Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olisiko sinusta ihan ok, jos olisit menossa juhannuksena KUTSUTTUNA toisen mökille ja kutsujalta tulisi tällainen viesti -->

Vierailija
24.06.2021 |

Moi! Voisitko tuoda tullessas seuraavat asiat:

-4pll viiniä (kaksi valkoista, kaksi punaista)
-esipaistettuja patonkeja 10kpl
-4x250g kirsikkatomaatteja
-yksi laatikko (5kg) mansikoita
-serviettejä (20kpl)
-Geisha-keksipaketteja 2kpl
-tillipuska

Painotan, siis painotan, että minut on KUTSUTTU viettämään juhannusta. En ole tuppautunut mihinkään ja olin ajatellut viettää juhannuksen yksin Helsingissä. Ja se on aivan fine. Rakastan hiljaista, kesäistä juhannusta Helsingissä, kun kadut ovat tyhjiä. Kaveri vain piti tätä juhannusperinnettäni niin säälittävänä, että KUTSUI minut mökille, jonne on tulossa myös neljä muuta kaveria.

Toki olin ajatellut jo etukäteen viedä viinipullon ja rasian (rasian, en 5kg laatikkoa!) mansikoita, mutta en todellakaan ajatellut, että joutuisin 100 eurolla tuomaan ruokaa ja juomaa sinne.

Onko tämä ihan ok? Kun siis asiasta ei ole sovittu mitään etukäteen ja huomenna pitäisi sinne lähteä ajamaan.

Kommentit (1992)

Vierailija
1281/1992 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyväksikäytöltä kuulostaa.

Tietenkin jokainen vie syötävää ja juotavaa jos on menossa porukalla mökille, mutta että tuollainen lista yhdelle.... Sorry, joku haiskahtaa.

ps. miten tässä kävi, menitkö viime juhannuksena mökille? Sinuna en olis mennyt.

Vierailija
1282/1992 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Olisiko sinusta ihan ok, jos olisit menossa juhannuksena KUTSUTTUNA toisen mökille ja kutsujalta tulisi tällainen viesti -->"

Tämä on ihan Ok. Tämä on selvä viesti, että kyseiset ihmiset haluavat viettää juhannusta omassa rauhassa. Isäntäväki ei kaipaa mökille yhtään ulkopuolista ihmistä.

Jos minulla olisi kesämökki tai vapaa-ajan asunto, niin viettäisin siellä aikaa oman perheemme kanssa. En haluaisi tavata juhannuksena oman perheen ulkopuolisia ihmisiä. Esimerkiksi appivanhemmat, sukulaiset, naapurit ja muut lokit voivat pitää riittävän välimatkan. 500 kilometriä toimii aina!

Kannattaa asua hetken aikaa suositun matkailukohteen lähellä. Silloin saa kokemuksen, kuinka härskisti ihmiset yrittävät tunkea kotiisi kahville, ruokailemaan ja jopa majoittumaan. Röyhkeitten lokkien mielestä emännän ja isännän tehtävänä on palvella yllätyskyläilijöitä ja kotiinsa milloin tahansa pölähteleviä lokkeja. Ilmaiseksi tietenkin!

Jos et halua porukkaa mökille, niin miksi ihmeessä kutsuisit porukkaa mökille? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1283/1992 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Olisiko sinusta ihan ok, jos olisit menossa juhannuksena KUTSUTTUNA toisen mökille ja kutsujalta tulisi tällainen viesti -->"

Tämä on ihan Ok. Tämä on selvä viesti, että kyseiset ihmiset haluavat viettää juhannusta omassa rauhassa. Isäntäväki ei kaipaa mökille yhtään ulkopuolista ihmistä.

Jos minulla olisi kesämökki tai vapaa-ajan asunto, niin viettäisin siellä aikaa oman perheemme kanssa. En haluaisi tavata juhannuksena oman perheen ulkopuolisia ihmisiä. Esimerkiksi appivanhemmat, sukulaiset, naapurit ja muut lokit voivat pitää riittävän välimatkan. 500 kilometriä toimii aina!

