Olisiko sinusta ihan ok, jos olisit menossa juhannuksena KUTSUTTUNA toisen mökille ja kutsujalta tulisi tällainen viesti -->
Moi! Voisitko tuoda tullessas seuraavat asiat:
-4pll viiniä (kaksi valkoista, kaksi punaista)
-esipaistettuja patonkeja 10kpl
-4x250g kirsikkatomaatteja
-yksi laatikko (5kg) mansikoita
-serviettejä (20kpl)
-Geisha-keksipaketteja 2kpl
-tillipuska
Painotan, siis painotan, että minut on KUTSUTTU viettämään juhannusta. En ole tuppautunut mihinkään ja olin ajatellut viettää juhannuksen yksin Helsingissä. Ja se on aivan fine. Rakastan hiljaista, kesäistä juhannusta Helsingissä, kun kadut ovat tyhjiä. Kaveri vain piti tätä juhannusperinnettäni niin säälittävänä, että KUTSUI minut mökille, jonne on tulossa myös neljä muuta kaveria.
Toki olin ajatellut jo etukäteen viedä viinipullon ja rasian (rasian, en 5kg laatikkoa!) mansikoita, mutta en todellakaan ajatellut, että joutuisin 100 eurolla tuomaan ruokaa ja juomaa sinne.
Onko tämä ihan ok? Kun siis asiasta ei ole sovittu mitään etukäteen ja huomenna pitäisi sinne lähteä ajamaan.
Kommentit (1992)
Oli varmaan tarkoitus, että maksaa sinulle takaisin nuo. Monesti mökeiltä ei välttämättä pääse kauppaan niin kätevästi, tai ainakin niiden tarjonta on huonompaa ja kalliimpaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin sitä eroaa ajatukset ihmisillä tässäkin asiassa ja väärinkäsityksiä voi tulla.
Minusta aloituksen lista on törkeä ja aivan liian hintava jos ei olla tämmöisestä etukäteen sovittu.
Minä ajattelen sen niin että jos kutsun iltaa viettämään ja syömään tai juhlimaan, silloin hankin tarjottavat itse kaikki. Jos ei ole rahaa järjestaa juhlia, en järjestä.
Mitään törkeää ei ole nyyttäri meiningissä. Silloin kun toimitetaan etukäteen osa ostoslistaa, on kyseessä nyyttärit.
Nyyttäreitä on ERItasoisia.
On halpoja nyyttäreitä, minne viedään 10:llä eurolla.
On huokeita, minne viedään 10-50 eurolla.
On keskihintaisia, minne viedään 50-100 eurolla.
Kunnollinen panostus onkin sitten jo 100 tai enemmän.
---
Itse oon miettinyt et kun on vieraita tulossa, varaan varmuusvaraa, on aina edullisemman päädyn hyödykkeitä, nakkeja, kanaa tms perunan ohella.
Salaattia.
Vaikka lettuja ja hilloa jälkiruuaksi.
Asiat voi tehdä monella eri tavalla.
---
Lokkeilu on asia erikseen.
---
Itseasiassa tuo varmuusvara on hyvä olla olemassa kaikissa muodoissa. Kun juhannuksena, tulee vieraita, nähdään vieraita. On hyvä, et perushyödykkeitä, perus kyykkyviinejä on niitäkin varattu, varmuusvaraksi.
Kukaan tuttavistani ei juuri katso, kaadetaanko laseihin shampanjaa vai hyvää kuohuviiniä.
Samaa myös muiden ruokien kans, perunat, salaatit, nakit, kananmunia. Jopa emmeet et saa makaroonisalaatin.
Kaikenkaikkiiaan se varmuusvara on sikälikin hyvä, ettei tarvi heti lähtee kauppaan.
Tällä strategialla saa vedettyä isommankin porukan syömiset, eikä tuu kalliiksi.
Minä ainakin nautin siitä, että tilanteessa on hyvä tunnelma, se vaikka vähistäänkin tarjoo eväät ei oo keltään pois.
Kuitenkin kesä on lyhyt, mikä tarkoittaa sitä, et vaik jakaen nautitaan !
