Olisiko sinusta ihan ok, jos olisit menossa juhannuksena KUTSUTTUNA toisen mökille ja kutsujalta tulisi tällainen viesti -->
Moi! Voisitko tuoda tullessas seuraavat asiat:
-4pll viiniä (kaksi valkoista, kaksi punaista)
-esipaistettuja patonkeja 10kpl
-4x250g kirsikkatomaatteja
-yksi laatikko (5kg) mansikoita
-serviettejä (20kpl)
-Geisha-keksipaketteja 2kpl
-tillipuska
Painotan, siis painotan, että minut on KUTSUTTU viettämään juhannusta. En ole tuppautunut mihinkään ja olin ajatellut viettää juhannuksen yksin Helsingissä. Ja se on aivan fine. Rakastan hiljaista, kesäistä juhannusta Helsingissä, kun kadut ovat tyhjiä. Kaveri vain piti tätä juhannusperinnettäni niin säälittävänä, että KUTSUI minut mökille, jonne on tulossa myös neljä muuta kaveria.
Toki olin ajatellut jo etukäteen viedä viinipullon ja rasian (rasian, en 5kg laatikkoa!) mansikoita, mutta en todellakaan ajatellut, että joutuisin 100 eurolla tuomaan ruokaa ja juomaa sinne.
Onko tämä ihan ok? Kun siis asiasta ei ole sovittu mitään etukäteen ja huomenna pitäisi sinne lähteä ajamaan.
Kommentit (1992)
Vierailija kirjoitti:
On kyllä uskomattoman karu kohtalo. Lapsi räjähtää kappaleiksi Ukrainan sodassa mutta - Suomessa nainen ei halua tunnustaa ystävälleen ettei haluakaan ostaa mansikkalaatikoita! Voi mikä TRAGEDIA
Vilkaisepa tuota keskustelun aloituspäivämäärää. Tämä on aloitettu viime vuonna juhannuksen alla. Silloin ei vielä Ukrainan lapset räjähdelleet. Eli hieman tarkkaavaisuutta ennen kuin närkästyt.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä me ostetaan juhannukseksi yleensä kaksi isoa laatikkoa mansikoita parin päivän jälkiruoiksi, salaattiin laitettavaksi jne., meitä on yleensä n. 10 henkeä yhteensä. Neljä on nuoria aikuisia, he saavat tuoda vain itsensä ja me keski-ikäiset kustannamme syötävät ja juotavat. Matkan varrelta saa ne "maailman parhaat mansikat" ja juhannuksena juhlistetaan kunnolla mansikkakauden avajaisia.
Muutenkin meillä juhannus taitaa olla se juhla johon satsataan eniten. Ystävät tuovat savulohta, graavia lohta ja kylmäsavulohta, pöydässä on myös salaatteja, piirakoita, tahnoja, itse leivottuja leipiä, mansikoiden kanssa vielä täytekakkua ja toisena päivänä Pavlovaa. Joten ei AP: n saama lista minusta kovin pahalta kuulosta. Parempi, että ihmiset tuovat eri tuotteita, ettei pöydässä ole esim. leipää kaikkien tuomanabja sitten puuttuu jotain olennaista.
No mutta tee tänä juhannuksena sinä repäisevä poikkeus ja ravistele tradiotiota!
- etsi ympäristöstäsi henkilö, joka tykkää kaupunkijuhannuksesta
- vänkää hänet teidän mökille puoliväkisin ja väsyttämällä
- kun hän lupautuu vihdoin pitkin hampain saapumaan pe illalla ja lähteä la aamuna
- lähetä hänelle iso lista tuomisista
- tarkkaile, tervehtiikö hän edes enää sinua
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kyllä uskomattoman karu kohtalo. Lapsi räjähtää kappaleiksi Ukrainan sodassa mutta - Suomessa nainen ei halua tunnustaa ystävälleen ettei haluakaan ostaa mansikkalaatikoita! Voi mikä TRAGEDIA
Vilkaisepa tuota keskustelun aloituspäivämäärää. Tämä on aloitettu viime vuonna juhannuksen alla. Silloin ei vielä Ukrainan lapset räjähdelleet. Eli hieman tarkkaavaisuutta ennen kuin närkästyt.
