Olisiko sinusta ihan ok, jos olisit menossa juhannuksena KUTSUTTUNA toisen mökille ja kutsujalta tulisi tällainen viesti -->
Moi! Voisitko tuoda tullessas seuraavat asiat:
-4pll viiniä (kaksi valkoista, kaksi punaista)
-esipaistettuja patonkeja 10kpl
-4x250g kirsikkatomaatteja
-yksi laatikko (5kg) mansikoita
-serviettejä (20kpl)
-Geisha-keksipaketteja 2kpl
-tillipuska
Painotan, siis painotan, että minut on KUTSUTTU viettämään juhannusta. En ole tuppautunut mihinkään ja olin ajatellut viettää juhannuksen yksin Helsingissä. Ja se on aivan fine. Rakastan hiljaista, kesäistä juhannusta Helsingissä, kun kadut ovat tyhjiä. Kaveri vain piti tätä juhannusperinnettäni niin säälittävänä, että KUTSUI minut mökille, jonne on tulossa myös neljä muuta kaveria.
Toki olin ajatellut jo etukäteen viedä viinipullon ja rasian (rasian, en 5kg laatikkoa!) mansikoita, mutta en todellakaan ajatellut, että joutuisin 100 eurolla tuomaan ruokaa ja juomaa sinne.
Onko tämä ihan ok? Kun siis asiasta ei ole sovittu mitään etukäteen ja huomenna pitäisi sinne lähteä ajamaan.
Kommentit (1992)
Käytämme kahta tapaa.
1. Kun kutsutaan mökille, kyseessä on kutsu, eikä se edllytä vierailta mitään. Tavallisesti vierailta on jokin tuliainen mukanaan.
2. Kun menemme porukalla viettämään viikonloppua, laadin löyhän ohjelman ja ruokalistan. Ruokalistassa lukee aamiainen, lounas ja päivällinen. Vain päivällisen kohdalla pääraakaaine on mainittu, sillä yksi hoitaa sen ja toinen lisukkeet. Jokaisen ruokailun yhteyteen kirjoitan, kuka tai ketkä vastaavat mistäkin. Näin jokaisen osallistuu valmisteluihin ja saa itse valita mitä tarjoilee.
Arvioin kustannuksia, otan itselleni suurimman osan ja seuraavalla kerralla vaihdetaan tehtävät. Hyvin on toiminut yli vuosikymmenen.
Myönnän olleeni itsekin aika hämmentynyt lukiessani täältä listaa, mitä kaikkea mökinomistajan kuluista ja töistä pitäisi vieraan ottaa huomioon. Ja tuli aika kamala olo kaikista mökkivierailuista, joilla olen ollut. Olen tähän saakka kuvitellut vieneeni ihan hyvät tuomiset, mutta varmaan munkin vierailun jälkeen jotkut on jääneet kiristelemään hampaitaan.
Olen oikeasti kuvitellut, että jos menemme jonkun mökille ja viemme mukana esim. pari pulloa viiniä ja vaikka semmoisen juustolautasen, jossa on juustoja ja joku kiva lautanen, leikkuulauta tms. niille,, se riittää. Omat lakanat ja pyyhkeet jne mukana tietty, jos on jääty yöksi. Kahta yötä ei onneksi ollakaan oltu kenenkään mökillä koskaan.
Nyt tajuan, että olisikin pitänyt olla mukana kaikille grillilihat ja aamupalat, onneksi tosin en itse sitä syö, juon vaan kahvia ja mieskin on ottanut ehkä yhden leivän tms. On sitten syöty lounas jossain matkalla, ollaan enemmän sitä tyyppiä. Onneksi tosiaan.
Vierailija kirjoitti:
Käytämme kahta tapaa.
1. Kun kutsutaan mökille, kyseessä on kutsu, eikä se edllytä vierailta mitään. Tavallisesti vierailta on jokin tuliainen mukanaan.
2. Kun menemme porukalla viettämään viikonloppua, laadin löyhän ohjelman ja ruokalistan. Ruokalistassa lukee aamiainen, lounas ja päivällinen. Vain päivällisen kohdalla pääraakaaine on mainittu, sillä yksi hoitaa sen ja toinen lisukkeet. Jokaisen ruokailun yhteyteen kirjoitan, kuka tai ketkä vastaavat mistäkin. Näin jokaisen osallistuu valmisteluihin ja saa itse valita mitä tarjoilee.
