Olisiko sinusta ihan ok, jos olisit menossa juhannuksena KUTSUTTUNA toisen mökille ja kutsujalta tulisi tällainen viesti -->
Moi! Voisitko tuoda tullessas seuraavat asiat:
-4pll viiniä (kaksi valkoista, kaksi punaista)
-esipaistettuja patonkeja 10kpl
-4x250g kirsikkatomaatteja
-yksi laatikko (5kg) mansikoita
-serviettejä (20kpl)
-Geisha-keksipaketteja 2kpl
-tillipuska
Painotan, siis painotan, että minut on KUTSUTTU viettämään juhannusta. En ole tuppautunut mihinkään ja olin ajatellut viettää juhannuksen yksin Helsingissä. Ja se on aivan fine. Rakastan hiljaista, kesäistä juhannusta Helsingissä, kun kadut ovat tyhjiä. Kaveri vain piti tätä juhannusperinnettäni niin säälittävänä, että KUTSUI minut mökille, jonne on tulossa myös neljä muuta kaveria.
Toki olin ajatellut jo etukäteen viedä viinipullon ja rasian (rasian, en 5kg laatikkoa!) mansikoita, mutta en todellakaan ajatellut, että joutuisin 100 eurolla tuomaan ruokaa ja juomaa sinne.
Onko tämä ihan ok? Kun siis asiasta ei ole sovittu mitään etukäteen ja huomenna pitäisi sinne lähteä ajamaan.
Kommentit (1992)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä aioit syödä siellä? Jotain kutsujan tarjoamaa?
Onhan tuo lista naurettava, muta voit vastata, että: tuot omat ruuat ja juomat, sopiiko se sinulle?
Ja lisäksi viet tuliaiset.Mulla ei ole ollut tapana osallistua tarjoiluihin, kun olen mennyt kutsuttuna johonkin. On aivan eri asia kaikenlaiset illanistujaiset, nyyttärit, piknikit, yhteiset joulut, vaput ja muut. Mutta jos menen jonkun häihin, YO-juhliin, 50v-juhliin, en todellakaan oleta, että "toisin tullessani" 100 eurolla tarjoomuksia.
Jos tämä juhannus olisi ollut meidän joku yhteinen perinne tai kävisin kaverin mökillä koko ajan tai tämä olisi yhteisesti sovittu juttu, niin tottakai mentäisiin yhteisin eväin. Mutta kun nyt oli kyseessä kutsu viettää juhannusta siellä. Sanoin, että vietän juhannukseni aina Helsingissä, mutta kaveri halusi ehdottomasti kutsua viettämään kerrankin perinteistä juhannusta hänen mökilleen.
ap
Juhliin tuodaan kuitenkin yleensä lahjoja about sillä 100 € per vieraskunta. Ei minusta voi ihan verrata näihin.
Olennainen kysymys on mielestäni, että kuinka pitkäksi aikaa olet tuonne menossa? Jos olet useamman yön, niin kyllä sa jo aika paljon syöt sinä aikana. Kyllä minusta on ihan perujuttuja, että vieraatkin osallistuu mökkivierailuilla kustannuksiin. Eri asia toki, jos on ihan selkeä käytäntö, että ollaan vuoroin vieraissa ja kukin isäntä/ emäntä tarjoaa vuorollaan kaikille.
Et mene. Asia käsitelty. Ap itse vatvoo ja jahkaa. Tässä ajassa olisit kirjoittanut jo viestin että en pääse tulemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, et sinä 6e viinillä ja 6e mansikoilla kata omaa syömistäsi ja juomistasi.
Mutta lista on ihan hassu.Pitääkö kaikissa juhlissa vieraiden kattaa jollain omat kustannukset? Eli jos pidän itselleni 50v juhlat ja hankin sitä varten juhlatilan, cateringin, juhlamekon, kampaajan, siivouksen, bändin ja ilotulituksen, voin olettaa, että vieraat kustantavat lahjoillaan tämän kaiken? Että varmasti jään vähintään nollatilanteeseen, enkä joudu itse maksamaan mitään?
Mielenkiintoinen näkökulma.
50v juhlat häät tms on hieman eri asia kun kaveriporukan yhteinen juhannuksen vietto.
Ihan kohteliasta on jotain viedä, eikä vaan mennä passattavaksi valmiiseen pöytään, mutta satasen ostokset menee kyllä jo naurettavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, et sinä 6e viinillä ja 6e mansikoilla kata omaa syömistäsi ja juomistasi.
