Olisiko sinusta ihan ok, jos olisit menossa juhannuksena KUTSUTTUNA toisen mökille ja kutsujalta tulisi tällainen viesti -->
Moi! Voisitko tuoda tullessas seuraavat asiat:
-4pll viiniä (kaksi valkoista, kaksi punaista)
-esipaistettuja patonkeja 10kpl
-4x250g kirsikkatomaatteja
-yksi laatikko (5kg) mansikoita
-serviettejä (20kpl)
-Geisha-keksipaketteja 2kpl
-tillipuska
Painotan, siis painotan, että minut on KUTSUTTU viettämään juhannusta. En ole tuppautunut mihinkään ja olin ajatellut viettää juhannuksen yksin Helsingissä. Ja se on aivan fine. Rakastan hiljaista, kesäistä juhannusta Helsingissä, kun kadut ovat tyhjiä. Kaveri vain piti tätä juhannusperinnettäni niin säälittävänä, että KUTSUI minut mökille, jonne on tulossa myös neljä muuta kaveria.
Toki olin ajatellut jo etukäteen viedä viinipullon ja rasian (rasian, en 5kg laatikkoa!) mansikoita, mutta en todellakaan ajatellut, että joutuisin 100 eurolla tuomaan ruokaa ja juomaa sinne.
Onko tämä ihan ok? Kun siis asiasta ei ole sovittu mitään etukäteen ja huomenna pitäisi sinne lähteä ajamaan.
Kommentit (1992)
Sanot, että apua, nyt on pakko mennä koronatestiin, nousi kuume ja kurkkukipu ja myöhemmin vain kuittaat että no, ei se ollutkaan korona.
On törkeä vaatimuslista, jos siis olet yksi ihminen. Jos teitä on vaikka viisihenkinen perhe, ymmärtäisin. Mutta todella törppöä tuollainen tarkkuus, kun juuri tulee kalliimmaksi, mitä itselle olisi kulut eikö vältätmättä ole, mitä itse haluat juoda ja syödä ollenkaan.
En menisi.
Minusta olisi ollut asiallista vähintäänkin kertoa jo kutsuessaan, että kyse on nyyttäreistä. Sinähän yksineläjänä kustannat noiden hinnalla itsellesi hyvät ruuat ja juomat koko viikonlopuksi!
Tuohan kuulostaa sangen härskiltä tavalta meinaan maksattaa juhannuksensa muilla, jos tuo kaveri on kaikille osallistujille nakittanut tuollaiset ostoslistat. Joku tuo lihat, toinen potut ja salaatit, kolmas pullat, saunaoluet ja maidot, sinä mansikat - ja kaikki vielä päälle isot alkoholiostokset.
Ilmoita nyt vaan, että "tulee sen verran tyyriiksi, että jään kotiin viettämään kaupunkijuhannusta, hyvää juhannusta sinne mökille!"
Mulla ei olis tilillä rahaakaan tuollaista määrää varten. Vastaus on siis: 2Sori en voi, ennen kuin laittamasi ruokarahat näkyvät tililläni." Sittenkin miettisin sitä roudaamisen vaivaa että viittisinkö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti suomalaiset ovat tosi junttia porukkaa. Sen näkee näistä vastauksista. Ei kiitos mökkivieraita, edes kutsuttuja, jotka tulevat kahta kättä heiluttaen. Mökki ja häät eri asia!!
Jos on tarkoitus että kaikki maksaa eli siis nyyttärit niin silloin varmaan sovitaan yhdessä mitä syödään ja juodaan? Meillä ainakin sovitaan porukalla etukäteen mitä ostetaan ja kuka ostaa, eikä niin että yksi ihminen päättää kaiken ja laittaa muille ostoslistan.
Ei aina mitään sopimuksia tarvitse. Jos sanotaan nyyttärit, niin tuodaan jotain sen verran mitä ITSE syö. Eli tarpeita illalle ja aamuun jos niin pitkään meinaa olla. Kaikki tuo sekalaisesti, yksi yhden kakun ja toinen limua, yksi patonkia ja täytteitä. Pääasia, että jokainen tuo sen verran mitä oma naama vetää. Sillä tavalla kaikki kustannukset tulee jaetuksi, eikä kukaan tuo liian vähän tai liian paljon.
Mutta ap oli juntti ja oli menossa vain yhden viinipullon ja mansikkarasian kanssa. Senkö verran hän syö? Nyyttäreistä ei varmaan kutsussa ollut kyse, mutta nämä on näitä sosiaalisia koodeja, joita kaikki ei näköjään ymmärrä. Kun mennään jonnekkin yhteiseen illanviettoon, niin varmistetaan etukäteen miten ravitsemus hoidetaan. Ap luuli, että kutsuminen tarkoittaa ilmaista hoitoa. Väärin. Se oli kutsu yhteiseen tasavertaiseen ajanviettoon, mitä ystävät tekee yhdessä. Väärinymmärrys ja väärä taloudellinen luokka.