Ihan sama päivämäärät, minä kyllä juurikin sen vuoksi, että Ukrainassa räjähtelee lapset pidän tänä vuonna erittäin tärkeänä, että ihmiset kohtaavat ja sen vuoksi myös keskustelut näistä asioista, miten miksi millä tavalla ovat ihan tärkeitä.
Meillä on Suomessa velvollisuus juhlistaa vappua, juhannusta, yhteisiä hetkiä koska me voimme!
Ap:n kysymykseen vastaus: Ei kuulosta pahalta listalta. Saathan sinäkin syödä siellä sielusi pohjia myöten. Oikeinko ajattelit viedä "viinipullon ja rasian mansikoita"? Sekö on sitten ne tuomiset, joilla voit nautiskella koko juhannuksen? Ehkä sitten vain syöt ja juot ne omat tuomisesi? Et koske muuhun tarjoiluun?
Minä en yleensä halua ihmisten tuovan mitään, jos on kutsuttu, mutta ei se ilmaista ole ison lössin ruokkiminen. Kyllä se joskus syö, kun tunget satoja Euroja ruokaan ja porukka istuu onnellisena napostelemassa ostamiasi safkoja. Se toimii näin, jos joskus saa sitten takaisin sitä vastapalvelusta. Juhannusmökkeily vaan kaveriporukalla on usein juuri sellainen, että nyyttäriperiaatteella mennään. Itse oliisin onnellinen, jos joku kertoisi, mitä pitää tuoda ja koordinoisi sitä kokonaisuutta. Sekin on homma miettiä, että ruokaa on tarpeeksi koko ajaksi ja saisin olla "kuin lapsi" vain tekemällä, mitä käsketään vailla suurempaa huolta.
Vierailija kirjoitti:
Ap:n kysymykseen vastaus: Ei kuulosta pahalta listalta. Saathan sinäkin syödä siellä sielusi pohjia myöten. Oikeinko ajattelit viedä "viinipullon ja rasian mansikoita"? Sekö on sitten ne tuomiset, joilla voit nautiskella koko juhannuksen? Ehkä sitten vain syöt ja juot ne omat tuomisesi? Et koske muuhun tarjoiluun?
Minä en yleensä halua ihmisten tuovan mitään, jos on kutsuttu, mutta ei se ilmaista ole ison lössin ruokkiminen. Kyllä se joskus syö, kun tunget satoja Euroja ruokaan ja porukka istuu onnellisena napostelemassa ostamiasi safkoja. Se toimii näin, jos joskus saa sitten takaisin sitä vastapalvelusta. Juhannusmökkeily vaan kaveriporukalla on usein juuri sellainen, että nyyttäriperiaatteella mennään. Itse oliisin onnellinen, jos joku kertoisi, mitä pitää tuoda ja koordinoisi sitä kokonaisuutta. Sekin on homma miettiä, että ruokaa on tarpeeksi koko ajaksi ja saisin olla "kuin lapsi" vain tekemällä, mitä käsketään vailla suurempaa huolta.
Vastatkaa hyvät ihmiset, miksi te toimitte näin? Siis kutsutte ihmisiä napostelemaan onnellisina, mutta sielussanne teitä harmittaa ja tiedätte, että vastapalvelusta ei tule?
Itse kuulun heihin, jonka ruokaa tullaan mussuttamaan mm. tänään ja tuleehan se kalliiksi, kun 6 ihmistä syö ja juo. Kukaan muu ei mieti mitään ja astelee pöytääni kuin lapset, eivät joudu edes käskettynä tekemään mitään. Aluksi saavat kuoharilasin, kaksi pulloa on syylarissa sivupöydällä, jotta saa ottaa lisää, jos haluaa. Pöydässä on alkuruokana valmiina toast skagen. Pääruoka on vaatimattomampi kuin itse haluaisin, mutta se on yhden osallistuja toive, lindströmin pihvit, uunijuurekset ja tattikastike parilla salaatilla. Jälkkäreissä olen huono, joten on ihan vaan jätskit, kahvit, konjakki/likööri. Ruuan kanssa on valintana joko puna/valko/rose-viini, sillä tässäkin ruokailijoiden mieltymykset eroavat, enkä nipota jonkun lindströmien kanssa siitä, mitä viini on. Ilta jatkuu kuten kukin tahtoo, viinillä, oluella, siiderillä. En ole varma, onko mies ostanut lonkkua.