Arvioin kustannuksia, otan itselleni suurimman osan ja seuraavalla kerralla vaihdetaan tehtävät. Hyvin on toiminut yli vuosikymmenen.
Meillä on jaettu kykyjen mukaan. Eli mä tuon kaikki "pääruuat", jotka esivalmistelen kotona. Esim. jauhelihapihvitaikinan ja pata-aineet voi tehdä valmiiksi, kanat ja muut lihat marinoida, jne. Lasken suunnilleen, että 2 "kunnon ruokaa" per päivä + vähän ylimääräistä, jos mökkinaapureita ilmaantuu pöytään tai muita kulkijoita. Ehdotuksia ja toivomuksia toki otan mielelläni vastaan.
Muut tuo aamiaistarvikkeet ja välipalat, jos sellaisia syövät (mä itse en) sekä lisukkeet, kuten perunat, salaaatit, kurkut, jne. Juomat tuo jokainen pariskunta oman menekkinsä mukaan, mökkiväki hommaa vedet. Jos ollaan meidän mökillä, hommaan myös jonkun kivan extran juomiksi, näin tekee kyllä usein toisetkin.
Mitään aikatauluja ei näin tarvita, vaan jääkaapista voi fiiliksen mukaan ottaa ruokaa grilliin tai muuten valmistettavaksi, se aloittaa ruuanlaiton, jolla on nälkä, yleensä muut ilmaantuvat apuvoimiksi tai ainakin hengaamaan seuraksi.
Totta kai mä tajuan, että mun osa on rahallisesti isoin, mutta entäs sitten? Näin kuitenkin homma sujuu siten, että kaikilla on rentoa ja helppoa. Mä olen meistä näppärin kokki niin mitä järkeä olisi siellä mökkiöloissa alkaa äheltää hankalasti ruokia. Toisaalta muut usein yllättävät aamiaisella, tuovat muita kivoja juttuja., jne.
No vihdoin joku osaa sanoittaa tämän, mitä mäkin olen ihmetellyt! Eli nämä pitkät selostukset siitä, miksi AINA pitää ymmärtää, että mökkeily on ihan oma taiteenlajinsa, jossa pätee aivan omanlaisensa säännöt, jotka pitää jokaisen suomalaisen sisäistää.
Mulle nimittäin on käynyt tuo sama moka, eli menin kutsuttuna, myös pitkään vongattuna, kaverin mökille 200 km päähän. Oli siis sovittu, että käväisen siellä syömässä ja jatkan matkaa sitten illemmalla sukulaisiin. Minä ressukka oikeasti kuvittelin, että menen mille hyvänsä myöhäiselle lounaalle/aikaiselle illalliselle ja vein mukanani vain kuoharipullon ja nätin kynttiläasetelman.
Jälkeenpäin sain muilta kavereilta kuulla, miten törkeää on tulla mökille vain noin pienten tuomisten kanssa, en edes tuonut omia grillattavia. Tämä oli semminkin hyvin hämmentävää, että se oli aivan varusteltu talviasuttava mökki, jossa oli kaikki mukavuudet, eikä me edes grillattu. Sain kyllä hirmu hyvää kasvissosekeittoa, maalaisleipää ja ruokaisaa salaattia. Kun olin autolla ja jatkamassa matkaa niin join kyllä vichyä, en tavallista vettä ja ajattelin kuoharin siis olevan kiva juttu isäntäpariskunnalle, en juonut tuliaisiani.
No täältä nyt opin, että ei kyse ollutkaan mulle tarjotusta ruuasta, vaan siitä, että mökin kuluihin kuuluu kaikkea ymym, mitä mun ois pitänyt tajuta kompensoida. Jätän vastakin mökkikutsut vastaanottamatta.[/quote]
Mulla on ihan sama kokemus, paitsi että lopulta en saanut ruokaa ollenkaan. Isäntäväki venytti ja venytti ruokaa, vaikka oltiin mun mielestä sovittu selvästi, että käväisen vain ja itse emäntä hökötti, että tulet sitten syömään meidän mökille, kun tulee muitakin sinne illemmalla sitten, voit tavata ennen lähtöä hänen sisarensakin.
Jälkeen päin sain minäkin kuulla, että ne grillattavat olisi itse pitänyt viedä mukana. En mä edes tiennyt, että siellä grillataan, vaan juuri luulin, että ehkä jotkut perunat keittää ja silliä tms. Kuulemma kyllä pitäisi tietää, että mökillä grillataan.
