Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olisiko sinusta ihan ok, jos olisit menossa juhannuksena KUTSUTTUNA toisen mökille ja kutsujalta tulisi tällainen viesti -->

Vierailija
24.06.2021 |

Moi! Voisitko tuoda tullessas seuraavat asiat:

-4pll viiniä (kaksi valkoista, kaksi punaista)
-esipaistettuja patonkeja 10kpl
-4x250g kirsikkatomaatteja
-yksi laatikko (5kg) mansikoita
-serviettejä (20kpl)
-Geisha-keksipaketteja 2kpl
-tillipuska

Painotan, siis painotan, että minut on KUTSUTTU viettämään juhannusta. En ole tuppautunut mihinkään ja olin ajatellut viettää juhannuksen yksin Helsingissä. Ja se on aivan fine. Rakastan hiljaista, kesäistä juhannusta Helsingissä, kun kadut ovat tyhjiä. Kaveri vain piti tätä juhannusperinnettäni niin säälittävänä, että KUTSUI minut mökille, jonne on tulossa myös neljä muuta kaveria.

Toki olin ajatellut jo etukäteen viedä viinipullon ja rasian (rasian, en 5kg laatikkoa!) mansikoita, mutta en todellakaan ajatellut, että joutuisin 100 eurolla tuomaan ruokaa ja juomaa sinne.

Onko tämä ihan ok? Kun siis asiasta ei ole sovittu mitään etukäteen ja huomenna pitäisi sinne lähteä ajamaan.

Kommentit (1992)

Vierailija
81/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kustannusta ei jaeta, ilmoittaisin vain tylysti että sori en pääse. Törkeää rahastamista tuollainen.

Vierailija
82/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olenko mä ainoa, josta toi ei tunnu paljolta? 

Siis jos menisin ostamaan pelkästään itselleni, niin sitten joo olis liikaa mansikkaa, mutta tossahan ostetaan mansikat koko porukalle, vstaavasti joku tuo makkarat koko porukalle tai ostaa kahvit ja aamiaistarpeet.

Tää on just se, mitä mökkivieraat ei ymmärrä.

Eiköhän tässä ole kyse siitä, että onko yhden henkilön realistista syödä ja juoda satasella 2 päivän aikana? 50€ olisi minun maksimi millä ruokaa ja juomaa ostaisin.

Jep. KYMMENEN patonkia??? Mitä ne muut tuovat, jotta ruokakulut mätsäävät? Yksi 20 kg makkaraa, yksi 100 litraa kokista, yksi 7 jäämeren lohta ja yksi Prisman tyhjäksi lonkerosta? Kahdelle päivälle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuo ei rahallisesti ole kovin paljoa

Vierailija
84/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laita nyt ap tarkentavaa viestiä sille kutsujalle ja kysy, että kuka ne ostokset maksaa. On täysin kohtuutonta odottaa sinun maksavan nuo varsinkin kun olet paikan päällä vain yhden yön yli.

Ensinnä: noloa kysyä tuota

Toiseksi: vastaus on mahdollisesti ”sinä maksat”

Sen jälkern noloa alkaa perumaan reissua.

Vierailija
85/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, älä mene. Vaikutat ikävältä ihmiseltä. Seuraavaksi itket, että mitä hemmettiä, eikö emäntä tarjoakaan lakanoita ja pyyhkeitä, ihan omat pitää raijata, vaikka aina ennen kyläillessäsi ei ole tarvinnut omia viedä.

Vierailija
86/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta, jos ostaa halvinta papukaija viiniä laatikossa (vastaavan määrän) ja jotain turkkilaisia mansikoita ym. ruokatarvikkeita ja servettejä Lidlistä. Ei välttämättä kovin kallis. Laadustaan tuossa pyynnöstä ei kukaan puhunut mitään. :)

Vierailija
87/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noihin menee reilu satanen, päivää kohdin noin 35 euroa. Muut on varmaan huolehtinut muut ruoat ja summa varmasti vähintään sama jos ei enemmänkin. Itse veisin jos tietäisin että siellä on muutkin kantanut kortensa kekoon. Ehkä kannattaisi ihan soittaa ja kysyä mitä kaikkea muuta siellä on tarjolla ja miettiä sitten onko kohtuullista.