Maksaako? No totta kai. Toisaalta, en ole käynyt esim. alkossa eilen, vaan toki juomavarastoja kartutetaan pikkuhiljaa koko ajan, ts. korvataan juotua. Eli ei tarvitse laittaa 400 e juomiin kerralla. Sama juttu ruokien kanssa, tietysti olen esim. punajuuret jne hommannut jo viikkoa sitten, kyllä ne kaapissa säilyy sen verran.
Miksi tarjoan? Koska oikeasti se on minulle ILO. On ihanaa nähdä ihmisiä pöydän ääressä. En kyllä panosta merkkiastioihin tai muuhun vastaavaan, laitan mieluummin sen rahan suoraan ruokaan ja juomaan.
Ja kyllä ystäväni tämän minulle "korvaavat", vaikka en itse usein valmiiseen pöytään pääsekään. He ovat ystäviäni, rakastavat minua ja tukevat, kun olen surullinen. Esimerkiksi.
Ja tossa tyylissä on veemäistä juuri se, että kysyjä ei kerro aikooko maksaa ne ostokset. Eli jos sinä ostat ja viet ne, niin sun pitää alkaa kyselemään maksua ja se on jo itsessään noloa. Jättäisin noilla spekseillä menemättä itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en yleensä halua ihmisten tuovan mitään, jos on kutsuttu, mutta ei se ilmaista ole ison lössin ruokkiminen. Kyllä se joskus syö, kun tunget satoja Euroja ruokaan ja porukka istuu onnellisena napostelemassa ostamiasi safkoja. Se toimii näin, jos joskus saa sitten takaisin sitä vastapalvelusta. Juhannusmökkeily vaan kaveriporukalla on usein juuri sellainen, että nyyttäriperiaatteella mennään. Itse oliisin onnellinen, jos joku kertoisi, mitä pitää tuoda ja koordinoisi sitä kokonaisuutta. Sekin on homma miettiä, että ruokaa on tarpeeksi koko ajaksi ja saisin olla "kuin lapsi" vain tekemällä, mitä käsketään vailla suurempaa huolta.Vastatkaa hyvät ihmiset, miksi te toimitte näin? Siis kutsutte ihmisiä napostelemaan onnellisina, mutta sielussanne teitä harmittaa ja tiedätte, että vastapalvelusta ei tule?
Tätä mä olen ihmetellyt kanssa aina! Mun äiti on juuri tällainen, vaatii sinne syömään meidät kaikki lapset puolisoineen ja lapsineen, mitään ei tarvitse tuoda, ei ei tartte auttaa ja sitten paiskoo vateja pöytään vihaisena kun saa kaikki tehdä itse.
Miksi siis te tungette satoja euroja sapuskaan, jos ette oikeasti halua tarjota ihmisille? Ei kukaan tähän pakota. Enkä käsitä, että sitten jonkun randomin, kuten ap yht'äkkiä pitäisikin alkaa tätä teidän vuosikausien tunkemista korvaamaan, vaikka ei todellakaan aio olla kuin käymässä teidän luona.
HEI mitä ihmettä!?
Vieläkö tämä kysymys on täällä,?
Johan tässä on kerennyt, kesä vaihtua syksyksi, ja talveksin on ollut , Pyhäinpäivä 2021
Isänpäivä 2021, Mikkelin päivä,( kirkollinen),
Sitten on ollut, jo itsenäisyyspäivä 6.12.21,
Ja joulukin 2021 sekin meni
Ja, Uuden vuoden päivä,
Niin VUOSIKIN on ,
Vaihtunut 2022,
Loppiainenkin on monta viikkoa taka perin,
On ollut epävirallinen muistamis päivä Ystävän päiväkin 14.2.
Ja kerennyt olla Suomessa liputuspäivä,
Ja pääsiäinenkin 2022 meni jo ohi kolmisen viikkoa sitten,
Toissa päivänä Kansallinen Veteraani päivä, sekin meni laskin seppeleet sankarihaudoille,
2022 seuraavaksi on Äitienpäivä ja Kaatuneiden muistopäivä,
Helatorstai 26.5 .2022
Puolustusvoimien lippujuhla 4.6.2022 seuraavana päivänä on Helluntai sunnuntai 5.6.2022.
Eli nyt vasta on yli huomenna sunnuntaina 1.5.2022 VAPPU
Siitä vielä on 9 viikkoa täyttä , kun on juhannus.