Kannattaa asua hetken aikaa suositun matkailukohteen lähellä. Silloin saa kokemuksen, kuinka härskisti ihmiset yrittävät tunkea kotiisi kahville, ruokailemaan ja jopa majoittumaan. Röyhkeitten lokkien mielestä emännän ja isännän tehtävänä on palvella yllätyskyläilijöitä ja kotiinsa milloin tahansa pölähteleviä lokkeja. Ilmaiseksi tietenkin!

Kun en halua.

Pääsee eroon niistä, jotja haluavat kutsun ja haluavat lokkeilla.

Kutsuu ja antaa ison kauppalistan.

Härskimmät yrittävät antaa kauppakuitin, niille voi sanoa ai näin vähän meni sulla rahaa. Mulla meni paljon enemmän.

Eipä tule näitä toin tuokon mansikoita ja yhden pullon viiniä -vieraita enää.

Joskus joku kertoi kävisi useammin, jos emme asuisi näin kaukana

Vierailija
1284/1992 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko koskaan kuullut kutsumattomista vieraista? Olen kuullut, että näitä lokkeja pölähtelee myös kesämökille. Itse itsensä kutsuminen kylään on yhtä töykeää kuin yllätyskyläily. Yllätyskyläilijöitten tarinat "Kun satuttiin ajamaan tästä ohi" ovat niin naurettavia. No ajakaa sitten ohi vaan! On erittäin töykeää mennä soittelemaan ovikelloa ja tuppautumaan puoliväkisin toisen kotiin sisälle.

Ja jos minulla  olisi mökki, niin en kutsuisi porukkaa mökille, koska en halua perheen ulkopuolista porukkaa mökille.

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija
1285/1992 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olenko mä ainoa, josta toi ei tunnu paljolta? 

Siis jos menisin ostamaan pelkästään itselleni, niin sitten joo olis liikaa mansikkaa, mutta tossahan ostetaan mansikat koko porukalle, vstaavasti joku tuo makkarat koko porukalle tai ostaa kahvit ja aamiaistarpeet.

Tää on just se, mitä mökkivieraat ei ymmärrä.

-

Juhannus alkaa monsti jo torstaina ja viimeistään perjantaina päättyen sunnuntaihin.  Eli jopa kolme päivää ja kolme iltaa....   Olenkos mä vasta toinen, joka ei pidä tuota pyydettyä settiä pahana?

Tässä oli kyse siitä, että vieras oli menossa yhdeksi illaksi ja aamuksi sinne, ja hänet oli ylipuhuttu osallistumaan kutsuvieraana. Ei sellaisesta, että mennään porukalla viettämään pitkää juhannusviikonloppua johonkin (ainakaan ap:n osalta).

Kyllä mökillekin voi kutsua ihmiset syömään ihan siinä kuin kotiinkin. Tilanteita on monenlaisia. Kaikki eivät edes halua jäädä yöksi tai pidemmäksi aikaa, koska eivät viihdy mahdollisesti vähän alkeellisemmissa oloissa.

Kyllä tuntuisi aika hassulta, jos joku vaikka kutsuttaisiin vapunviettoon ja sitten tulisi edellisenä iltana pitkä lista, minkälaisia viinejä ja muita tarjoiluita pitää tuoda, jos asiasta ei ole sovittu etukäteen. Nyyttärit on ihan ok, mutta se asia sovitaan jo kutsuttaessa.

-

"Tässä oli kyse siitä, että vieras oli menossa yhdeksi illaksi

??

AP:

Painotan, siis painotan, että minut on KUTSUTTU viettämään juhannusta.

-Ei ainakaan avauksessa mistään lyhennetystä juhannuksenvietosta kerrota.  Sanoisin, että se on jälkeenpäin  keksitty hätävalhe, kun avaus sai kuraa niskaansa.

No voithan sanoa, että koko juttu on valhe, eihän me sitä tiedetä tietenkään, että onko vaiko ei. Kaikki ei tietenkään lue aloitusta pidemmälle, ja siksi laitoin tuon täsmennyksen, jonka ap-nimimerkki oli laittanut vastaukseksi jonkun kysymykseen. 

("Mitä siinä kutsussa lukikaan? Kuinka pitkään olet siellä?