Vierailija
88/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitava provohan tämä on. Bravo! Ja jengi lähti hyvin mukaan.

Mutta keskustelun vuoksi jos joku oikeasti olisikin tehnyt noin niin menisitkö moisesta konkurssiin?

Tämä suomalaisten tapa aina laskea ja jakaa kaikki kulut on rasittava. Ja ei, en ole mikään siipeilijä vain usein se, joka tarjoaa ystäville. Mutta se, että aina joku laskuri raksuttaa ihmisten päässä kuka maksoi sen ja sen verran on oikeasti tosi ikävää. Mikä on hinta yhdessäololle ja mukavalle ajanvietolle? Mitä maksaa ohjelman suunnittelu ja kuluttamasi aika muiden kanssa?

Ei kaikkea voi eikä aina tarvitse laskea. En usko, että jos joskus joutuu vähän enemmän maksamaan on oikeasti keneltäkään ihan hirveästi pois. Annetaan ilolla ja otetaan myös vastaan kiitollisuudella silloin kun ollaan saamapuolella. Tätä toivoisin Suomeenkin enemmän.

Vierailija
89/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä kohtuullista olisi tuoda esim 1 pullo viiniä/pää, rasia mansikoita ja keksejä ja joko patongit tai jotain grillattavia vihanneksia tms. Jos jokainen toisi tämän verran niin olisi nähdäkseni ihan hyvät kestit eikä kutsujat joutuisi maksamaan kohtuuttomia määriä ruokaa. Luultavasti nuo neljä pulloa ei ole ainoat alkoholit mitä mökillä tulee olemaan, joten kuulostaisi myös turhan kostealta juhannukselta omaan makuuni. Jättäisin varmaan menemättä näillä tiedoilla. 

Vierailija
90/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiks asiat selviä juttelemalla paremmin?

Mä koen, että tämä on hirveän kiusallinen tämä tilanne. Olin olettanut, ettei minun kutsuttuna tarvitse viedä mitään ja oletin, että hyvää hyvyyttäni ja hyvää vierauttani vien se viinipullon ja mansikkarasian. Ja emäntä olisi kiitollisena ottanut vastaan "voi kiitos, ei sun olisi mitään tarvinnut tuoda.." -puheella. Kuten normaalisti mun elämässä tähän asti.

Siksi kysyin täällä nyt, että onko tämä ihan ok. Elänkö jossain kuplassa, jossa tämä ei ole ok (mun omassa päässä) vai onko yleisestikin vähän outo pyyntö tähän aikaan viikosta, kun huomenna pitäisi olla jo perillä viettämässä sitä juhannusta kutsuttuna.

ap

Jotain on aina hyvä viedä mutta nyt kun itsekin koet että jotenkin mättää, sinuna laittaisin viestin että en tule sinne ollenkaan. Sinun ei tarvi perustella mitenkään. Jos soittavat et vastaa vaan nautit juhannuksesta niinkuin olit alunperin suunnitellut.

Tuossa ei ole kyse vain ruoasta tai rahasta vaan pompottelusta, johon ei tarvi suostua.