Ei näitä kiistoja koskaan tule samanlaisen ihmisten kanssa.
Menet paikalle muina miehinä ilman minkäänlaista evästä ja katsot miten laittavat sinulle pöydän koreaksi!
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei olis tilillä rahaakaan tuollaista määrää varten. Vastaus on siis: 2Sori en voi, ennen kuin laittamasi ruokarahat näkyvät tililläni." Sittenkin miettisin sitä roudaamisen vaivaa että viittisinkö.
Vois laittaa ruoat lähetin mukana eikä mennä itse. Etteivät nälkään kuole. Jos nimittäin ymmärtäisivät piruilun.
Vierailija kirjoitti:
Mua pyydettiin äsken mökille ja pyydettiin tuomaan 6 x jaloviinaa ja 4x santellissi salkku.
Pakkailen tässä ja kiiruhan alkoon ja marketiile, pitäisikö varuksi viedä vaikka 12 x rillimakkaraa ja 2 x tupakkakartonki ja 4 x kahvipaketti ja puoli tusinaan kuivakakkuja?
Kiiruhdat Alkoon vähän myöhässä.
Pysykää omissa oloissanne jos ei ole rahaa viedä pyydettyä.
Kukaan osta kallista kesämökkiä sen takia että saisi omalla kustannuksellaan sinne vieraita passattavaksi, varsinkaan niitä kutsumattomia loisia oottamaan valmista, ja kun aletaan huusia tyhjentämään niin sitten muistetaan joku keksitty juttu että pitää lähteä heti eikä sitäkään aikaa voi osallistua kun kyytiä oottaa.
Elekää tulko tänäkään juhannuksena, antakaa meidän olla rauhassa omalla porukalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti suomalaiset ovat tosi junttia porukkaa. Sen näkee näistä vastauksista. Ei kiitos mökkivieraita, edes kutsuttuja, jotka tulevat kahta kättä heiluttaen. Mökki ja häät eri asia!!
Jos on tarkoitus että kaikki maksaa eli siis nyyttärit niin silloin varmaan sovitaan yhdessä mitä syödään ja juodaan? Meillä ainakin sovitaan porukalla etukäteen mitä ostetaan ja kuka ostaa, eikä niin että yksi ihminen päättää kaiken ja laittaa muille ostoslistan.
Ei aina mitään sopimuksia tarvitse. Jos sanotaan nyyttärit, niin tuodaan jotain sen verran mitä ITSE syö. Eli tarpeita illalle ja aamuun jos niin pitkään meinaa olla. Kaikki tuo sekalaisesti, yksi yhden kakun ja toinen limua, yksi patonkia ja täytteitä. Pääasia, että jokainen tuo sen verran mitä oma naama vetää. Sillä tavalla kaikki kustannukset tulee jaetuksi, eikä kukaan tuo liian vähän tai liian paljon.
Mutta ap oli juntti ja oli menossa vain yhden viinipullon ja mansikkarasian kanssa. Senkö verran hän syö? Nyyttäreistä ei varmaan kutsussa ollut kyse, mutta nämä on näitä sosiaalisia koodeja, joita kaikki ei näköjään ymmärrä. Kun mennään jonnekkin yhteiseen illanviettoon, niin varmistetaan etukäteen miten ravitsemus hoidetaan. Ap luuli, että kutsuminen tarkoittaa ilmaista hoitoa. Väärin. Se oli kutsu yhteiseen tasavertaiseen ajanviettoon, mitä ystävät tekee yhdessä. Väärinymmärrys ja väärä taloudellinen luokka.
Ei näitä kiistoja koskaan tule samanlaisen ihmisten kanssa.
Ei tämä asia ap:n syy ollut, vaan kutsujan, joka ei kertonut millaisista kemuista on kyse. Ja todellakin jotkut voivat syödä vain sitä mansikkaa, jos vaikka nyyttäreille menevät ja juoda viininsä ja ehkä tarjota siitä muillekin.
Vierailija kirjoitti:
Onko sitten outoa, mutta meillä menee ystäväperheen kanssa niin, et kutsutaan kylään ja sovitaan mitä kumpikin perhe tuo. Vuorotellen kyläillään, ja se kenen luona ollaan hoitaa aavistuksen enemmän tarjoamisia, mut myös se toinen perhe tuo ihan reilusti.
Mutta tämä ap:n kuvio haiskahtaa kyllä oudolta, sen verran isot määrät pyydetty...