Yhden yön, eli huomenna lähden ja lauantaina palaan.

ap")

Osalla täällä on vaan niin rajoittunut käsitys, että mökkivierailuja on vain suunnilleen kahdenlaisia: joko mennään porukalla mökille koko viikonlopuksi ja hankitaan kaikki kimppaan, ehkä mökkikin vuokrataan tai sitten mökille tulee joku pienillä tuliaisilla puoliväkisin ihan vain isäntäväen kiusaksi lokkeilemaan.

Vierailija
1286/1992 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin tässä aloituksessa oli aloittajan tuttava oikein kutsumalla kutsunut juhannuksena aloittajan mökille, että näkee oikein kunnon juhannuksen, ja aloittaja oli epäröinyt mutta kutsuja ei ollut ottanut kuuleviin korviinsa. Aloittajan juhannusperinne taisi olla viettää omasta halustaan juhannus yksin kaupungissa. Eli tässä ei kyse mistään lokkeilusta tosiaan. Ja aloittaja oli lopulta kieltäytynyt kutsusta.

Vierailija
1287/1992 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorempana olisin ollut sitä mieltä, että AP:n saama lista oli kohtuuton. Jos nyt tulisi samanlainen pyyntö, niin tuulettaisin, kun pääsee helpolla ja edullisesti viettämään laadukasta juhannusta. Kutsujat todennäköisesti käyttävät tunteja (kymmeniä?) vieraiden tuloon valmistautumiseen - ja mun ei tarvi muuta kuin käydä pikku mutka kaupassa.

Vierailija
1288/1992 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle olisi täysin ok.

Vierailija
1289/1992 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olisin tietenkin kysynyt, miten kustannukset jaetaan osallistujien kesken. Ja huom siinäkin vaivansa ostaa ja roudata tuollainen määrä ruokia..Mitenkähän Juhannuksen vietto meni, ketju aloitettu jo viime vuonna, kuka tietää.

Vierailija
1290/1992 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olisin tietenkin kysynyt, miten kustannukset jaetaan osallistujien kesken. Ja huom siinäkin vaivansa ostaa ja roudata tuollainen määrä ruokia..Mitenkähän Juhannuksen vietto meni, ketju aloitettu jo viime vuonna, kuka tietää.

Mä olisin myös esittänyt tuon kysymyksen.

Mutta mua jäi ihmetyttämään tuo viisi kiloa mansikoita. Jumalaton määrä yhteen viikonloppuun. Ellei siellä sitten joka ikiseen ruokaan tungeta niitä.
Ap ilmeisesti jätti osallistumatta. Hyvä niin. Itse olisin tehnyt saman päätöksen. Joku mainitsi, että sivulla yhdeksän olisi vastaus.

Vierailija
1291/1992 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi todellakin ok! Nuo kamat maksaa jonkun 80-90 €, jos ostaa sellaista "perus" kympin viiniä. Jos sillä pääsee juhannuksen viettoon ja "täyshoitoon" ystävien mökille, kaikki on vähintäänkin ok! Ei muuta kuin nauttimaan siitä, että joku on kutsunut, suunnitellut ja valmistellut kaiken. Itse ainakin joisinkin vähintään puolet noista :) Lisäksi se joku myös kokkaa, kattaa, siivoaa, palauttelee pulloja ja kierrättää jätteitä, kun ystävät sunnuntaina kiittelevät kemuista ja poistuvat maisemaan.  

Vierailija
1292/1992 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olin menossa kylään/tapaamiseen harrastusporukan kanssa. Olin ostanut tosi hyvät tuomiset, syötävää ja juotavaa yhteiseen pöytään ja kukkia emännälle.
Noin 2 tuntia ennen tuli viesti:"olette kysyneet, mitä voi tuoda, tässä lista..
Minna: kolme sipulia, purkki kermaa, kurkku
Jne noin kymmenelle tyypille samantyyliset listat. Oon ehkä pikkumainen, mutta kilahti niin pahasti, että ilmoitin, etten pääsekään.

Etkö nyt millään voinut vielä kolmea sipulia, kermaa ja yhtä kurkkua niiden omavalintaisten lahjojesi lisäksi? Jos viesti olisi ollut Minna, voitko auttaa, toisitko... niin olisiko tuntunut jotenkin helpommalta? Siis oliko käskytys se varsinainen ongelma?