Eikä niin mahottoman montaa kertaa vuodessa kuitenkaan näitä ylläreitä tuu, siinä mielessä elämän suola!
Eikä pakko oo ketään juottaa isosti , 1-3 lasia viiniä on aivan riittävä ruokailua kohden.
perus akkojen kitinää jonku hikisen huntin takia, aina niin tarkkoina rahoista. Eiköhän siellä ole purtavaa sullekki
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Olisiko sinusta ihan ok, jos olisit menossa juhannuksena KUTSUTTUNA toisen mökille ja kutsujalta tulisi tällainen viesti -->"
Tämä on ihan Ok. Tämä on selvä viesti, että kyseiset ihmiset haluavat viettää juhannusta omassa rauhassa. Isäntäväki ei kaipaa mökille yhtään ulkopuolista ihmistä.
Jos minulla olisi kesämökki tai vapaa-ajan asunto, niin viettäisin siellä aikaa oman perheemme kanssa. En haluaisi tavata juhannuksena oman perheen ulkopuolisia ihmisiä. Esimerkiksi appivanhemmat, sukulaiset, naapurit ja muut lokit voivat pitää riittävän välimatkan. 500 kilometriä toimii aina!
Kannattaa asua hetken aikaa suositun matkailukohteen lähellä. Silloin saa kokemuksen, kuinka härskisti ihmiset yrittävät tunkea kotiisi kahville, ruokailemaan ja jopa majoittumaan. Röyhkeitten lokkien mielestä emännän ja isännän tehtävänä on palvella yllätyskyläilijöitä ja kotiinsa milloin tahansa pölähteleviä lokkeja. Ilmaiseksi tietenkin!
Jos et halua porukkaa mökille, niin miksi ihmeessä kutsuisit porukkaa mökille?
Aina on niin, et osa haluaa viettää itsekseen mökillä aikaa, ja se suotakoon.
Minä taas haluun juhannuksena tavata sukulaisia ja monia tuttavia - spontaanisti.
Aina laitan myös jakoon hyödykkeitä, viiniä, olutta, siideriä tms. ruokaa.
Paljon kivempi kun porukalla syödään.
Vierailija kirjoitti:
Olisi todellakin ok! Nuo kamat maksaa jonkun 80-90 €, jos ostaa sellaista "perus" kympin viiniä. Jos sillä pääsee juhannuksen viettoon ja "täyshoitoon" ystävien mökille, kaikki on vähintäänkin ok! Ei muuta kuin nauttimaan siitä, että joku on kutsunut, suunnitellut ja valmistellut kaiken. Itse ainakin joisinkin vähintään puolet noista :) Lisäksi se joku myös kokkaa, kattaa, siivoaa, palauttelee pulloja ja kierrättää jätteitä, kun ystävät sunnuntaina kiittelevät kemuista ja poistuvat maisemaan.
Nimenomaan, jos yhteisistä kustannuksista pääsee 100:lla eurolla, 3 päivää, juhannusnyyttäriä on se halpaa !
Todella halpaa ! Vain köyhät riitelevät rahasta!
Elämä maksaa, itse ostin kesällä 10 kpl, 5 kg mansikkalaatikoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi todellakin ok! Nuo kamat maksaa jonkun 80-90 €, jos ostaa sellaista "perus" kympin viiniä. Jos sillä pääsee juhannuksen viettoon ja "täyshoitoon" ystävien mökille, kaikki on vähintäänkin ok! Ei muuta kuin nauttimaan siitä, että joku on kutsunut, suunnitellut ja valmistellut kaiken. Itse ainakin joisinkin vähintään puolet noista :) Lisäksi se joku myös kokkaa, kattaa, siivoaa, palauttelee pulloja ja kierrättää jätteitä, kun ystävät sunnuntaina kiittelevät kemuista ja poistuvat maisemaan.
Nimenomaan, jos yhteisistä kustannuksista pääsee 100:lla eurolla, 3 päivää, juhannusnyyttäriä on se halpaa !
Todella halpaa ! Vain köyhät riitelevät rahasta!
Elämä maksaa, itse ostin kesällä 10 kpl, 5 kg mansikkalaatikoita.
Mikä 3 päivää? AP oli menossa yhdeksi yöksi.