Mutta lista on ihan hassu.Pitääkö kaikissa juhlissa vieraiden kattaa jollain omat kustannukset? Eli jos pidän itselleni 50v juhlat ja hankin sitä varten juhlatilan, cateringin, juhlamekon, kampaajan, siivouksen, bändin ja ilotulituksen, voin olettaa, että vieraat kustantavat lahjoillaan tämän kaiken? Että varmasti jään vähintään nollatilanteeseen, enkä joudu itse maksamaan mitään?
Mielenkiintoinen näkökulma.
Juu, minä ruppeen pitkään juhlat joka viikonloppu, sanon aina, että lahjaa pitää olla vähintään 50 euroo. Lohisopan saa tuolla ja mansikkakermsakakun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olenko mä ainoa, josta toi ei tunnu paljolta?
Siis jos menisin ostamaan pelkästään itselleni, niin sitten joo olis liikaa mansikkaa, mutta tossahan ostetaan mansikat koko porukalle, vstaavasti joku tuo makkarat koko porukalle tai ostaa kahvit ja aamiaistarpeet.
Tää on just se, mitä mökkivieraat ei ymmärrä.
Jos minä kutsun jonkun luokseni syömään, tarjoan ruoan. Jos pidän juhlat, eikä kyseessä ole mitkään nyyttäribileet, tarjoan kaiken. Tietenkin. Kuten jo aiemmin kirjoitin, niin on eri asia sopia yhteisesti nyyttäreistä ja tuotavista, mutta kutsuttuna ei pitäisi oletusarvoisesti jakaa kaikkea ruokakustannusta tasan.
ap
Onko sinut kutsuttu siis yhdelle aterialle vai 3 päiväksi?
Syödään perjantai-iltana, lauantaiaamuna lähden jo takaisin kaupunkiin. Yksi yö siis. En tiedä muista, voivat jäädä vaikka loppukesäksi sinne. Itse olen siis alle vuorokauden siellä.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan ensteksi. Tuo kuulostaa siltä että emäntä ei pääse kauppaan kaupunkiin ja pyytää nimenomaan ostamaan ja tuomaan ne mökille, siitä ei puhuta mitään että kustannus jäisi sinulle.
Toisekseen et kai ajatellut hänen piikkiin siellä mökkeillä.
Kolmanneksi, mökille mennessä on kohteliasta kysyä, mitä tuon kaupasta, ja sopia ettei kaikki tuo makkaraa, ja kukaan ei tuo juomavettä tai salaattia.No kun nyt ei ollut kyse kenenkään piikkiin mökkeilystä. En ollut menossa mökille, en mihinkään. Oli tarkoitus olla kotona Helsingissä, kuten viimeiset 36 juhannusta. Kun se nyt sitten tämän kutsujan vierestä oli niin outoa ja säälittävää, hän halusi kutsua minut mökille viettämään juhannusta. Tämä ei ollut mikään yhdessä suunniteltu juttu, tämä on se ero.
Aina tähän asti, kun minut on kutsuttu johonkin syömään (ystävä, ystäväpariskunta, kummitäti, whoever), viinipullo ja vaikka kukkapuska ovat kelvanneet oikein hyvin. En todellakaan ole olettanut, että minun on pitänyt kustantaa oma syömiseni silloin, kun minut on kutsuttu jonkun kotiin syömään.
ap
Itse olet kuitenkin tuohon kutsuun suostunut, joten kyllä tuo mökkivierailu on sikäli ollut yhdessä suunniteltu juttu.
Vierailija kirjoitti:
Eli kuudesosa viikonlopun sapuskoista? Minusta ihan reilua, toki jos et halua omaa osaasi ruuista, jotka joku muu on selkeästi jo miettinyt valmiiksi, kustantaa, sitten ilmoitat, että "kiitos en tule, hauskaa juhannusta teille kaikille". T: yksi joka on menossa viettämään mökkiviikonloppua 200€ ruokaostosten ja 60€ viinien kanssa. Toki meitä on 5 henkeä ja paikalla on kaikenkaikkiaan 20 henkeä.