Perjantaina 24.6.2022 on
Vasta juhannus Aatto
Suomen lipun päivä.
Lauantaina 25.6.2022 on
Juhannuspäivä.
Sunnuntaina.
Eli hirveän aikaisin , ollaan kyselemässä jos kyselijä tarkoitti juuri tätä vuotta, 2022
Kun tätä on kysytty jo 24.6.2021
Niin on kyllä Todella aikaisessa suunnittelemassa juhannusta!
Älkää nyt on monta viikkoa vielä.
Kerkeää , sataa vaikka luntakin niin paljon , että pääsee mökille vaikka hiihtämään.
No en mä tollasiin menisi.
Hyvää vappua nyt se on ajan kohtainen ensin! 2022
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mökkeilijä kirjoitti:
Nyt kaikille muillekin ihmettelijöille tiedoksi: Mökkeilyssa lähtökohtaisesti kutsuttukin vieras maksaa/tuo AINA omat ruokansa (vähintään grillattavat), ellei erikseen sovita toisin. Etenkin useamman vieraan mökkeilyssä ei voida todellakaan olettaa kutsujan maksavan kaikkien lihoja. Kutsuja maksaa jo mökkeilystä aiheutuvat muut kulut, veden, sähkön, lämmityksen/viilennyksen ymym, saattaa joutua itse tyhjentämään huussin, pesemään saunan känniläisten jäljiltä jne. Se on silloin pientä vieraille maksaa omat ruokakulunsa, vaikka kuinka olisi "kutsuttuna" siellä. Mökkikutsu ei ole sama kuin illalliskutsu, tämä pitäisi kaikkien mökkivierailijoiden tietää. Sanon tämän siis sekä kutsujana että jokavuotisena mökkivieraana..
Oikeasti en tajua tätä. Miten niin mökkikutsu eroaa illalliskutsusta.
Mun omakotitalossa mä joudun maksamaan veden, sähkön, lämmityksen/viilennyksen, ymym. Joudun pesemään vessat, pesemään saunan känniläisten jäljiltä jne. Miten tämä eroaa siitä, että sä teet sen mökilläsi, jolla näyttää olevan ihan samat mukavuudet, vedet, sähköt ja lämmitys kuin mun omakotitalossa?
Siis kun mä omakotitalossa tarjoan useammalle vieraalle, voin nyt jatkossa ajatella, että koska mulla on elinkustannuksia, se tarkoittaa, etten tietenkään tarjoa näille kutsumilleni vieraille lihoja?
Mikä pakko sitä ylipäätään on lihoja nykypäivänä tarjota kenellekään, muuten.Tätä ketjua sieltä täältä lueskelleena ymmärsin, että kun se mökki onkin ylellisyystavara, jonka jakamisesta pitää olla onnellinen ja nöyrä.
Käytettiin sanoja kuten mökkimahdollisuus, mökkielämys ja mitä niitä oli. Että kun annetaan oma mökki käyttöön niin sen vuoksi on kohtuullista, että vieraat itse kustantavat ruokansa edes. Siis edes, sentään, kun saavat muutoin ilmaiseksi elämyksen.
Minä en myös tajua tätä. Toki mökillä on vähän hankalampaa kokkaaminen kuin omakotitaloni keittiössä, mutta mä mitoitan sen ruuanlaiton siten. Tai teen puolivalmiiksi kotona ja vain paistan mökillä. Kelithän ne Suomessa kumminkin kaikesta määrää, niin nekin on otettava huomioon.
Mökilläkin voi kuitenkin tarjota todella hyvää ruokaa, vaikka se ei aina olisikaan se loimulohi ja grillattu sisäfile.Joo ilmeisesti lankana on tuo, että "maksaa jo mökkeilystä". Eli samat ihmiset, joille on ok, että heidän kotiinsa tullaan viinipullon ja kukkapuskan kanssa illalliselle närkästyy, jos mökille tullaan samoilla tuliaisilla, koska pitää ymmärtää, että he maksavat jo tästä mökkeilystä. Vaikka tultaisiin siis täysillä mukavuuksilla olevaan mökkiin yhdeksi illaksi.
Mut joo, asua on pakko jossain ja mökki on siihen päälle extraa niin kai se sitten oikeuttaa vierailta pyytämään extraa myös.
