Olisiko sinusta ihan ok, jos olisit menossa juhannuksena KUTSUTTUNA toisen mökille ja kutsujalta tulisi tällainen viesti -->
Moi! Voisitko tuoda tullessas seuraavat asiat:
-4pll viiniä (kaksi valkoista, kaksi punaista)
-esipaistettuja patonkeja 10kpl
-4x250g kirsikkatomaatteja
-yksi laatikko (5kg) mansikoita
-serviettejä (20kpl)
-Geisha-keksipaketteja 2kpl
-tillipuska
Painotan, siis painotan, että minut on KUTSUTTU viettämään juhannusta. En ole tuppautunut mihinkään ja olin ajatellut viettää juhannuksen yksin Helsingissä. Ja se on aivan fine. Rakastan hiljaista, kesäistä juhannusta Helsingissä, kun kadut ovat tyhjiä. Kaveri vain piti tätä juhannusperinnettäni niin säälittävänä, että KUTSUI minut mökille, jonne on tulossa myös neljä muuta kaveria.
Toki olin ajatellut jo etukäteen viedä viinipullon ja rasian (rasian, en 5kg laatikkoa!) mansikoita, mutta en todellakaan ajatellut, että joutuisin 100 eurolla tuomaan ruokaa ja juomaa sinne.
Onko tämä ihan ok? Kun siis asiasta ei ole sovittu mitään etukäteen ja huomenna pitäisi sinne lähteä ajamaan.
Kommentit (1992)
Harmi joudun perumaan, sain huomiselle iltapäivälle koronatestiajan. Siihen asti joudun olemaan karanteenissa, kurkku on hiton kipee
Eiks asiat selviä juttelemalla paremmin?
Jos olet siellä MONTA päivää, niin kylähän sä syöt ja juot sen 100e edestä. Aamupala, lounas, välipala, grilli, iltapala ym..
On ihan eri mennä kutsuttuna yo-juhliin kuin 3 päiväksi mökille. Syötävien ja juotavien määrä on ihan eri. 5kg mansikkalaatikkoa lukuunottamatta lista on ok.
Kuinka kauan aiot olla? Onko mökillä mukavuuksia? Mitä toiset tuovat? Jos toiset tuovat reilusti myös? Liian kostea juhannus ollakseen viihtyisä? Kuinka moni tuo alkoholia?
No ei ole ok.
Tällaiset asiat sovitaan ajoissa.
Ei päivää ennen.
Ja lista ihan tolkuton.
Itse olen menossa mökille ja sovimme että vien limua, sipsiä ja karkit. Tämä ok.
Itse laittaisin viestin että eihän tällaisesta mitään sovittu. Ja jos tämä on hinta mökille tulolle, jään pois.
Vierailija kirjoitti:
Niin, et sinä 6e viinillä ja 6e mansikoilla kata omaa syömistäsi ja juomistasi.
Mutta lista on ihan hassu.
Pitääkö kaikissa juhlissa vieraiden kattaa jollain omat kustannukset? Eli jos pidän itselleni 50v juhlat ja hankin sitä varten juhlatilan, cateringin, juhlamekon, kampaajan, siivouksen, bändin ja ilotulituksen, voin olettaa, että vieraat kustantavat lahjoillaan tämän kaiken? Että varmasti jään vähintään nollatilanteeseen, enkä joudu itse maksamaan mitään?
Mielenkiintoinen näkökulma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olenko mä ainoa, josta toi ei tunnu paljolta?
Siis jos menisin ostamaan pelkästään itselleni, niin sitten joo olis liikaa mansikkaa, mutta tossahan ostetaan mansikat koko porukalle, vstaavasti joku tuo makkarat koko porukalle tai ostaa kahvit ja aamiaistarpeet.
Tää on just se, mitä mökkivieraat ei ymmärrä.
Jos minä kutsun jonkun luokseni syömään, tarjoan ruoan. Jos pidän juhlat, eikä kyseessä ole mitkään nyyttäribileet, tarjoan kaiken. Tietenkin. Kuten jo aiemmin kirjoitin, niin on eri asia sopia yhteisesti nyyttäreistä ja tuotavista, mutta kutsuttuna ei pitäisi oletusarvoisesti jakaa kaikkea ruokakustannusta tasan.
ap
Onko sinut kutsuttu siis yhdelle aterialle vai 3 päiväksi?