.[/quote]
Tämäkin on kumma, että missä välissä tuli se sääntö, että mökillä s-na grillataan. Kun mä olin lapsi, meidän sukumökillä tosiaan keitettiin perunat ja savustettiin itse pyydettyä kalaa. Makkaraa nuotiolla paistettiin juhannuksena ja joskus lauantai-iltaisin.
Muistan myös yhden vappuaamiaisen Helsingissä, jossa oli kutsuja ilmoittanut, että heillä on Vappupäivänä silli-brunch, alkaen 11:00 am. Menin sinne n. 11 ja emäntä väänteli ja käänteli, alkoi hissun kissun keitellä kahvia ja laitella sillejä ja muita tarjottavia pöytään - ensiksi toki tuotiin viinat. Sai viimein joten kuten laitettua pöydän kuntoon 13:00 mennessä. Söin lujaa vauhtia nälkäkuoleman partaalla, kun en ollut syönyt aamiasta kuin pari kuppia kahvia, kun olin siinä luulossa, että kello 11 saa siellä kutsupaikassa ruokaa ja lähdin, koska mulla oli ostettuna lippu johonkin 14:00 alkavaan tapahtumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinun mökkisi ylläpitokustannukset tai siihen liittyvä vaivannäkö eivät ole vieraidesi ongelma.
No mutta kun mä maksan jo mökkeilystä! Ei ole oikein, että mä maksan mökkeilystä ja vieraat ei mistään!
Älä kutsu vieraita!
Onneksi inhoan mökkeilyä ja kieltäydyn aina kutsusta. Kauhea miinakenttä tuntuu olevan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olenko mä ainoa, josta toi ei tunnu paljolta?
Siis jos menisin ostamaan pelkästään itselleni, niin sitten joo olis liikaa mansikkaa, mutta tossahan ostetaan mansikat koko porukalle, vstaavasti joku tuo makkarat koko porukalle tai ostaa kahvit ja aamiaistarpeet.
Tää on just se, mitä mökkivieraat ei ymmärrä.Et ole ainoa, koitapa ostaa 100 eurolla koko porukalle? Jos olisit isäntä...
Toki tuntuu isolta jos ei ikinä järjestä juhlia. Miten ap ajatteli syödä?
Omat eväät kun muut grillaa yhteisiä antimia? Mitä omat eväät olisivat maksaneet?
Reilusti alle 100 euroa viineineen? Kuitenkin juhlat, ei mikään säästökiri.Jos ei halua, tai ei ole varaa kestitä vieraita niin silloin niitä ei kannata kutsua. Voi ehdottaa omaa mökkiä juhannusjuhlien pitopaikaksi nyytäriperiaatteella.
Vai pitääkö esim häihin ja ylioppilasjuhliin ottaa omat eväät mukaan?
Häihinhän pitää nykyään viedä rahaa lahjaksi sen verran, että saat syömäsi ruoat ja juomasi juomat korvattua. Näin olen ymmärtänyt, kun olen häälahjaketjuja lukenut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis jos menisin ostamaan pelkästään itselleni, niin sitten joo olis liikaa mansikkaa, mutta tossahan ostetaan mansikat koko porukalle, vstaavasti joku tuo makkarat koko porukalle tai ostaa kahvit ja aamiaistarpeet.
Tää on just se, mitä mökkivieraat ei ymmärrä.Et ole ainoa, koitapa ostaa 100 eurolla koko porukalle? Jos olisit isäntä...
Omat eväät kun muut grillaa yhteisiä antimia? Mitä omat eväät olisivat maksaneet?
Reilusti alle 100 euroa viineineen? Kuitenkin juhlat, ei mikään säästökiri.Jos ei halua, tai ei ole varaa kestitä vieraita niin silloin niitä ei kannata kutsua. Voi ehdottaa omaa mökkiä juhannusjuhlien pitopaikaksi nyytäriperiaatteella.
Vai pitääkö esim häihin ja ylioppilasjuhliin ottaa omat eväät mukaan?Häihinhän pitää nykyään viedä rahaa lahjaksi sen verran, että saat syömäsi ruoat ja juomasi juomat korvattua. Näin olen ymmärtänyt, kun olen häälahjaketjuja lukenut.
jaahas, eipä tarvi tommosiin turhuuksiin sitten enää mennä, muutenkin joskus vaivautunu paikalle kun tienny että siellä on ilmasta viinaa, ei sitä junttiutta muuten kestä.
Voihan veljet tätä mökkikansaa! Kesän tullen nämä suomalaiset taantuvat takaisin puuhun kiipeäviksi kädellisiksi. Oikein tänne asti kuuluu henkselien pauke: MINOON ISÄÄNTÄ!