No vihdoin joku osaa sanoittaa tämän, mitä mäkin olen ihmetellyt! Eli nämä pitkät selostukset siitä, miksi AINA pitää ymmärtää, että mökkeily on ihan oma taiteenlajinsa, jossa pätee aivan omanlaisensa säännöt, jotka pitää jokaisen suomalaisen sisäistää.
Mulle nimittäin on käynyt tuo sama moka, eli menin kutsuttuna, myös pitkään vongattuna, kaverin mökille 200 km päähän. Oli siis sovittu, että käväisen siellä syömässä ja jatkan matkaa sitten illemmalla sukulaisiin. Minä ressukka oikeasti kuvittelin, että menen mille hyvänsä myöhäiselle lounaalle/aikaiselle illalliselle ja vein mukanani vain kuoharipullon ja nätin kynttiläasetelman.
Jälkeenpäin sain muilta kavereilta kuulla, miten törkeää on tulla mökille vain noin pienten tuomisten kanssa, en edes tuonut omia grillattavia. Tämä oli semminkin hyvin hämmentävää, että se oli aivan varusteltu talviasuttava mökki, jossa oli kaikki mukavuudet, eikä me edes grillattu. Sain kyllä hirmu hyvää kasvissosekeittoa, maalaisleipää ja ruokaisaa salaattia. Kun olin autolla ja jatkamassa matkaa niin join kyllä vichyä, en tavallista vettä ja ajattelin kuoharin siis olevan kiva juttu isäntäpariskunnalle, en juonut tuliaisiani.
No täältä nyt opin, että ei kyse ollutkaan mulle tarjotusta ruuasta, vaan siitä, että mökin kuluihin kuuluu kaikkea ymym, mitä mun ois pitänyt tajuta kompensoida. Jätän vastakin mökkikutsut vastaanottamatta.
Vierailija kirjoitti:
Olenko mä ainoa, josta toi ei tunnu paljolta?
Siis jos menisin ostamaan pelkästään itselleni, niin sitten joo olis liikaa mansikkaa, mutta tossahan ostetaan mansikat koko porukalle, vstaavasti joku tuo makkarat koko porukalle tai ostaa kahvit ja aamiaistarpeet.
Tää on just se, mitä mökkivieraat ei ymmärrä.
Et ole ainoa, koitapa ostaa 100 eurolla koko porukalle? Jos olisit isäntä...
Toki tuntuu isolta jos ei ikinä järjestä juhlia. Miten ap ajatteli syödä?
Omat eväät kun muut grillaa yhteisiä antimia? Mitä omat eväät olisivat maksaneet?
Reilusti alle 100 euroa viineineen? Kuitenkin juhlat, ei mikään säästökiri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis jos menisin ostamaan pelkästään itselleni, niin sitten joo olis liikaa mansikkaa, mutta tossahan ostetaan mansikat koko porukalle, vstaavasti joku tuo makkarat koko porukalle tai ostaa kahvit ja aamiaistarpeet.
Tää on just se, mitä mökkivieraat ei ymmärrä.Et ole ainoa, koitapa ostaa 100 eurolla koko porukalle? Jos olisit isäntä...
Omat eväät kun muut grillaa yhteisiä antimia? Mitä omat eväät olisivat maksaneet?
Jos ei halua, tai ei ole varaa kestitä vieraita niin silloin niitä ei kannata kutsua. Voi ehdottaa omaa mökkiä juhannusjuhlien pitopaikaksi nyytäriperiaatteella.
Vai pitääkö esim häihin ja ylioppilasjuhliin ottaa omat eväät mukaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mökkeilijä kirjoitti:
Nyt kaikille muillekin ihmettelijöille tiedoksi: Mökkeilyssa lähtökohtaisesti kutsuttukin vieras maksaa/tuo AINA omat ruokansa (vähintään grillattavat), ellei erikseen sovita toisin. Etenkin useamman vieraan mökkeilyssä ei voida todellakaan olettaa kutsujan maksavan kaikkien lihoja. Kutsuja maksaa jo mökkeilystä aiheutuvat muut kulut, veden, sähkön, lämmityksen/viilennyksen ymym, saattaa joutua itse tyhjentämään huussin, pesemään saunan känniläisten jäljiltä jne. Se on silloin pientä vieraille maksaa omat ruokakulunsa, vaikka kuinka olisi "kutsuttuna" siellä. Mökkikutsu ei ole sama kuin illalliskutsu, tämä pitäisi kaikkien mökkivierailijoiden tietää. Sanon tämän siis sekä kutsujana että jokavuotisena mökkivieraana..