On ihan eri asia jos on sovittu etukäteen että toimitaan nyyttäriperiaatteella ja mitä kukakin tuo, kuin se että kutsutaan ja viime tipassa tulee tuollainen viesti. Toki jos syynä on se että kutsuja on jo siellä mokillä eikä pääse kauppaan ja aikoo maksaa AP:lle takaisin, mutta sen olisi ihan hyvä käydä ilmi viestistä.
Meillä on tapana viettää juhannusta isolla kaveriporukalla, sovitaan etukäteen mitä ruokaa laitetaan ja tehdään ostoslista. Jokainen autokunta hakee matkalla mokille oman osuutensa listasta, sitten lasketaan kuitit yhteen ja jaetaan summa tasan kaikkien kesken. Tämä on toiminut hyvin jo 10 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä aioit syödä siellä? Jotain kutsujan tarjoamaa?
Onhan tuo lista naurettava, muta voit vastata, että: tuot omat ruuat ja juomat, sopiiko se sinulle?
Ja lisäksi viet tuliaiset.Mulla ei ole ollut tapana osallistua tarjoiluihin, kun olen mennyt kutsuttuna johonkin. On aivan eri asia kaikenlaiset illanistujaiset, nyyttärit, piknikit, yhteiset joulut, vaput ja muut. Mutta jos menen jonkun häihin, YO-juhliin, 50v-juhliin, en todellakaan oleta, että "toisin tullessani" 100 eurolla tarjoomuksia.
Jos tämä juhannus olisi ollut meidän joku yhteinen perinne tai kävisin kaverin mökillä koko ajan tai tämä olisi yhteisesti sovittu juttu, niin tottakai mentäisiin yhteisin eväin. Mutta kun nyt oli kyseessä kutsu viettää juhannusta siellä. Sanoin, että vietän juhannukseni aina Helsingissä, mutta kaveri halusi ehdottomasti kutsua viettämään kerrankin perinteistä juhannusta hänen mökilleen.
ap
Miten vappu eroaa juhannuksesta? Miten illanistujaiset eroaa juhannuksesta? Paitsi että mökkijuhannus kustantaa paljon enemmän koska kestää pidemäpään, joten eikö silloin ole nimenomaan reilumpaa, että kaikki osallistuu kustannuksiin? Jos et halua mennä, niin se on ihan ok. Ei ole mikään pakko. Sitten vaan sanot, ettet mene ja vaikka tarvittaessa koronaepäilyn varjolla tai jotain, jos et muuten kehtaa. Mutta kyllä mielestäni on reilua osallistua vähän enemmän kuin yhden viinipullon verran, varsinkin jos on kyseessä pidempi aika kuin illasta seuraavaan aamuun.
Vierailija kirjoitti:
Pelkästään viineistä ja mansikoista tulee jo niin suuri rahallinen panostus, että mä jäisin pois. Myydäänkö mansikoita jo laatikoittain jossain? Ja mihin hintaan? 40-45 euroa laatikko?
Ohis, mutta mansikoita oli tuolla meidän lähikaupalla 35 euroa/laatikko tai 60 euroa/2 laatikkoa. Pirkanmaalla, oikein hyvän näköisiä olivat.
No eiköhän nuo jaeta kaikkien kesken? Mistä oletit, että sinun yksin pitäisi ne maksaa?
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin, että rahatilanne ei ehkä jousta noin paljoa, haluatteko silti, että tulen vai jäänkö kotiin. Ja että voin kyllä tuoda esim nuo viinit kyllä tms. Siinä samalla vastauksen myötä selviää, onko kulut tarkoitus jakaa.
Miksi kutsutun pitäisi nöyristellä ja selitellä jotain keksittyä rahatilanteestaan? Kysellä onko ok tulla, vaikka voi maksaa vähemmän?
On tää aloitus provo tai ei, niin vierailun juomis- ja syömiskustannukset pitää setviä reilusti ennen vierailua. Kutsuja olisi voinut sanoa jo kutsuessaan, että porukalla jaetaan kulut näin ja näin, sopiiko?
Vierailija kirjoitti:
Eiks asiat selviä juttelemalla paremmin?
Mä koen, että tämä on hirveän kiusallinen tämä tilanne. Olin olettanut, ettei minun kutsuttuna tarvitse viedä mitään ja oletin, että hyvää hyvyyttäni ja hyvää vierauttani vien se viinipullon ja mansikkarasian. Ja emäntä olisi kiitollisena ottanut vastaan "voi kiitos, ei sun olisi mitään tarvinnut tuoda.." -puheella. Kuten normaalisti mun elämässä tähän asti.