Ei taida olla tarkoituskaan, että kutsutut vieraat viihtyisivät, vaan päästä kokemaan ylemmyyden tunnetta ja paheksumaan omia, itse kutsumaan vieraita.
Tästäpä sitä saa voimia ja itsetunnon kohotusta taas koko pitkäksi pimeäksi talveksi kun voi muistella kuinka virtasetkin - ne ajattelemattomat tolvanat - meidän mökillä kävivät. Kutsuttiin juu, mutta mitä ne oikein ajattelivat syövänsä? Häh!
Hmmm kirjoitti:
No vihdoin joku osaa sanoittaa tämän, mitä mäkin olen ihmetellyt! Eli nämä pitkät selostukset siitä, miksi AINA pitää ymmärtää, että mökkeily on ihan oma taiteenlajinsa, jossa pätee aivan omanlaisensa säännöt, jotka pitää jokaisen suomalaisen sisäistää.
Mulle nimittäin on käynyt tuo sama moka, eli menin kutsuttuna, myös pitkään vongattuna, kaverin mökille 200 km päähän. Oli siis sovittu, että käväisen siellä syömässä ja jatkan matkaa sitten illemmalla sukulaisiin. Minä ressukka oikeasti kuvittelin, että menen mille hyvänsä myöhäiselle lounaalle/aikaiselle illalliselle ja vein mukanani vain kuoharipullon ja nätin kynttiläasetelman.
Jälkeenpäin sain muilta kavereilta kuulla, miten törkeää on tulla mökille vain noin pienten tuomisten kanssa, en edes tuonut omia grillattavia. Tämä oli semminkin hyvin hämmentävää, että se oli aivan varusteltu talviasuttava mökki, jossa oli kaikki mukavuudet, eikä me edes grillattu. Sain kyllä hirmu hyvää kasvissosekeittoa, maalaisleipää ja ruokaisaa salaattia. Kun olin autolla ja jatkamassa matkaa niin join kyllä vichyä, en tavallista vettä ja ajattelin kuoharin siis olevan kiva juttu isäntäpariskunnalle, en juonut tuliaisiani.
No täältä nyt opin, että ei kyse ollutkaan mulle tarjotusta ruuasta, vaan siitä, että mökin kuluihin kuuluu kaikkea ymym, mitä mun ois pitänyt tajuta kompensoida. Jätän vastakin mökkikutsut vastaanottamatta.
Mulla on ihan sama kokemus, paitsi että lopulta en saanut ruokaa ollenkaan. Isäntäväki venytti ja venytti ruokaa, vaikka oltiin mun mielestä sovittu selvästi, että käväisen vain ja itse emäntä hökötti, että tulet sitten syömään meidän mökille, kun tulee muitakin sinne illemmalla sitten, voit tavata ennen lähtöä hänen sisarensakin.
Jälkeen päin sain minäkin kuulla, että ne grillattavat olisi itse pitänyt viedä mukana. En mä edes tiennyt, että siellä grillataan, vaan juuri luulin, että ehkä jotkut perunat keittää ja silliä tms. Kuulemma kyllä pitäisi tietää, että mökillä grillataan.
.
Tämäkin on kumma, että missä välissä tuli se sääntö, että mökillä s-na grillataan. Kun mä olin lapsi, meidän sukumökillä tosiaan keitettiin perunat ja savustettiin itse pyydettyä kalaa. Makkaraa nuotiolla paistettiin juhannuksena ja joskus lauantai-iltaisin.
Muistan myös yhden vappuaamiaisen Helsingissä, jossa oli kutsuja ilmoittanut, että heillä on Vappupäivänä silli-brunch, alkaen 11:00 am. Menin sinne n. 11 ja emäntä väänteli ja käänteli, alkoi hissun kissun keitellä kahvia ja laitella sillejä ja muita tarjottavia pöytään - ensiksi toki tuotiin viinat. Sai viimein joten kuten laitettua pöydän kuntoon 13:00 mennessä. Söin lujaa vauhtia nälkäkuoleman partaalla, kun en ollut syönyt aamiasta kuin pari kuppia kahvia, kun olin siinä luulossa, että kello 11 saa siellä kutsupaikassa ruokaa ja lähdin, koska mulla oli ostettuna lippu johonkin 14:00 alkavaan tapahtumaan.
Tämä!