Mun omakotitalossa mä joudun maksamaan veden, sähkön, lämmityksen/viilennyksen, ymym. Joudun pesemään vessat, pesemään saunan känniläisten jäljiltä jne. Miten tämä eroaa siitä, että sä teet sen mökilläsi, jolla näyttää olevan ihan samat mukavuudet, vedet, sähköt ja lämmitys kuin mun omakotitalossa?
Siis kun mä omakotitalossa tarjoan useammalle vieraalle, voin nyt jatkossa ajatella, että koska mulla on elinkustannuksia, se tarkoittaa, etten tietenkään tarjoa näille kutsumilleni vieraille lihoja?
Mikä pakko sitä ylipäätään on lihoja nykypäivänä tarjota kenellekään, muuten.Tätä ketjua sieltä täältä lueskelleena ymmärsin, että kun se mökki onkin ylellisyystavara, jonka jakamisesta pitää olla onnellinen ja nöyrä.
Käytettiin sanoja kuten mökkimahdollisuus, mökkielämys ja mitä niitä oli. Että kun annetaan oma mökki käyttöön niin sen vuoksi on kohtuullista, että vieraat itse kustantavat ruokansa edes. Siis edes, sentään, kun saavat muutoin ilmaiseksi elämyksen.
Minä en myös tajua tätä. Toki mökillä on vähän hankalampaa kokkaaminen kuin omakotitaloni keittiössä, mutta mä mitoitan sen ruuanlaiton siten. Tai teen puolivalmiiksi kotona ja vain paistan mökillä. Kelithän ne Suomessa kumminkin kaikesta määrää, niin nekin on otettava huomioon.
Mökilläkin voi kuitenkin tarjota todella hyvää ruokaa, vaikka se ei aina olisikaan se loimulohi ja grillattu sisäfile.Joo ilmeisesti lankana on tuo, että "maksaa jo mökkeilystä". Eli samat ihmiset, joille on ok, että heidän kotiinsa tullaan viinipullon ja kukkapuskan kanssa illalliselle närkästyy, jos mökille tullaan samoilla tuliaisilla, koska pitää ymmärtää, että he maksavat jo tästä mökkeilystä. Vaikka tultaisiin siis täysillä mukavuuksilla olevaan mökkiin yhdeksi illaksi.
Mut joo, asua on pakko jossain ja mökki on siihen päälle extraa niin kai se sitten oikeuttaa vierailta pyytämään extraa myös.No vihdoin joku osaa sanoittaa tämän, mitä mäkin olen ihmetellyt! Eli nämä pitkät selostukset siitä, miksi AINA pitää ymmärtää, että mökkeily on ihan oma taiteenlajinsa, jossa pätee aivan omanlaisensa säännöt, jotka pitää jokaisen suomalaisen sisäistää.
Mulle nimittäin on käynyt tuo sama moka, eli menin kutsuttuna, myös pitkään vongattuna, kaverin mökille 200 km päähän. Oli siis sovittu, että käväisen siellä syömässä ja jatkan matkaa sitten illemmalla sukulaisiin. Minä ressukka oikeasti kuvittelin, että menen mille hyvänsä myöhäiselle lounaalle/aikaiselle illalliselle ja vein mukanani vain kuoharipullon ja nätin kynttiläasetelman.
Jälkeenpäin sain muilta kavereilta kuulla, miten törkeää on tulla mökille vain noin pienten tuomisten kanssa, en edes tuonut omia grillattavia. Tämä oli semminkin hyvin hämmentävää, että se oli aivan varusteltu talviasuttava mökki, jossa oli kaikki mukavuudet, eikä me edes grillattu. Sain kyllä hirmu hyvää kasvissosekeittoa, maalaisleipää ja ruokaisaa salaattia. Kun olin autolla ja jatkamassa matkaa niin join kyllä vichyä, en tavallista vettä ja ajattelin kuoharin siis olevan kiva juttu isäntäpariskunnalle, en juonut tuliaisiani.