Vierailija kirjoitti:
Meidän koko juhannuksen kustannus kahdelta hengeltä ruokineen ja juomineen on luultavasti alle 100 euroa. Siinä on jo omaan makuun monenlaista sopivaa grillattavaa ja runsaasti myös meidän makuumme sopivia herkkuja, missään säästelemättä. Aloittajan saaman kutsun juhannus kuulostaa ihan törkyhintaisilta kekkereiltä. Plus aloittajaa käskytetään tuomaan muiden (tai köyhän mökkiemännän) päättämiä ruokia ja useita viinejä vielä kaupan päälle. Huhhuh.
Yleensä tosiaan nyyttäreihin tuodaan jotain tarjolle, mistä itse pitää. Parempi vaihtoehto olisi myös jokaisen ostaa omat grillattavat, niin selviää myös kohtuubudjetilla, eikä tarvitse maksaa muiden juomia ja syötäviä. Mieluummin vie itse jonkin tuliaisherkun omien ruokien lisäksi.
Miten tässä lopulta kävi? Onkohan ap linjoilla?
Onhan se siis mahdollista budjetoida 50 per pää. Tai jopa 20 , syömällä eineksiä.
Juhannusruokia eli tarjoiluja, ja nyyttäreitä on ERItasoisia.
Vaikka sinulle riittäisi ruoka mistä itse pidät, kuten esim saarioisten valmislihapiirakat ! Ei tämä tarkoita kuitenkaan sitä, etteikö isäntäväen toiveena voisi olla järjestää nyttäreiden tarjoiluja juhannuksen tasoon sopivasti.
Minä olen ihmetellyt tätä maksamisen kulttuuria jo pitkään. Jos itse pidän juhlat niin varaudun siihen että myös tarjoan siellä tarjottavat omasta pörssistä. Itse myös valitsen mitä tarjoan jos joku haluaa jotain erikoista niin tuo sitten tullessaan (allergiat tietenkin huomioin). Tosin olen lopettanut juhlien pidon koska vastavuoroisuutta tarjoilujen osalta ei ole.
Nykypäivänä kun vaaditaan osallistumismaksuja jopa häihin.
Vapuksi viedään jälkiruoka sekä runsas, laadukas juustotarjotin jossa marjoja, keksejä, pähkinöitä, hillo jne. lisäksi leivon leivän. Mukaan tietysti myös samppanjapullo. Ja illaksi vain menossa. Jos jäätäisiin yöksi, vietäisiin vielä jotakin muutakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olisin tietenkin kysynyt, miten kustannukset jaetaan osallistujien kesken. Ja huom siinäkin vaivansa ostaa ja roudata tuollainen määrä ruokia..Mitenkähän Juhannuksen vietto meni, ketju aloitettu jo viime vuonna, kuka tietää.
Mä olisin myös esittänyt tuon kysymyksen.
Mutta mua jäi ihmetyttämään tuo viisi kiloa mansikoita. Jumalaton määrä yhteen viikonloppuun. Ellei siellä sitten joka ikiseen ruokaan tungeta niitä.
Ap ilmeisesti jätti osallistumatta. Hyvä niin. Itse olisin tehnyt saman päätöksen. Joku mainitsi, että sivulla yhdeksän olisi vastaus.
Osallistujia 10, muutama jälkiruoka ja mansikkabooli. Se on siinä.
Vierailija kirjoitti:
Täytyy sanoa, että itse panisin kyllä välit poikki ihmisiin, jotka pyytävät tuomaan "neljä viinipulloa, 2 valkoista, 2 punaista".
Ei mitään mainintaa siitä, minkä ruoan kanssa on tarkoitus niitä tarjoilla... Eli mahdollisuudet viinivalinnan pieleen menemiseen on aika suuret.
Toisaalta, kuka aikuinen ihminen syö jotain Geisha-keksejä? Ja tarjoaa vielä vierailleen? Ei välitä viinin laadusta tuon taivaallista, mikä vaan käy kunhan väri on sopiva, mutta keksien on oltava Geishaa?