Ehkä tärkein kysymys on, kuinka pitkäksi ajaksi sinut on kutsuttu? Juhannus voi tarkoittaa sitä, että olet siellä yhden yön tai vaikka torstaista sunnuntaihin. Jos jälkimmäinen, niin sitten alkaa olla jo melko ymmärrettävä lista siinä mielessä, että aika paljon ehdit syödäkin tuossa ajassa. Jos lyhyempi aika, niin sitten kyllä kuulostaa aika paljolta. Mitähän ne muut sitten tuo?
Miten ihmiset voi olla nöin pökkelöitä, että eivät puhu keskenään. Alla pari yksinkertaista ohjetta:
- Jos sinut kutsutaan illalliselle, vie kohteliaisuudesta viinipullo, muuta ei pitäisi kutsujan odottaa. Jos kutsuja kutsuu sinut usein, mutta sinä et, kysy, voitko tuoda jotain tai osallistua kustannuksiin.
- Jos sinut kutsutaan pidemmäksi ajaksi tai mökille, kysy, mitä voisit tuoda mukana vai osallistutko ruokalaskuun ja miten on ajateltu ruokapolitiikka hoitaa. Näin voit itse vaikuttaa määrään tai hintaan. Kukaan ei aio omin varoin viikonlopun syömisiäsi kustantaa.
- Jos kutsut ihmisiä illalliselle, oletus on että kustannat huvin. Jos olet aina kutsuja esimerkiksi käytännön syistä, ehdota vieraan osallistumista kuluihin.
- Jos kutsut mökille tai minne vaan, missä oletat vieraiden jakavan kuluja, tee selväksi odotatko heidän osallistuvan tuomalla jotain mukanaan tai maksavan osan kustannuksista ennen kuin he ovat hyväksyneet kutsua. Kerro, mitä olet ajatellut ostettavan ja kuinka paljon olet valmist yhdessä suunnittelemaan, niin vieras voi päättää sopiiko kuvio tai hintataso hänelle.
Kavereiden mökille kutsuttununa mennessä kysyn että mitä voisin tuoda jos ei ole mitään erityistä niin vien kassillisen säilyvää ruokaa. On kutsuttu toistekin.
Kannattaa kysyä onko tarkoitus että sinä myös maksat nuo kaikki. Mielestäni kutsuttu voisi tuoda kahvipaketin, viinipullon tai mansikkarasian tms. Kerran joku vieras kysyi mitä voi tuoda niin pyysin käsisaippuaa. Tämä vuonna ollaan itse kutsuttu 5 vierasta. Sovittiin että lähellä asuvat tuovat jäätelöä, kauempaa tuleva tuo punaviiniä ja eräs pariskunta halusi kokata lauantaina päivällisen niin tuovat tarvikkeet. Me tarjotaan kaikki muu. Noin 500 euroa niihin menikin, mutta pysyypähän jääkaappi hallinnassa eikä tuu hävikkiä.
Joskus vuonna 1 ja 2 kaikki toi kaikkea niin jäi kilokaupalla ruokaa syömättä ja erilaisia kastikkeita jne kaappeihin pyörimään..
Mielestäni sinulle esitetty pyyntö tuomisista on kohtuuton.
Vierailija kirjoitti:
Ihan jo pelkästään ton valikoiman takia
jättäisin väliin. Emäntä ei tajua hyvästä ruoasta mitään.
Miten niin emäntä ei tajua hyvästä ruuasta mitään. Emäntä on tietenkin ostanut grillilihat ja muut ne ruuat joista kunnollista ruokaa valmistetaan. Ja paljon muutakin.
Ehkä emänetä ei enää halua lähteä kauppoihin näillä keleillä, kun valmistelee juhannusta vieraita varten.
Ja ap:lla täytyy olla oma auto, jotta nuo tavarat pystyy kuljettamaan. Tuollaista määrää tavaroita ei bussissa kuljetella.
Ja jos olisin ap, soittaisin heti ja kysyisin, että miten nuo ostokseet maksetaan, puoliksi vai kuinka,
Vai tarkoititko, että tämä on mun osuuteni juhannussapuskoista.