Eihän tuossa ole mitään outoa. Mielestäni mukava tapa ja kumpikin voittaa tässä.
Olihan tuo lista vähän överi ja tökerö, mutta vaikka miten olisi nyt ihan KUTSUTTU (kuten ap korostaa), niin kohteliasta olisi silti jotain viedä. Eiköhän ne kaikki muutkin ole KUTSUTTU. Tuskin itse ovat sinne itsensä ängenneet, vaan heidätkin on kutsuttu? Ehkä emäntä odotteli, että ap tiedustelisi, voiko jotain tuoda ja kun sellaista viestiä ei tullut, lähetti tuollaisen listan.
Menin kerran KUTSUTTUNA kaverille juhannusaattona istumaan iltaa, en siis mökille edes enkä jäänyt yöksi. En ikinä olisi kehdannut mennä tyhjin käsin, joten vein skumppaa.
Itse sanoisin, että jos olet nimenomaan menossa vieraaksi, etkä niinkään yhteiseen juhannuksenviettoon perinteen omaisesti, on outoa lähettää viimetingassa tuollaisia vaatimuksia. Eri asia jos kutsun yhteydessä olisi mainittu.
Vierailija kirjoitti:
Tehkää kuten Solsidanissa; suolaa ja näkkileipää tuliaisiksi.
Tämä on vanha suomalainen perinne, kun mennään ensi kertaa toisen kotiin (ehkäpä mökkikin tässä käy). Kun tuo suolaa ja kuivaa leipää, niin tuvasta ei koskaan lopu ruoka.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni kävi sama juttu, piti olla 1 yö mökillä juhannuksena, pyydettiin tuomaan 6 viinipulloa, 2 x 24 bisseä, 2x24 siideriä, ja 2x24 lonkeroa viime hetkellä "samalla kun tulen", safkat oli jo ostettu kuulemma talkoovoimin, itse olen absolutisti.. Vietän Jussin nyt yksin kaupungissa
Tuohan oli pelkkää veetuilua, jos totta! Otan osaa. Mulle kävi myös samansuuntaisesti.
Tulin kesken juhlimisen (yht. kokonainen viikko) pistäymään mökillä, ja mut huijattiin tuomaan tullessani kaupasta mm. tupakkaa ja kaljaa - vaikka olen itse raitis kaikin puolin. Siksi en edes halunnut lähteä mukaan alun perin, kun en jaksa sitä humalaisten jankutusta? Arvatkaa vain, jouduinko maksamaan nämä "tuliaiset" omasta lompakosta. Omat syötävät toin tietty mukanani.
No, olen jo takaisin kotona. Rauhallista Juhannusta itse kullekin!
Marjasmäen sakki kirjoitti:
Kukaan osta kallista kesämökkiä sen takia että saisi omalla kustannuksellaan sinne vieraita passattavaksi, varsinkaan niitä kutsumattomia loisia oottamaan valmista, ja kun aletaan huusia tyhjentämään niin sitten muistetaan joku keksitty juttu että pitää lähteä heti eikä sitäkään aikaa voi osallistua kun kyytiä oottaa.
Elekää tulko tänäkään juhannuksena, antakaa meidän olla rauhassa omalla porukalla.
Ap kyllä kertoi, että ei ole rahasta tai sen puutteesta kyse.
Teillekin sama ohje kuin muille: Älä kutsu ketään jos et halua sinne mökillesi ketään. Ulosantisi on sitä luokkaa, että epäilen vahvasti teidän mökille olevan tunkua.
Vierailija kirjoitti:
Teillekin sama ohje kuin muille: Älä kutsu ketään jos et halua sinne mökillesi ketään. Ulosantisi on sitä luokkaa, että epäilen vahvasti teidän mökille olevan tunkua.
Ainahan ne pihit ja saidat sanoo: tämä ei ole rahasta kiinni ;))))
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainahan ne pihit ja saidat sanoo: tämä ei ole rahasta kiinni ;))))
En minäkään ymmärrä, mikä muu voisi olla syynä siihen, että asiasta on pitänyt tehdä aloitus tänne. Kai se olisi ihan fine, jos isäntäväki pyytää vieraita tuomaan jotain, jos ei ole rahakysymys.
Mutta siis olisi ollut korrektia kertoa jo kutsua esitettärssä, että ruuat ja juomat hankitaan kimpassa, niin että kaikki osallistuvat tasapuolisesti.
Vierailija kirjoitti:
En kyllä käsitä, mikä muu tuossa voi olla ongelma, jos ei raha.
Perseaukiset niille juurikin tunkee kun pinkka ei kestä laittaa omaa mökkiä.