Huomasitko, että viesti tuli 2 tuntia ennen tapaamiseen lähtöä? Jos jättää pyynnöt noin viime tinkaan, saa kyllä tyytyä just siihen, mitä vieras on keksinyt tuoda.

Vierailija
1293/1992 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain tästä hyvän idean. Pistän vastaavan listan lokkisukulaiselleni, kun seuraavan kerran alkaa mankuminen meidän mökille pääsystä. Niille, jotka aiemmin ketjussa Porvoota veikkailivat, kun eivät usko että aivan uskomattoman röyhkeitä mökkiloisia on, kerron vähän tästä sukulaisesta. Totta on joka ikinen sana.

Marisi edellisen kesän kuinka ihanaa olisi päästä mökille. Kaupunkilaislapsensakin niin nauttisi. No, sovittiin viime kesänä sitten vihdoin mökkeilystä, hän lapsensa kanssa sekä minä ja mieheni. Asutaan molemmat kahden tunnin ajomatkan päässä mutta täsmälleen vastakkaisissa suunnissa meidän mökistä, ja tämä arvon daami pentuineen pitäisi tietenkin meidän hakea autolla kotoaan, kun ei bussilla viitsi matkustaa ja kallistakin on. Autoa eikä ajokorttia aio kuulemma koskaan hankkia, kun ei sitä mihinkään tarvitse! Ihan silmää räpäyttämättä oletti, että me haluamme ja jaksamme ajaa oman 2 h mökkimatkamme sijaan yhteensä 6 h ja omalla kustannuksellamme tietenkin. Tästä päädyttiin lopulta kompromissiin, että otettiin heidät kyytiin, kun muutenkin ajettiin heidän ohi pohjoisesta lomareissulta palaillessa, ja palaisivat sitten bussilla kotiin aikanaan.

Kaupassa tuli kyllä mieleen latoa kärryyn kaikenlaista, mutta mieleen ei tullut osallistua mitenkään kustannuksiin. Tämä nyt vielä jotenkin meni, kun hänet kerran kutsuttiin, mutta kun mökille päästiin ja alettiin pestä salaattia ja perunoita ja lyötiin makkarat ja maissit grilliin, rouva ilmoitti että oikeastaan ruoaksi maistuisi paremmin sisäfile ja savulohi, että josko sellaista huomiseksi sitten? Ja samalla kun mieheni nämä kävisi hakemassa (!!!), pitäisi tuoda hänelle alkoholijuomia ja tupakkaa. Nainen oli ostattanut kaupassa meillä lapselleen erästä erikoisjugurttia ja -jäätelöä, mutta vetäisikin ne ensimmäisenä yönä itse yöpalaksi. Aamulla oli naama happamana, ettei kersalle ollut mitään sopivaa syötävää.

Koko viikonlopun aikana ei osallistunut yhtään mihinkään muuhun kuin käskytti laittamaan lapselleen välipalaa/ruokaa/iltapalaa, muuten makasi ottamassa aurinkoa laiturilla. (Hiekkaranta kuulemma kannattaisi meidän laittaa, jotta hänen lapsensa olisi mukavampi nauttia rannasta. Meillä siis luonnontilainen kallioranta, ja laiturilta on kaikki meidän suvun lapset kyllä veteen päässeet. 😀 ) Kaiken huippu oli että pentunsa ei voinut käydä ulkohuussissa, joten muija pokerina oletti että tätä kuskataan sisävessaan kylän baariin 10 km päähän. Mies opetti lapsen metsäpaskalle. Muija vaati pakkaamaan lähtöpäivänä heille ylijääneet ruoat evääksi, että jaksaisivat pitkän bussimatkan (2 h) kotiin. Mies löi makkarapaketin naisen käteen ja sanoi, että nyt hän lähtee heittämään teitä pysäkille. Jälkeenpäin vielä kehtasi valittaa, miten kalliiksi mökkeily tuli kun bussi oli niin tuhdin hintainen.

Never again. Kopsaan aloituksen listan ja lähetän sen mikäli yksikin inahdus mökille mankumisen suuntaan vielä tulee. (Ja AP:n tapauksessa tuo lista siis tietenkin oli tökerö ja kohtuuton, eihän hän ollut mökille itse itseään tyrkyttänyt, ja muutenkin nyyttäreistä sovitaan hyvissä ajoin.)