Vierailija
91/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo servetit jo viimeistään paljastivat sen, että kyllä ne ostokset on tarkoitus sinulle maksaa. Ei kai kukaan emäntä pyydä mitään servettejä vierailta tuliaisiksi 😂

Vierailija
92/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta tuo ei rahallisesti ole kovin paljoa

Ei se rahallisesti olekaan mikään iso juttu. Kyse ei ole pelkästään rahasta, vaan siitä, että pitääkö kutsuttuna tuoda ruoat mukana tai osallistua tasan kaikkiin kustannuksiin? 

ap

Vierailija
93/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin AP on siis menossa mökille yhdeksi yöksi, kutsuttuna, eli syö illallisen (tod näk grillaus) ja aamupalan. Kyllä siitä on kallis hinta jo pelkkä 5 kg mansikoita - sehän on älytön määrä, onko APn tarkoitus kustantaa isäntäväen ensi talven mansikat? Mikään 5-6 hengen porukka ei syö viittä kiloa mansikoita parissa, kolmessakaan päivässä.

Ihan järjetön lista. AP ei ole menossa viettämään juhannusta kaveriporukalla, vaan kutsuvieraana yhdeksi yöksi. Kyllä minä vastaisin:

Hei, päätin sittenkin jäädä kaupunkiin, kun se on minun juhannusperinteeni, oikein hauskaa juhannusta teille sinne mökille!

Enkä piittaisi pskaakaan, mitä tästä emäntäinen ajattelee.

Vierailija
94/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita nyt hyvä ihminen sille kutsujalle ja kysy häneltä, mikä tuon ostoslistan tarkoitus on.

Meillä on tapana tehdä toisinpäin. Että se, joka lähtee tulemaan kauppojen läheltä, kysyy, tarviiko mitään tuoda . Siis omien tuliaisten lisäksi.

Ja perillä tuojalle maksetaan ostokset.

Onhan se nyt helpompaa, että joku tuo tullessaan.

Miksi kaiken pitää olla niin vaikeeta????

Vierailija
95/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minä kutsun mökillemme vieraita, niin kyllä minä hoidan kaiken - ellei ole sovittu nyyttäreistä. En kehtaisi vieraitani lähettää kauppaan tuollaisen ihan hullumaisen ostoslistan kanssa. Vaikka kuinka aikoisi maksaa ostokset sinulle, niin silti aika kohtuutonta...

Vierailija
96/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen näitä kommentteja, että maksaahan sunkin syömiset. Itselläni sata euroa vastaa noin kolmen viikon ruokakuluja.

Vierailija
97/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö viestissä ollut mitään mainintaa siitä, että kutsuja maksaa ostokset perillä? Jos ei, niin onhan tuo nyt ihan älytön ostoslista vieraalle!

Ehei, kun siis ihan vain "yhteiseen pöytään". Muutkin ilmeisesti siis tuovat jotain. Määristä tai laaduista en tiedä. 

Ja ymmärrän äärettömän hyvin, että mökistä aiheutuu kuluja ja että toisten kestitsemisestä kuluja vasta aiheutuukin, mutta silti. Minut kutsuttiin erikseen, ei mitenkään sovittu, että vietetään yhdessä juhannusta. Olisin ihan hyvillä mielin voinut viettää omaa, perinteistä juhannusta Helsingissä. Siksi se, että joutuisin panostamaan rahallisesti näin paljon kutsuttuna, tuntuu vähän oudolta.

ap

Hups!  Tuli kallis juhannus, jos tuohon laskee vielä matkat.   Tuo lista on kyllä mielestäni aika kohtuuton.

Lähettäisi tekstarin ja pahoittelisin, että voin huonosti enkä valitettavasti voi tulla, ja mahdollisia ongelmia näin viime tipassa tulevasta muutoksesta.  Lopuksi toivottaisin oikein ihanaa juhanusta koko porukalle.