Siksi kysyin täällä nyt, että onko tämä ihan ok. Elänkö jossain kuplassa, jossa tämä ei ole ok (mun omassa päässä) vai onko yleisestikin vähän outo pyyntö tähän aikaan viikosta, kun huomenna pitäisi olla jo perillä viettämässä sitä juhannusta kutsuttuna.
ap
Laita nyt ap tarkentavaa viestiä sille kutsujalle ja kysy, että kuka ne ostokset maksaa. On täysin kohtuutonta odottaa sinun maksavan nuo varsinkin kun olet paikan päällä vain yhden yön yli.
Vierailija kirjoitti:
No ei itseasiassa kuulosta paljolta. Jos muutkin vierast tuovat samalla summalla ruokaa koko viikonlopuksi. Tottakai kutsuttunakin osallistutaan ruokakustannuksiin, haloo.
Jää kotiin jos ei huvita maksaa, mutta älä kuvittelekaan että joku muu maksaa sinulle satasien edestä ruokaa yksinään.
Mulla ei kyllä millään reissulla ole ruoat maksaneet noin paljon. On kohtuullista, että ruoat ja kulut jaetaan. Nyt näyttää siltä, että ap on pistetty maksajan rooliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis jos menisin ostamaan pelkästään itselleni, niin sitten joo olis liikaa mansikkaa, mutta tossahan ostetaan mansikat koko porukalle, vstaavasti joku tuo makkarat koko porukalle tai ostaa kahvit ja aamiaistarpeet.
Jos minä kutsun jonkun luokseni syömään, tarjoan ruoan. Jos pidän juhlat, eikä kyseessä ole mitkään nyyttäribileet, tarjoan kaiken. Tietenkin. Kuten jo aiemmin kirjoitin, niin on eri asia sopia yhteisesti nyyttäreistä ja tuotavista, mutta kutsuttuna ei pitäisi oletusarvoisesti jakaa kaikkea ruokakustannusta tasan.
ap
Syödään perjantai-iltana, lauantaiaamuna lähden jo takaisin kaupunkiin. Yksi yö siis. En tiedä muista, voivat jäädä vaikka loppukesäksi sinne. Itse olen siis alle vuorokauden siellä.
ap
No sitten kuulostaa kyllä aika kohtuuttomalta. Mutta tosiaan, oletko varma että hän tosiaan ajattelee sinun maksavan nuo itse? Voihan olla niin, ettei sieltä mökiltä pääse helposti kauppaan, tai on ajateltu että koska olet joktapauksessa tulossa myöhemmin, niin voisit käydä kaupan kautta. Itse kysysisin ihan reippaasti, että mites tän mökkijuhannuksen kustannukset on ajateltu jakaa.
Uskoisin, että sinulle on tarkoitus maksaa tuomisistasi. Toki sen olisi voinut mainita viestissä, että emäntä ei ehdi/pysty hakemaan noita enää kaupasta ja maksaa sitten summan sinulle vaikka tilisiirtona. Muuten vaikuttaisi kyllä todella hyväksikäyttömeiningiltä, jos yhden yön takia yhden ihmisen pitäisi tuoda tuollaiset tuliaiset :D ja nyyttäreistä sovitaan etukäteen.
Onko tuo ostoslista, jossa pyydetään tuomaan ko. tuotteet koska olet kauppojen äärellä? Ja ne maksetaan sinulle takaisin? Tämä olisi ok. Muutenhan tuo on aika kohtuuton vaatimus. Jos kutsutaan, silloin pieni tuliainen onOK. Nyyttäreistä pitäisi erikseen sopia jos niin oletetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
ap
Siinä tapauksessa lista on kohtuuton, ja jos koko porukka on vain tuon ajan siellä, niin en tajua miten esim. nuo patongit tulee syötyä. (Vai onko ne myös aamupalalle?) Suostuisin tuollaiselle ajalle viemään tyyliin viinipullon tai pari ja vähän mansikoita tai niitä keksejä. Servetit varmaan löytyisi kotoa, joten ne ei olisi myöskään ongelma.
Mun mökkivierailut ovat menneet niin, että kaikki tuovat omat lakanat ja pyyhkeet ja porukalla sovitaan ostoksista ja kulut jaetaan kaikkien kesken.