Meidän mökille juhannuksena sisko perheineen änkee. Mökki on ollut meillä ennen, kuin sisko edes oli tavannut miestä, mutta silti tämä puoliso kutsuu mökkiä meidän suvun mökki.
Hän mm on laatinut mitä syödään ja juodaan.
Juhannuksena voi tulla fetapurkin kanssa ja kysyä missä makkarat on.
Juhannuksena kuulemma pitää olla yhdessä, olenkin tyytynyt kohtalooni.
Ostan makkaraa 2-3 kk ennen ilta-alesta, jolloin ne ei maksa juuri mitään.
Joka ruoka grillataan ja tehdään salaatti , jossa on marinoituja makaroneja ja paljon vihanneksia.
Tämä puoliso voi myös laittaa viestiä Tiina tykkäisi syödä tuoreita mansikoita, hänen tytär. Jos menen sanomaan sinun pitää ostaa sitten, hänpä antaa mulle kuitin ja pyytää rahat.
Perherauhan vuoksi juhannus meillä vietetään hyvin leppoisasti, ilta-alesta ostetuilla ruuilla ja ei juoda vettä väkevämpää.
Ennen juhannusta, jos yrittää änkeä kylään, kerron juhannuksenahan me nähdään, nyt ei käy. Juhannuksen jälkeen, jos änkee, oon vastannut teidän perheen ruokkiminen tulee niin kalliiksi, nyt ei ole varaa.
Siskon perhe on, miestä lukuunottamatta ihana. Lapset kaikki ihania, sisko rakas ja kukaan muu ei valita ruuasta, kuin mies.
Syödään mm täytekakku ja eihän jauho, sokeri, munat paljoa maksa
Bonuksena saamme puolisolta joskus joululahjan. Siinä voi esim lukea lupaan tiskaa juhannuksena. Meillä on tiskikone
Nuukuus on ikävä piirre ihmisessä.
On puoliso joskus väläytellyt osallistuttaisiin heidän bensakuluihin. Silloin pääsi nauru ja kehoitin häntä tulemaan peukalokyydillä.
Nyt muistankin. Kun puoliso oli tulossa ensimmäisiä kertoja, hän pyysi noudamme hänet jostain yli 50 km päästä. Kerroin ei oöe mitään järkeä, tule tiettyyn paikkaan, josta on alle 10 km. En muosta mikä on syy, mutta joku hölmö.
Me oltiin oltu jo mökillä muutama päivä ja ei silloin kännyköitä katsottu kuin pari krt päivässä. Mies meni sinne 50 km päähän ja soitti hakemaan. Paitsi kukaan ei kuullut puhelimen ääntä.
Oli lähtenyt liftaamaan ja ei miehenä saanut kyytiä helposti.
Matkaan meni useampi tunti ja joutui kävelemään kylältä, ei täällä autoja liikaa kulje.
Mies saapui, kuin myrskyn merkki ja pikkasen siinä keskusteltiin, ennen kuin suostui ymmärtämään kukaan ei tiennyt millä bussilla hän tulee.
Paluussa suostuin heittämään hänet vain kylälle, josta meni vain 1 bussi päivässä. Yritti myöhästyä siitä. Jotain tapahtui, kun kerroin se menee liftailuksi, jos tosta myöhästyt.
Nykyään on auto
Vierailija kirjoitti:
No ei olis ok. Voisin viedä viinin, pari patonkia, mansikoita, keksejä ja vaikkapa kahvia.
Ja syödä muiden maksamat lihat, kalat, salaatit, aamiaiset, iltapalan ja jälkiruoat. Noloa.
Vierailija kirjoitti:
Myönnän olleeni itsekin aika hämmentynyt lukiessani täältä listaa, mitä kaikkea mökinomistajan kuluista ja töistä pitäisi vieraan ottaa huomioon. Ja tuli aika kamala olo kaikista mökkivierailuista, joilla olen ollut. Olen tähän saakka kuvitellut vieneeni ihan hyvät tuomiset, mutta varmaan munkin vierailun jälkeen jotkut on jääneet kiristelemään hampaitaan.
Olen oikeasti kuvitellut, että jos menemme jonkun mökille ja viemme mukana esim. pari pulloa viiniä ja vaikka semmoisen juustolautasen, jossa on juustoja ja joku kiva lautanen, leikkuulauta tms. niille,, se riittää. Omat lakanat ja pyyhkeet jne mukana tietty, jos on jääty yöksi. Kahta yötä ei onneksi ollakaan oltu kenenkään mökillä koskaan.