Ymmärrän kyllä, että joku toivoo vieraiden auttavan järjestelyissä esim tuomalla jotakin, mutta sitten pitäisi tehdä selväksi, että maksaa ne tuojalle, ja todellakin maksaa eikä vain luvata.   Toinen hyvä ja sivistynyt tapa on se, että tekee listan erilaisista tuotteista, joita voisi tuoda mikäli haluaa tuoda "tuliaisia" (ja lista tietysti laaditaan, kun jotkut tai jopa monet ovat kyselleet, mitä voisivat tuoda).   Siis sama systeemi kuin usein häälahjojen kanssa.   Silloin kukin voi valita mitä tuo ja järjestäjä sitten näkee, mitä on tulossa ja mitä pitää vielä itse hankkia.    Oma lukunsa tietysti on aina sitten se, että sovitaan etukäteen nyyttäriperiaatteesta tai siitä, että kukin maksaa osan kuluista jos haluaa osallistua.   (MUtta ei niin, että kutsutaan, ja sitten ilmoitetaan, että odotetaan "maksua" eli jonkun ostoslistan mukaisia ostoksia/rahaa.)

En ihmettele, vaikka joku muukin sairastuisi tai tulisi yllästysvieras tai ...    Monilla on nykyään rahat tiukoilla, vaikkeivät siitä kylillä mekastakaan.   Syövät mieluummin päivittäin seuraavaan pallkkapäivään asti, kuin että mässäävät yhtenä viikonloppuna kaiken.    

Jos saman suuruinen lista on lähetetty muillekin, niin ruokaa tulee valtavat määrät.   

Vierailija
98/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän kinkkinen juttu! Onhan tuo toki yhden yön vierailusta aika iso ”kompensaatio”, kolmen yön reissusta sen sijaan oikeastaan jo ymmärtäisin.

Onko mahdollista, että ovat sen muun porukan kesken jo vuosia toimineet näin, että nyyttäriperiaatteella (mutta kuitenkin koordinoidusti) tuovat juhannuksen aikana tarvittavat ruoka- ja juomatarpeet? Eli että emäntä ei tarjoa kaikille kaikkea vaan kaikki osllistuvat kustannuksiin, kun saavat kuitenkin siellä mökillä olla ja tottahan porukan monen päivän syömisiin ja juomisiin rahaa menee, niin jokainen tavallaan about kustantaa itse itsensä? Ja sitten emäntä ei vaan ollut hoksannut sulle tätä sanoa tai luuli jo sanoneensa tms.?

Siinä on mun mielestä ero, onko silleen kutsuttuna esim johonkin yksittäiseen juhlaan/illanistujaisiin (toki silloinkin vieras usein vie lahjan tai tuliaisen) vai onko kutsuttuna ns. viettämään aikaa porukkaan, ja esim. nyt sitten että paikaksi on valikoitunut se yhden mökki, mutta se että ollaan just hänen mökillään ei tarkoita että hän joka vuosi automaattisesti kustantaisi kaikille kaiken sen lisäksi, että antaa mökkinsä porukan käyttöön… Jos tajuatte? Voi olla, että ap ajatteli ensimmäistä ja kutsuja toista vaihtoehtoa.

Toivottavasti tajusitte, mitä tarkoitan. Ja mitään pahaa en tarkoita ap:ta kohtaan! Kerro, ap, mihin päädyit/päädyt ja miten tilanne etenee, kiinnostaa!

Vierailija
99/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jälleen herää kysymys, missä ihmeen porukoissa palstalaiset oikein pyörivät.

Vierailija
100/1992 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pelkästään viineistä ja mansikoista tulee jo niin suuri rahallinen panostus, että mä jäisin pois. Myydäänkö mansikoita jo laatikoittain jossain? Ja mihin hintaan? 40-45 euroa laatikko?

Järvenpäässä eilen 29 €/5 kg loota. Satokausi alkoi helteen vuoksi jo.

Mutta noista ostoksista kertyy reippaasti yli satanen. En ostais ellei "tilaaja" maksa summaa tililleni etukäteen. Itse voin maksaa päälukuun suhteutetun osuuden.

Ap: ilmoita ettet tule. Ne on siellä nälissään ja janoissaan 😂

Missään ei ole niin kiva jussina kuin autiossa kaupungissa. Rannat on mökeltäjiä ja hyttysiä täynnä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä viisi