Ja miten tähän kuvioon sopii 20 lautasliinaa? Miksi juuri 20? Miksi ei paketillinen? Eikä tässäkään esim. väriä määritelty, joten talouspaperi ajaisi saman asian, jos kerran ei ole niin väliä.
Perusviinit 4 pulloa maksavat 30, Virossa 15:a.
Mikä ilmoitus siinä pitää tehdä ruuasta?
Syödään lihaa tai kalaa, viini toimii.
Keksit on naurettavia. Toki keksi kuin keksi, ellei gluteeniton.
pelkästään jo noiden hakeminen kaupasta on liian työlästä. en menisi
Mut ja mieheni kutsuttiin yksi syksy suomenruotsalaisen tuttuni mökille rapujuhliin. Ikinä en ollut rapujuhlissa ollut joten vaikka en ravuista välitäkkään niin halusin mukaan katsomaan mimmoista se "helan går"- meininki on. Koska tiesin, etten rapuihin koske niin söin iltapäivällä kunnon päivällisen ja paikanpäällä söin vain hieman salaattia + patonkia omia tuomiani juomia siemaillen. Muut ahtoivat kasakaupalla rapuja. Olipa sitten yllätys kun juhlan loppupuolella emäntä ilmoitti, että hän on jo etukäteen laskenut jokaisen osuuden ja summa per naama on xx euroa, puhuttiin useista kympeistä. Ihan tuli puskista, koska alunperin ei mistään hinnoista puhuttu joten veimme myös ihan kivan käytännöllisen tuliaisen kun kuvittelimme olevan kutsu...
Juhannuksen vietto jollakin 100€ hinnalla...lähtisin heti tuolla setillä!
En menisi tuonne mökille juhannuksena 2021.
Tämä päättyi niin, että katkaisin välit enkä mennyt.
Luin ketjun joskus kuukausia sitten. Jossain välissä selvennettiin, että AP oli menossa vain yhdeksi illaksi tuolle mökille ja hänen olisi pitänyt viedä noille muille omilla rahoillaan perjantai-sunnuntai ruoat ja juomat. Mökin omistaja ei olisi maksanut AP:lle tuomisista mitään.
Joku muu saa etsiä, miltä sivulta se selvennys löytyy.
Aloituksessa ei vaivauduta kertomaan, kuinka kauan tuolla on tarkoitus viettää. Todennäköisesti kuitenkin pari päivää jolloin tuolla porukalla tuo ei ole mitenkään erikoista. Kaikille on katsottu ostoslistasta sopiva siivu ja pyydetty näitä tuomaan sen osana kustannuksia. Täysin normaalia. Jos haluat mieluummin tuijottaa seinää katsellen tapetin kuoriutumista siitä jyystäen kuivaa nakinkyrsää yksin kotona, voit ihan vapaasti tehdä näin. Ei kukaan estä. Kunhan vaan vaivaudut edes ilmoittamaan kaverillesi että olit tulossa vain ilmaisen kestityksen toivossa etkä näin ollen lähdekään liikkeelle kun pitäisi osallistua kustannuksiin.
Aika säälittävää odottaa, että kutsu tarkoittaa automaattisesti ilmaista täysylläpitoa. Vaan ei hätää, kaverisi muistaa jatkossa kyllä varmistaa että ymmärrät perusasiat jo kutsuessaan - tai jättää suosiolla kutsumatta.
Muuten en ota kantaa, mutta "Rakastan hiljaista, kesäistä juhannusta Helsingissä, kun kadut ovat tyhjiä."
Asia oli ehkä näin joskus 30 vuotta sitten, mutta nykyään Helsingissä on aikamoinen kuhina juhannuksena, etenkin nuoriso juhlii mielellään ympäri katuja. Tai ehkä tarkoitat omassa lähiössäsi.
Järjetön määrä yhden ihmisen tuotavaksi.
Itse järjestän kerran kk kolmen ruokalajin illallisen luonani noin 3-4 kavereilleni, tarjoan ruoat ja jokainen tuo omat juomansa. En ikinä kutsuisi ketään tai järjestäisi illallisia jos en olisi valmis ruoat kustantamaan.
Minä sanoin suoraan että lista on kohtuuton kun olet yhden yön viettämässä ja jos sopii niin jätän juhlat väliin.