Vierailija
1294/1992 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tälle ulkomailla naurettaisiin. Minulla on asunto Etelä-Euroopassa ja paljon kyläilen tuttujen luona. Ei tulisi mieleenkään, että pitäisi maksaa kun on kutsuttu ystävien luokse. Tottakai jokainen vie kohteliaisuuttaan viinipullon tms. viemisiksi, mutta siinä se on. Mitä ystäviä he muuten olisivat?

Vierailija
1295/1992 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa järkyttävälle! Onneksi ei ole näitä ongelmia, sillä kukaan ei ole ikinä kutsunut mua juhannuksena mökilleen. 

N47

Vierailija
1296/1992 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi. Mökillä syödään aamupalaa, lounasta, päivällistä ja iltapalaa. Joka päivä. Jos noin helpolla pääsisi, niin todellakin ok.

Vierailija
1297/1992 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun en halua.
Pääsee eroon niistä, jotja haluavat kutsun ja haluavat lokkeilla.
Kutsuu ja antaa ison kauppalistan.

Härskimmät yrittävät antaa kauppakuitin, niille voi sanoa ai näin vähän meni sulla rahaa. Mulla meni paljon enemmän.

Eipä tule näitä toin tuokon mansikoita ja yhden pullon viiniä -vieraita enää.

Joskus joku kertoi kävisi useammin, jos emme asuisi näin kaukana

Vaikea uskoa että joku haluaisi teidän mökille, ainakaan kun sinä olet siellä, sorry :D

Vierailija
1298/1992 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko koskaan kuullut kutsumattomista vieraista? Olen kuullut, että näitä lokkeja pölähtelee myös kesämökille. Itse itsensä kutsuminen kylään on yhtä töykeää kuin yllätyskyläily. Yllätyskyläilijöitten tarinat "Kun satuttiin ajamaan tästä ohi" ovat niin naurettavia. No ajakaa sitten ohi vaan! On erittäin töykeää mennä soittelemaan ovikelloa ja tuppautumaan puoliväkisin toisen kotiin sisälle.

Ja jos minulla  olisi mökki, niin en kutsuisi porukkaa mökille, koska en halua perheen ulkopuolista porukkaa mökille.

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep. Mutta AP kutsuttiin mökille.

Vierailija
1299/1992 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi todellakin ok! Nuo kamat maksaa jonkun 80-90 €, jos ostaa sellaista "perus" kympin viiniä. Jos sillä pääsee juhannuksen viettoon ja "täyshoitoon" ystävien mökille, kaikki on vähintäänkin ok! Ei muuta kuin nauttimaan siitä, että joku on kutsunut, suunnitellut ja valmistellut kaiken. Itse ainakin joisinkin vähintään puolet noista :) Lisäksi se joku myös kokkaa, kattaa, siivoaa, palauttelee pulloja ja kierrättää jätteitä, kun ystävät sunnuntaina kiittelevät kemuista ja poistuvat maisemaan.  

Siitä ei aloituksessa ollut puhe, et kuka kokkaa, kattaa ja siivoaa.

Vierailija
1300/1992 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa epäsosiaalista porukkaa täällä. Itse ottaisin mielelläni enemmänkin vieraita vastaan.

Vaikuttaa siltä, että on sattunut väärinymmärrys puolin ja toisin. Mökin omistaja ei tajua, että ap haluaa todellakin pysyä mieluummin Helsingissä, joten hän kutsui tämän säälistä ja hyvän tavan vuoksi, mutta laittoi samalla tuon kauppalistan. Toisaalta, minulla on kaveri (on muuttanut kauemmas, joten tätä ei tapahdu enää) joka olisi mielelläni viettänyt kaiken vapaa-ajan kanssani ja joskus jopa loukkaantui jos teinkin jotain muuta tai olin jonkun muun kanssa, ja tämä kaveri laittoi minut aina tuomaan mukanani juoma- ja ruokakuormat. Joskus soitti tai viestitti asiasta vasta kun olin matkalla hänen luokseen. Sanoin joskus että "en ole hänen itsestäänselvä kokiskuskinsa" ja hän vastasi, että "kun olet jo lähtenyt ulos..."

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän yhdeksän