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä näen tällaisenkin skenaarion että jonkun kanssa on ensin puhetta että mennään meidän mökille viettämään juhannusta, ja sitten toinen kuvittelee mielessään valmiin pöydän ja toinen kuvittelee että kaks tai useampi ruokakunta jakaa kulut ja hankinnat. Kyllä näin voi käydä. Mutta jos ihminen on "tullut kutsutuksi" niin sittenhän se on vähän toinen asia. Ja nyt ollaan jo vapussa ja AP on varmaan ratkaissut tämän jäämällä juhannukseksi kotiin eikä edes tiedä että vielä täällä pohditaan asiaa. Hyvää vappua vaan AP:lle sinne jonnekin. 

Vierailija
1338/1992 |
28.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mökkeilijä kirjoitti:

Nyt kaikille muillekin ihmettelijöille tiedoksi: Mökkeilyssa lähtökohtaisesti kutsuttukin vieras maksaa/tuo AINA omat ruokansa (vähintään grillattavat), ellei erikseen sovita toisin. Etenkin useamman vieraan mökkeilyssä ei voida todellakaan olettaa kutsujan maksavan kaikkien lihoja. Kutsuja maksaa jo mökkeilystä aiheutuvat muut kulut, veden, sähkön, lämmityksen/viilennyksen ymym, saattaa joutua itse tyhjentämään huussin, pesemään saunan känniläisten jäljiltä jne. Se on silloin pientä vieraille maksaa omat ruokakulunsa, vaikka kuinka olisi "kutsuttuna" siellä. Mökkikutsu ei ole sama kuin illalliskutsu, tämä pitäisi kaikkien mökkivierailijoiden tietää. Sanon tämän siis sekä kutsujana että jokavuotisena mökkivieraana..

Mun omakotitalossa mä joudun maksamaan veden, sähkön, lämmityksen/viilennyksen, ymym. Joudun pesemään vessat, pesemään saunan känniläisten jäljiltä jne. Miten tämä eroaa siitä, että sä teet sen mökilläsi, jolla näyttää olevan ihan samat mukavuudet, vedet, sähköt ja lämmitys kuin mun omakotitalossa?
Siis kun mä omakotitalossa tarjoan useammalle vieraalle, voin nyt jatkossa ajatella, että koska mulla on elinkustannuksia, se tarkoittaa, etten tietenkään tarjoa näille kutsumilleni vieraille lihoja?

Tätä ketjua sieltä täältä lueskelleena ymmärsin, että kun se mökki onkin ylellisyystavara, jonka jakamisesta pitää olla onnellinen ja nöyrä.

Käytettiin sanoja kuten mökkimahdollisuus, mökkielämys ja mitä niitä oli. Että kun annetaan oma mökki käyttöön niin sen vuoksi on kohtuullista, että vieraat itse kustantavat ruokansa edes. Siis edes, sentään, kun saavat muutoin ilmaiseksi elämyksen.

Minä en myös tajua tätä. Toki mökillä on vähän hankalampaa kokkaaminen kuin omakotitaloni keittiössä, mutta mä mitoitan sen ruuanlaiton siten. Tai teen puolivalmiiksi kotona ja vain paistan mökillä. Kelithän ne Suomessa kumminkin kaikesta määrää, niin nekin on otettava huomioon.

Mökilläkin voi kuitenkin tarjota todella hyvää ruokaa, vaikka se ei aina olisikaan se loimulohi ja grillattu sisäfile. 

Vierailija
1339/1992 |
28.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mökkeilijä kirjoitti:

Tätä ketjua sieltä täältä lueskelleena ymmärsin, että kun se mökki onkin ylellisyystavara, jonka jakamisesta pitää olla onnellinen ja nöyrä.
Käytettiin sanoja kuten mökkimahdollisuus, mökkielämys ja mitä niitä oli. Että kun annetaan oma mökki käyttöön niin sen vuoksi on kohtuullista, että vieraat itse kustantavat ruokansa edes. Siis edes, sentään, kun saavat muutoin ilmaiseksi elämyksen.
Minä en myös tajua tätä. Toki mökillä on vähän hankalampaa kokkaaminen kuin omakotitaloni keittiössä, mutta mä mitoitan sen ruuanlaiton siten. Tai teen puolivalmiiksi kotona ja vain paistan mökillä. Kelithän ne Suomessa kumminkin kaikesta määrää, niin nekin on otettava huomioon.
Mökilläkin voi kuitenkin tarjota todella hyvää ruokaa, vaikka se ei aina olisikaan se loimulohi ja grillattu sisäfile. 

Joo ilmeisesti lankana on tuo, että "maksaa jo mökkeilystä". Eli samat ihmiset, joille on ok, että heidän kotiinsa tullaan viinipullon ja kukkapuskan kanssa illalliselle närkästyy, jos mökille tullaan samoilla tuliaisilla, koska pitää ymmärtää, että he maksavat jo tästä mökkeilystä. Vaikka tultaisiin siis täysillä mukavuuksilla olevaan mökkiin yhdeksi illaksi.

Mut joo, asua on pakko jossain ja mökki on siihen päälle extraa niin kai se sitten oikeuttaa vierailta pyytämään extraa myös.

Vierailija
1340/1992 |
28.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä uskomattoman karu kohtalo. Lapsi räjähtää kappaleiksi Ukrainan sodassa mutta - Suomessa nainen ei halua tunnustaa ystävälleen ettei haluakaan ostaa mansikkalaatikoita! Voi mikä TRAGEDIA