Nyt tajuan, että olisikin pitänyt olla mukana kaikille grillilihat ja aamupalat, onneksi tosin en itse sitä syö, juon vaan kahvia ja mieskin on ottanut ehkä yhden leivän tms. On sitten syöty lounas jossain matkalla, ollaan enemmän sitä tyyppiä. Onneksi tosiaan.
Ei kaikki odota tuomisia. Meidän mökille saa tulla ilmankin eikä ajatella vieraita kulueränä. Ainut mitä toivotaan on että jokainen huolehtii omat lakanat ja pyyhkeet, koska mökillä ei ole pesukonetta.
Eihän tuo kohtuuttomalta vaikuta, kun parin, kolmen päivän einestarjoilujen kustannuksia jaetaan. Listasta päätellen useampi tulossa. Joku muu tuo tuoretarpeet, juustot, kalan, lihat, makkarat.
Yhdessä oleminen pitää olla mukavaa. Toivottavasti tuntisit olon rentoutuneeksi, etkä joutuisi miettimään jokaisen tuomisia.
Kysy suoraan, miten kustannuksia jaetaan ja millaisia tarjoiluita järjestetään. Voit myös ehdottaa, mitä vastuita voit tehdä vierailun aikana - astian pesu, puu souvia, saunan lämmitys, vesien kanto tms. Itsestään ei mitään tapahdu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai pitääkö esim häihin ja ylioppilasjuhliin ottaa omat eväät mukaan?Häihinhän pitää nykyään viedä rahaa lahjaksi sen verran, että saat syömäsi ruoat ja juomasi juomat korvattua. Näin olen ymmärtänyt, kun olen häälahjaketjuja lukenut.
No ei pidä, ehkä jossain junttipiireissä.
Ei pidä kutsua vieraita, jos ei ole valmis A) tarjoamaan ruokia vierailun ajaksi tai B) sanomaan suoraan, mitä vieraan pitäisi tuoda mukanaan.
Itse olen kysynyt, mitä voisin tuoda mukanani ja luottanut siihen, että kutsuja osaa avata suunsa ja kertoa. Mitään astioita (kuppeja, juustolautasia tms.) en vie ikinä, jos niitä ei erikseen toivota.
Vierailija 669 kirjoitti:
Eihän tuo kohtuuttomalta vaikuta, kun parin, kolmen päivän einestarjoilujen kustannuksia jaetaan. Listasta päätellen useampi tulossa. Joku muu tuo tuoretarpeet, juustot, kalan, lihat, makkarat.
Yhdessä oleminen pitää olla mukavaa. Toivottavasti tuntisit olon rentoutuneeksi, etkä joutuisi miettimään jokaisen tuomisia.
Kysy suoraan, miten kustannuksia jaetaan ja millaisia tarjoiluita järjestetään. Voit myös ehdottaa, mitä vastuita voit tehdä vierailun aikana - astian pesu, puu souvia, saunan lämmitys, vesien kanto tms. Itsestään ei mitään tapahdu.
Jos on kutsuttu kylään eikä nyttäreille niin todellakin on kohtuuton lista.
Miksi minun pitää maksaa sinun kutsumiesi vieraiden ruokia ja juomia? Maksa itse, jos ei ole varaa kutsu vähemmän vieraita tai ilmoita heti alkuun että kyseessä on nyyttärit.
Miten isot kylmätilat ihmisten mökeillä on? Mietin tätä "jokainen tuo omat ruokansa" -kuviota? Jos useampi porukka tulee mökillemme mukanaan isot kaasupakatut kasler- ja broileripaketit, pinot jugurtteja aamupaloille jne. ei meillä ainakaan jääkaappiin mahdu. Mökki on sähkötön ja kaasujääkaappiin ei mahdottomia mahdu.
Maakellari on lisäksi, mutta lämpötila sopii lähinnä juomien viilennykseen ja kasvisten säilytykseen.
Siksikin on järkevämpää, että hommaan itse ruuat koko porukalle. Valitsen esim. ne grillattavat "tyhjiöpusseissa" en muovilaatikoissa ja ekan illan grillattavat säilyy kylmäkallejen kanssa kylmälaukussa iltaan saakka. Ja jugurteiksi litran purkit, jotka vievät huomattavasti vähemmän tilaa.
Sarkasmi meni ohi aiemmin :). Pääasia on, että säännöt ovat selkeät. Musta on väärin, että itse kutsuu ja sitten lähettää hirveän vaatimuslistan tuotavista tavaroista.