No täältä nyt opin, että ei kyse ollutkaan mulle tarjotusta ruuasta, vaan siitä, että mökin kuluihin kuuluu kaikkea ymym, mitä mun ois pitänyt tajuta kompensoida. Jätän vastakin mökkikutsut vastaanottamatta.
Mulla on ihan sama kokemus, paitsi että lopulta en saanut ruokaa ollenkaan. Isäntäväki venytti ja venytti ruokaa, vaikka oltiin mun mielestä sovittu selvästi, että käväisen vain ja itse emäntä hökötti, että tulet sitten syömään meidän mökille, kun tulee muitakin sinne illemmalla sitten, voit tavata ennen lähtöä hänen sisarensakin.
Jälkeen päin sain minäkin kuulla, että ne grillattavat olisi itse pitänyt viedä mukana. En mä edes tiennyt, että siellä grillataan, vaan juuri luulin, että ehkä jotkut perunat keittää ja silliä tms. Kuulemma kyllä pitäisi tietää, että mökillä grillataan.
Vähän vitutti, kun nälkäisenä sen yhden kahvikupin voimalla viimein sanoin, että kyllä mun on nyt pakko lähteä ajelemaan eteenpäin, oli se mökki vielä sen verran syrjässä reitiltä, minne olin menossa, että tuli turhaa ajeluakin edes takas joku 150 km. Ensimmäiselle huoltoasemalle syömään.
Enpä tiedä, mitä olisin ajatellut, jos olisin saanut listan käteen tuotavista, nytkin jäi kyllä tuostä mökkeilystä fiilis, että ei ole mun juttu enkä osaa tai aio noita etikettejä opetella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on just se, mitä mökkivieraat ei ymmärrä.Et ole ainoa, koitapa ostaa 100 eurolla koko porukalle? Jos olisit isäntä...
Kyllä minä todellakin tiedän, että satasella ei nykyään saa mitään, jos järjestää juhlat.
Jos pidän juhlat, ne todellakaan eivät ole mikään säästökiri.
Kertokaa nyt oikeasti joku,, joka haluaa järjestää juhlia, mutta ei maksaa vieraiden syömisestä ja juomisesta, miksi haluatte järjestää juhlia?
Ettekö voi vaan suoraan sanoa, että en järjestä juhlia, vaan nyyttärit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi, mutta kaikkihan tuolla syövät omia eväitään. Kaikki ovat eväitä tuoneet, joten eivät he mitään isännän eväitä syö, vaan omiaan.
En itse kutsu omien eväiden syömistä yhdessä juhliksi.
Sinun mökkisi ylläpitokustannukset tai siihen liittyvä vaivannäkö eivät ole vieraidesi ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mökkeilijä kirjoitti:
Mut joo, asua on pakko jossain ja mökki on siihen päälle extraa niin kai se sitten oikeuttaa vierailta pyytämään extraa myös.No vihdoin joku osaa sanoittaa tämän, mitä mäkin olen ihmetellyt! Eli nämä pitkät selostukset siitä, miksi AINA pitää ymmärtää, että mökkeily on ihan oma taiteenlajinsa, jossa pätee aivan omanlaisensa säännöt, jotka pitää jokaisen suomalaisen sisäistää.
No täältä nyt opin, että ei kyse ollutkaan mulle tarjotusta ruuasta, vaan siitä, että mökin kuluihin kuuluu kaikkea ymym, mitä mun ois pitänyt tajuta kompensoida. Jätän vastakin mökkikutsut vastaanottamatta.Mulla on ihan sama kokemus, paitsi että lopulta en saanut ruokaa ollenkaan. Isäntäväki venytti ja venytti ruokaa, vaikka oltiin mun mielestä sovittu selvästi, että käväisen vain ja itse emäntä hökötti, että tulet sitten syömään meidän mökille, kun tulee muitakin sinne illemmalla sitten, voit tavata ennen lähtöä hänen sisarensakin.
Jälkeen päin sain minäkin kuulla, että ne grillattavat olisi itse pitänyt viedä mukana. En mä edes tiennyt, että siellä grillataan, vaan juuri luulin, että ehkä jotkut perunat keittää ja silliä tms. Kuulemma kyllä pitäisi tietää, että mökillä grillataan.
Vähän vitutti, kun nälkäisenä sen yhden kahvikupin voimalla viimein sanoin, että kyllä mun on nyt pakko lähteä ajelemaan eteenpäin, oli se mökki vielä sen verran syrjässä reitiltä, minne olin menossa, että tuli turhaa ajeluakin edes takas joku 150 km. Ensimmäiselle huoltoasemalle syömään.