Maksaahan ne hotellijuhannuksetkin ja maatilamajoitus juhannuksetkin.
Ja lopuksi voi aina sairastua flunssaan tai vatsatautiin, ette "pääse" tulemaan.
Ilmoita ap ajoissa jos et mene, että kutsuja ehtii mm. alkoon hakemaan viinit ja muut pyytämänsä tuotteet itse kaupoista.
Me vietämme joka vuosi juhannusta kaveriperheen kanssa niin että sovimme mitä kukakin tuo. Koska ei ole mitään järkeä että kaikki tuo broilerifileitä ja viiniä ja sitten aamupalaksi ei ole mitään.
Ei kuitenkaan sen kummemmin tasata summia, kaikki tuo aina jotain ylimääräistä.
Tänä vuonna me viedään salaattia- ja aamupalatarpeet, sekä tietenkin juomia.
Toki kutsujalta tökeröä ettei ole maninnut että kyseessä on samanlainen tapa, mutta ymmärrän ettei kutsuja kestitse 6 henkeä.
Itse varmaan vetoaisin flunssaan/koronaan ja jäisin kotiin.
Onhan tuo tosiaan aika kallis satsi vietäväksi.
Onko siellä nyt siis menossa 50v tai yo-juhlat, vain ihan vaan juhannuksen vietto?
Vaikka juhliin ei ole tapana viedä ruokaa, niin 50-100e lahja kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Ihan ensteksi. Tuo kuulostaa siltä että emäntä ei pääse kauppaan kaupunkiin ja pyytää nimenomaan ostamaan ja tuomaan ne mökille, siitä ei puhuta mitään että kustannus jäisi sinulle.
Toisekseen et kai ajatellut hänen piikkiin siellä mökkeillä.
Kolmanneksi, mökille mennessä on kohteliasta kysyä, mitä tuon kaupasta, ja sopia ettei kaikki tuo makkaraa, ja kukaan ei tuo juomavettä tai salaattia.
No kun nyt ei ollut kyse kenenkään piikkiin mökkeilystä. En ollut menossa mökille, en mihinkään. Oli tarkoitus olla kotona Helsingissä, kuten viimeiset 36 juhannusta. Kun se nyt sitten tämän kutsujan vierestä oli niin outoa ja säälittävää, hän halusi kutsua minut mökille viettämään juhannusta. Tämä ei ollut mikään yhdessä suunniteltu juttu, tämä on se ero.
Aina tähän asti, kun minut on kutsuttu johonkin syömään (ystävä, ystäväpariskunta, kummitäti, whoever), viinipullo ja vaikka kukkapuska ovat kelvanneet oikein hyvin. En todellakaan ole olettanut, että minun on pitänyt kustantaa oma syömiseni silloin, kun minut on kutsuttu jonkun kotiin syömään.
ap
Vierailija kirjoitti:
Mitä siinä kutsussa lukikaan? Kuinka pitkään olet siellä?
Yhden yön, eli huomenna lähden ja lauantaina palaan.
ap
Vierailija kirjoitti:
Olenko mä ainoa, josta toi ei tunnu paljolta?
Siis jos menisin ostamaan pelkästään itselleni, niin sitten joo olis liikaa mansikkaa, mutta tossahan ostetaan mansikat koko porukalle, vstaavasti joku tuo makkarat koko porukalle tai ostaa kahvit ja aamiaistarpeet.
Tää on just se, mitä mökkivieraat ei ymmärrä.
Eiköhän tässä ole kyse siitä, että onko yhden henkilön realistista syödä ja juoda satasella 2 päivän aikana? 50€ olisi minun maksimi millä ruokaa ja juomaa ostaisin.
Miettikää mitä maksaa grillipihvit ja loimulohet. Kahviliköörit ja snapsit.
Kieltäytyisin kohteliaasti kutsusta ja pitäytyisin alkuperäisessä suunnitelmassa, oli se sitten mikä tahansa; yksinäinen juhannus omasta tahdosta, laivaristeily tai vaikkapa äidin luona vierailu. Mutta tuohan on jotain ihan pöyristyttävää, se joka KUTSUU, se maksaa, ellei ole etukäteen sovittu, että mennään nyyttäriperiaatteella tjsp.