Enpä tiedä, mitä olisin ajatellut, jos olisin saanut listan käteen tuotavista, nytkin jäi kyllä tuostä mökkeilystä fiilis, että ei ole mun juttu enkä osaa tai aio noita etikettejä opetella.
No tätä! Oi te mökkeilygurut, kertokaa, mitä ihmisen oikeasti teidän mielestänne pitäisi tehdä tilanteessa? Tuoda grillattavaa itselleen = makkarapaketti tai 2 pihviä ja kesäkurpitsa? Tuoda grillattavaa kolmelle (meni tapaamaan oletettavasti pariskuntaa)? Tuoda grillattavaa koko lössille, joka illemmalla ilmeisesti liittyy seuraan, eli ainakin 5:lle, olettaen, että sisko tulee miehensä kanssa ainakin?
Mikä olisi ollut oikein toimittu teidän mielestänne, jossa mökille meno on aivan eri asia kuin omakotitalon illalliset?
Vierailija kirjoitti:
Sinun mökkisi ylläpitokustannukset tai siihen liittyvä vaivannäkö eivät ole vieraidesi ongelma.
No mutta kun mä maksan jo mökkeilystä! Ei ole oikein, että mä maksan mökkeilystä ja vieraat ei mistään!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mutta kun mä maksan jo mökkeilystä! Ei ole oikein, että mä maksan mökkeilystä ja vieraat ei mistään!
Tiedäthän, että niitä vieraita ei ole pakko kutsua? Meillä on aina kavereiden (pääasiassa miesten) kesken mennyt niin, että kaikki tuovat omat eväät ja juomat niin vältytään miltään tällaiselta sirkukselta, että oletetaan jotain. Jos joku hyvää hyvyyttään haluaa ostaa porukalle jotain, niin saa niin tehdä. Mutta siihen ei sisälly velvoitteita muita kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedäthän, että niitä vieraita ei ole pakko kutsua? Meillä on aina kavereiden (pääasiassa miesten) kesken mennyt niin, että kaikki tuovat omat eväät ja juomat niin vältytään miltään tällaiselta sirkukselta, että oletetaan jotain. Jos joku hyvää hyvyyttään haluaa ostaa porukalle jotain, niin saa niin tehdä. Mutta siihen ei sisälly velvoitteita muita kohtaan.
Tiedäthän, että on olemassa sellainen asia kuin sarkasmi? Lisäksi tiedän, että vieraita ei ole pakko kutsua. Mutta jos nyt kuitenkin kutsuu, niin ajattelen, että se ei todellakaan ole vieraiden vika, elleivät he osaa mitoittaa tuomisiaan vastaamaan mökkeilyihmisten kriteereitä.
Meillä on aina kavereiden kanssa (molempia sukupuolia aika tasaisesti, ehkä miehiä hieman enemmänO kesken mennyt niin, että se joka kutsuu, tarjoaa juomiset ja syömiset, mitään sirkusta siihen ei liity. Jos joku haluaa kumminkin tuoda ostaa itselleen tai porukalle jotain, niin saa tehdä.
Kyllä me ostetaan juhannukseksi yleensä kaksi isoa laatikkoa mansikoita parin päivän jälkiruoiksi, salaattiin laitettavaksi jne., meitä on yleensä n. 10 henkeä yhteensä. Neljä on nuoria aikuisia, he saavat tuoda vain itsensä ja me keski-ikäiset kustannamme syötävät ja juotavat. Matkan varrelta saa ne "maailman parhaat mansikat" ja juhannuksena juhlistetaan kunnolla mansikkakauden avajaisia.
Muutenkin meillä juhannus taitaa olla se juhla johon satsataan eniten. Ystävät tuovat savulohta, graavia lohta ja kylmäsavulohta, pöydässä on myös salaatteja, piirakoita, tahnoja, itse leivottuja leipiä, mansikoiden kanssa vielä täytekakkua ja toisena päivänä Pavlovaa. Joten ei AP: n saama lista minusta kovin pahalta kuulosta. Parempi, että ihmiset tuovat eri tuotteita, ettei pöydässä ole esim. leipää kaikkien tuomanabja sitten puuttuu jotain olennaista.